Greentesoup schreef:Hoe zit het met samples van de casks te zijner tijd? Ik zie er een aantal wel in de shop staan, maar die staan op uitverkocht. Als je een deeltje hebt van een vat, mag je toch altijd wel een sample bestellen neem ik aan? Dan is het toch niet dat je om 7 uur stipt moet reageren om die te kunnen bemachtigen? Zo ja, geld dit ook als je een half deeltje hebt?
Helaas. Dat ligt wat ingewikkelder

door de idiote whiskyboem en de rush op vaten de afgelopen jaren, is het voor distilleries en brokers amper meer te doen om van elk vat van iedereen elke keer samples te trekken en af te sturen. Daar zit een behoorlijk tijdrovende administratie achter. Heel in het begin was dit nog een ‘service’ die bij het vat koop proces hoorde. Tegenwoordig zijn ze er niet zo happig meer op en gaan dergelijke casksamples tijdens de rijpingsperiode tegen betaling (als het al mogelijk is want niet iedereen biedt deze service nog).
De Casqueteers regelen 1 tot een paar keer per jaar van een aantal vaten samples. Die kan je dan (eventueel) tezamen met een referentie sample bestellen in het sample gedeelte van de website, tegen betaling. Ze gebruiken hiervoor wel een voorrangsysteem. Dat wil zeggen dat mensen die daadwerkelijk een vatdeel op hun naam hebben, het eerste recht hebben op die samples. Als er daarna nog over blijft krijgen mensen ze die ze vanuit interesse bestellen of die via de certificaathouder mede eigenaar zijn van een vatdeel (jouw halve deeltje). Verder worden de samples wel gewoon om een bepaalde tijd in de verkoop gegooid en zal je er idd op tijd bij moeten zijn. Net als bij een nieuw vat.
Het is niet zo dat je op elk gewenst moment ff een sample kan bestellen van het vat of de vaten waar je in zit. De casqueteers bestellen zeker niet elk jaar van elk vat een vracht samples. Ze doen dit vrij selectief om van bepaalde vaten rijpingen te kunnen volgen. Zover ik weet zit daar een tactische selectiviteit achter.
De samples die je ziet staan zijn de samples van de vorige proefronde;) Ik ben inmiddels (mede)eigenaar van Vatdelen van 21 vaten maar het aantal dat ik daadwerkelijk al heb kunnen proeven is op 1 hand te tellen.
Er zit nog een ander nadeel aan. Als de Casqueteers elk jaar voor alle 50-60 vatdeel eigenaren samples moeten bestellen, dan gaat dit over de jaren heen behoorlijk wat liters whisky kosten, wat weer ten koste gaat van de uiteindelijke opbrengst in het aantal flessen.
Je begrijpt wel dat een sample van een vat makkelijker is wanneer jij alleen eigenaar bent van dit vat, of misschien met een paar kameraden