FGG schreef:Ik zit even in een soort impasse. In de afgelopen anderhalf jaar enorm veel whisky mogen proeven en van de meeste ook genoten. Ondertussen beginnen een aantal flessen in de kast aardig leeg te raken en ben ik aan het denken hoe ik die ga vervangen. Oftewel: wat wordt de volgende stap?
Blijkbaar is dit iets wa elk anderhalf jaar gebeurt. De laatste tijd weinig aan tijd aan de hobby kunnen besteden. Af en toe een dram nog wel, maar weinig gelezen en gepost hier en ook niet al te veel gekocht. Wat ik aan het begin van dit topic aangaf heb ik inderdaad gedaan: een paar IB's gekozen en daar mijn focus op gelegd. Daarnaast uiteraard wel wat eenlingen en uitzonderingen gekocht, en nu, anderhalf jaar later, een kast vol whisky, een kleine 100 flessen en wederom een beetje op een dood spoor, op zoek naar een nieuwe uitdaging. En een vriend van me doet al een aantal jaren wat ik nu wil gaan doen: een keuze van een aantal destilleerderijen die me aanspreken die daarbij aan een aantal voorwaarden moeten voldoen, aan minimaal twee van de onderstaande:
- Goede kwaliteit OB's
- Voldoende beschikbaar bij de IB's
- Betaalbaar
Ik heb hier een aantal weken, misschien wel maanden, over zitten brainstormen, nadenken, piekeren, sparren en op dit moment heb ik een shortlist:
- Aberfeldy
- Glenrothes
- Glen Keith
- Glendronach
Aberfeldy heb ik een zwak voor, ik weet niet waarom. Eén van mijn eerste whisky's was een
Aberfeldy 12yo, en ik werd twee jaar geleden overdonderd door de
Aberfeldy 1993GM (thanks Henri). En daar houdt mijn kennis van Aberfeldy op. Ik heb 't idee dat er wel mooie IB's van te krijgen zijn...
Van de core range van Glenrothes word ik niet vrolijk, echter de IB's kunnen mij wél bekoren. En daar zijn er genoeg van.
Glen Keith is op dit moment flinke aan de weg aan het timmeren in IB-land, ik denk dat ik daar maar eens op in ga springen. Ondertussen een paar mooie bottelingen mogen proeven
Glendronach. Tja. Ontzetten lekker spul in de core range, IB's zal wat lastiger worden, maar een slechte GD heb ik nog niet gehad.
Helemaal vast staat dit allemaal nog niet, maar ergens deze kant moet het wel op.