Peter87 schreef:Freezeroz schreef:De oorspronkelijke bedoeling van liefhebbers laten genieten van hun ambachtelijk product lijkt daarbij van ondergeschikt belang te zijn..
Ik denk dat dat 9 van de 10 keer van ondergeschikt belang is. Het blijven allemaal bedrijven die winst willen maken. En het liefst zoveel mogelijk.
Dus uiteindelijk hebben ze liever een rijke gek die het door de cola flikkert en dure flessen koopt dan een liefhebber die er van wil genieten maar het niet kan betalen.
Precies dat! Onderaan de streep is het allemaal marketing jibberjabber om aantrekkingskracht te genereren en voor de consument een ‘beleving’ te creëeren. Aan het einde van de dag kunnen er geen salarissen, winstuitkeringen, investeringen enzovoorts betaald worden van liefhebbers die willen genieten tegen vriendenprijzen. De whisky industrie is geen liefdadigheid, geen stichting, geen non profit maar ordinaire winstgevende industrie. Alle romantiek is prachtig en leuk, en natuurlijk is er een gunfactor bij mensen die in de distilleries werken maar de meeste distilleries zijn onderdeel van grote multinationals. En dat zijn lui die vooral geld zien. Rendement van hun investering, aandeelhouders die tevreden gehouden moeten worden enzovoorts. En als 1 van die tactieken om dat te bereiken het kunstmatig creëeren van schaarste is, dan zullen ze dat zeker niet uit de weg gaan.
Wat een goede prijs is voor whisky is relatief en aan iedereen voor zich om daarin een grens te bepalen. Dat hangt af van hoeveel je verdiend, hoeveel je hebt maar ook hoeveel je er voor over hebt. Een whiskyvriend van me woont in hartje Delft, heeft goed geboerd in het bedrijfsleven, groot huis, rijdt een dikke auto, maar gaat never nooit geen €200 voor 1 fles uitgeven ook al kan hij het makkelijk betalen. Simpelweg te nuchter voor en hij geniet ook van een fles van €30. Verhoudingsgewijs geef ik in zijn ogen idiote bedragen uit terwijl ik veel minder op mn salaris strook terug vind. Waarom zou de whisky industrie wel op mensen zoals hem en mij in mogen spelen, maar niet op 1 of andere steenrijke Chinees die het ziet als een status symbool en daarom schijt heeft aan de kosten? Dat is net zo goed een onderdeel van de whisky markt waar veel geld te verdienen valt. Ik snap alle ophef over de prijs dus niet zo.
Bij de bakker vraag je idd ook niet naar de kostprijs. En diezelfde bakker zal het ook niet nalaten als hij naast de modale klanten, ook een steenrijke klant mag gaan bedienen met allerlei idioot dure broden en speciaal gebak waar een dikke marge op zit waarover de klant verder geen vragen stelt. Die beste man moet uiteindelijk ook z’n gezin voeden en de hypotheek betalen toch?