Dre schreef:Cask1988 schreef:diepdonkere transportsherry die er niet uitgehaald en gewoon gemixt wordt met new make en het hout doet de rest, klinkt mij veel plausibeler..
Nou... we hebben her en der wel gehoord/gelezen dat er in dat soort vaten nog wel een litertje of 10 tot misschien wel 30 aan sherry in achter kan blijven. Maar giet daar een paar hónderd liter veel lichtere vloeistof bij, dan klinkt het mij helemáál niet zo plausibel dat die 10 tot max 30 liter de totale paar honderd liter net zo donker (of zelfs nog donkerder) maakt...
Nou daar heb ik me dus rijkelijk over zitten verbazen tijdens een blend your own masterclass bij Glengoyne vorig jaar. Het is bizar wat er gebeurd als je een paar druppels keidonkere first fill european oak bij hele lichte american oak refill gooit. De boel wordt sneller donker dan je lief is en blijft verbazingwekkend lang donker ook al giet er er lustig op los met diezelfde refill..dat spul werkt goed sterk kan ik je vertellen.
Zo’n test kan je trouwens ook leuk doen met E150a en een fles water. Zal je ook verbazen

Trekt zo lekker in de bek, dat hars.
Ondertussen zijn de leef en voedingsomstandigheden van Hollandse dieren en dus ons kwaliteit vlees doorgaans veel hoger. Schijnt trouwens een idiote logistiek te zijn waarbij landen letterlijk vlees aan het uitwisselen zijn... lekker economisch en milieuvriendelijk ook..