Rosebank 30 - 2020 release

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Rosebank 30 - 2020 release

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 21 Okt 2020, 21:51

Wouter1973 schreef:Wie er zin in heeft om al een flipperbonus upfront te betalen kan hier alvast terecht, de jongens verkopen het wel als een mooie korting :gnif
https://shop.veepee.be/nl-BE/exclusive- ... cl/9553970 :?

Wat is dit voor rare site? Eerst inloggen voor je wat kunt zien? Doei.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 21 Okt 2020, 22:46

Cask1988 schreef:Ze hebben toentertijd niet voor niets gekozen om Lagavulin open te houden en PE dicht te smijten nee... dat zegt genoeg over de kwaliteit lijkt me :Scratch heb inmiddels wel wat PE’s op maar ik vraag me stellig af of het dezelfde punten zou scoren als het geen closed cult whisky was en geen historische waarde voor de whisky geschiedenis op Islay had gehad.

Het was geen keuze tussen Lagavulin en Port Ellen, maar tussen Port Ellen en Caol Ila. Die laatste was de moderne distilleerderij die weinig investering vroeg en dus rendabeler was dan Port Ellen. Puur een zakelijk besluit dus.

Datzelfde gold voor Rosebank. Glenkinchie bleef open vanwege de gunstige ligging tov Edinburgh. Rosebank werd gesloten vanwege de relatief ongunstige ligging in Falkirk en het achterstallige onderhoud dat veel geld zou kosten.
3 x
Afbeelding | Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 21 Okt 2020, 22:57

And so far for the romance of the fairytale...

Van mij hadden ze Lagavulin wel dicht mogen slingeren Ipv Port Ellen... :lol:
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 22 Okt 2020, 08:23

thijs100 schreef:Het was geen keuze tussen Lagavulin en Port Ellen, maar tussen Port Ellen en Caol Ila. Die laatste was de moderne distilleerderij die weinig investering vroeg en dus rendabeler was dan Port Ellen. Puur een zakelijk besluit dus.

Huh :shock: heppie bronnen daarvoor? Niet dat ik het niet wil geloven maar ik heb verschillende literatuur en websites die het over de keuze Lagavulin of Port Ellen hadden.. dus ben wel ff benieuwd welke waarheid dan klopt :D

Edit Ben er inmiddels wat verder in gedoken en er zijn ook verschillende website (islayinfo.com, scotchwhisky.com) die zelfs over alle 3 praten. Alle 3 waren van dezelfde eigenaar.
Andere bronnen dragen de Malting van PE aan als belangrijkste argument. Onder het mom: PE voor de mout, de rest voor de whisky.
Laatst gewijzigd door Cask1988 op 22 Okt 2020, 08:35, 3 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 22 Okt 2020, 08:23

Oogadal schreef:Van mij hadden ze Lagavulin wel dicht mogen slingeren Ipv Port Ellen... :lol:

Maar hypothetisch... stel dat ze toen dat had besloten ...

Zou de Port Ellen dan nog steeds zo goed scoren, maar dan voor een schappelijker prijs?
En zou de Lagavulin dan overal tegen dumpprijzen te koop zijn vanwege de lagere scores?

Of zou deze discussie dan volledig tegenovergesteld zijn omdat Lagavulin nu de Closed Distillery zou zijn? :Scratch
7 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 22 Okt 2020, 08:49

:Scratch Hmmm, dat zou maar zo eens kunnen.... Zou Port Ellen dan nu ook de whisky bijkleuren.... :P
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 22 Okt 2020, 09:05

Cask1988 schreef:
Edit Ben er inmiddels wat verder in gedoken en er zijn ook verschillende website (islayinfo.com, scotchwhisky.com) die zelfs over alle 3 praten. Alle 3 waren van dezelfde eigenaar.
Andere bronnen dragen de Malting van PE aan als belangrijkste argument. Onder het mom: PE voor de mout, de rest voor de whisky.

Vervolg:
Het boek over Islay van Robin Brilleman stelt dat de SM van PE simpelweg het minst populair was bij blenders en daarom PE gesloten werd. In die tijd was single malt natuurlijk half zo populair niet als tegenwoordig dus als je je ‘troep’ niet kwijt kon bij blenders had je ook weinig bestaansrecht als distillery. Van degenen die over bleven (CI en Laga) werd de productie enorm teruggeschroefd. Andere reden die aangehaald wordt is dat CI en Laga niet al te lang voor de sluiting een flinke verbouwing danwel uitbreiding hebben gekregen en PE niet. Het lijkt dus ook deels een keuze op basis van gedane investeringen geweest te zijn.

Het geheel sowieso onderdeel van iets groters. Het bedrijf dat hun eigendom had sloot in totaal 16 van de 40 distilleries die ze hadden.

Het malt whisky yearbook haalt nóg 2 redenen aan:
- Port Ellen was simpelweg de kleinste van de 3
- Port Ellen produceerde pas 16 jaar na de heropening, de andere 2 al veel langer en veel minder vaak onderbroken.

Mijn conclusie is dat de keuze niet tussen slechts 2 maar tussen 3 distilleries is gegaan en dat de redenen voor de uiteindelijke keuze veel verder gaan dan alleen maar smaak of kwaliteit.
2 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 22 Okt 2020, 19:10

Oogadal schreef::Scratch Hmmm, dat zou maar zo eens kunnen.... Zou Port Ellen dan nu ook de whisky bijkleuren.... :P
Vast wel, is nog steeds van Diageo.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 22 Okt 2020, 19:16

Cask1988 schreef:.... Andere reden die aangehaald wordt is dat CI en Laga niet al te lang voor de sluiting een flinke verbouwing danwel uitbreiding hebben gekregen en PE niet. ....
Blijkbaar was PE vernieuwd in 1967 en bij sluiting nog maar 17 jaar oud. Lijkt me niet echt oude meuk. Maar wellicht heeft de vrijkomende machinerie dan ook nog wel enige handelswaarde gehad.
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 22 Okt 2020, 19:42

Reichenbach schreef:Blijkbaar was PE vernieuwd in 1967 en bij sluiting nog maar 17 jaar oud. Lijkt me niet echt oude meuk. Maar wellicht heeft de vrijkomende machinerie dan ook nog wel enige handelswaarde gehad.

Was dan nog steeds máár 17 jaar tegenover de veel continuere en stabielere productielijnen van de andere 2 ;)
Dan zou je nog dieper moeten gaan duiken in de kosten die bij elke rebuilt gemaakt zijn. PE was daarin veruit de kleinste van de 3 dus daarmee waarschijnlijk ook de minst kostbare qua gedane investeringen. Veel machinerie is er niet werkend vandaan gekomen. Zover ik terug kan lezen zijn allerlei gebouwen tegen de vlakte gegaan of kregen een andere bestemming. De stills zijn vernietigd volgens Wikipedia. En de rest is verscheept naar India, waar je naar mijn idee geen kapitalen zult vangen voor je oude apparatuur.
Daar komen dan alle andere redenen nog bij die ik inmiddels al opgesnord en opgesomd heb en dan begrijp ik de keuze van de sluiting wel.

Nog veel interessanter dan deze oude koeien vind ik trouwens wat er gaat gebeuren met de PE, Brora en Rosebank 2.0 distilleries die eraan zitten te komen. :bigsmile Top of flop? Wat gaat het doen met de waarde van de flessen uit de oude distilleries, omhoog of juist omlaag? Verkregen cult status? Marketing vlaggenschepen of serieuze whisky? Om de tig jaar gemaakte exclusieve releases of reguliere producties?
Laatst gewijzigd door Cask1988 op 22 Okt 2020, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x
Afbeelding

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 22 Okt 2020, 21:51

Cask1988 schreef:Nog veel interessanter dan deze oude koeien vind ik trouwens wat er gaat gebeuren met de PE, Brora en Rosebank 2.0 distilleries die eraan zitten te komen. :bigsmile Top of flop? Wat gaat het doen met de waarde van de flessen uit de oude distilleries, omhoog of juist omlaag? Verkregen cult status? Marketing vlaggenschepen of serieuze whisky? Om de tig jaar gemaakte exclusieve releases of reguliere producties?

Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar...
Blendfillers zullen het niet worden, en het benaderen van de 'oude spirit' moet technisch haalbaar zijn.
Maar of dat ook de wens is van Diagio? De miljarden investering moet toch terugverdient worden.

De whisky uit PE1 zal zijn waarde wel houden door de schaarste.
Wat PE2 voortbrengt zal z'n afnemers wel vinden, al dan niet met een prachtig marketingverhaal.

En is het onverkoopbaar; leggen we de overige vaten veilig weg in een groot warehouse
en over 30 jaar weet niemand meer hoe het exact zit :sst
3 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 22 Okt 2020, 22:13

Breedút_Genietsje schreef:... De miljarden investering moet toch terugverdient worden.
Miljarden is erg veel. Dat je voor de bouw en opstart van een serieuze distilleerderij vele miljoenen kwijt bent kan ik begrijpen.

De futuristische Hobbitstee van Macalan heeft 140 miljoen pond gekost:
https://www.foodbev.com/news/edrington- ... nvestment/
0 x

Thedge
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Thedge » 23 Okt 2020, 09:16

Cask1988 schreef:
Reichenbach schreef:Blijkbaar was PE vernieuwd in 1967 en bij sluiting nog maar 17 jaar oud. Lijkt me niet echt oude meuk. Maar wellicht heeft de vrijkomende machinerie dan ook nog wel enige handelswaarde gehad.

Was dan nog steeds máár 17 jaar tegenover de veel continuere en stabielere productielijnen van de andere 2 ;)
Dan zou je nog dieper moeten gaan duiken in de kosten die bij elke rebuilt gemaakt zijn. PE was daarin veruit de kleinste van de 3 dus daarmee waarschijnlijk ook de minst kostbare qua gedane investeringen. Veel machinerie is er niet werkend vandaan gekomen. Zover ik terug kan lezen zijn allerlei gebouwen tegen de vlakte gegaan of kregen een andere bestemming. De stills zijn vernietigd volgens Wikipedia. En de rest is verscheept naar India, waar je naar mijn idee geen kapitalen zult vangen voor je oude apparatuur.
Daar komen dan alle andere redenen nog bij die ik inmiddels al opgesnord en opgesomd heb en dan begrijp ik de keuze van de sluiting wel.

Nog veel interessanter dan deze oude koeien vind ik trouwens wat er gaat gebeuren met de PE, Brora en Rosebank 2.0 distilleries die eraan zitten te komen. :bigsmile Top of flop? Wat gaat het doen met de waarde van de flessen uit de oude distilleries, omhoog of juist omlaag? Verkregen cult status? Marketing vlaggenschepen of serieuze whisky? Om de tig jaar gemaakte exclusieve releases of reguliere producties?

Ik ben inderdaad benieuwd wie zich daadwerkelijk wel eens heeft verdiept in deze distilleries. Brora bijvoorbeeld is voornamelijk in het leven geroepen vanwege een tekort aan whisky voor blends . Ook als je het geluk hebt gehad verschillende Broras te mogen proeven dan is het echt niet overal de kwaliteit vanaf druipt. En voor PE geldt hetzelfde , natuurlijk zitten er hele mooie tussen maar ik heb er ook meer dan eens 1 geproefd waarnam ik dacht...tsja. Als dit soort distilleries bij het opening meteen verrassen en kwaliteit leveren zal de mythe doorgetrokken worden, anders hebben ze denk ik een dik het probleem.
1 x

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 23 Okt 2020, 15:29

Ik vind de prijs zeker in overeenstemming met de huidige markt, als je ziet wat er voor vaten van Rosebank / Port Ellen betaald wordt in de handel dan schrik je je dood.

Dat er nog geen Dalwhinnie 15 'Port Ellen Refilled Cask' op de markt is gebracht.
Kun je toch zeker 8 tientjes meer vragen...
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Wolf2112
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wolf2112 » 23 Okt 2020, 18:29

Goldenliquid1990 schreef:Hello,

Ian Macleod Distillers wil hun cashpositie ook wat verbeteren, ze gaan een 30 Jaar oude release uitbrengen aan RSP van 1650. (1990 Vintage, bottled un-chillfiltered at 48,6% en 4350 flessen). Eens deze release uitverkocht is, heeft Ian Macleod Distillers een slordige 7 miljoen bijgeschreven op hun rekening :oops: :HitHead

Wat is jullie gedacht hierover?

https://www.rosebank.com/our-journal/th ... bal-launch

Gaaf dat Craigellachie 2 jaar geleden zo'n totaal andere filosofie er op na hield. Prijzenswaardig zullen we maar zeggen.

https://scotchwhisky.com/magazine/lates ... ld-whisky/
1 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”