Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Op mijn geboortedag een sample van Henri ingeschonken, waarvoor dank (https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... s-1996-twj).
Echt een fantastische gebalanceerde fruitige whisky met licht waxy profiel. Zijn er nog whisky’s beschikbaar met een vergelijkbaar profiel?
Echt een fantastische gebalanceerde fruitige whisky met licht waxy profiel. Zijn er nog whisky’s beschikbaar met een vergelijkbaar profiel?
1 x
Momenteel drink ik een glaasje Talisker Port Ruighe, voornamelijk omdat ik die gekregen heb (anders had ik er niet meteen snel voor gekozen denk ik). Ik vind het dan wel weer leuk om steeds meer aroma's te herkennen en te ruiken.
Daarom de vraag: Kan het voorkomen dat er aan een Whisky een (verse) tabaksgeur zit? Ik herken dit van toen ik nog rookte, de geur van een zakje verse shag. Maar misschien ben ik ook gewoon gek hahaha.
Daarom de vraag: Kan het voorkomen dat er aan een Whisky een (verse) tabaksgeur zit? Ik herken dit van toen ik nog rookte, de geur van een zakje verse shag. Maar misschien ben ik ook gewoon gek hahaha.
0 x
BarryM schreef:Daarom de vraag: Kan het voorkomen dat er aan een Whisky een (verse) tabaksgeur zit? Ik herken dit van toen ik nog rookte, de geur van een zakje verse shag. Maar misschien ben ik ook gewoon gek hahaha.
Ja hoor
Dat is absoluut mogelijk en volkomen normaal. Ik herken dit vaak bij peated spirit gerijpt op een actiever ex sherry vat. Ardmore’s MBL hebben dit ook in mijn beleving. Persoonlijk vind ik dat echt heerlijk 
1 x
Cask1988 schreef:BarryM schreef:Daarom de vraag: Kan het voorkomen dat er aan een Whisky een (verse) tabaksgeur zit? Ik herken dit van toen ik nog rookte, de geur van een zakje verse shag. Maar misschien ben ik ook gewoon gek hahaha.
Ja hoorDat is absoluut mogelijk en volkomen normaal. Ik herken dit vaak bij peated spirit gerijpt op een actiever ex sherry vat. Ardmore’s MBL hebben dit ook in mijn beleving. Persoonlijk vind ik dat echt heerlijk
Erg grappig om te lezen in combinatie met de euforie dat ik een neus-herkenningsmomentje had. Heeft dat jarenlang roken toch nog iets opgeleverd hahaha. Het is een heel andere whisky ervaring dan de Dalwhinnie of Glenlivet die ik tot nog toe heb gehad. Wat zijn vergelijkbare flesjes naast de Ardmore?
0 x
BarryM schreef:.
Je bent helemaal niet gek geworden hoor, tabak kan zeker voorkomen. Net als riool, modder, strand, rot fruit, bloesem, gekookte groente, zwavel, pleisters, kalk en ga zo maar door en ga zo maar door.
Daar komt bij dat als jij in jou beleving tabak ruikt, jij in jou beleving tabak ruikt!
Zo simpel kan whisky zijn
.
5 x
Freezeroz schreef:BarryM schreef:.
Je bent helemaal niet gek geworden hoor, tabak kan zeker voorkomen. Net als riool, modder, strand, rot fruit, bloesem, gekookte groente, zwavel, pleisters, kalk en ga zo maar door en ga zo maar door.
Daar komt bij dat als jij in jou beleving tabak ruikt, jij in jou beleving tabak ruikt!
Zo simpel kan whisky zijn.
Grappig is dat, dat lees ik erg veel dat het vooral niet fout te doen is. Ondertussen zit elke nieuweling te zoeken naar die ene uitleg hoe je ineens alles snapt en ruikt. Maar ik sluit me dan maar bij je aan met het mantra: "Zo simpel kan whisky zijn"

1 x
BarryM schreef:Grappig is dat, dat lees ik erg veel dat het vooral niet fout te doen is. Ondertussen zit elke nieuweling te zoeken naar die ene uitleg hoe je ineens alles snapt en ruikt.
Klopt. Alles draait om je eigen ervaring. Als je nog nooit sinaasappel geroken en gegeten hebt, weet je ook niet hoe het smaakt en ruikt. Als je nog nooit aan antiek hout gelikt of geroken hebt...nouja je snapt de strekking.
Zo kunnen dingen ooo dicht bij elkaar liggen. Wat de 1 eucalyptus noemt, noemt de ander misschien mint of dennen geur.
2 x
- Reichenbach
- Moderator

Beleving daar gaat het om, jouw associaties zijn gebaseerd op jouw beleving op dat moment en de ervaringen uit het verleden. Hoe meer je drinkt hoe meer je gaat beleven. Maar als je beestjes gaat zien ben je te ver gegaan met drinken.Freezeroz schreef:Daar komt bij dat als jij in jou beleving tabak ruikt, jij in jou beleving tabak ruikt!
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
Reichenbach schreef:Maar als je beestjes gaat zien ben je te ver gegaan met drinken.
Dan is het tijd voor WATER

1 x
Cask1988 schreef: Als je nog nooit aan antiek hout gelikt of geroken hebt...nouja je snapt de strekking.![]()
Zo terug...
3 x
Reichenbach schreef:Beleving daar gaat het om, jouw associaties zijn gebaseerd op jouw beleving op dat moment en de ervaringen uit het verleden. Hoe meer je drinkt hoe meer je gaat beleven. Maar als je beestjes gaat zien ben je te ver gegaan met drinken.Freezeroz schreef:Daar komt bij dat als jij in jou beleving tabak ruikt, jij in jou beleving tabak ruikt!
Betekend dat ook dat wanneer ik bijvoorbeeld dagelijks aan een sinaasappel ruik, ik mettertijd het ook ga herkennen in Whisky?
0 x
BarryM schreef:Cask1988 schreef: Als je nog nooit aan antiek hout gelikt of geroken hebt...nouja je snapt de strekking.![]()
Zo terug...
En?

1 x
BarryM schreef:Betekend dat ook dat wanneer ik bijvoorbeeld dagelijks aan een sinaasappel ruik, ik mettertijd het ook ga herkennen in Whisky?
Jep. Maar je zult het niet ineens overal in gaan ruiken, eerder sneller herkennen als deze esters (organische verbindingen die verantwoordelijk zijn voor o.a. fruitaroma’s) aanwezig zijn. Ook wanneer het om kleinere hoeveelheden gaat
1 x
- Reichenbach
- Moderator

Als je iedere dag aan een sinaasappel gaat ruiken vraag ik me af of jouw omgeving geen vraagtekens gaat zetten bij je whisky hobby.
Nee dat betekend het dus niet. In principe zitten er geen sinaasappelen, pleisters, stalmest of tabak in een whisky. Alleen maar geurstoffen fenolen esters en andere chemicaliën die je ruikt. Je hersenen maken daar dan wat van.
Wat je ruikt is ook nog eens genetisch bepaald, de een vind koriander naar peterselie smaken, de ander naar zeep. Ook de geursensatie op de wc na het eten van asperges beleeft niet iedereen.
Maar als jij niet weet hoe een sinaasappel ruikt zul je dat ook nooit herkennen als geursensatie in whisky (of Grand Marnier),
Nee dat betekend het dus niet. In principe zitten er geen sinaasappelen, pleisters, stalmest of tabak in een whisky. Alleen maar geurstoffen fenolen esters en andere chemicaliën die je ruikt. Je hersenen maken daar dan wat van.
Wat je ruikt is ook nog eens genetisch bepaald, de een vind koriander naar peterselie smaken, de ander naar zeep. Ook de geursensatie op de wc na het eten van asperges beleeft niet iedereen.
Maar als jij niet weet hoe een sinaasappel ruikt zul je dat ook nooit herkennen als geursensatie in whisky (of Grand Marnier),
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
BarryM schreef:Reichenbach schreef:Beleving daar gaat het om, jouw associaties zijn gebaseerd op jouw beleving op dat moment en de ervaringen uit het verleden. Hoe meer je drinkt hoe meer je gaat beleven. Maar als je beestjes gaat zien ben je te ver gegaan met drinken.Freezeroz schreef:Daar komt bij dat als jij in jou beleving tabak ruikt, jij in jou beleving tabak ruikt!
Betekend dat ook dat wanneer ik bijvoorbeeld dagelijks aan een sinaasappel ruik, ik mettertijd het ook ga herkennen in Whisky?
Vroeg of laat zal je echt een whisky ruiken waarbij je direct een associatie met citrus vruchten krijgt.
Wat dat betreft zou het wellicht leuk zijn om eens aan een (online) tasting mee te doen.
We hadden afgelopen zaterdag de online forum tasting, erg grappig om dan de termen te horen die geroepen worden.
Koeienstal, strand, jodium, citroen, gras en bbq waren zomaar wat termen die voorbij kwamen.
Altijd leuk om op zo'n moment te kijken of je zelf ook die waarneming had.
1 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”