Rosebank 30 - 2020 release

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Goldenliquid1990
Actief lid
Actief lid

Rosebank 30 - 2020 release

Ongelezen berichtdoor Goldenliquid1990 » 21 Okt 2020, 11:01

Hello,

Ian Macleod Distillers wil hun cashpositie ook wat verbeteren, ze gaan een 30 Jaar oude release uitbrengen aan RSP van 1650. (1990 Vintage, bottled un-chillfiltered at 48,6% en 4350 flessen). Eens deze release uitverkocht is, heeft Ian Macleod Distillers een slordige 7 miljoen bijgeschreven op hun rekening :oops: :HitHead

Wat is jullie gedacht hierover?

https://www.rosebank.com/our-journal/th ... bal-launch
0 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Rosebank 30 - 2020 release

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 21 Okt 2020, 11:52

Goldenliquid1990 schreef:Hello,

Ian Macleod Distillers wil hun cashpositie ook wat verbeteren, ze gaan een 30 Jaar oude release uitbrengen aan RSP van 1650. (1990 Vintage, bottled un-chillfiltered at 48,6% en 4350 flessen). Eens deze release uitverkocht is, heeft Ian Macleod Distillers een slordige 7 miljoen bijgeschreven op hun rekening :oops: :HitHead

Wat is jullie gedacht hierover?

https://www.rosebank.com/our-journal/th ... bal-launch

Je post is in ieder geval mooi passend bij je gebruikersnaam :P.

Maar alle gekheid op een stokje, dit zou afgestraft moeten worden door het gewoon lekker bij Rosebank op de plank te laten staan.
Ik vraag me vaak af, wat de werkelijke kostprijs is van dit soort flessen en wat daar dan bovenop komt in de trant van: ''kijken wat we die 'gekkies' uit de zakken kunnen kloppen'' :nono.
4 x
Afbeelding

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 21 Okt 2020, 11:54

Prijs in Nederland zou ongeveer €1850 zijn.
0 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 21 Okt 2020, 12:06

Ik verwacht dat ze zo weg zijn, en dat de eerste flippers zich direct zullen melden.
1 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 21 Okt 2020, 12:51

Over de prijs was ik eigenlijk niet verbaasd. Kijk maar naar de prijzen van recente uitgaves van Port Ellen en Brora. Rosebank staat (in mijn ogen) maar net achter die distilleerderijen in de pikorde. Tuurlijk, het is meer dan ik wil uitgeven voor een fles whisky, maar gezien de huidige markt voelt het voor mij niet als een onredelijk bedrag. De Littlemill 29yo Private Cellar (ook een OB) van vorig jaar kost bijvoorbeeld 1150 pond meer dan deze Rosebank.
2 x
Afbeelding | Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 21 Okt 2020, 13:54

Freezeroz schreef:Ik vraag me vaak af, wat de werkelijke kostprijs is van dit soort flessen en wat daar dan bovenop komt

Nou, precies dát ja! Maar dat zullen we waarschijnlijk nooit weten, want dan ondermijnen ze gelijk hun eigen prijsbeleid. Alhoewel: In den beginne zal zo'n whisky niet meer hebben gekost als anders: De prijs van een paar honderd liter new make en de kosten van het vat. Daarna zet je hem 30 jaar weg, en een distillery-sluiting en flinke hype op de whiskymarkt later... kassa!
Tegelijkertijd weten we allemaal natuurlijk wel dat waarde van meer dingen afhankelijk is dan puur wat het heeft gekost om iets te maken.
0 x

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 21 Okt 2020, 14:03

thijs100 schreef:Over de prijs was ik eigenlijk niet verbaasd. Kijk maar naar de prijzen van recente uitgaves van Port Ellen en Brora. Rosebank staat (in mijn ogen) maar net achter die distilleerderijen in de pikorde. Tuurlijk, het is meer dan ik wil uitgeven voor een fles whisky, maar gezien de huidige markt voelt het voor mij niet als een onredelijk bedrag. De Littlemill 29yo Private Cellar (ook een OB) van vorig jaar kost bijvoorbeeld 1150 pond meer dan deze Rosebank.

Ofwel: deze flessen gaan nooit open. Tenzij een of andere giga rijke Chinees um door de cola flikkert.
1 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 21 Okt 2020, 14:53

Freezeroz schreef:Ik vraag me vaak af, wat de werkelijke kostprijs is van dit soort flessen en wat daar dan bovenop komt in de trant van: ''kijken wat we die 'gekkies' uit de zakken kunnen kloppen'' :nono.

Is het interessant te weten wat de kostprijs was dan? Vraag je toch bij de bakker ook niet?
Of is de verkoper moreel verplicht tegen nul marge zijn waar 30 jaar te koesteren met risico op lekkage of dat het een whisky wordt die niet te hachelen is?

Ik krijg het idee dat veel mensen hier geen flauw benul hebben wat tegenwoordig een vat whisky kost..., ook in de vaten handel gaan de prijzen elk jaar minimaal met 10% omhoog. En peated 20%.

Ik zie vaten voorbij komen die echt de hoofdprijs kosten en dat is van distilleries die nog gewoon in bedrijf zijn. Vaten van 1975 van helemaal niet zulke briljante stokerijen die voor 110 liter whisky met droge ogen £ 55.000 willen hebben.

Of voor een Bunna 2000 of refill butt £ 49.000. Dan heb je wel 420 liter als je nu bottelt, maar dan nog. En dit zijn prijzen under bond. De 'berekening' van Liquid Gold klopt natuurlijk niet, komt tax bij, kosten, btw en marge voor de slijter.

Ik vind de prijs zeker in overeenstemming met de huidige markt, als je ziet wat er voor vaten van Rosebank / Port Ellen betaald wordt in de handel dan schrik je je dood.
3 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 21 Okt 2020, 15:34

Het lijkt mij dat makers het liefst zien dat liefhebbers van hun ambachtelijke product genieten ipv dat het ergens bij een bemiddeld persoon op de plank beland.
Kostprijs bedoelde ik natuurlijk figuurlijk gesproken. Alle kosten van transport tot opslag etc meegenomen.
Dan nog heb ik het gevoel dat er een flink bedrag bijgeteld wordt, omdat er nou eenmaal mensen zijn die het toch wel kopen.
De oorspronkelijke bedoeling van liefhebbers laten genieten van hun ambachtelijk product lijkt daarbij van ondergeschikt belang te zijn.
Maar ja, het blijft in het donker kijken, ik heb inderdaad geen enkel inzicht in de daadwerkelijk gemaakte kosten voor een fles ergens op de plank staat :hoedaf.
0 x
Afbeelding

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 21 Okt 2020, 16:10

Freezeroz schreef:De oorspronkelijke bedoeling van liefhebbers laten genieten van hun ambachtelijk product lijkt daarbij van ondergeschikt belang te zijn..

Ik denk dat dat 9 van de 10 keer van ondergeschikt belang is. Het blijven allemaal bedrijven die winst willen maken. En het liefst zoveel mogelijk.
Dus uiteindelijk hebben ze liever een rijke gek die het door de cola flikkert en dure flessen koopt dan een liefhebber die er van wil genieten maar het niet kan betalen.
3 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 21 Okt 2020, 17:49

Freezeroz schreef:Het lijkt mij dat makers het liefst zien dat liefhebbers van hun ambachtelijke product genieten ipv dat het ergens bij een bemiddeld persoon op de plank beland.
Kostprijs bedoelde ik natuurlijk figuurlijk gesproken. Alle kosten van transport tot opslag etc meegenomen.
Dan nog heb ik het gevoel dat er een flink bedrag bijgeteld wordt, omdat er nou eenmaal mensen zijn die het toch wel kopen.
De oorspronkelijke bedoeling van liefhebbers laten genieten van hun ambachtelijk product lijkt daarbij van ondergeschikt belang te zijn.
Maar ja, het blijft in het donker kijken, ik heb inderdaad geen enkel inzicht in de daadwerkelijk gemaakte kosten voor een fles ergens op de plank staat :hoedaf.

Eehh, wake-up call wellicht; nee, liefhebbers blij maken voor een vriendenprijs dat is totaal niet aan de orde. Net zoals ze bij Ferrari auto’s maken voor liefhebbers maar er wel een giga prijs opplakken. Of bij Bugatti, waar je alleen kans maakte de Divo van ruim 4 miljoen te mogen kopen als je tenminste al een Chiron op naam hebt staan.
Ruwe gok dat als die vaten in de vaten handel waren gegaan ze tussen makkelijk de £ 400.000 - £ 500.000 per stuk op zouden leveren. Een simpele Ardbeg 1979 doet al ruim £ 500.000. En die zijn geen closed distillery.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 21 Okt 2020, 18:03

Er valt hier nog steeds wat te leren! :goedgedaan
Dank
1 x

WhiskyGrouch
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor WhiskyGrouch » 21 Okt 2020, 18:33

Erik1908 schreef:Ik verwacht dat ze zo weg zijn, en dat de eerste flippers zich direct zullen melden.

Dit verwacht ik ook. Ik laat hem sowieso lekker links liggen.
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 21 Okt 2020, 18:39

Peter87 schreef:
Freezeroz schreef:De oorspronkelijke bedoeling van liefhebbers laten genieten van hun ambachtelijk product lijkt daarbij van ondergeschikt belang te zijn..

Ik denk dat dat 9 van de 10 keer van ondergeschikt belang is. Het blijven allemaal bedrijven die winst willen maken. En het liefst zoveel mogelijk.
Dus uiteindelijk hebben ze liever een rijke gek die het door de cola flikkert en dure flessen koopt dan een liefhebber die er van wil genieten maar het niet kan betalen.

Precies dat! Onderaan de streep is het allemaal marketing jibberjabber om aantrekkingskracht te genereren en voor de consument een ‘beleving’ te creëeren. Aan het einde van de dag kunnen er geen salarissen, winstuitkeringen, investeringen enzovoorts betaald worden van liefhebbers die willen genieten tegen vriendenprijzen. De whisky industrie is geen liefdadigheid, geen stichting, geen non profit maar ordinaire winstgevende industrie. Alle romantiek is prachtig en leuk, en natuurlijk is er een gunfactor bij mensen die in de distilleries werken maar de meeste distilleries zijn onderdeel van grote multinationals. En dat zijn lui die vooral geld zien. Rendement van hun investering, aandeelhouders die tevreden gehouden moeten worden enzovoorts. En als 1 van die tactieken om dat te bereiken het kunstmatig creëeren van schaarste is, dan zullen ze dat zeker niet uit de weg gaan.

Wat een goede prijs is voor whisky is relatief en aan iedereen voor zich om daarin een grens te bepalen. Dat hangt af van hoeveel je verdiend, hoeveel je hebt maar ook hoeveel je er voor over hebt. Een whiskyvriend van me woont in hartje Delft, heeft goed geboerd in het bedrijfsleven, groot huis, rijdt een dikke auto, maar gaat never nooit geen €200 voor 1 fles uitgeven ook al kan hij het makkelijk betalen. Simpelweg te nuchter voor en hij geniet ook van een fles van €30. Verhoudingsgewijs geef ik in zijn ogen idiote bedragen uit terwijl ik veel minder op mn salaris strook terug vind. Waarom zou de whisky industrie wel op mensen zoals hem en mij in mogen spelen, maar niet op 1 of andere steenrijke Chinees die het ziet als een status symbool en daarom schijt heeft aan de kosten? Dat is net zo goed een onderdeel van de whisky markt waar veel geld te verdienen valt. Ik snap alle ophef over de prijs dus niet zo.

Bij de bakker vraag je idd ook niet naar de kostprijs. En diezelfde bakker zal het ook niet nalaten als hij naast de modale klanten, ook een steenrijke klant mag gaan bedienen met allerlei idioot dure broden en speciaal gebak waar een dikke marge op zit waarover de klant verder geen vragen stelt. Die beste man moet uiteindelijk ook z’n gezin voeden en de hypotheek betalen toch? :bigsmile
4 x
Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 21 Okt 2020, 19:10

thijs100 schreef:Over de prijs was ik eigenlijk niet verbaasd. Kijk maar naar de prijzen van recente uitgaves van Port Ellen en Brora. Rosebank staat (in mijn ogen) maar net achter die distilleerderijen in de pikorde. Tuurlijk, het is meer dan ik wil uitgeven voor een fles whisky, maar gezien de huidige markt voelt het voor mij niet als een onredelijk bedrag. De Littlemill 29yo Private Cellar (ook een OB) van vorig jaar kost bijvoorbeeld 1150 pond meer dan deze Rosebank.

Ik denk dat jij een van de weinige hier op het forum bent die hem zal proeven Thijs.
(tenzij liefhebber Henri hem gaat versampelen natuurlijk )
Hoe was ie?

Laatste keer dat ik bij Engelenburg was hadden ze nog wat andere Rosebank staan. Misschien zelfs stiekem een kleine lineup gedaan nu je er toch was?
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”