Poll: Exotische Whisky finishes, wat vind jij er van ?
- totalatool
- Forum goeroe

Re: Poll: Exotische Whisky finishes, wat vind jij er van ?
Je zou ook kunnen denken dat hij gewoon bedoelde dat sommige destilleerderijen af en toe een geturfde batch maken. Andersom gebeurt overigens ook: de Caol Ila unpeated bijvoorbeeld.
0 x
totalatool schreef:Je zou ook kunnen denken dat hij gewoon bedoelde dat sommige destilleerderijen af en toe een geturfde batch maken. Andersom gebeurt overigens ook: de Caol Ila unpeated bijvoorbeeld.
Klopt, ook daarop doelde ik in mijn antwoord. Maar dan is het geen finishen en past het niet in deze poll....
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Piet schreef:totalatool schreef:Je zou ook kunnen denken dat hij gewoon bedoelde dat sommige destilleerderijen af en toe een geturfde batch maken. Andersom gebeurt overigens ook: de Caol Ila unpeated bijvoorbeeld.
Klopt, ook daarop doelde ik in mijn antwoord. Maar dan is het geen finishen en past het niet in deze poll....
...al zijn er ook die 'finishen' op een ex-Islay vat. Het kán dus wel
0 x
JayDie schreef:...al zijn er ook die 'finishen' op een ex-Islay vat. Het kán dus welEr is een Speysider / Highlander die zoiets doet, maar weet zogauw even niet welke...
Glenfiddich Caoron Reserve, op Laphroaig vaten meen ik, is er een.
0 x
Dropkick schreef:JayDie schreef:...al zijn er ook die 'finishen' op een ex-Islay vat. Het kán dus welEr is een Speysider / Highlander die zoiets doet, maar weet zogauw even niet welke...
Glenfiddich Caoron Reserve, op Laphroaig vaten meen ik, is er een.
...en ik vond nog de Famous Grouse Islay Cask en de Balvenie 17yo, 43%. Beide een rijping op ex-Islay vaten, dus een finish
Of het een exotische finish is... het is in ieder geval niet een 'standaard gebruikte'.
0 x
Piet schreef:...Er is tegenwoordig (laatste jaren ?) ook geturfde whisky (kan het nog gekker?) waarbij het inderdaad afkomstig is door finishing op vaten waarop voorheen (sterk) geturfde whisky heeft gelegen en dan hoort het wel onder deze noemer
Mensen, mensen, wel even goed lezen hé. Ik hield het algemeen maar doelde natuurlijk vooral op ex-Islay vaten.
JayDie schreef:Of het een exotische finish is... het is in ieder geval niet een 'standaard gebruikte'.
Niet al té letterlijk nemen hoor. Voor mij valt dit toch echt onder de "Exotische finishes".
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Om maar even antwoord te geven van mijn zijde ik bedoelde eigenlijk beide voorbeelden:
de peated versie van bv Bunnahabhain of de peated van BenRiach, maar dacht inderdaad ook aan de finish van bv Balvenie, en of dit in deze poll thuis hoort daar is reeds antwoord op gegeven door Piet.
de peated versie van bv Bunnahabhain of de peated van BenRiach, maar dacht inderdaad ook aan de finish van bv Balvenie, en of dit in deze poll thuis hoort daar is reeds antwoord op gegeven door Piet.

0 x
We kunnen natuurlijk gewoon regelmatig eens wat oude draadjes ophalen. Gewoon leuk voor de levendigheid
Ik kwam deze uit
2011
tegen, toch alweer 9 jaar geleden... Maar cask finishes zijn aan de orde van de dag. Het wordt waarschijnlijk meer dan ooit gedaan, al was het maar omdat de vraag sinds 2011 ook geëxplodeerd is.
Finishes zijn voor de 1 een zege, voor de ander taboe. Ik zit er tussenin. Ik heb meer dan genoeg finishes gehad van wijn met de meest idiote namen tot rum en andere gekkigheden. Daar zat meer dan genoeg tussen wat ik erg smaakvol vind/vond. Ik ben er dus zeker niet tegen en wel van mening dat het een hele nieuwe dimensie heeft toegevoegd in de whiskyindustrie.
Maargoed de ongecompliceerde (lange) rijpingen gewoon op een goed bourbon- of sherryvat zijn toch niet te versmaden en moeilijk te overtreffen. Hier blijven toch wel de mooiste whiskies uit komen als je t mij vraagt. Maarja elke dag patat is erg lekker maar wordt ook saai en eentonig op den duur.
Ben wel benieuwd of hier weer eens wat leuke of nieuwe gesprekken over los kunnen barsten hier! Nieuwe inzichten wellicht?
Ik kwam deze uit
Finishes zijn voor de 1 een zege, voor de ander taboe. Ik zit er tussenin. Ik heb meer dan genoeg finishes gehad van wijn met de meest idiote namen tot rum en andere gekkigheden. Daar zat meer dan genoeg tussen wat ik erg smaakvol vind/vond. Ik ben er dus zeker niet tegen en wel van mening dat het een hele nieuwe dimensie heeft toegevoegd in de whiskyindustrie.
Maargoed de ongecompliceerde (lange) rijpingen gewoon op een goed bourbon- of sherryvat zijn toch niet te versmaden en moeilijk te overtreffen. Hier blijven toch wel de mooiste whiskies uit komen als je t mij vraagt. Maarja elke dag patat is erg lekker maar wordt ook saai en eentonig op den duur.
Ben wel benieuwd of hier weer eens wat leuke of nieuwe gesprekken over los kunnen barsten hier! Nieuwe inzichten wellicht?

3 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Nou, geen nieuw inzicht hier, maar wel een heldere mening!
Ik ben van mening dat de SWA hier dik steken laat vallen door geen enkele regelgeving toe te passen als het gaat om finishen. Niet wat betreft waar een finish aan moet voldoen en ook niet wat er op een label aan duidelijkheid gegeven moet worden; of je nu 2 weken, 6 maanden of 8 jaar finished, zodra je een whisky in een ander vat steekt noemen ‘we’ het finishen. Terwijl ik van mening ben dat 6 weken puur finishen voor de kleur is, 6 maanden al iets meer betrokkenheid laat zien, terwijl een jarenlange finish wat mij betreft geen finishen is, maar double matured. In ieder geval duidelijk gedaan met de bedoeling een betere whisky te maken, niet voor een commercieel interessant kleurtje.
Wat mij echt stoort bij veel IB’s is dat je echt moet zoeken om uit te vinden wat er gebeurt is; vaak wordt totaal niet aangegeven wat er gedaan is en staat er iets van ‘finished in sherry oak’. Daar krullen m’n tenen van. Hoelang? Wat voor sherry vat? Eiken lijkt me overbodige ‘informatie’. Een PX? Oloroso? Een octave? Barrel? Firkin? Quarter cask? Hoggie? Butt? 1st fill? 2nd?
Als je als bottelaar niet op je label wilt zetten wat je hebt gedaan dan heb je iets te verbergen.
Er was vorig jaar sprake van dat de SWA de regels zou aanscherpen en dat op het moment dat je overstak in een ander vat je die datum mocht gebruiken om de leeftijd aan te duiden. Goed plan. Geen reet van terecht gekomen.
Als de Whiskydudes een vat bottelen dan staat op het etiket wat er gebeurd is; indien van toepassing initieel vat en indien van toepassing vanaf welke datum ie is overgestoken in een ander vat. Bijvoorbeeld; een whisky distilled 17/11/2009 en sinds 01/09/2016 in een 1st fill Oloroso hogshead. Voor iedereen helder wat er is gedaan. Niks sneaky’s of onduidelijks aan.
Ik ben van mening dat de SWA hier dik steken laat vallen door geen enkele regelgeving toe te passen als het gaat om finishen. Niet wat betreft waar een finish aan moet voldoen en ook niet wat er op een label aan duidelijkheid gegeven moet worden; of je nu 2 weken, 6 maanden of 8 jaar finished, zodra je een whisky in een ander vat steekt noemen ‘we’ het finishen. Terwijl ik van mening ben dat 6 weken puur finishen voor de kleur is, 6 maanden al iets meer betrokkenheid laat zien, terwijl een jarenlange finish wat mij betreft geen finishen is, maar double matured. In ieder geval duidelijk gedaan met de bedoeling een betere whisky te maken, niet voor een commercieel interessant kleurtje.
Wat mij echt stoort bij veel IB’s is dat je echt moet zoeken om uit te vinden wat er gebeurt is; vaak wordt totaal niet aangegeven wat er gedaan is en staat er iets van ‘finished in sherry oak’. Daar krullen m’n tenen van. Hoelang? Wat voor sherry vat? Eiken lijkt me overbodige ‘informatie’. Een PX? Oloroso? Een octave? Barrel? Firkin? Quarter cask? Hoggie? Butt? 1st fill? 2nd?
Als je als bottelaar niet op je label wilt zetten wat je hebt gedaan dan heb je iets te verbergen.
Er was vorig jaar sprake van dat de SWA de regels zou aanscherpen en dat op het moment dat je overstak in een ander vat je die datum mocht gebruiken om de leeftijd aan te duiden. Goed plan. Geen reet van terecht gekomen.
Als de Whiskydudes een vat bottelen dan staat op het etiket wat er gebeurd is; indien van toepassing initieel vat en indien van toepassing vanaf welke datum ie is overgestoken in een ander vat. Bijvoorbeeld; een whisky distilled 17/11/2009 en sinds 01/09/2016 in een 1st fill Oloroso hogshead. Voor iedereen helder wat er is gedaan. Niks sneaky’s of onduidelijks aan.
7 x
Ik kan je mening wel volgen. Wat dat betreft is finishen een beetje het ‘wilde westen’ in de whisky geworden. Vaak krijg je wel antwoord op de vragen die je stelt maar ja of dat dan ook echt klopt of dat het een gevalletje ‘klant tevreden houden’ is, is natuurlijk de vraag. Zoals Ralfy mooi zegt: het etiket is het ‘contract’ tussen de producent en de consument.
Eigenlijk is het net als met alles rondom whisky: wees verdomme gewoon transparant als producent. Dat geldt voor kleurstof, concretere info over de vorm van filtering en het wel/niet aanlengen met water. Maar geldt zeker ook voor concretere info over de rijping en de finish.
‘Matured in oak casks’ of een variant daarop zie je gelukkig niet zo heel vaak meer.
Wat je trouwens ook best vaak ziet is dat het andersom is. Duidelijke info over de finish maar totaal geen info over de initiële rijping. Maar m.i. zijn beide belangrijk en/of interessant om te weten.
Eigenlijk is het net als met alles rondom whisky: wees verdomme gewoon transparant als producent. Dat geldt voor kleurstof, concretere info over de vorm van filtering en het wel/niet aanlengen met water. Maar geldt zeker ook voor concretere info over de rijping en de finish.
‘Matured in oak casks’ of een variant daarop zie je gelukkig niet zo heel vaak meer.
Wat je trouwens ook best vaak ziet is dat het andersom is. Duidelijke info over de finish maar totaal geen info over de initiële rijping. Maar m.i. zijn beide belangrijk en/of interessant om te weten.
1 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Ja, daar heb je een punt, initieel wordt vaak overgeslagen. Ik denk niet bewust trouwens, de meeste newmake wordt namelijk redelijk klakkeloos door distillery’s in vaten geknikkerd die ‘er staan’, meestal ex bourbon barrels.(95%) Want die kosten geen drol, dus da’s lekker voor de zuinige Schot....
En ze zijn makkelijk te handelen voor warehouse, ook niet onbelangrijk.
Op zich prima hoor, een 1st tot soms 4th fill barrel, die is prima geschikt om de off notes weg te poetsen, is dat gedaan na een jaar of 3 dan is dat een prima moment om voor een beter stukje hout te kiezen.
Op zich prima hoor, een 1st tot soms 4th fill barrel, die is prima geschikt om de off notes weg te poetsen, is dat gedaan na een jaar of 3 dan is dat een prima moment om voor een beter stukje hout te kiezen.
0 x
Ja precies. En aangezien er een flink verschil tussen 1st fill en refill zit m.b.t. rijping en accenten, is dat wel interessante info voor het etiket. Er is altijd plek zat op zo’n etiket dus waarom niet zou je denken
Maarja die marketing wereld is toch een vreemde tak van sport wat dat betreft.
Maar afgezien van de manier van informeren en regelgeving, vind ik finishen over het algemeen wel een aanwinst. Het zorgt toch voor een leuke extra variatie. Ik vind met o.a. Amarone en Marsala erg fijne resultaten geven.
Maarja die marketing wereld is toch een vreemde tak van sport wat dat betreft.Maar afgezien van de manier van informeren en regelgeving, vind ik finishen over het algemeen wel een aanwinst. Het zorgt toch voor een leuke extra variatie. Ik vind met o.a. Amarone en Marsala erg fijne resultaten geven.
0 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Afgezien van Oloroso geven Port, Madeira, Moscatel en Marsala prima resultaten.
Rode wijn, Tokaj en dat soort meuk voegt vaak niks toe. Tenminste, niks goeds....; zuur of veel te zoet.
Overigens is het van oudsher normaal om een 1st fill vat eerst met een grain af te vullen voordat er een (duurdere) single malt inging. Puur om de randjes er af te halen. Toen kosten de sherry vaten alleen nog geen drol, inmiddels doet een goede 1st fill Oloroso hhd £ 700...., meer als de newmake die er in gaat dus. (Dan heb je gelijk je antwoord voor het geval je nog niet in de gaten had waarom newmake bijna altijd op ex bourbon barrel van £ 30 gaat...
Mijn ‘vuistregel’; hoog op ABV (>65%)is prima op 1st fill Oloroso, peated sowieso nooit op 1st fill, die doen het veel beter op 2nd fill. (Behalve als t een butt is, maar die raken minder en minder in trek, onhandelbare krengen voor elk warehouse)
De term refill is ook zo’n vage; de hoeveelste refill? De 6e? Of de 2e?
Rode wijn, Tokaj en dat soort meuk voegt vaak niks toe. Tenminste, niks goeds....; zuur of veel te zoet.
Overigens is het van oudsher normaal om een 1st fill vat eerst met een grain af te vullen voordat er een (duurdere) single malt inging. Puur om de randjes er af te halen. Toen kosten de sherry vaten alleen nog geen drol, inmiddels doet een goede 1st fill Oloroso hhd £ 700...., meer als de newmake die er in gaat dus. (Dan heb je gelijk je antwoord voor het geval je nog niet in de gaten had waarom newmake bijna altijd op ex bourbon barrel van £ 30 gaat...
Mijn ‘vuistregel’; hoog op ABV (>65%)is prima op 1st fill Oloroso, peated sowieso nooit op 1st fill, die doen het veel beter op 2nd fill. (Behalve als t een butt is, maar die raken minder en minder in trek, onhandelbare krengen voor elk warehouse)
De term refill is ook zo’n vage; de hoeveelste refill? De 6e? Of de 2e?
0 x
Oogadal schreef:Afgezien van Oloroso geven Port, Madeira, Moscatel en Marsala prima resultaten.
Overigens is het van oudsher normaal om een 1st fill vat eerst met een grain af te vullen voordat er een (duurdere) single malt inging. Puur om de randjes er af te halen.
Heb dit overplaatst ook gelezen ( boek van R Brilleman dacht ik). Redelijk interessant maar ik stelde me de vraag waarom ze dat deden... Met de randjes er af te halen, bedoel je? Werd het vat dan geblakerd voor de grain erin ging, of pas erna,... ?
Verder stel ik me dan de vraag of ze het louter technisch nog 1st fill mogen noemen indien de single malt erna op het vat gaat...
0 x
Oogadal schreef:
Heb ik aan jou een vraag, aangezien jullie toch dicht op die hele vatenhandel zitten: Heeft elk vat dan wel zijn eigen 'paspoort met whereabouts'? Oftewel, los van of bottelaars het wíllen: kúnnen ze ook wel altijd alle informatie op een fles zetten, of weten ze het soms simpelweg niet precies?
Ik zie namelijk zo nu en dan ook wel eens ergens een vat aangeboden worden, met soms hele summiere informatie. Dan vraag ik me af of er echt niet meer bekend is over de inhoud van het vat, of dat het gewoon een soort van desinteresse is van de aanbieder (want: ik heb wel sterk de indruk dat dergelijke kennis en het naadje van de kous willen weten vaak veel meer leeft bij ons (de drinkende 'nerds') dan bij menigeen voor wie het zijn dagelijkse handel is).
2 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”