Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic
Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic
Gewoon in de glasbak is toch ook goed? Komt het misschien vanzelf weer terug als sample flesje. En de doppen lever ik in voor het goede doel.
0 x
- Reichenbach
- Moderator

dannyp44 schreef:Gewoon in de glasbak is toch ook goed? Komt het misschien vanzelf weer terug als sample flesje. En de doppen lever ik in voor het goede doel.
Wellicht een prima alternatief.
Wat betreft de duurzaamheid van hergebruik van bestaande flesjes moet je de hele keten beschouwen; de fabricage van de flesjes maar ook de kosten van het retour zenden en de kosten voor het schoonmaken. En dan niet alleen de geldelijke kosten maar ook de milieukosten. Zo'n LCA is vaak lastig te maken en hangt vaak van aannames aan elkaar. Maar ondanks dat kan het milieutechnisch vaak k wel uit. Al zullen de geldelijke kosten iets hoger zijn.
Maar ik heb ooit zo'n vergelijk over plastic koffiebekers gelezen, dat is milieutechnisch helemaal niet zo slecht, zeker als je de gebruikte bekertjes weer inzamelt voor recycling. Alleen een koffiemok die je nooit afwast scoort beter.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
Kleine moeite voor de sampledrinkers om deze uit te koken en schoon te retourneren. Win-win toch?
Tja dat retourneren is economisch gezien een lastig verhaal denk ik.
0 x
Erik1908 schreef: Is het een idee om deze schoon te maken (uitkoken) en op gezette tijden te retourneren aan de sample aanbieders op dit forum? Niet om de prijs van de samples naar beneden te krijgen, maar zo dragen we wel bij aan een "circular economy". Of is dat uit hygiënisch oogpunt not done?
Super idee!!
een beetje verduurzaming kan helemaal geen kwaad! Ik zou daar geen enkel bezwaar tegen hebben iig.Freezeroz schreef:Eenmaal zonder label gaan ze bij mij in de afwasmachine, van sommige soorten labels blijven er wel wat lijm resten achter op het flesje.
Hergebruik van zegel doppen is lastig, daarvoor moet de dop eerst uit elkaar gehaald worden voordat ie gereinigd kan worden. Anders blijft er vocht achter onder het binnenwerk.
Die glazen flesjes is echt geen enkel probleem om die te hergebruiken. Ik pleur ze meestal in een bak heet water en 9 van de 10x trek je de etiketjes er dan zo af zonder lijmresten. Zit dit er wel op is een schuursponsje vaak al genoeg. Echt hardnekkige lijm kan met een druppie terpentine of nagellakremover op een keukenrolletje. Kind kan de was doen!
Doppen ligt wat ingewikkelder. De witte zegeldoppen zijn enerzijds hun functie kwijt als je ze de 1e keer open draait. Het zegel is immers niet te herstellen. Daarnaast is dat plastic vliesje bovenin irritant schoon te krijgen. Met name de geur van peated whiskies krijg ik niet goed uit zulke doppen. De simpele zwarte doppen daarentegen weer wel. M.i. zou dat dus een oplossing kunnen zijn, de plattere zwarte doppen zonder zegel en zonder zo’n gek vliesje bovenin gaan gebruiken en de witte zegeldoppen bannen. Volgens mij kan dat tijdens bv transport ook geen kwaad. Dop wordt er toch strak op gedraaid en daarna nog in noppenfolie gewikkeld.
Daarover gesproken, kunnen we nóg een verduurzaming slag slaan: als we flesjes en doppen gaan retourneren, kan je met een beetje voorzichtigheid tijdens het uitpakken, ook gewoon al het noppenfolie en ander verpakkingsmateriaal hergebruiken!
Zowel voor het retour zenden als voor het daarna weer opnieuw verzenden van samples! Samplepakketjes in folie niet meer dichtplakken met plakband maar bv schilderstape, dan beschadig je het noppenfolie ook niet bij het open maken en verwijderen van de tape! Met zo’n stap kan je serieus veel verpakkingsmateriaal uitsparen én hergebruiken.
0 x
Freezeroz schreef:
Tja dat retourneren is economisch gezien een lastig verhaal denk ik.
Zou daar niet iets voor te bedenken zijn als je bv 1x per 2 maanden een hele vracht terug zend voor €6,95?
Wellicht dat een tussenoplossing dan kan zijn dat je de helft betaald voor het glazen potje omdat je die terug gaat sturen, en wel 100% betaald voor de doppen (ook als je die wel terug stuurt). Ik zeg ook maar zo wat hoor... Maar economisch gezien zou dat kunnen betekenen dat als je zeg 50 flesjes van 0.27 p/s terugstuurt waar je half voor betaald hebt, je dat 50x €0.135 bespaard.
Van de €6,75 die je daarop bespaard kan je de retourkosten dan betalen. Dan kost t je nagenoeg niets en sampelaars gaan kostenbesparend werken omdat ze niet tot veel minder nieuw glaswerk hoeven aan te schaffen.
Je kunt dan bv bij elke transactie samen afspreken of je de potjes terug gaat sturen of niet, en daarop wel of geen korting geven op het glaswerk.
0 x
- Reichenbach
- Moderator

Of statiegeld vragen. Die moet dan hoog genoeg zijn om het terugzenden aantrekkelijk te maken. Het statiegeld wordt dan verrekend met de volgende bestelling. Dat wordt dan wel een hele boekhouding.
1 x
- Breedút_Genietsje
- Whisk(e)y goeroe

Ik ben geen grote sample consument, en tot dusverre zijn er geen sampleflesjes de glasbak in gegaan
(Uitgezonderd een paar afwijkende maten)
Meeste lege flesjes gaan de vaatwasser in, incl dop en worden hergebruikt.
Nee, ik heb geen samplelijst, maar soms geef ik sample's weg aan familie en collega's.
Dat de zegeldop niet nieuw is maakt daar niks uit.
Zo-wie-zo maakt het mij niet uit of er een verzegelde dop op zit;
sample's gaan toch op basis van vertrouwen...
(Uitgezonderd een paar afwijkende maten)
Meeste lege flesjes gaan de vaatwasser in, incl dop en worden hergebruikt.
Nee, ik heb geen samplelijst, maar soms geef ik sample's weg aan familie en collega's.
Dat de zegeldop niet nieuw is maakt daar niks uit.
Zo-wie-zo maakt het mij niet uit of er een verzegelde dop op zit;
sample's gaan toch op basis van vertrouwen...
2 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje
Breedút Genietsje
Het is zeker een tof en nobel idee, ik heb eerlijk gezegd echter geen idee of het wel duurzamer is als je het verzenden, schoonmaken met heet water en alles erbij neemt in je overwegingen.
Mijn logica zegt me dat de doppen inzamelen waarschijnlijk wel zin heeft maar dat de flesjes beter de glasbak in kunnen omdat daarmee behoorlijk veel kleinere transportcirkels e.d. vermeden worden.
Mijn logica zegt me dat de doppen inzamelen waarschijnlijk wel zin heeft maar dat de flesjes beter de glasbak in kunnen omdat daarmee behoorlijk veel kleinere transportcirkels e.d. vermeden worden.
0 x
Tris schreef:Het is zeker een tof en nobel idee, ik heb eerlijk gezegd echter geen idee of het wel duurzamer is als je het verzenden, schoonmaken met heet water en alles erbij neemt in je overwegingen.
Zit ook wat in. Het is denk ik maar net vanuit welk perspectief je het bekijkt. In theorie levert de glasbak ook meerdere vormen van transportcirkels op. Een vrachtwagen komt de glasbak legen, het wordt afgevoerd, gesorteerd, omgesmolten en opnieuw verwerkt als product. Allemaal erg milieubelastend in termen van energie, fossiele brandstoffen en CO2 uitstoot. Dat gaat dan weer allemaal meetellen.
0 x
- Reichenbach
- Moderator

Even Googlen:
https://www.milieucentraal.nl/minder-af ... ngen/#glas
Blijkbaar is voor bierflesjes een statiegeldsysteem 8 keer duurzamer dan de glasbak.
https://www.milieucentraal.nl/minder-af ... ngen/#glas
Blijkbaar is voor bierflesjes een statiegeldsysteem 8 keer duurzamer dan de glasbak.
1 x
Freezeroz schreef:Erik1908 schreef: Is het een idee om deze schoon te maken (uitkoken) en op gezette tijden te retourneren aan de sample aanbieders op dit forum? Niet om de prijs van de samples naar beneden te krijgen, maar zo dragen we wel bij aan een "circular economy". Of is dat uit hygiënisch oogpunt not done?
Ik ben helemaal voor recyclen, op kleine schaal doe ik dat ook wel.
Hier ook. aantal keren shares gedaan met blends bv, die waren al niet erg duur, met nieuwe potjes zou de kostenverhouding 'verpakking/inhoud' vrij ongunstig worden, daarvoor gebruikte ik dan gerecyclede potjes (wat ik er ook bij vermeldde, en geen kosten voor het glaswerk in rekening gebracht).
Ook bij bv sampleruil worden onderling wel recycle-potjes gebruikt.
De witte doppen kunnen een probleem zijn inderdaad, zoals hier ergens al genoemd blijft vooral bij peated de geur in het plastic hangen en maakt dat die doppen onbruikbaar, maar als er vrij lichte whisky in de potjes gezeten heeft en voor niet al te lang, werkt uitkoken en daarna heel goed/lang laten drogen ook wel, is er geen spoor van eerdere inhoud meer waarneembaar.
Maar voor normale sampleverkoop en shares is inderdaad de prijs al berekend op nieuwe potjes, en gaat alles dus ook in nieuwe potjes.
Eerlijk gezegd zit ik er niet echt op te wachten om mijn eigen verzonden potjes weer terug te krijgen, ik neem zelf ook her en der veel samples af, dan wordt het wel een héle rompslomp met wat waar weer terug moet, als alle versampelaars (ook buiten het forum) daar überhaupt al aan mee zouden werken.
Veel gedoe terwijl het alternatief voor recyclen er al is, de glasbak (of voor eigen hergebruik bewaren).
2 x
Gewoon volledige flessen kopen. De verhouding glas tov centiliters is dan veel voordeliger 

3 x
- Fat Bastard!
- Forum goeroe

blaaat schreef:Gewoon volledige flessen kopen. De verhouding glas tov centiliters is dan veel voordeliger
Gat in de markt, ik ga een lijst met 0,7liter samples maken
Bij mij worden gebruikte flesjes gereinigd en voor eigen gebruik aangewend.
De rest wordt bij glasbak ingeleverd, (zonder doppen, die gaan bij het plastic afval.
Vind alles wat verder gesuggereerd wordt nogal ver gaan, Zou afbreuk doen aan het plezier aan mijn hobby.
5 x
Flesjes gaan de bak in, plastic doppen verzamelen we voor blindegeleidehondenfonds of iets in die trend.
Zodat ik mijzelf blijven trakteren op samples onder het mom van “ik steun blindegeleidehonden”
Zodat ik mijzelf blijven trakteren op samples onder het mom van “ik steun blindegeleidehonden”
3 x
Whisky, BBQ’s & af en toe een mooie longfiller
Goed initiatief. Ik wist niet dat plastic doppen nog apart ingezameld worden.
Volgende vraag: Wat gebeurd er met de ingezamelde doppen?
Volgende vraag: Wat gebeurd er met de ingezamelde doppen?
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”