Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 23 Nov 2020, 22:41

sch@ker schreef:Gisteren een heerlijk avondje:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... sh-1996-sv

Lekker he die Clynelish. Had er ooit twee, een verkocht aan een sympathieke medeforummer. Weet niet meer precies wie, Herman :-). Geniet ervan !
1 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

Lakerfield
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 23 Nov 2020, 22:44

Nog eentje dan! Leuk label, nog leukere whisky: Caol Ila 2007 CWCL.

Goed voorbeeld van peat/port :Slainte
0 x

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 24 Nov 2020, 00:07

Wouterk schreef:
sch@ker schreef:Gisteren een heerlijk avondje:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... sh-1996-sv

Lekker he die Clynelish. Had er ooit twee, een verkocht aan een sympathieke medeforummer. Weet niet meer precies wie, Herman :-). Geniet ervan !

Wie weet was ik het wel, heb nog een volle staan hier, maar weet niet meer van wie/waar of wanneer maar inderdaad lekker was (is) ie :lekker
Paar sampeltjes opsturen? Compenseer mij maar met wat lekkers uit jouw kast. Laat maar even weten via pb
0 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 24 Nov 2020, 12:09

Lakerfield schreef:Nog eentje dan! Leuk label, nog leukere whisky: Caol Ila 2007 CWCL.

Afgelopen weekend ook in het glas gehad, prima dram! Maar ik ben dan ook een zoetekauw hè :goedgedaan
1 x
Afbeelding

Lakerfield
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 24 Nov 2020, 12:54

Fat Bastard! schreef:
Lakerfield schreef:Nog eentje dan! Leuk label, nog leukere whisky: Caol Ila 2007 CWCL.

Afgelopen weekend ook in het glas gehad, prima dram! Maar ik ben dan ook een zoetekauw hè :goedgedaan

Benriach doet het ook leuk met peat en port in hun Cask Bottling serie, net ff anders dan Islay maar ook goed te pruimen :bigsmile
0 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 24 Nov 2020, 12:57

Eens! Onlangs een BenRiach proeverij gevolgd waarbij deze BenRiach 2005 goed in de smaak viel.
1 x
Afbeelding

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 24 Nov 2020, 18:45

1 x
Afbeelding

BarryM
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor BarryM » 24 Nov 2020, 20:33

Aangezien ik nog een zeer groene beginnende proever ben, probeer ik vooral veel te proeven en divers. Vandaag heb ik dan ook een dram (gebruik ik dit woord goed?) Copper dog. Naar mijn bescheiden mening geen verkeerde.

Off-topic vraag: zegt hrt nog iets over de kwaliteit als het een blended malt is?
2 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 24 Nov 2020, 20:39

BarryM schreef:Aangezien ik nog een zeer groene beginnende proever ben, probeer ik vooral veel te proeven en divers. Vandaag heb ik dan ook een dram (gebruik ik dit woord goed?) Copper dog. Naar mijn bescheiden mening geen verkeerde.

Off-topic vraag: zegt hrt nog iets over de kwaliteit als het een blended malt is?

Dit zegt dat er in de blend geen graanwhisky's zitten. Veel (goedkopere) blends zijn vaak samengesteld uit meerdere single malts en een (goedkopere) graanwhisky.

Normaal gesproken levert dit een betere blend op, uiteraard afhankelijk van de single malts die gebruikt zijn.
1 x
Afbeelding

BarryM
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor BarryM » 24 Nov 2020, 20:43

Fat Bastard! schreef:
BarryM schreef:Aangezien ik nog een zeer groene beginnende proever ben, probeer ik vooral veel te proeven en divers. Vandaag heb ik dan ook een dram (gebruik ik dit woord goed?) Copper dog. Naar mijn bescheiden mening geen verkeerde.

Dit zegt dat er in de blend geen graanwhisky's zitten. Veel (goedkopere) blends zijn vaak samengesteld uit meerdere single malts en een (goedkopere) graanwhisky.

Normaal gesproken levert dit een betere blend op, uiteraard afhankelijk van de single malts die gebruikt zijn.

Elke dag is een schooldag blijkt maar weer :D dank je!
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 24 Nov 2020, 21:06

Traditioneel was whisky meestal een blend. Je had wel wat ze nu singel malt noemen, maar de kwaliteit daarvan was meestal onbruikbaar voor de kruideniers of kroeghouders die het spul aan de man moesten brengen.

Die begonnen met het mengen van de whisky's van de verschillende stokerijen om toch een min of meer constante kwaliteit te krijgen. Zo is bijvoorbeeld Johnny Walker een bekend merk geworden.

Toen het kolom-distilleren werd uitgevonden was dat een bron van goedkopere alcohol van constante kwaliteit waarmee het nog makkelijker en goedkoper werd een acceptabel drankje te brouwen.

In de jaren '60 is Glenfiddich begonnen met het promoten van hun single malt whisky, de rest is geschiedenis.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

BarryM
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor BarryM » 24 Nov 2020, 21:21

Reichenbach schreef:Traditioneel was whisky meestal een blend. Je had wel wat ze nu singel malt noemen, maar de kwaliteit daarvan was meestal onbruikbaar voor de kruideniers of kroeghouders die het spul aan de man moesten brengen.

Die begonnen met het mengen van de whisky's van de verschillende stokerijen om toch een min of meer constante kwaliteit te krijgen. Zo is bijvoorbeeld Johnny Walker een bekend merk geworden.

Toen het kolom-distilleren werd uitgevonden was dat een bron van goedkopere alcohol van constante kwaliteit waarmee het nog makkelijker en goedkoper werd een acceptabel drankje te brouwen.

In de jaren '60 is Glenfiddich begonnen met het promoten van hun single malt whisky, de rest is geschiedenis.

Wat een geweldige geschiedenis zit er toch ook aan deze drank. Leuke bak gedeelde kennis ook op dit forum.

Dus kort door de bocht staat blended malt voor een rijke geschiedenis maar zegt het verder weinig over gegarandeerd goed of slecht.
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 24 Nov 2020, 21:41

BarryM schreef:Dus kort door de bocht staat blended malt voor een rijke geschiedenis
Misschien iets te kort door de bocht. Maar het past wel in de rijke traditie.
...maar zegt het verder weinig over gegarandeerd goed of slecht.
Het zegt er inderdaad weinig over.
Jouw blended malt kan veel lekkerder zijn dan een veel duurdere single malt.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

JvR
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor JvR » 24 Nov 2020, 22:00

BarryM schreef:
Reichenbach schreef:Traditioneel was whisky meestal een blend. Je had wel wat ze nu singel malt noemen, maar de kwaliteit daarvan was meestal onbruikbaar voor de kruideniers of kroeghouders die het spul aan de man moesten brengen.

Wat een geweldige geschiedenis zit er toch ook aan deze drank. Leuke bak gedeelde kennis ook op dit forum.

Dus kort door de bocht staat blended malt voor een rijke geschiedenis maar zegt het verder weinig over gegarandeerd goed of slecht.

Blend= mix van grain en malt whisky
Blender malt= malt whisky van verschillende distilleerderijen
Single malt= malt whisky van een distilleerderij
Single cask raad je vast al
2 x

Wolf2112
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wolf2112 » 25 Nov 2020, 22:03

Tijdens de rust mijn eerste glaasje https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 2-year-old ingeschonken.
Ben benieuwd!
De verpakking en vooral het jute zakje.. ik vind het echt geweldig
1 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”