Wel, we zien het allemaal wel eens passeren op verschillende blogs en recensies, nl. 'Umami'.
Heel vaak lees ik dat men 'umami' ruikt... Feit dat Umami een smaak is en geen geur, laat ik even voor wat het is. Daar zijn andere verklaringen voor...
Waar ik wel benieuwd naar ben, is naar jullie omschrijving van 'umami'?
Met wat associëren jullie dat? Wat zijn de geuren en smaken die jullie associëren?
Umami
Re: Umami
Hartig, vleesachtig. Dat is eigenlijk het eerste waar ik aan denk. Schijnbaar valt soyasaus er ook onder maar dat ben ik zelf nog niet echt tegengekomen in whisky's volgens mij.
1 x
Tijdens mijn werk als kok (lang geleden), is mij geleerd om op een rijpe tomaat te kauwen, na enkele 10 tal seconden veranderd de smaak, deze smaak zou umami moeten zijn. Ook ketchup komt aardig in de buurt schijnt 

2 x
Nuyts schreef:Feit dat Umami een smaak is en geen geur, laat ik even voor wat het is.
Ik zie ook vaak "cow shed" of "koestal" passeren, en ook al zelf waargenomen in Springbank & Tobermory, maar ik zou toch ook niet zeggen dat dit een smaak is.
Feit is dat vele zaken die we waarnemen als smaak afgeleid zijn van onze geur - ons smakenpallet herkent immers enkel zoet, zout, zuur, bitter en "umami" terwijl onze neus duizenden geuren kan onderscheiden.
Aanrader: eet eens een blokje goede parmezaan, da's umami.
1 x
Volgens Wikipedia:
Umami is een van oorsprong Japans woord dat 'heerlijkheid' of 'hartig' betekent; het is een van de vijf basissmaken, samen met zout, zoet, zuur en bitter. Ook metaal wordt als smaak genoemd, maar dit is geen basissmaak.
Tis blijkbaar gewoon een fancy en wat geromantiseerd woord voor hartig..dan houd ik het daar maar bij. Al die fancy benamingen klinken heel interessant en geleerd maar we hebben het gewoon over een borrel
Umami is een van oorsprong Japans woord dat 'heerlijkheid' of 'hartig' betekent; het is een van de vijf basissmaken, samen met zout, zoet, zuur en bitter. Ook metaal wordt als smaak genoemd, maar dit is geen basissmaak.
Tis blijkbaar gewoon een fancy en wat geromantiseerd woord voor hartig..dan houd ik het daar maar bij. Al die fancy benamingen klinken heel interessant en geleerd maar we hebben het gewoon over een borrel

1 x
- HammerHead
- Whisk(e)y goeroe

Hartig of vlezig zou ik ook zeggen, maar dan dus wel zonder met name de zoutigheid die ook vaak als associatie opkomt bij dit soort tonen. Ik zie tomaat genoemd worden, da's denk ik wel een aardige, hoewel sommige tomaatsoorten ook behoorlijk zoet kunnen zijn en ketchup al helemaal. Daar wordt echt behoorlijk wat suiker aan toegevoegd.
Verder wat mij betreft smaken als venkel en knolselderij.
Verder wat mij betreft smaken als venkel en knolselderij.
2 x
Casketje schreef:Ik zie ook vaak "cow shed" of "koestal" passeren, en ook al zelf waargenomen in Springbank & Tobermory,
Ik ken dat ook van Ledaig (zelfde distillery als Tobermory). Grappig want ik vind dat nou niet op dezelfde lijn als hartig/vlezig zitten eigenlijk.
Meer richting rook/peat.
HammerHead schreef:Hartig of vlezig zou ik ook zeggen, maar dan dus wel zonder met name de zoutigheid die ook vaak als associatie opkomt bij dit soort tonen.
Zilt? Dat herken ik direct als de soort zoutigheid van kazen.
Casketje schreef:Aanrader: eet eens een blokje goede parmezaan, da's umami.
Dat dus dan
Dan zijn we eruit mannen; hartig, vlezig, ziltig. Kortom de vrijmibo

2 x
Voor mij is umami vooral die hartige, volle smaak die je bijvoorbeeld proeft in sojasaus, Parmezaanse kaas, zongedroogde tomaten of bouillon. Het doet me denken aan iets dat “diep” smaakt, bijna vlezig, zelfs als het vegetarisch is. Qua geur associeer ik het vaak met warme gerechten en een beetje dat ‘rijpe’ aroma, zoals bij champignons of oude kaas.
0 x
Umami als smaak wordt vooral veroorzaakt door producten met een heel hoog gehalte aan mononatriumglutamaat (MNG), zoals ketjap/sojasaus, maggi en marmite.
MNG is in 1908 geïsoleerd door Kikune Ikeda (1864 – 1936) uit Tokio. Ikeda classificeerde zijn bevinding als de vijfde van de primaire smaken en noemde die "umami".
Bij de meeste Chinese restaurant wordt het in kunstmatige vorm toegevoegd, ook wel als ve-tstin aangeduid (wit poeder).
Natriumglutamaat is een van de meest gebruikte smaakversterkers in de voedingsmiddelenindustrie, ook wel bekend als E621
MNG is in 1908 geïsoleerd door Kikune Ikeda (1864 – 1936) uit Tokio. Ikeda classificeerde zijn bevinding als de vijfde van de primaire smaken en noemde die "umami".
Bij de meeste Chinese restaurant wordt het in kunstmatige vorm toegevoegd, ook wel als ve-tstin aangeduid (wit poeder).
Natriumglutamaat is een van de meest gebruikte smaakversterkers in de voedingsmiddelenindustrie, ook wel bekend als E621
1 x
Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”