Nieuwe Highlands distillery: 8doors

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Nieuwe Highlands distillery: 8doors

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 09 Okt 2020, 13:06

Als je de keuze hebt altijd gaan voor American Oak Oloroso.
Probeer uit te vissen waar ze de vaten sourcen, ik lees iets over een ‘unieke’ samenwerking met een Spaanse vatenboer. Ik word daar zelf nooit heel vrolijk van, je weet namelijk nooit hoelang dat ex sherry vat al leeg is en wat er aan schimmel in staat.. Spaanse en Portugese vaten komen met een liter of 10 sherry er in naar Schotland en vaak wordt er niet verder gekeken en gaat zo de newmake er bij. Het 1e kleurtje al te pakken zullen we maar zeggen....
Een Speyside Cooperage re-charred vat is altijd goed, opnieuw gebrand en vrij van schimmel en ellende. Kost ook royaal het dubbele.
Laatst gewijzigd door WhiskyDudes op 09 Okt 2020, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
3 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 09 Okt 2020, 17:52

Quercus Robur is ook een gewone zomereik, staat vast ook bij jullie in de omgeving. Voor de Petraea wintereik moet je wat meer zoeken.
De Alba is hier ook wel veel aangeplant, die hoeft niet uit Amerika te komen.
De houtsoort Alba is het meest dicht en geeft het minst verlies, de andere twee zijn meer poreus. Vaak zijn die duigen ook wat dikker.

Verder zou een ex-bourbon vat ook interessant kunnen zijn, dan behoudt je meer het spirit karakter zonder die te veel te verzuipen in de sherry.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 09 Okt 2020, 19:56

Reichenbach schreef:Quercus Robur is ook een gewone zomereik, staat vast ook bij jullie in de omgeving. Voor de Petraea wintereik moet je wat meer zoeken.
De Alba is hier ook wel veel aangeplant, die hoeft niet uit Amerika te komen.
De houtsoort Alba is het meest dicht en geeft het minst verlies, de andere twee zijn meer poreus. Vaak zijn die duigen ook wat dikker.

Verder zou een ex-bourbon vat ook interessant kunnen zijn, dan behoudt je meer het spirit karakter zonder die te veel te verzuipen in de sherry.

Als ze me ergens in moeten verzuipen laat het dan op z’n minst sherry zijn. :Party
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 09 Okt 2020, 20:22

Maar toegegeven... Marketing technisch hebben ze er serieus goed over nagedacht. ‘Whisky from the edge’ en dan die locatie. Leuke trailer ook.
Wel jammer dat ze niet ff een paar Glencairns ofzo pakken ipv die Ikea tumblers.

De plek van de distillery is tactisch geniaal. Kunnen ze over een jaar of wat gaan roepen dat de zeelucht zorgt voor het ziltige karakter enzo. Maar wel een werkelijk prachtige locatie. John O’groats is echt een verdomd mooi stukkie Schotland. 2 jaar geleden geweest, wandeling gemaakt naar die Duncansby Stacks. Ronduit schitterend! :schotland
2 x
Afbeelding

Wouter1973
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Wouter1973 » 09 Okt 2020, 21:23

Oogadal schreef:Spaanse en Portugese vaten komen met een liter of 10 sherry er in naar Schotland en vaak wordt er niet verder gekeken en gaat zo de newmake er bij. Het 1e kleurtje al te pakken zullen we maar zeggen....

Tx voor de tips qua houtsoort!
Heb de vraag naar sourcing gesteld, en alvast het voorstel gekregen om ter plekke aanwezig te zijn bij het eigenlijke vullen. Als het lukt qua timing denk ik daar wel op in te gaan.
1 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 09 Okt 2020, 21:26

Wouter1973 schreef:
Oogadal schreef:Spaanse en Portugese vaten komen met een liter of 10 sherry er in naar Schotland en vaak wordt er niet verder gekeken en gaat zo de newmake er bij. Het 1e kleurtje al te pakken zullen we maar zeggen....

Tx voor de tips qua houtsoort!
Heb de vraag naar sourcing gesteld, en alvast het voorstel gekregen om ter plekke aanwezig te zijn bij het eigenlijke vullen. Als het lukt qua timing denk ik daar wel op in te gaan.

Als het met Corona allemaal mee zit, is dat natuurlijk wel erg tof!
1 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 09 Okt 2020, 22:41

Wouter1973 schreef:Tx voor de tips qua houtsoort!
Als investeerder en daardoor belanghebbende zou ik daar zeker gebruik van maken als je de kans hebt.

Al was het alleen maar om het ongelijk te bewijzen van de sceptici die ook hier hun commentaar leveren (ikzelf incluis).
Uiteindelijk hebben we als liefhebber allemaal belang bij een succesvolle onderneming die een goed product tegen een concurrerende prijs op de markt brengt.
2 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 09 Okt 2020, 22:52

Reichenbach schreef:
Als investeerder en daardoor belanghebbende zou ik daar zeker gebruik van maken als je de kans hebt.

Al was het alleen maar om het ongelijk te bewijzen van de sceptici die ook hier hun commentaar leveren (ikzelf incluis).
Uiteindelijk hebben we als liefhebber allemaal belang bij een succesvolle onderneming die een goed product tegen een concurrerende prijs op de markt brengt.

Beleving is waar het uiteindelijk om draait. Aan de voorkant doen ze in ieder geval al veel goed zo lijkt het. Verder is het met nieuwe distilleries altijd afwachten wat er uit gaat komen aan smaak en kwaliteit. Wat dat betreft heb je die onzekerheid zelfs met al die vatenplannen via bv CQS. Het enige wat je dan wél hebt is referentie van de distillery maar ook dat geeft geen garantie.

Trouwens, Als ze in 2021 open gaan, zullen ze nog niet direct vaten gaan vullen. Vaak zijn ze nog een hele poos aan het kloten tot dat ze de spirit hebben zoals ze die willen. Daar gaat vaak veel tijd in zitten. Zou me niet verbazen als dat 2022 wordt ;)
2 x
Afbeelding

Wouter1973
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Wouter1973 » 09 Okt 2020, 23:07

Cask1988 schreef:Trouwens, Als ze in 2021 open gaan, zullen ze nog niet direct vaten gaan vullen. Vaak zijn ze nog een hele poos aan het kloten tot dat ze de spirit hebben zoals ze die willen. Daar gaat vaak veel tijd in zitten. Zou me niet verbazen als dat 2022 wordt ;)

Daar volg ik helemaal, en eerlijk gezegd liever wat beter dan wat sneller... Ardnamurchan zat denk ik wel 13j tussen plannen en eerste flessen whisky, en die hadden meer historiek en ervaring.
0 x
Afbeelding

Toon
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Toon » 09 Okt 2020, 23:45

Wouter1973 schreef:
Cask1988 schreef:Trouwens, Als ze in 2021 open gaan, zullen ze nog niet direct vaten gaan vullen. Vaak zijn ze nog een hele poos aan het kloten tot dat ze de spirit hebben zoals ze die willen. Daar gaat vaak veel tijd in zitten. Zou me niet verbazen als dat 2022 wordt ;)

Daar volg ik helemaal, en eerlijk gezegd liever wat beter dan wat sneller... Ardnamurchan zat denk ik wel 13j tussen plannen en eerste flessen whisky, en die hadden meer historiek en ervaring.

Het is de bedoeling dat de vaten worden gevuld ten laatste 9 maanden na de opening van de distillerij. Dit vind je terug in het contract Terms & conditions of 874 Founders Club package sales onder puntje 2.3.

“It is intended by the Supplier that the Casks will be filled with Whisky within a time period of no more than 9 months from the date the Distillery opens (“Production Date”) and all Orders will be processed in the sequence received”.
Laatst gewijzigd door Toon op 10 Okt 2020, 06:56, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 09 Okt 2020, 23:59

Toon schreef:It is intended by the Supplier that the Casks will be filled with Whisky within a time period of no more than 9 months from the date the Distillery opens (“Production Date”) and all Orders will be processed in the sequence received”.
1 x

Toon
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Toon » 10 Okt 2020, 00:04

Reichenbach schreef:
Toon schreef:It is intended by the Supplier that the Casks will be filled with Whisky within a time period of no more than 9 months from the date the Distillery opens (“Production Date”) and all Orders will be processed in the sequence received”.

Indeed
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 10 Okt 2020, 08:52

Toon schreef:
Reichenbach schreef:It is intended by the Supplier that the Casks will be filled with Whisky within a time period of no more than 9 months from the date the Distillery opens (“Production Date”) and all Orders will be processed in the sequence received”.

Dat ja. Ik heb ook wel eens intenties maar dat wil niet zeggen dat het lukt :) maar zoals Wouter zelf al aangeeft, liever beter dan sneller. En zo is t maar net. Voorlopig ben je onderdeel van een select groepje en als de distillery over een jaar of 10 mateloos succesvol is, was jij er bij toen het allemaal begon :duimop
1 x
Afbeelding

Toon
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Toon » 10 Okt 2020, 09:28

Als je geen interesse hebt om een vat te kopen kun je altijd lid worden van de 874 club door de bottle pakkage te kopen.

https://www.8doorsdistillery.com/bottle-packages
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 10 Okt 2020, 09:47

Reichenbach schreef:

Een goed product zou al heel wat zijn....., die concurrerende prijs kun je rustig vergeten. Die gaan natuurlijk met de waanzin van de markt mee.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”