Säntis Single Malt Zwitserse Whisky

Whisky uit overige landen, dus niet onder te brengen in een land- of regio-specifiek forum.
EDRADOUR
Actief lid
Actief lid

Säntis Single Malt Zwitserse Whisky

Ongelezen berichtdoor EDRADOUR » 01 Jan 2010, 10:01

Allereerst de Beste Wensen voor een Ieder.
:Help Wie weet er meer te vertellen over Säntis Malt Highländer Dreifataigkeit Zwitserland .

Deze werd bekroond als European whisky of the Year in de Whisky Bible 2010 van Jim Murray.

Heb al geprobeerd te ""googelen"" :idea: maar helaas zonder enig resultaat, ook de plaatselijke slijter komt niet verder.
0 x

chris
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Zwitserse Whisky

Ongelezen berichtdoor chris » 01 Jan 2010, 15:47

Allemaal de beste wensen voor 2010 :Proost Wij hebben in 2008 op het whiskyfestival in Leiden Zwitserse whisky gedronken,maar nu weet ik niet of dat dezelfde is als wat jij bedoeld,maar wij vonden het niks. :nono Maar dat is weer persoonlijk. :!:
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Re: Zwitserse Whisky

Ongelezen berichtdoor Piet » 01 Jan 2010, 16:00

chris schreef:Wij hebben in 2008 op het whiskyfestival in Leiden Zwitserse whisky gedronken,maar nu weet ik niet of dat dezelfde is als wat jij bedoeld,maar wij vonden het niks.

Chris die jij bedoeld is waarschijnlijk deze die ook dit jaar in Leiden stond.
Hier besproken: Whisky Castle Elfingen, Zwitserland onder deze rubriek.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Piet
Moderator
Moderator

Re: Säntis Single Malt Zwitserse Whisky

Ongelezen berichtdoor Piet » 01 Jan 2010, 16:11

Het is goed verborgen Ger maar toch kunnen vinden met Google. Er is een Hotel Säntis en een berg met die naam en ook een skipiste.
Ik kwam er eigenlijk via Appenzeller Bier. Ze hebben zelfs meerdere soorten !

Säntis Single Malt Whisky.
Unser Single Malt zeigt sich in einem neuen Kleid, doch nach wie vor mit seinem einzigartigen Aroma und einer funkelnden Farbe.

Würzige Gerste, reines Quellwasser aus dem Appenzeller Hochland und die sorgfältige Lagerung in Eichen-Bierfässern geben dem «Säntis Malt» die funkelnde Farbe und das einzigartige Aroma.

Eigen biervaten dat is bijzonder :o
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

EDRADOUR
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor EDRADOUR » 01 Jan 2010, 20:41

Ook nu blijkt eens temeer de waarde van dit Forum. :goedgedaan
Heb me helemaal suf gezocht, kwam inderdaad langs de Alpenzeller brauerei, vond wel een verwijzing naar Whisky en toch weer naar de Brauerei gelinkt, het Hotel als ook een Vakantieoord werd eveneens vermeld.
Naar het schijnt geeft de Distillerie Brauerei Locher AG, ondanks de zeer goede recencie van Jimm Murray, weinig gerucht aan hun product.
Zal toch eens proberen om een fles te bemachtigen.
Ger
0 x

EDRADOUR
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor EDRADOUR » 01 Jan 2010, 20:58

Ben toch even verder gaan zoeken, en kom inderdaad uit bij de Brauerei Locher, deze heeft de distributie uit handen gegeven aan GLEN FAHRN vertrieb Gmbh te Morschwill (bij Sainkt Gallen) helaas kan ik de site niet linken (HTML extensie)
Toch de moeite waard om even te kijken denk ik. http://www.Glenfahrn.ch. Helaas is tot medio 2010 de whisky niet meer verkrijgbaar.
Ger
0 x

chris
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor chris » 02 Jan 2010, 15:16

Klopt Piet dat was degene die wij gedronken hebben,en wij vonden die niets aan,maar dat is weer persoonlijk. :(
0 x
Afbeelding

EDRADOUR
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor EDRADOUR » 02 Jan 2010, 18:07

Na gisteren een @ verstuurd te hebben richting ""Die Schweiz"reeds vandaag bericht terug ontvangen. Met de nodige verontschuldigingen doordat de Whisky momenteel niet te leveren is, althans de 0.70 inhoud. Een verwijzing naar de resterende Whisky,s welke op voorraad liggen, varierend van miniatuur botteling 0.40 alsook een 0.5 inhoud.
Tevens een UITNODIGING tot doen bezoeken van de Brauerei/ Distillerie, gekoppled aan een nose and tasting.
Schijnbaar geldt hier ook Die Schweizer grundlichkeit??
Zoals Piet reeds aangaf
Piet schreef:Würzige Gerste, reines Quellwasser aus dem Appenzeller Hochland und die sorgfältige Lagerung in Eichen-Bierfässern geben dem «Säntis Malt» die funkelnde Farbe und das einzigartige Aroma.
heel apart ben zeer benieuwd.
0 x

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 18 Mar 2014, 05:49

Grappig..
Mijn 'schoonvader' komt uit Apenzell, daar ligt de berg de Säntis.
De link met de bierbrouwerij is dat de whisky in oude biervaten gerijpt is.
Heb thuis een fles staan (nog dicht), 1x geproefd, was nog niet echt heel erg enthausiast..
(om nog even te reageren op een oud topic..)
0 x
Afbeelding

Erdogan
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Erdogan » 11 Mei 2015, 21:42

EDRADOUR schreef:Na gisteren een @ verstuurd te hebben richting ""Die Schweiz"reeds vandaag bericht terug ontvangen. Met de nodige verontschuldigingen doordat de Whisky momenteel niet te leveren is, althans de 0.70 inhoud. Een verwijzing naar de resterende Whisky,s welke op voorraad liggen, varierend van miniatuur botteling 0.40 alsook een 0.5 inhoud.
Tevens een UITNODIGING tot doen bezoeken van de Brauerei/ Distillerie, gekoppled aan een nose and tasting.
Schijnbaar geldt hier ook Die Schweizer grundlichkeit??
Zoals Piet reeds aangaf
Piet schreef:Würzige Gerste, reines Quellwasser aus dem Appenzeller Hochland und die sorgfältige Lagerung in Eichen-Bierfässern geben dem «Säntis Malt» die funkelnde Farbe und das einzigartige Aroma.
heel apart ben zeer benieuwd.

Ben sinds vandaag lid van het forum, Ik nodig je graag uit om de Dreifaltigkeit te proeven op de eerst volgende whisky festival. Als ik weet uit weke stad je komt, ken ik wellicht een slijterij die een sample heeft staan. De Editie Dreifaltigkeit 52% staat ook bekend als 'gerookte ham in een fles". Deze was genomineerd voor de festival in Den Haag 2014 voor de categorie, best niet schotse whisky.

Er zijn dus 3 standaard edities, Santis, Sigel en Dreifaltigkeit. Daarnaast is er de limited edition Alpstein, elke serie ongeveer 2000 flessen, deze heeft telkens een Finish op een andere vat (port, sherry, pinot noir.
0 x

Sir Dramalot
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Sir Dramalot » 12 Mei 2015, 16:17

Een tijdje geleden 2 flesjes Edition Alpstein gekocht. Als kind ben ik veelvuldig op vakantie geweest in het Appenzellerland en de Santis heb ik ook regelmatig beklommen. Ken de bier - brouwerij ook. Meer gekocht uit sentimentele redenen dan vanuit een hoog verwachtingspatroon dus. Laatst een flesje geopend en ik moet zeggen dat deze mij niet tegenvalt. Als je bepaalde scores en commentaren op WB leest als zijnde het de slechtste whisky ooit gemaakt dan zet ik daar echt vraagtekens bij. Heb de whisky zelf met 81 punten beoordeeld. Geen topper, maar met voldoende geur -en smaaknuances en gewoon best lekker. We kunnen toch ook niet iedere dag Black Bowmore of iets vergelijkbaars drinken?
0 x

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 13 Mei 2015, 10:50

Ik was in Januari bij het Whisky Weekend in Amsterdam (van Café L&B).

Hier hebben we met een zeer enthousisate medewerker (eigenaar?) van het distileergedeelte te maken gehad.

Als ik het allemaal goed begrepen en onthouden heb is het product Saintis Malt Whisky een product met een ongeveer geplande einddatum.
De reden hiervoor zou zijn dat (zo goed als) alle ex-biervaten zijn opgekocht.
Deze biervatten kunnen een gelimiteerd keer (3x?) gebruikt worden voor het rijpen van Whisky voordat ze op (onbruikbaar) zijn.

Daar het huidige bier niet meer in houten vaten gemaakt/bewaard word is er geen nieuwe aanwas van houten vaten.
Dit maakt de rijping zoals nu gekend niet langer mogelijk, en het Whisky product dus eindig.

Maar goed, als ik het onjuist heb, of onjuist heb onthouden mijn excuses.

De Editie Dreifaltigkeit tasting was een aangenaam verpozen tijdens het enthousiaste verkoop praatje....lekker rokerig :goedgedaan

:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 14 Mei 2015, 16:31

Ach, daar zullen ze wel wat op vinden toch? Je vult gebruikte vaten af met bier en legt ze weer weg, kun je weer 3 keer. En er zal nog wel een micro brouwerij te vinden zijn waar ze nog wel vaten gebruiken? Wellicht in België, bij een abdij.

Wat betreft die Dreifaltigkeit; lekker rokerig??? :P
Je bedoelt waarschijnlijk; alsof je een BBQ waar een doos bananen instaat te smeulen naar binnen werkt? :bigsmile
Niet echt een subtiele dram, meer een mokerslag. Wel eentje die ik ook zeker kan waarderen op z'n tijd!
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Erdogan
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Erdogan » 15 Mei 2015, 14:36

Sir Dramalot schreef:Een tijdje geleden 2 flesjes Edition Alpstein gekocht. Als kind ben ik veelvuldig op vakantie geweest in het Appenzellerland en de Santis heb ik ook regelmatig beklommen. Ken de bier - brouwerij ook. Meer gekocht uit sentimentele redenen dan vanuit een hoog verwachtingspatroon dus. Laatst een flesje geopend en ik moet zeggen dat deze mij niet tegenvalt. Als je bepaalde scores en commentaren op WB leest als zijnde het de slechtste whisky ooit gemaakt dan zet ik daar echt vraagtekens bij. Heb de whisky zelf met 81 punten beoordeeld. Geen topper, maar met voldoende geur -en smaaknuances en gewoon best lekker. We kunnen toch ook niet iedere dag Black Bowmore of iets vergelijkbaars drinken?

Hoi, mooie regio inderdaad... Zelf heb ik in ST.Gallen gewoond, dat is heel dichtbij Appenzell. Zodoende ben ik ook in contact gekomen met de distilleerderij... Mag ik je vragen welke Alpstein je hebt gekocht, de VII, VIII of IX? De Pinot Noir finish VIII is subtieler dan de Sherry en Port finish.
De editie Säntis is fris en floraal, met een korte finish. Inderdaad niet een whisky waarbij je veel complexiteit hoeft te verwachten, maar wel lekker drinkt en aangenaam verassend is. Vanwege de stevige berggranen ook een meer moutig karakter. Ik vind het fijner om een product te beschrijven dan punten te geven.

Vorige week heb ik samples van schotse whisky uit 1995 mogen proeven, direct van de vat.. 2 bekende namen kwamen niet door de 'keuring', door de kenners, 1 kon ermee door en de ander was heerlijk.. Dat is het mooie van whisky, we blijven nieuwe mooie producten ontdekken en wat niet te drinken is voor de één is voor de ander heerlijk (tenzij er echt een fout in zit natuurlijk :)
0 x

Sir Dramalot
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Sir Dramalot » 15 Mei 2015, 14:53

Erdogan,

St - Gallen is een wat grotere plaats waar ik ook veelvuldig ben geweest (prachtige bibliotheek). Vanuit Gais (ons vakantieadres) met het treintje naar St-Gallen om meestal te eindigen in het restaurant van de Migros :)

De flesjes die ik heb gekocht betreffen de edition Alpstein nr 7 gebotteld op 10-01-2014 in een oplage van 1400 (50 cl)
Whisky heeft een sherry finish (dat zie je, maar proef je vooral). Vraag me af of het verstandig is nog een paar flesjes te kopen gezien het gerucht dat de brouwerij gaat stoppen met het maken van whisky omdat ze geen biervaten meer hebben om het in op te slaan (gerucht of feit??)

Hoe dan ook: ik vond het een lekkere whisky die het predicaat "slechtste whisky ooit gemaakt" in mijn ogen zeker niet verdient. Is sowieso een rare uitspraak want die zou immers impliceren dat je alle whisky die ooit gemaakt is geproefd hebt en wie kan dat nou van zichzelf beweren.
0 x

Terug naar “Whisky uit overige landen”