Poll: Exotische Whisky finishes, wat vind jij er van ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Finishen van whisky op wijn en andere vaten

PRO: Finishen is een goede ontwikkeling en een aanwinst voor de whiskywereld voor zowel liefhebbers als de industrie.
73
72%
CONTRA: Goede whisky behoeft geen extra finishing, er is voldoende diversiteit en al dat extra finishen is puur commercie.
29
28%

Totaal aantal stemmen: 102

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Poll: Exotische Whisky finishes, wat vind jij er van ?

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 28 Okt 2020, 14:45

Dre schreef:Nee hoor, het merendeel van de markt schreeuwt hier helemaal niet om. Ja: "Meer! Meer! Meer van die megadonkere gesherriede whisky!". Volgens mij zijn degenen die hier vraagtekens bij plaatsen behoorlijk in de minderheid, het wordt vooral heel veel gekocht en is dus ook altijd heel snel uitverkocht. Zolang dat het geval is ziet de business geen probleem, dus hoeft er ook nog geen oplossing voor te komen.

Ik bedoelde uiteraard ‘onze’ markt. De liefhebbers ;) Transparantie, duidelijkheid en geen gesjoemel..

Oogadal schreef:Klopt Dre. Als het bijna zwart is, rond de 10yo en niet boven de € 120 gaat (slik...) is het zo weg. FOMO XXXL. En laten we eerlijk zijn; we zijn er allemaal gevoelig voor! Tenminste in meer of mindere mate, die bijna zwarte loop ik omheen, maar als ik een mooie 25 of 30yo zie en er zit amper kleur aan dan laat ik 'm staan. En ik denk dat we dat allemaal wel doen. :Scratch

Helaas maar waar idd. Mensen kopen blind als de kleur maar donker is. Ikzelf zoek vaak specifiek naar 2nd of refill vaten, niet dat ik dat alleen maar koop maar heb daar wel een zwak voor. Een extreem donkere kleur is daardoor eerder minder dan meer rede om te kopen voor mij. Hoe lichter de kleur hoe interessanter ik het vind om daar eens verder naar te kijken, eventueel te zien of er samples beschikbaar zijn.
0 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 28 Okt 2020, 15:02

Cask1988 schreef:Hoe lichter de kleur hoe interessanter ik het vind om daar eens verder naar te kijken, eventueel te zien of er samples beschikbaar zijn.

Ik heb een 18 jaar oude Glendullan open staan, deze heeft net zoveel kleur als een sample first make peated spirit dat ik in 2019 bij GlenAllachie meegekregen heb tijdens ons bezoek daar. De spirit rustte toen al vier dagen op een bourbon barrel :roll:
1 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 28 Okt 2020, 19:37

Oogadal schreef:...Neem nu deze; https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ur-2009-sv Natural colour staat zelfs op het label, lijkt wel espresso. En dat in 10 jaar.
Zelfs voor een sherry is dit al erg donker.
Het is mij ook nog maar de vraag wat voor 'sherry' hier voor het sausen is gebruikt. Sterk ingekookte, gekarameliseerde sherrystroop?
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 28 Okt 2020, 19:42

Reichenbach schreef:
Oogadal schreef:...Neem nu deze; https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ur-2009-sv Natural colour staat zelfs op het label, lijkt wel espresso. En dat in 10 jaar.
Het is mij ook nog maar de vraag wat voor 'sherry' hier voor het sausen is gebruikt. Sterk ingekookte, gekarameliseerde sherrystroop?

Jij bedoeld paxarette? Laat de SWA het maar nie horen :P
0 x
Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 28 Okt 2020, 19:46

Reichenbach schreef:Zelfs voor een sherry is dit al erg donker.

Ik heb me recentelijk nog door iemand van Whisky Import Nederland laten vertellen dat die kleur vooral door het vat zelf wordt afgegeven, en wat minder door de sherry. Dat zou ook best wel (deels) kloppen lijkt me, omdat veel van die super donkere op sherry gerijpte/gefinishte whisky's donkerder zijn dan veel sherry's zelf. Maar goed, ben totaal geen sherry-kenner dus ik vond het vooral een plausibel verhaal.
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 28 Okt 2020, 19:48

Cask1988 schreef:
Reichenbach schreef:

Nee... hoe kom je op het idee, dat mag niet toch?
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 28 Okt 2020, 19:55

Dre schreef:Ik heb me recentelijk nog door iemand van Whisky Import Nederland laten vertellen dat die kleur vooral door het vat zelf wordt afgegeven, en wat minder door de sherry.
Door het branden van het vat karameliseren de houtsuikers natuurlijk ook wel. Maar dan moeten ze de sherry er niet te lang in laten zitten.
Of ze branden het vat nadat de sherry er uit is, dan karameliseer je de suikers uit de sherry ook mee.
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 28 Okt 2020, 20:13

Reichenbach schreef:
Cask1988 schreef:

Nee... hoe kom je op het idee, dat mag niet toch?

Je hebt helemaal gelijk :gnif hoe kon ik zo dom zijn. Het idee alleen al :lekker
0 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 28 Okt 2020, 20:22

Fat Bastard! schreef:
Dit staat wel op de fles en doos vermeld.

En het type barley & plaats waar deze gegroeid heeft vind Mark Reynier belangrijker voor de smaak dan het hout waarop de whisky rijpt: https://waterfordwhisky.com/element/its-not-just-about-the-wood/

Aah, oké, ja, uiteindelijk kom je op het label ruimte tekort.

Wat betreft zijn stelling dat de barley en waar dit gegroeid heeft belangrijker is als het vat waar de whisky in rijpt; totale bullshit. Kan het niet anders zeggen. Een afwijkende mening is leuk, maar je moet jezelf niet belachelijk maken; de spirit (waar dus die gouden barley) in verwerkt is draagt 20-30% bij tot het eindresultaat en het vat 70-80%. Voor mij helder dat ik in ieder geval niks ga kopen van deze distillery.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 28 Okt 2020, 20:24

Dre schreef:

Ik heb me recentelijk nog door iemand van Whisky Import Nederland laten vertellen dat die kleur vooral door het vat zelf wordt afgegeven, en wat minder door de sherry. Dat zou ook best wel (deels) kloppen lijkt me, omdat veel van die super donkere op sherry gerijpte/gefinishte whisky's donkerder zijn dan veel sherry's zelf. Maar goed, ben totaal geen sherry-kenner dus ik vond het vooral een plausibel verhaal.

Dat is naar mijn idee echt stierenpoep. Maarja het komt dan ook van WIN :gnif die droeftoeters beweren aan de lopende band dingen die niet kloppen. Maar om zn dooie dood niet dat de hedendaagse whisky zo donker wordt door het hout, tenzij het om een heel actief Europees eiken ex sherry vat gaat.. maar veruit de meeste vaten worden gemaakt van Amerikaans eiken en dat bevat veel minder tannine. En dat is voor zover ik weet dan weer de grootste veroorzaker dan wel ‘kleurstof’ vanuit het hout, en tevens de leverancier van smaken als karamel en vanille. De sherry die er in die vaten gedonderd wordt is niet de hoge drinkbare kwaliteit sherry die je later bij de gall terug ziet in de flessen. Dus nee die theorie gaat er bij mij nie in nie :Scratch diepdonkere transportsherry die er niet uitgehaald en gewoon gemixt wordt met new make en het hout doet de rest, klinkt mij veel plausibeler..
Laatst gewijzigd door Cask1988 op 28 Okt 2020, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 28 Okt 2020, 20:26

Dre schreef:

Ik geloof je op je woord, ik kan zelf die kleur ook niet echt verklaren. Alleen zie ik NOOIT een 10yo die op ex bourbon gelegen heeft waar je niet doorheen kunt kijken... Dus dat dit aan het hout ligt... :Scratch
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 28 Okt 2020, 20:27

Oogadal schreef:Wat betreft zijn stelling dat de barley en waar dit gegroeid heeft belangrijker is als het vat waar de whisky in rijpt; totale bullshit. Kan het niet anders zeggen. Een afwijkende mening is leuk, maar je moet jezelf niet belachelijk maken; de spirit (waar dus die gouden barley) in verwerkt is draagt 20-30% bij tot het eindresultaat en het vat 70-80%. Voor mij helder dat ik in ieder geval niks ga kopen van deze distillery.

Ik ben er heilig van overtuigd dat zaken als gerst, samenstelling van de grond waarop het verbouwd wordt en bv gist wel degelijk invloed hebben op de uiteindelijke smaak. Scheikundig gezien zullen er andere verbindingen ontstaan die andere smaak en geursensaties geven. Maar om nou te zeggen dat die invloed belangrijker is dan het hout vind ik ook wel erg ver gaan idd... hout is nog altijd hét belangrijkste onderdeel voor de uiteindelijke smaak.
1 x
Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 28 Okt 2020, 20:45

Cask1988 schreef:diepdonkere transportsherry die er niet uitgehaald en gewoon gemixt wordt met new make en het hout doet de rest, klinkt mij veel plausibeler..

Nou... we hebben her en der wel gehoord/gelezen dat er in dat soort vaten nog wel een litertje of 10 tot misschien wel 30 aan sherry in achter kan blijven. Maar giet daar een paar hónderd liter veel lichtere vloeistof bij, dan klinkt het mij helemáál niet zo plausibel dat die 10 tot max 30 liter de totale paar honderd liter net zo donker (of zelfs nog donkerder) maakt... :Scratch
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 28 Okt 2020, 20:51

Donkere vloeistof lichter maken door er bijvoorbeeld water in te gooien gaat niet zo heel makkelijk. Andersom veel makkelijk. Tel daarbij op dat er veel sherry in het hout zit en dat het hout uiteraard ook kleur geeft lijkt het me dat je een plausibel verhaal hebt.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 28 Okt 2020, 20:54

Eens Dre, dat verklaart wel wat, maar probeer t eens thuis zou ik zeggen; 1 cl donkere sherry en dan 10cl water er bij. Wordt geen koffiekleur hoor... :lol:
Alleen het verhaal ‘komt uit het hout’ klopt ook niet, tenminste niet alleen uit het hout. Een chemische reactie (of scheikundige, klinkt beter) tussen spirit, hout en de nog aanwezige sherry lijkt me plausibeler. Zeker omdat ex bourbon vaten nooit dit soort donkere brouwsels opleveren. En de meeste sherry vaten dit ook niet in zulke extreme mate vertonen.
Kan de sherry soort zijn, maar ik denk meer richting vaten die direct uit Spanje/Portugal zijn gesourced en die compleet met schimmels en bacterie groei van een maand of wat in de zon en een dosis ‘transport’ sherry naar Schotland vervoerd worden en daar zonder nadere inspectie afgevuld worden. Overigens is die transport sherry wel nodig omdat die vaten na een half jaar zon zeker niet meer vloeistofdicht zijn. Dat dit soort vaten een chemische reactie geven kan ik me indenken.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”