Whisky uit je geboortejaar

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Vind je een whisky uit jouw geboortejaar interessant?

Ja, ik wil een whisky uit mijn geboortejaar.
216
58%
Nee, geboortejaar heeft voor mij geen meerwaarde.
22
6%
Ja, ik heb ik al een whisky uit mijn geboortejaar.
134
36%

Totaal aantal stemmen: 372

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Whisky uit je geboortejaar

Ongelezen berichtdoor Casketje » 24 Nov 2020, 21:32

Ik heb een Highland Park en een Glenburgie (één van m'n favo distilleries) uit 1983. Ook een Bas-Armagnac uit dat jaar - uiteraard de goedkoopste.
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 24 Nov 2020, 21:54

Er is maar 1 manier om daar achter te komen... :bigsmile :bottomsup
1 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 24 Nov 2020, 22:44

BarryM schreef:
HammerHead schreef:
BarryM schreef:Weer wat geleerd, dank je! Zo zie je maar weer, elke dag is een schooldag.

Van Zuylen heeft momenteel nog een Linkwood uit 87 staan. Wel €175, maar mijn gevoel zegt dat je ze voor die prijs over een paar jaar niet makkelijk meer gaat vinden.

Hier op het forum worden overigens ook nog wel eens oudere flessen aangeboden.

Ik sta in dubio maar ik overweeg hier wat mee te doen. Is het wat? Smaaktechnisch en kwaliteit?

Geen idee over prijs/kwaliteit verhouding.
Maar ik heb wel een idee dat je bij dergelijke whisky's vooral betaalt voor zeldzaamheid en exclusiviteit.

Als dat hetgeen is wat je aantrekt zou ik er voor gaan; ben je meer voor smaak en kwaliteit zou ik mijn geld anders besteden.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

BarryM
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor BarryM » 24 Nov 2020, 22:51

Reichenbach schreef:
BarryM schreef:
HammerHead schreef:
Van Zuylen heeft momenteel nog een Linkwood uit 87 staan. Wel €175, maar mijn gevoel zegt dat je ze voor die prijs over een paar jaar niet makkelijk meer gaat vinden.

Ik sta in dubio maar ik overweeg hier wat mee te doen. Is het wat? Smaaktechnisch en kwaliteit?

Geen idee over prijs/kwaliteit verhouding.
Maar ik heb wel een idee dat je bij dergelijke whisky's vooral betaalt voor zeldzaamheid en exclusiviteit.

Als dat hetgeen is wat je aantrekt zou ik er voor gaan; ben je meer voor smaak en kwaliteit zou ik mijn geld anders besteden.

Ik denk dat ik in alle eerlijkheid kan zeggen dat ik dat ooit wel aantrekkelijk ga vinden, maar dat ik momenteel mijn smaak wil ontwikkelen en veel meer over Whisky ga leren.
3 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 25 Nov 2020, 19:14

BarryM schreef:
HammerHead schreef:
BarryM schreef:Weer wat geleerd, dank je! Zo zie je maar weer, elke dag is een schooldag.

Ik heb 'm verder niet geproefd en weet bovendien niet waar jouw voorkeuren liggen. Uit de paar tasting notes op WB - https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/54120/linkwood-1987-ca - maak ik op dat het een heel behoorlijke, vooral romige whisky is met vanille, toffee, caramel tonen die wat droog wegtrekt in de finish. Dat laatste kom ik vaker tegen bij Cadenhead bottelingen en is persoonlijk niet helemaal mijn ding (net of zo'n whisky een paar jaar te lang in het vat heeft doorgebracht). Ik zou 'm persoonlijk dus niet kopen, maar als ik specifiek op zoek was naar iets uit '87 zou ik daar wellicht anders over denken.
1 x

BarryM
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor BarryM » 25 Nov 2020, 20:41

HammerHead schreef:
BarryM schreef:
HammerHead schreef:

Ik heb 'm verder niet geproefd en weet bovendien niet waar jouw voorkeuren liggen. Uit de paar tasting notes op WB - https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/54120/linkwood-1987-ca - maak ik op dat het een heel behoorlijke, vooral romige whisky is met vanille, toffee, caramel tonen die wat droog wegtrekt in de finish. Dat laatste kom ik vaker tegen bij Cadenhead bottelingen en is persoonlijk niet helemaal mijn ding (net of zo'n whisky een paar jaar te lang in het vat heeft doorgebracht). Ik zou 'm persoonlijk dus niet kopen, maar als ik specifiek op zoek was naar iets uit '87 zou ik daar wellicht anders over denken.

Mooie beschrijving. Ik heb hem op mijn wensenlijstje gezet bij WB. Ik hou het even in de gaten :) In ieder geval bedankt voor je mening!
0 x

Zorglubxx
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Zorglubxx » 27 Nov 2020, 20:07

Ik kocht deze 1968 voor £ 200 in 2011 en vandaag zag ik dat hij voor meer dan € 900 verkoopt! :duimop

19862_big.jpg
19862_big.jpg (158.78 KiB) 1462 keer bekeken
2 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 27 Nov 2020, 20:24

Zorglubxx schreef:Ik kocht deze 1968 voor £ 200 in 2011 en vandaag zag ik dat hij voor meer dan € 900 verkoopt! :duimop

Donders das een mooi flesje!! En een goeie investering geweest zo te lezen :bigsmile Gaat ie open op een bijzonder momentje?

Mijn volgende geboortejaarsaanwinst is alweer onderweg uit die Heimat :lekker 1988 Dufftown CA 51% 26yo. Ook een kleine 100ml van op. Prachtig sappie! Voor die prijs echt een BFYB.
3 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 27 Nov 2020, 20:55

Zorglubxx schreef:Ik kocht deze 1968 voor £ 200 in 2011 en vandaag zag ik dat hij voor meer dan € 900 verkoopt! :duimop

Ik wil de ‘feestvreugde’ niet helemaal verpesten, maar hij staat te koop voor meer dan € 900...
Dat ie daar nog voor te krijgen is geeft denk ik eerder aan dat de prijs wellicht wat aan de hoge kant is toch? :?

Aan de andere kant; je zult ‘m met een reden gekocht hebben ooit en das vast niet geweest ‘kijken wat ie waard wordt....’
Gezien de score (en vooral degenen die ‘m hoog waarderen) wordt het een feestje om te openen. :Party
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 27 Nov 2020, 21:22

Cask1988 schreef: :lekker 1988 Dufftown CA 51% 26yo. Ook een kleine 100ml van op. Prachtig sappie! Voor die prijs echt een BFYB.

heerlijk spul, inmiddels al mn 3e fles die daarvan open staat, jumjum! :)
1 x
Afbeelding

Zorglubxx
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Zorglubxx » 28 Nov 2020, 12:19

Oogadal schreef:

Ik wil de ‘feestvreugde’ niet helemaal verpesten, maar hij staat te koop voor meer dan € 900...
Dat ie daar nog voor te krijgen is geeft denk ik eerder aan dat de prijs wellicht wat aan de hoge kant is toch? :?

Aan de andere kant; je zult ‘m met een reden gekocht hebben ooit en das vast niet geweest ‘kijken wat ie waard wordt....’
Gezien de score (en vooral degenen die ‘m hoog waarderen) wordt het een feestje om te openen. :Party

Ik zag het op een andere site in het VK voor een vergelijkbare prijs. Maar toch heb ik het niet als investering gekocht, want voor mij moet whisky worden gedronken. Ik kocht hem in 2011 omdat ik iets uit 1968 wilde hebben. Maar het was een leuke verrassing toen ik keek wat deze fles vandaag zou kosten :)

Ik heb nog niet besloten wanneer ik het zal openen! :Pipersmile
1 x

Ruud W
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud W » 28 Nov 2020, 12:51

:yes

1973

Ik heb al een Tullibardine 35y

Maar als iemand nog een mooie heeft, dan hou ik me aanbevolen.
Een grain of blended mag ook.
0 x
Afbeelding

Hey, it's only whisky.

LuckyL
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor LuckyL » 28 Nov 2020, 13:12

Ik heb een tijd geleden deze fles Highland Park uit 1987 aangeschaft als whisky uit mijn geboortejaar:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/41771/highland-park-1987-gm

Voor mij is het symbolisch gezien een dubbele geboortewhisky, aangezien Highland Park eigenlijk ook een beetje het begin van mijn whiskyleven heeft afgetrapt, na een aantal kleine valse starts.
1 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 28 Nov 2020, 23:05

Zorglubxx schreef:Ik heb nog niet besloten wanneer ik het zal openen! :Pipersmile

Goed te horen dat je er mee gaat doen wat die fles verdient! :hoedaf
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”