sch@ker schreef:Gisteren een heerlijk avondje:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... sh-1996-sv
Lekker he die Clynelish. Had er ooit twee, een verkocht aan een sympathieke medeforummer. Weet niet meer precies wie, Herman
sch@ker schreef:Gisteren een heerlijk avondje:

Wouterk schreef:sch@ker schreef:Gisteren een heerlijk avondje:
Lekker he die Clynelish. Had er ooit twee, een verkocht aan een sympathieke medeforummer. Weet niet meer precies wie, Herman. Geniet ervan !

Lakerfield schreef:Nog eentje dan! Leuk label, nog leukere whisky: Caol Ila 2007 CWCL.
Goed voorbeeld van peat/port

Fat Bastard! schreef:Lakerfield schreef:Nog eentje dan! Leuk label, nog leukere whisky: Caol Ila 2007 CWCL.
Goed voorbeeld van peat/port
Afgelopen weekend ook in het glas gehad, prima dram! Maar ik ben dan ook een zoetekauw hè

BarryM schreef:Aangezien ik nog een zeer groene beginnende proever ben, probeer ik vooral veel te proeven en divers. Vandaag heb ik dan ook een dram (gebruik ik dit woord goed?) Copper dog. Naar mijn bescheiden mening geen verkeerde.
Off-topic vraag: zegt hrt nog iets over de kwaliteit als het een blended malt is?
Fat Bastard! schreef:BarryM schreef:Aangezien ik nog een zeer groene beginnende proever ben, probeer ik vooral veel te proeven en divers. Vandaag heb ik dan ook een dram (gebruik ik dit woord goed?) Copper dog. Naar mijn bescheiden mening geen verkeerde.
Off-topic vraag: zegt hrt nog iets over de kwaliteit als het een blended malt is?
Dit zegt dat er in de blend geen graanwhisky's zitten. Veel (goedkopere) blends zijn vaak samengesteld uit meerdere single malts en een (goedkopere) graanwhisky.
Normaal gesproken levert dit een betere blend op, uiteraard afhankelijk van de single malts die gebruikt zijn.

Reichenbach schreef:Traditioneel was whisky meestal een blend. Je had wel wat ze nu singel malt noemen, maar de kwaliteit daarvan was meestal onbruikbaar voor de kruideniers of kroeghouders die het spul aan de man moesten brengen.
Die begonnen met het mengen van de whisky's van de verschillende stokerijen om toch een min of meer constante kwaliteit te krijgen. Zo is bijvoorbeeld Johnny Walker een bekend merk geworden.
Toen het kolom-distilleren werd uitgevonden was dat een bron van goedkopere alcohol van constante kwaliteit waarmee het nog makkelijker en goedkoper werd een acceptabel drankje te brouwen.
In de jaren '60 is Glenfiddich begonnen met het promoten van hun single malt whisky, de rest is geschiedenis.

Misschien iets te kort door de bocht. Maar het past wel in de rijke traditie.BarryM schreef:Dus kort door de bocht staat blended malt voor een rijke geschiedenis
Het zegt er inderdaad weinig over....maar zegt het verder weinig over gegarandeerd goed of slecht.
BarryM schreef:Reichenbach schreef:Traditioneel was whisky meestal een blend. Je had wel wat ze nu singel malt noemen, maar de kwaliteit daarvan was meestal onbruikbaar voor de kruideniers of kroeghouders die het spul aan de man moesten brengen.
Die begonnen met het mengen van de whisky's van de verschillende stokerijen om toch een min of meer constante kwaliteit te krijgen. Zo is bijvoorbeeld Johnny Walker een bekend merk geworden.
Toen het kolom-distilleren werd uitgevonden was dat een bron van goedkopere alcohol van constante kwaliteit waarmee het nog makkelijker en goedkoper werd een acceptabel drankje te brouwen.
In de jaren '60 is Glenfiddich begonnen met het promoten van hun single malt whisky, de rest is geschiedenis.
Wat een geweldige geschiedenis zit er toch ook aan deze drank. Leuke bak gedeelde kennis ook op dit forum.
Dus kort door de bocht staat blended malt voor een rijke geschiedenis maar zegt het verder weinig over gegarandeerd goed of slecht.
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten