Goede rogge/rye whiskey

Verenigde Staten van Amerika en Canada verdienen een eigen plek.
Ardking
Senior
Senior
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 Feb 2019, 13:35

Re: Goede rogge/rye whiskey

Ongelezen berichtdoor Ardking » 18 Apr 2020, 11:32

Na mijn valse start met de kennismaking met een Rye, zie hierboven, dan gisteren een echte Rye op:
Michter’s US*1 Single Barrel Straight Rye.

Weer erg bijzonder, als ik op de geur af ga dan ruik in chemische geuren zoals nagellak remover, olie, aceton, niet veel belovend in eerste instantie.
Dan smaak is totaal anders, beetje fruitig, leer achtig, caramel. Erg verrast hierdoor!
De finish is niet veel lang en bijzonder maar vond het een ware smaak sensatie!
0 x
"Volo et Valeo"

Giraffe
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 Nov 2020, 16:12
Locatie: Groningen

Re: Goede rogge/rye whiskey

Ongelezen berichtdoor Giraffe » 28 Nov 2020, 02:35

Grappig om te lezen, dit topic over rogge whisky. Ik heb er nog geen ervaring mee, althans niet dat ik weet. Morgen maar eens de slijter verblijden met een bezoekje. Ben er nieuwsgierig naar, om verschillende redenen. Daarover later meer. Het is al laat. :domdom veel te laat...
2 x
Liquid spirit - Gregory Porter

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3791
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Goede rogge/rye whiskey

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 28 Nov 2020, 08:37

Giraffe schreef:Grappig om te lezen, dit topic over rogge whisky. Ik heb er nog geen ervaring mee, althans niet dat ik weet. Morgen maar eens de slijter verblijden met een bezoekje. Ben er nieuwsgierig naar, om verschillende redenen. Daarover later meer. Het is al laat. :domdom veel te laat...

Ben benieuwd waar je mee thuis komt! :goedgedaan
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Giraffe
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 Nov 2020, 16:12
Locatie: Groningen

Re: Goede rogge/rye whiskey

Ongelezen berichtdoor Giraffe » 28 Nov 2020, 15:51

Cask1988 schreef:
Giraffe schreef:Grappig om te lezen, dit topic over rogge whisky. Ik heb er nog geen ervaring mee, althans niet dat ik weet. Morgen maar eens de slijter verblijden met een bezoekje. Ben er nieuwsgierig naar, om verschillende redenen. Daarover later meer. Het is al laat. :domdom veel te laat...

Ben benieuwd waar je mee thuis komt! :goedgedaan


Vanwege de corona en de drukte niet teveel gebakkeleid over de soorten. Ik weet nu wel hoe je het uitspreekt, reye. Met mondkapje voor en een paar whisky's achter de kiezen zal het me nog beter af gaan verzekerde de slijter mij.
Tjonge jonge, ik sta elke keer weer versteld, zoveel whisky's als er zijn.
Het is de Bulleit geworden. Iets van wat ik hier had gelezen was blijven hangen en dat gaf de doorslag. Vanavond breek ik haar nog niet aan. Volgend weekend staat gepland.
3 x
Liquid spirit - Gregory Porter

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 4439
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Goede rogge/rye whiskey

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 03 Jan 2021, 16:07

https://modernthirst.com/home/bourbon-w ... ash-bills/

De mash bills van verschillende whiskey's. Het is niet compleet maar het aandeel rogge in de rye whiskey's varieert van 51% tot 95%.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Petrovitski
Senior
Senior
Berichten: 299
Lid geworden op: 26 Sep 2016, 19:28
Locatie: Arnhem

Re: Goede rogge/rye whiskey

Ongelezen berichtdoor Petrovitski » 05 Jan 2021, 11:43

Ik vind de 6y Rye van Pikesville erg lekker. Misschien een idee?

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/78205/pikesville-06-year-old
1 x
Afbeelding

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 754
Lid geworden op: 21 Jun 2012, 16:39
Locatie: Twente

Re: Goede rogge/rye whiskey

Ongelezen berichtdoor Paulini » 07 Jan 2021, 09:59

De 100 rye van millstone is ook erg goed!
1 x

Gebruikersavatar
SebasDB
Senior
Senior
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 Feb 2019, 18:09
Locatie: Den Helder

Re: Goede rogge/rye whiskey

Ongelezen berichtdoor SebasDB » 07 Jan 2021, 11:35

Las hier in dit topic al eerder de Balcones Rye.. die staat hier ook open, aangename maar zeer stevige rye.
Heb ook genoten van een Jack Daniel's Single Barrel Rye, topper voor onder de 50 euries. Daarnaast nog een Sazerac Rye gehad in het afgelopen jaar, ook daar werd ik wel :bigsmile van !

En dan vergat ik nog deze mooie... moest ik even terugzoeken:

Rittenhouse Straight Rye 100 Proof

En van Hollandse bodem... niet 100% Rye natuurlijk maar wel top: Cley Whisky Malt & Rye
0 x

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3791
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Goede rogge/rye whiskey

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 07 Jan 2021, 12:49

Rye heeft mij nog niet kunnen pakken/boeien. Eigenlijk alleen maar beroerde ervaringen. Onderhand eens een sample setje bestellen ergens voor een poging 2. Er zal toch wel ergens iets tussen zitten wat me wel smaakt :bigsmile
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1546
Lid geworden op: 29 Mei 2016, 18:58
Locatie: Noord Limburg

Re: Goede rogge/rye whiskey

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 07 Jan 2021, 15:37

Hoi.
Heb zelf genoten van de Sazerac ( ik dacht dat die 6 jr oud is ).
Heb ook genoten van een Pappy van Winkle Fam Rye ( ik dacht 13 jr ), maar deze is voortaan onbereikbaar :Cry
Groet Cor
0 x

Gebruikersavatar
Spainkiller
Senior
Senior
Berichten: 126
Lid geworden op: 19 Mar 2021, 01:49

Re: Goede rogge/rye whiskey

Ongelezen berichtdoor Spainkiller » 20 Mar 2021, 02:35

Ben een groot fan van rye; de iconische pittigheid bevalt me goed, vooral na m'n palet al aangewakkerd te hebben met een herkenbare bourbon of twee.

Het valt me trouwens op dat rye whisky's ontzettend in populariteit en focus gegroeid zijn de afgelopen 2-3 jaar! Iemand enig idee waar dit door komt?
0 x

Gebruikersavatar
cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1546
Lid geworden op: 29 Mei 2016, 18:58
Locatie: Noord Limburg

Re: Goede rogge/rye whiskey

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 20 Mar 2021, 10:25

Ik prefereer in het algemeen zelf een Rye boven een Bourbon.
Ik denk dat de gemiddelde Bourbon/Whisky drinker ondertussen ook wel Rye zijn gaan proberen/waarderen.
En hierbij overtuigd zijn geworden van diens smaakprofiel.
Lang verhaal kort : iets word populairder, dus prijs en vraag stijgt evenredig.
Groet Cor.
0 x


Terug naar “Noord Amerikaanse Whiskey en Whisky”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten