Cask1988 schreef:Maar wat is het idee achter die ‘anonieme’ vaten? Wanneer je als distillery goeie vaten verkoopt wil je toch niets liever dan dat je naam erop prijkt. De link naar jou als bedrijf, mensen aan je binden enz. Lijkt me goede reclame. Of zit er een logica achter? Dat het te maken heeft met dat de vaten niet in eigen beheer worden gerijpt en de distillery daardoor geen controle heeft op de kwaliteit enzo..
Je weet als distillery helemaal niet of je een goed vat verkoopt he, dat leg ik uit. Je verkoopt new make en dat verdwijnt in een bonded warehouse. Wat de eigenaar van het vat er daarna en tussen het moment van bottelen mee doet is volkomen buiten het zicht van de distillery.
Distilleries focussen maar op 2 dingen; hun core range van commercieel geblende whiskies om vooral het distillery profiel naar voren te brengen en ten 2e om zoveel mogelijk te verdienen met new make. (Zo heb ik een peated Glenturret liggen bij de distillery en kreeg ik als antwoord op m’n vraag of ze ook matured / newmake wilden verkopen het antwoord dat er nog maar 10 barrels (180-200 liter) newmake beschikbaar waren a £ 4.000...
Volslagen achterlijke prijs en dan heb je t ook nog maar te doen met het vat dat zij voor je uitkiezen. Lees; het vat dat vooraan staan en wat de minste moeite kost bij de vul lijn te krijgen...
Dat geld verdienen met newmake lukt op die manier prima trouwens, als er iemand intrapt tenminste.