Waar kan jij om lachen in de whiskywereld?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Waar kan jij om lachen in de whiskywereld?

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 31 Okt 2020, 14:54

Daan schreef:Gelukkig heb ik een denk ik waardige vervanger gevonden. Tikkie duurder maar iets dat ook al erg lang om op mijn lijst stond.
Mocht die whisky een enorme glimlach op mijn gezicht toveren t.z.t. dan is het in elk geval "eind goed al goed" :Slainte

Je maakt me erg nieuwsgierig naar die waardige vervanger Daan?
1 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 31 Okt 2020, 16:56

Cask1988 schreef:Maar wat is het idee achter die ‘anonieme’ vaten? Wanneer je als distillery goeie vaten verkoopt wil je toch niets liever dan dat je naam erop prijkt. De link naar jou als bedrijf, mensen aan je binden enz. Lijkt me goede reclame. Of zit er een logica achter? Dat het te maken heeft met dat de vaten niet in eigen beheer worden gerijpt en de distillery daardoor geen controle heeft op de kwaliteit enzo..

Je weet als distillery helemaal niet of je een goed vat verkoopt he, dat leg ik uit. Je verkoopt new make en dat verdwijnt in een bonded warehouse. Wat de eigenaar van het vat er daarna en tussen het moment van bottelen mee doet is volkomen buiten het zicht van de distillery.
Distilleries focussen maar op 2 dingen; hun core range van commercieel geblende whiskies om vooral het distillery profiel naar voren te brengen en ten 2e om zoveel mogelijk te verdienen met new make. (Zo heb ik een peated Glenturret liggen bij de distillery en kreeg ik als antwoord op m’n vraag of ze ook matured / newmake wilden verkopen het antwoord dat er nog maar 10 barrels (180-200 liter) newmake beschikbaar waren a £ 4.000... :HitHead
Volslagen achterlijke prijs en dan heb je t ook nog maar te doen met het vat dat zij voor je uitkiezen. Lees; het vat dat vooraan staan en wat de minste moeite kost bij de vul lijn te krijgen...
Dat geld verdienen met newmake lukt op die manier prima trouwens, als er iemand intrapt tenminste.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 31 Okt 2020, 17:00

Te zien aan de 1e drie letters van het vatnummer is dit een blended malt. De code DRU heb ik vaker voorbij zien komen als het gaat om een blended at birth van Glenrothes, Macallan en Highland Park. (Waarbij de aandelen niet te achterhalen zijn....)
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 31 Okt 2020, 17:04

Oogadal schreef:Te zien aan de 1e drie letters van het vatnummer is dit een blended malt. De code DRU heb ik vaker voorbij zien komen als het gaat om een blended at birth van Glenrothes, Macallan en Highland Park. (Waarbij de aandelen niet te achterhalen zijn....)

Er staat toch wel degelijk Single Malt op het label?
0 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 31 Okt 2020, 17:23

Casketje schreef:
Oogadal schreef:Te zien aan de 1e drie letters van het vatnummer is dit een blended malt. De code DRU heb ik vaker voorbij zien komen als het gaat om een blended at birth van Glenrothes, Macallan en Highland Park. (Waarbij de aandelen niet te achterhalen zijn....)

Er staat toch wel degelijk Single Malt op het label?

Op WB vind je diverse unnamed Orkneys en Speysides van Signatory (+ vWees) met een DRU-vatnummer en één Macallan. Grote kans dat dit in ieder geval een Edrington destillaat is. Dan is het dus of een Macallan of een Glen Rothes.
1 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 31 Okt 2020, 17:38

Freezeroz schreef:
Daan schreef:Gelukkig heb ik een denk ik waardige vervanger gevonden. Tikkie duurder maar iets dat ook al erg lang om op mijn lijst stond.
Mocht die whisky een enorme glimlach op mijn gezicht toveren t.z.t. dan is het in elk geval "eind goed al goed" :Slainte

Je maakt me erg nieuwsgierig naar die waardige vervanger Daan?

Daan @ Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ? :Slainte
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 31 Okt 2020, 18:44

Casketje schreef:Er staat toch wel degelijk Single Malt op het label?

Ja...., klopt....

Ik constateer alleen dat ik de afkorting/aanduiding DRU zal veel vaker voorbij heb zien komen op de blended malt die ik eerder aangaf.

Er staat ook ‘butts’ op, te zien is ook dat het een samenvoeging van 2 butts is. Ik kan je zeggen; dat levert een belachelijke hoeveelheid flessen op, zeker afgewaterd naar 46%.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 31 Okt 2020, 18:46

HammerHead schreef:Op WB vind je diverse unnamed Orkneys en Speysides van Signatory (+ vWees) met een DRU-vatnummer en één Macallan. Grote kans dat dit in ieder geval een Edrington destillaat is. Dan is het dus of een Macallan of een Glen Rothes.

Ik denk dat we Macallan wel weg kunnen strepen. Je zou wel achterlijk zijn om dat op deze manier op de markt te brengen.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 31 Okt 2020, 19:05

Matiured in Refill Butts
Vatted in Casknumber DRU17/A19013
Lijkt me dat er op zijn minst drie vaten in het spel zijn om dit goedje te maken, twee ongenoemde butts en één vat om de boel te huwen.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 31 Okt 2020, 19:13

Dan kom je op een IBC uit.... :o

Een butt kan wel eens 550-560 liter aankunnen, maar 2 butts kieper je er beslist niet in eentje.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 31 Okt 2020, 21:53

Een ton (tun) zou ook nog kunnen.
Of ze hebben waar een deel van de twee (of meer) butt's op het derde vat (met DRU-nummer) gestoken. Zolang dat ding kleiner is dan 700 liter mag je die tijd mee tellen in leeftijd.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 31 Okt 2020, 23:34

Ja, zou ook nog kunnen, die was ik vergeten, voornamelijk omdat die krengen eigenlijk nooit (meer) gebruikt worden. Warehouses hebben er een pleuris hekel aan, die dingen zijn niet te hanteren. Bij Whiskybroker willen ze al niks meer nieuw binnenrennen wat groter als een hogshead is.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 31 Okt 2020, 23:37

Oogadal schreef:
HammerHead schreef:Op WB vind je diverse unnamed Orkneys en Speysides van Signatory (+ vWees) met een DRU-vatnummer en één Macallan. Grote kans dat dit in ieder geval een Edrington destillaat is. Dan is het dus of een Macallan of een Glen Rothes.

Ik denk dat we Macallan wel weg kunnen strepen. Je zou wel achterlijk zijn om dat op deze manier op de markt te brengen.

Op die éne in WB ingevoerde Macallan staat overigens ook gewoon unnamed speyside, zie ik nu. Dat maakt de Speymalt Macallan van GM de enige benoemde 2007 Macallan die op Whiskybase te vinden is.

Aan de andere kant: Signatory bottelt een hoop Glenrothes gewoon onder de naam van de distillery en Macallans niet meer na 2016 (op de 30th anniversary botteling na dan).
0 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 31 Okt 2020, 23:43

Beiden overigens ook 5 maart 2007 gedistilleerd. Als die ene voor de Amerikaanse markt écht een Macallan is dan is die van JvR dat ook denk ik.
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 01 Nov 2020, 08:47

Ik doel meer op dat label wat ze kennelijk door de secretaresse in de haast hebben laten printen... Getuigt imho niet van heel veel liefde voor wat je aann het doen bent. :Scratch

Overigens zijn er denk ik geen regels wie op welke datum mag distelleren; de kans is groot dat 1 van die andere paar honderd distilleries ook gewoon de ketel aan hadden staan op die 5e maart 2007. De kans dat het uit een andere distillery komt is denk ik groter als dat het uit dezelfde komt.... :?
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”