Whisky prijzen, woekerprijzen, prijsbeleid en prijsontwikkeling

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Whisky prijzen, woekerprijzen, prijsbeleid en prijsontwi

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 09 Nov 2011, 19:28

JayDie schreef:
Japie Krekel schreef:Wat men privé doet zoals whisky kopen, verhandelen, speculeren, ebay en dergelijke heb ik totaal geen moeite mee. Men moet doen wat men niet laten kan.

Dat is mijn inziens juist waarom die prijzen zo hoog zijn. :o

Ik begrijp een slijterij ook dat als hij een fles bijvoorbeeld uit een verzameling kan kopen voor zeg 50 euro en de 'marktwaarde' is 350, hij deze fles niet voor EUR 75,- zal verkopen, wel dan?

Geinig voorbeeld, maar ik schat, dat die kans toch erg klein is, John ;) En als hij 'm idd voor gemiddeld 50 euro heeft gekocht en de marktwaarde 350 euro is, dan zou ik 'm voor 175 euro verkopen! Probeer nooit je hand te overspelen :)
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 09 Nov 2011, 19:46

een verkoper kan alleen maar zulke prijzen vragen zolang er consumenten zijn die het er blijkbaar aan uitgeven. Uiteindelijk zijn de consumenten zelf de schuldige voor de prijsopdrijving. Je kunt de verkopers niet kwalijk nemen dat ze dan liever zelf dat geld in hun zak steken in plaats van dat ze een fles die ze net zelf verkocht hebben voor het veelvoudige via e-bay weg zien gaan.
Deze conusment is echter blij dta er nog heel veel (te veel) hele mooie whiskies uitkomen die hij wel kan betalen. En is ergens wel blij met die idiote prijzen af en toe. Hoef ik over die flessen in ieder geval niet na te denken ;-)
0 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 09 Nov 2011, 19:48

laddie teun schreef:Hoef ik over die flessen in ieder geval niet na te denken ;-)

Precies! :hoera
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

OJH
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OJH » 09 Nov 2011, 20:28

JayDie schreef:
laddie teun schreef:Hoef ik over die flessen in ieder geval niet na te denken ;-)

Precies! :hoera

so true ;)
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 09 Nov 2011, 20:51

I_SPEY schreef:
JayDie schreef:
Japie Krekel schreef:Wat men privé doet zoals whisky kopen, verhandelen, speculeren, ebay en dergelijke heb ik totaal geen moeite mee. Men moet doen wat men niet laten kan.

Dat is mijn inziens juist waarom die prijzen zo hoog zijn. :o

Ik begrijp een slijterij ook dat als hij een fles bijvoorbeeld uit een verzameling kan kopen voor zeg 50 euro en de 'marktwaarde' is 350, hij deze fles niet voor EUR 75,- zal verkopen, wel dan?

Geinig voorbeeld, maar ik schat, dat die kans toch erg klein is, John ;) En als hij 'm idd voor gemiddeld 50 euro heeft gekocht en de marktwaarde 350 euro is, dan zou ik 'm voor 175 euro verkopen! Probeer nooit je hand te overspelen :)

Ik heb 't hier over aanbod en hier gaat 't over de vraag

laddie teun schreef:een verkoper kan alleen maar zulke prijzen vragen zolang er consumenten zijn die het er blijkbaar aan uitgeven. Uiteindelijk zijn de consumenten zelf de schuldige voor de prijsopdrijving. Je kunt de verkopers niet kwalijk nemen dat ze dan liever zelf dat geld in hun zak steken in plaats van dat ze een fles die ze net zelf verkocht hebben voor het veelvoudige via e-bay weg zien gaan.
Deze conusment is echter blij dta er nog heel veel (te veel) hele mooie whiskies uitkomen die hij wel kan betalen. En is ergens wel blij met die idiote prijzen af en toe. Hoef ik over die flessen in ieder geval niet na te denken ;-)

Dus de conclusie is dan, dat wij 't met elkaar eens zijn!
En zoals ik al eerder in 'n topic heb gezegd "wat een gek er voor geeft" ;)
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 09 Nov 2011, 21:03

whiskysite schreef:Helaas zit de markt dezer dagen anders in elkaar... en kan ik de frustratie helemaal begrijpen, als voorbeeld de PE11... deze flessen gaan al voor 700 euro per fles... in de ogen kijkende van de slijter zou je wel dom zijn om deze flessen voor 349 euro (adviesprijs) te verkopen... Er zullen misschien wel slijters zijn die dit doen... wij niet... maar hebben dan ook maar 1 fles gekregen, en deze gesampled om 10 mensen gelukkig te maken!

De slijter die mij een PE 11 voor de adviesprijs van €350 verkoopt heeft aan mij alvast wel een klant die vaker terug gaat komen!
0 x
Afbeelding

Japie Krekel
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Japie Krekel » 10 Nov 2011, 10:12

Kijk, er zijn steeds meer personen die mijn opvatting delen over de normen (en waarde van whisky) van de whisky branche.

René & totalatool, slaat de spijker op z’n kop.
I_SPEY schreef: En als hij 'm idd voor gemiddeld 50 euro heeft gekocht en de marktwaarde 350 euro is, dan zou ik 'm voor 175 euro verkopen! Probeer nooit je hand te overspelen :)

De marktwaarde van € 350,00 is in mijn beleving geen marktwaarde maar een onzinnige en nietszeggende ebaywaarde of iets dergelijks.
De marktwaarde is inderdaad € 175,00

totalatool schreef:De slijter die mij een PE 11 voor de adviesprijs van €350 verkoopt heeft aan mij alvast wel een klant die vaker terug gaat komen!

Inderdaad, of een paar keer je zakken vullen :oops: (is cynisch bedoeld) of continuïteit met de verkoop.

Ik zou wel eens willen weten of er whisky liefhebbers zijn die onzinnige bedragen betalen voor een whisky welke op ebay te koop staan?
0 x
Afbeelding

"Slechte whisky bestaat niet; alleen goede whisky en nog betere whisky"

laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 10 Nov 2011, 10:20

Japie Krekel schreef:Ik zou wel eens willen weten of er whisky liefhebbers zijn die onzinnige bedragen betalen voor een whisky welke op ebay te koop staan?

Onzinnige bedragen is nogal een rekbaar begrip. Heeft natuurlijk ook met iemands fiinanciële mogelijkheden te maken. en hoe graag je een bepaalde fles wilt. Op het moment dat iemand zo'n fles koopt is het dus blijkbaar voor die persoon een zinnig bedrag.
Ik weet nog dat toen ik net begon ik 2-3 tientjes al wel veel geld vond voor een fles. 100,- vond ik bijvoorbeeld echt absurd destijds. Dat uitgave plafond is gedurende de jaren wel wat verder opgerekt.
0 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 10 Nov 2011, 10:32

laddie teun schreef:
Japie Krekel schreef:Ik zou wel eens willen weten of er whisky liefhebbers zijn die onzinnige bedragen betalen voor een whisky welke op ebay te koop staan?

Onzinnige bedragen is nogal een rekbaar begrip. Heeft natuurlijk ook met iemands fiinanciële mogelijkheden te maken. en hoe graag je een bepaalde fles wilt. Op het moment dat iemand zo'n fles koopt is het dus blijkbaar voor die persoon een zinnig bedrag.
Ik weet nog dat toen ik net begon ik 2-3 tientjes al wel veel geld vond voor een fles. 100,- vond ik bijvoorbeeld echt absurd destijds. Dat uitgave plafond is gedurende de jaren wel wat verder opgerekt.

Zie ook Wat is jouw prijsgrens- maximum (nu) voor een fles whisky ?. Ik heb laatst een Bladnoch forum botteling gekocht 1982 / 2010. Als ik die toentertijd gelijk gekocht had, was ik goedkoper uit geweest, nu betaalde ik iets (maar niet belachelijk veel) meer. Was ook moeilijk te vinden inmiddels. Ik kocht hem om een sympolische reden. Dan ben je ook vast bereid er iets meer voor te betalen...

En inderdaad... voor iedereen een andere grens. Maar absurd zul je in deze zin bedoelen als 'hij kostte 60 euro toen hij net gereleased was, en nu is hij 350 euro'. Hmm... nee, dat zal ik niet doen, maar zeg nooit nooit!
0 x

Japie Krekel
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Japie Krekel » 10 Nov 2011, 10:38

laddie teun schreef:Onzinnige bedragen is nogal een rekbaar begrip. Heeft natuurlijk ook met iemands fiinanciële mogelijkheden te maken. en hoe graag je een bepaalde fles wilt. Op het moment dat iemand zo'n fles koopt is het dus blijkbaar voor die persoon een zinnig bedrag.

Mijn vraag is niet kan iemand het betalen maar wil of heeft iemand onzinnige bedragen betaald.
Met onzinnige bedragen bedoel ik, als voorbeeld de HP Earl Magnus voor € 575,00
Is 2 jaar op de markt kosten ooit € 59,00 is een stijging van bijna 975%
0 x
Afbeelding

"Slechte whisky bestaat niet; alleen goede whisky en nog betere whisky"

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 10 Nov 2011, 11:00

Bekijk het eens van de andere kant: als jij een fles Earl Magnus had gekocht voor minder dan €100, en je hebt hem twee jaar later nog in de kast staan en ontdekt ineens dat een maffe Duitser op eBay er €350 voor wil betalen, wat doe je dan? Je kunt die HP alsnog opdrinken en er zelf van genieten, of je verkoopt hem aan die verzamelaar en koopt voor €350 drie tot misschien wel meer dan tien andere hele mooie flessen. In beide gevallen is er veel voor te zeggen en zie ik het probleem niet.
Hem kopen voor €350 en dan opdrinken, dat is wel vrij absurd in mijn ogen.
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 10 Nov 2011, 11:08

totalatool schreef:Bekijk het eens van de andere kant: als jij een fles Earl Magnus had gekocht voor minder dan €100, en je hebt hem twee jaar later nog in de kast staan en ontdekt ineens dat een maffe Duitser op eBay er €350 voor wil betalen, wat doe je dan? Je kunt die HP alsnog opdrinken en er zelf van genieten, of je verkoopt hem aan die verzamelaar en koopt voor €350 drie tot misschien wel meer dan tien andere hele mooie flessen. In beide gevallen is er veel voor te zeggen en zie ik het probleem niet.
Hem kopen voor €350 en dan opdrinken, dat is wel vrij absurd in mijn ogen.

Je kunt er stoer mee doen en hem wél opentrekken en samen met vrienden drinken; die denken dat ze een dram krijgen van een fles van EUR 350,- (huidige 'waarde'). :gnif

Ik denk toch dat dat lekkerder drinkt dan dat de huidige 'waarde' nog steeds hetzelfde is... :roll:
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 10 Nov 2011, 11:38

totalatool schreef:als jij een fles Earl Magnus had gekocht voor minder dan €100, en je hebt hem twee jaar later nog in de kast staan en ontdekt ineens dat een maffe Duitser op eBay er €350 voor wil betalen, wat doe je dan?

Eens goed in mijn vuist lachen ... en hem mooi in mijn kast laten staan! Ik kan talloze soortgelijke voorbeelden aanhalen. De twee frappantste zijn mijn Lagavulin 21yo en een Oban 32yo 1969. Maar wat mij de laatste tijd is opgevallen is het volgende. Bepaalde bottelingen (voornamelijk Ardbeg en één keer Bruichladdich)* die al enkele jaren niet meer gemaakt worden ('discontinued' zoals ze dat noemen) werden steeds moeilijker en moeilijker te vinden. Tot op een bepaald moment dat geen enkele slijter ze nog in zijn assortiment had (op een uitzondering na). En opeens, twee à drie jaar later worden diezelfde 'discontinued' flessen weer aangeboden, maar ze kosten wel 20 tot 30 Euro meer dan de oorspronkelijke prijs. Dan stel ik mij de vraag (en ik ben zeker niet alleen) hoe die flessen plots weer in de prijslijsten geraken. En dan gaat het niet over één slijter, maar over verschillenden handelaren in België en in Nederland (om het nu bij die twee te houden). Wordt de prijs zo kunstmatig opgedreven of wat?

(* Ik zal maar paard en kar noemen: Renaissance, Almost There, Still Young, Airigh Nam Beist en Bruichladdich Infinity I.)
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 10 Nov 2011, 19:25

johan brugge schreef:
totalatool schreef:als jij een fles Earl Magnus had gekocht voor minder dan €100, en je hebt hem twee jaar later nog in de kast staan en ontdekt ineens dat een maffe Duitser op eBay er €350 voor wil betalen, wat doe je dan?

Eens goed in mijn vuist lachen ... en hem mooi in mijn kast laten staan! Ik kan talloze soortgelijke voorbeelden aanhalen. De twee frappantste zijn mijn Lagavulin 21yo en een Oban 32yo 1969. Maar wat mij de laatste tijd is opgevallen is het volgende. Bepaalde bottelingen (voornamelijk Ardbeg en één keer Bruichladdich)* die al enkele jaren niet meer gemaakt worden ('discontinued' zoals ze dat noemen) werden steeds moeilijker en moeilijker te vinden. Tot op een bepaald moment dat geen enkele slijter ze nog in zijn assortiment had (op een uitzondering na). En opeens, twee à drie jaar later worden diezelfde 'discontinued' flessen weer aangeboden, maar ze kosten wel 20 tot 30 Euro meer dan de oorspronkelijke prijs. Dan stel ik mij de vraag (en ik ben zeker niet alleen) hoe die flessen plots weer in de prijslijsten geraken. En dan gaat het niet over één slijter, maar over verschillenden handelaren in België en in Nederland (om het nu bij die twee te houden). Wordt de prijs zo kunstmatig opgedreven of wat?

(* Ik zal maar paard en kar noemen: Renaissance, Almost There, Still Young, Airigh Nam Beist en Bruichladdich Infinity I.)
Grappig, wij in NL zeggen "man en paard".

En dan zal ik jou, vriend Johannes, het antwoord op jouw vraag hier geven: Ja. Is er ook maar 'n ander antwoord te bedenken?
0 x
Afbeelding

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 10 Nov 2011, 19:35

laddie teun schreef:

Heb jouw reactie eigenlijk niet helemaal goed tot mijzelf door laten dringen, Teun, maar je hebt wel gelijk als je schrijft, dat "onzinnige bedragen" een zeer rekbaar kan zijn! Heeft inderdaad alles met andermans financiële status te maken en de zucht naar 'n nieuwe fles ;)

Feit is, dat we voortdurend bezig zijn onze grenzen te verleggen en ik denk, dat dat inherent is aan onze "passie".
0 x
Afbeelding

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”