Poll: Exotische Whisky finishes, wat vind jij er van ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Finishen van whisky op wijn en andere vaten

PRO: Finishen is een goede ontwikkeling en een aanwinst voor de whiskywereld voor zowel liefhebbers als de industrie.
73
72%
CONTRA: Goede whisky behoeft geen extra finishing, er is voldoende diversiteit en al dat extra finishen is puur commercie.
29
28%

Totaal aantal stemmen: 102

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Poll: Exotische Whisky finishes, wat vind jij er van ?

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 28 Okt 2020, 20:58

Dre schreef:
Cask1988 schreef:diepdonkere transportsherry die er niet uitgehaald en gewoon gemixt wordt met new make en het hout doet de rest, klinkt mij veel plausibeler..

Nou... we hebben her en der wel gehoord/gelezen dat er in dat soort vaten nog wel een litertje of 10 tot misschien wel 30 aan sherry in achter kan blijven. Maar giet daar een paar hónderd liter veel lichtere vloeistof bij, dan klinkt het mij helemáál niet zo plausibel dat die 10 tot max 30 liter de totale paar honderd liter net zo donker (of zelfs nog donkerder) maakt... :Scratch

Nou daar heb ik me dus rijkelijk over zitten verbazen tijdens een blend your own masterclass bij Glengoyne vorig jaar. Het is bizar wat er gebeurd als je een paar druppels keidonkere first fill european oak bij hele lichte american oak refill gooit. De boel wordt sneller donker dan je lief is en blijft verbazingwekkend lang donker ook al giet er er lustig op los met diezelfde refill..dat spul werkt goed sterk kan ik je vertellen.

Zo’n test kan je trouwens ook leuk doen met E150a en een fles water. Zal je ook verbazen ;) en is nog leuk om te doen ook :bigsmile
5 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 28 Okt 2020, 21:14

Dan kan het niet anders zijn als een chemische reactie.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Perry Veenendaal
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Perry Veenendaal » 25 Nov 2020, 11:15

Volgens sommigen hier zou het zo kunnen zijn dat er restanten sherry in de vaten waarin whisky gaat rijpen bewust worden achter gelaten. Hoeveelheden van 30 liter per vat worden genoemd.
Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk en wel hierom: de sherry, met een alcoholpercentage van 20% zou de het alcoholpercentage
naar beneden drukken. Reken even mee: we pakken een 10yo Deanston 2008-2019 van SV, alcoholpercentage 67,7.
Er zijn 597 flessen gebotteld. 597 flessen x 0,7 liter= 417 liter whisky.
Deze 417 liter x67,7% bevat 282,9 liter alcohol. Stel hier 30liter sherry in zat, x 20% = 6 liter alcohol.
Dan bevat de whisky, 387 liter (417-30), 276,9 liter alcohol (282,9-6).
Oftewel de whisky bevat na 10 jaar rijping 71,5% alcohol.
Onwaarschijnlijk!!!!
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 25 Nov 2020, 11:33

Perry Veenendaal schreef:Volgens sommigen hier zou het zo kunnen zijn dat er restanten sherry in de vaten waarin whisky gaat rijpen bewust worden achter gelaten. Hoeveelheden van 30 liter per vat worden genoemd.
Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk en wel hierom: de sherry, met een alcoholpercentage van 20% zou de het alcoholpercentage
naar beneden drukken. Reken even mee: we pakken een 10yo Deanston 2008-2019 van SV, alcoholpercentage 67,7.
Er zijn 597 flessen gebotteld. 597 flessen x 0,7 liter= 417 liter whisky.
Deze 417 liter x67,7% bevat 282,9 liter alcohol. Stel hier 30liter sherry in zat, x 20% = 6 liter alcohol.
Dan bevat de whisky, 387 liter (417-30), 276,9 liter alcohol (282,9-6).
Oftewel de whisky bevat na 10 jaar rijping 71,5% alcohol.
Onwaarschijnlijk!!!!

Je maakt wat aanname, denk en rekenfoutjes... :(

Zo gaat Deanston vaak op 73% het vat in. Laten we voor het gemak hetzelfde voorbeeld aanhouden qua liters, rekening houdend met de angel share. Je mag met 2% angelshare uitgaan van zo'n 550 - 570 bulk liter, waarvan 400 liter alcohol. Zit er nog 30 liter sherry in dat vat met een ABV van 20% dan wordt het aantal bulk liters totaal dus 580 (550 + 30) en het aantal liter pure alcohol 400 + 6 = 406. Op het nieuwe totaal van 580 liter dus 406 liter alcohol = 70% abv.
Vanaf dat moment rijpt de whisky en teert in op volume en %. Maar zeker met sherry butts heeft 30 liter sherry bar weinig invloed op het alcohol %.
3 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 25 Nov 2020, 19:23

De invloed van het alcohol percentage is idd maar zeer gering t.a.v. het grote volume 73% wat erin gekieperd wordt.

De sterkte van de geconcentreerde kleurstof die sherry met zich meeneemt heeft echter wel een enorme impact op de kleur. Daarbij heb ik geleerd dat de hoeveelheid vloeistof die het hout opzuigt ook niet onderschat moet worden.
Door het vat vochtig te houden met die ‘transport’ sherry, droogt het vat enerzijds niet uit, anderzijds blijft de interactie van de vloeistof met het hout en al z’n tannines ook actief. Echter met slechts (de veronderstelde) 30 liter erin is de verhouding hout versus vloeistof enorm groot.
Gevolg? Vergelijk het maar rustig met een theezakje. Hang je een nieuw theezakje in een glas met een klein bodempje heet water, dan zal die kleur enorm geconcentreerd en snel donker worden. Giet je datzelfde glas vol met water en dan een nieuw theezakje erin, dan is de kleuring een stuk minder intensief en intens.
Het moge duidelijk zijn dat, hoe langer dit proces aanhoudt tijdens transport én opslag zolang het vat niet gevuld wordt, hoe intenser en geconcentreerder de kleur van die vloeistof wordt. En hoe meer impact dit heeft op de uiteindelijke kleur.
0 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 25 Nov 2020, 22:36

Het is meer om te zorgen dat het vat niet gaat lekken dat er sherry in blijft. Je zult schrikken hoe snel een vat gaat lekken als er geen vloeistof meer in zit. Een uitzondering is een vat wat door een Cooperage onder handen genomen is, een re-build dus. Die worden onder druk getest en die lekken niet.
Maar doe je het goed dan laat je de sherry er uit lopen, er zit inderdaad nog sherry zat in het hout.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 24 Dec 2020, 09:55

Wow.

Het blijkt wel dat het " moeilijke " materie is, getuige voorgaande reacties.
Maar wel leuk om die reacties te lezen en te vergelijken.

Maar nu naar " wat vind ik ervan " .

Mijn voorkeur heeft Sherry en Bourbon.
Overal het algemeen ook wel Port.
Half om half Rum.
Meestal niet de Wijnfinishes.
Echt exotisch als Bier en Haring probeer ik niet.

Groet Cor
0 x

De buuk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor De buuk » 28 Dec 2020, 13:38

Moet zeggen dat ik de wijnfinish serie van Arran wel kan waarderen. Vooral de sauterne cask
1 x
Whisky, BBQ’s & af en toe een mooie longfiller

Ruud W
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud W » 28 Dec 2020, 17:05

Heerlijk die finishes.

Kom maar op.
Ik wil van iedere producent een port finish proeven.
0 x
Afbeelding

Hey, it's only whisky.

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 29 Dec 2020, 19:28

Ik begrijp dat ie nu ook op Tequilla gefinished cq gerijpt mag worden.
Iemand ervaring :D
Groet Cor
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 29 Dec 2020, 19:46

De regel dat er ook op exotische vaten, mits eiken, mag worden gerijpt is nog niet zo lang geleden door de SWA veranderd. Daarvoor mochten alleen vaten worden gebruikt die traditioneel voor de rijping werden ingezet.

De Ieren doen wat minder moeilijk, daar mogen ook andere houtsoorten worden gebruikt.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 29 Dec 2020, 19:48

Whisky mag op elk vat rijpen. Zolang het maar eikenhout is.... :lekker

Ik zou er zelf niet over peinzen om Tequila, ex rode wijn ( behalve fortified) en dat soort meuk (sorry) te gaan gebruiken. Ik heb ook idee dat dit gedaan wordt omdat dit soort hout lekker goedkoop is en toch ‘lekker’ klinkt.
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 29 Dec 2020, 19:50

Reichenbach schreef:De Ieren doen wat minder moeilijk, daar mogen ook andere houtsoorten worden gebruikt.

Dennenhout.... :gnif Trekt zo lekker in de bek, dat hars.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 29 Dec 2020, 19:56

Oogadal schreef:Ik heb ook idee dat dit gedaan wordt omdat dit soort hout lekker goedkoop is en toch ‘lekker’ klinkt.

Zou je maar zo eens gelijk in kunnen hebben idd. Die onzin halen ze uiteindelijk met vlees ook uit. Een grain fed Argentinian Rib Eye of een Irish Black Angus Tomahawk steak klinkt natuurlijk veul interessanter dan. ‘Rundvlees van een Hollandse koe, helemaal...uit Nederland’ :domdom Ondertussen zijn de leef en voedingsomstandigheden van Hollandse dieren en dus ons kwaliteit vlees doorgaans veel hoger. Schijnt trouwens een idiote logistiek te zijn waarbij landen letterlijk vlees aan het uitwisselen zijn... lekker economisch en milieuvriendelijk ook..
Nu zal dit met hout wat genuanceerder liggen maar gezien de al maar groeiende schaarste gaan ze natuurlijk steeds gekkere vaten uit de hoge hoed toveren. Maar ik geloof direct dat lang niet alles een voordeel geeft bij de rijping :?
0 x
Afbeelding

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 29 Dec 2020, 20:30

Oogadal schreef:Whisky mag op elk vat rijpen. Zolang het maar eikenhout is.... :lekker

Da's niet zo toch?
Kan me herinneren dat dat langs kwam op het forum een jaar geleden ofzo, omdat het nogal een big deal was dat er ineens "meer" mocht dan de traditionele finishes (sherry, wijn, rum grofweg).

https://scotchwhisky.com/magazine/latest-news/26098/new-scotch-rules-aim-to-add-flexibility/

Edit: las over Reichenbach's post heen, maar dat dus.

Reichenbach schreef:De regel dat er ook op exotische vaten, mits eiken, mag worden gerijpt is nog niet zo lang geleden door de SWA veranderd. Daarvoor mochten alleen vaten worden gebruikt die traditioneel voor de rijping werden ingezet.

De Ieren doen wat minder moeilijk, daar mogen ook andere houtsoorten worden gebruikt.
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”