De wereld van de flippers

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: De wereld van de flippers

Ongelezen berichtdoor henri » 04 Aug 2020, 18:08

voor een ieder zal het anders zijn, ik kan alleen voor mijzelf spreken.
mijn "winst" zit er in dat ik door de jaren ontzettend veel contacten heb gemaakt, goede leuke groepen whisky buddies, die veel met elkaar delen en waardoor er ook regelmatig proeverijtjes zijn waar je flessen tegen komt die je normaal wellicht dacht nooit te kunnen proeven. daarnaast natuurlijk ook de "winst" dat een bepaalde slijter je een bepaald flesje gunt waar ie er maar weinig van krijgt omdat hij weet dat jij hem opent en dat daardoor meer mensen hem zullen gaan proeven. ( en die mensen gaan regelmatig vervolgens weer naar die slijter om de fles die ze lekker vonden daar te gaan kopen )

maar hebben we het over financiele winst, dan kan je dat echt doorstrepen.

simpel voorbeeld met een hele grote "stel dat.."

een fles met een aankoopwaarde van 140,- kost bij mij voor 3cl 6,75 inclusief glaswerk
glaswerk, stickers, verpakken, tape etc etc alles is inbegrepen.
uitgaande dat ik de fles helemaal aan anderen zou leegschenken zou ik na aftrek van kosten ongeveer 5,50 aan overhouden ( tijd die ik er in steek niet eens meegerekend en reken maar dat er heel veel tijd in gaat zitten, daarom moet je het alleen doen als je er plezier uit haalt ) .

maar dat gaat al niet op, want buiten dat ik er zelf ook van drink en dus niet volledig kan versampelen, rond ik bestellingen van samples inclusief verzendkosten vaak ook naar beneden af, soms geef ik een extra sampeltje mee en heel regelmatig wordt er niet verzonden maar wordt er opgehaald en dan doen we uiteraard gezellig een bakje koffie en 2 drammetjes en daar reken ik uiteraard geen cent voor. en dan krijg je natuurlijk geen lullig drammetje dus dan schenk al weer een leuk aantal euro's weg als je het zo zou moeten omschrijven.

gaf ik vroeger 500 euro van mijn eigen geld uit aan whiskyflessen, doe ik dat nu nog steeds, alleen nu in de vorm dat ik 2000 besteed en 1500 terug binnen krijg.
daarnaast koop ik zelf ook weer samples van andere mensen.
zoals gezegd, ik wil net zoals zoveel andere mensen, zo veel mogelijk mooie whiskys ontdekken, dit is mogelijk door zelf te sampelen en door zelf ook samples van anderen af te nemen. Zonder het sampelen was het voor mij niet mogelijk geweest om 5600 verschillende expressies geproefd te hebben,
mijn "winst" is dus de verkrijgbaarheid van interessante whisky waar ik wellicht zonder het sampelen nooit aan gekomen was.
daarnaast dus alle leuke contacten en gesprekken die ik met mensen heb, de lol die ik er uit haal, de gezellige avonden, de gevarieerde keuze voor wat ik mezelf en anderen wil inschenken.. ja, in die zin maak ik hartstikke veel winst ;)
21 x
Afbeelding

Christine
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Christine » 04 Aug 2020, 18:25

henri schreef:voor een ieder zal het anders zijn, ik kan alleen voor mijzelf spreken.
mijn "winst" zit er in dat ik door de jaren ontzettend veel contacten heb gemaakt, goede leuke groepen whisky buddies, die veel met elkaar delen en waardoor er ook regelmatig proeverijtjes zijn waar je flessen tegen komt die je normaal wellicht dacht nooit te kunnen proeven. daarnaast natuurlijk ook de "winst" dat een bepaalde slijter je een bepaald flesje gunt waar ie er maar weinig van krijgt omdat hij weet dat jij hem opent en dat daardoor meer mensen hem zullen gaan proeven. ( en die mensen gaan regelmatig vervolgens weer naar die slijter om de fles die ze lekker vonden daar te gaan kopen )

maar hebben we het over financiele winst, dan kan je dat echt doorstrepen.

simpel voorbeeld met een hele grote "stel dat.."

een fles met een aankoopwaarde van 140,- kost bij mij voor 3cl 6,75 inclusief glaswerk
glaswerk, stickers, verpakken, tape etc etc alles is inbegrepen.
uitgaande dat ik de fles helemaal aan anderen zou leegschenken zou ik na aftrek van kosten ongeveer 5,50 aan overhouden ( tijd die ik er in steek niet eens meegerekend en reken maar dat er heel veel tijd in gaat zitten, daarom moet je het alleen doen als je er plezier uit haalt ) .

maar dat gaat al niet op, want buiten dat ik er zelf ook van drink en dus niet volledig kan versampelen, rond ik bestellingen van samples inclusief verzendkosten vaak ook naar beneden af, soms geef ik een extra sampeltje mee en heel regelmatig wordt er niet verzonden maar wordt er opgehaald en dan doen we uiteraard gezellig een bakje koffie en 2 drammetjes en daar reken ik uiteraard geen cent voor. en dan krijg je natuurlijk geen lullig drammetje dus dan schenk al weer een leuk aantal euro's weg als je het zo zou moeten omschrijven.

gaf ik vroeger 500 euro van mijn eigen geld uit aan whiskyflessen, doe ik dat nu nog steeds, alleen nu in de vorm dat ik 2000 besteed en 1500 terug binnen krijg.
daarnaast koop ik zelf ook weer samples van andere mensen.
zoals gezegd, ik wil net zoals zoveel andere mensen, zo veel mogelijk mooie whiskys ontdekken, dit is mogelijk door zelf te sampelen en door zelf ook samples van anderen af te nemen. Zonder het sampelen was het voor mij niet mogelijk geweest om 5600 verschillende expressies geproefd te hebben,
mijn "winst" is dus de verkrijgbaarheid van interessante whisky waar ik wellicht zonder het sampelen nooit aan gekomen was.
daarnaast dus alle leuke contacten en gesprekken die ik met mensen heb, de lol die ik er uit haal, de gezellige avonden, de gevarieerde keuze voor wat ik mezelf en anderen wil inschenken.. ja, in die zin maak ik hartstikke veel winst ;)

Helder verhaal. Chapeau!
2 x
Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get.

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 04 Aug 2020, 19:07

henri schreef:...
Onbetaalbaar toch?
Niks mis mee met een zichzelf financierende hobby.
Hobby, want als je de tijd die je er insteekt financieel gecompenseerd wil krijgen wordt het werk.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 04 Aug 2020, 19:13

Reichenbach schreef:
henri schreef:...
Onbetaalbaar toch?
Niks mis mee met een zichzelf financierende hobby.
Hobby, want als je de tijd die je er insteekt financieel gecompenseerd wil krijgen wordt het werk.

inderdaad onbetaalbaar, veel goede "vriendschappen" mogen opdoen in ons mooie whiskywereldje

maar zoals gezegd, het is dus geen zichzelf financierende hobby, de hobby kost nog steeds geld ( en dat mag ook zeker )
er zijn alleen meer financien beschikbaar om het wat grootser aan te pakken

een passie ( ja hobby wil ik het eigenlijk niet eens noemen ) mag al mn vrije tijd kosten, dat is tijd die goed besteed is :)
2 x
Afbeelding

Hubert
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Hubert » 04 Aug 2020, 19:14

Nu dit draadje toch een beetje off topic raakt maak ik ook maar van de gelegenheid gebruik.

Als nieuw lid wil ik een groot compliment maken aan degene die hier samples verkopen.
Inmiddels heb ik een aantal keer samples besteld en als ik zie hoeveel tijd en werk er in gestoken wordt en hoe netjes de samples geleverd worden heb ik daar vooral heel veel bewondering voor. Mijn indruk is dat er voor zeer nette prijzen wordt aangeboden.

Het heeft mij in ieder geval in staat gesteld om in korte tijd al redelijk wat te kunnen proeven. :nat
14 x

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor JvR » 04 Aug 2020, 19:53

Hubert schreef:Nu dit draadje toch een beetje off topic raakt maak ik ook maar van de gelegenheid gebruik.

Als nieuw lid wil ik een groot compliment maken aan degene die hier samples verkopen.
Inmiddels heb ik een aantal keer samples besteld en als ik zie hoeveel tijd en werk er in gestoken wordt en hoe netjes de samples geleverd worden heb ik daar vooral heel veel bewondering voor. Mijn indruk is dat er voor zeer nette prijzen wordt aangeboden.

Het heeft mij in ieder geval in staat gesteld om in korte tijd al redelijk wat te kunnen proeven. :nat

+1, samples dragen voor mij flink bij aan de hobby. Al veel geproefd wat ik anders nooit zou drinken.
2 x

AquaVitae
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor AquaVitae » 04 Aug 2020, 20:25

henri schreef:voor een ieder zal het anders zijn, ik kan alleen voor mijzelf spreken.
...
Ja, in die zin maak ik hartstikke veel winst ;)

Tof!
Hoe meer je in steekt, des te meer haal je er uit. Dat geldt voor deze hobby, maar eigenlijk voor alles.
2 x

Christine
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Christine » 04 Aug 2020, 20:34

AquaVitae schreef:
...
Ja, in die zin maak ik hartstikke veel winst ;)

Tof!
Hoe meer je in steekt, des te meer haal je er uit. Dat geldt voor deze hobby, maar eigenlijk voor alles.

On topic, dat geldt dan ook voor de flippers.
0 x
Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get.

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 04 Aug 2020, 22:25

Maar idd graag terug naar het oorspronkelijke topic. Samples gaan 99 op 100 tegen de percentages weg die iedereen kent. Dat is slechts een onkostenvergoeding. Flippen is 2-3x de waarde vragen binnen dagen/weken na de release. Dat vind ik verschrikkelijk irritante lui.
Samplen of voor jaren wegzetten vind ik van een totaal andere orde en heb ik geen moeite mee.
4 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 05 Aug 2020, 19:02

Cor - Vinabc schreef:Maar idd graag terug naar het oorspronkelijke topic. Samples gaan 99 op 100 tegen de percentages weg die iedereen kent. Dat is slechts een onkostenvergoeding. Flippen is 2-3x de waarde vragen binnen dagen/weken na de release. Dat vind ik verschrikkelijk irritante lui.
Samplen of voor jaren wegzetten vind ik van een totaal andere orde en heb ik geen moeite mee.

Dat blijf ik altijd bijzonder vinden. Verkopen binnen enkele dagen/weken is een dikke foei voor velen. Maar jaren bewaren en dan verkopen niet. Vind ik zo wonderlijk. Jaren bewaren betekent veelal nog meer waard laten worden. Jaren bewaren betekent dat al die jaren en niemand anders blij is mee gemaakt.
Of is dat omdat naar ik vermoed de meeste liefhebbers ook allemaal nog flessen dicht thuis hebben staan, die wellicht ooit open gaan of ooit verkocht gaan worden?

Voor wat bereft het samplen: wat Henri zegt! Het allerleukste daarvan is de veel contacten die je opdoet en mooie ontmoetingen die je hebt daardoor.
3 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 05 Aug 2020, 19:30

laddie teun schreef:
Cor - Vinabc schreef:Maar idd graag terug naar het oorspronkelijke topic. Samples gaan 99 op 100 tegen de percentages weg die iedereen kent. Dat is slechts een onkostenvergoeding. Flippen is 2-3x de waarde vragen binnen dagen/weken na de release. Dat vind ik verschrikkelijk irritante lui.

Dat blijf ik altijd bijzonder vinden. Verkopen binnen enkele dagen/weken is een dikke foei voor velen. Maar jaren bewaren en dan verkopen niet. Vind ik zo wonderlijk. Jaren bewaren betekent veelal nog meer waard laten worden. Jaren bewaren betekent dat al die jaren en niemand anders blij is mee gemaakt.
Of is dat omdat naar ik vermoed de meeste liefhebbers ook allemaal nog flessen dicht thuis hebben staan, die wellicht ooit open gaan of ooit verkocht gaan worden?

Voor wat bereft het samplen: wat Henri zegt! Het allerleukste daarvan is de veel contacten die je opdoet en mooie ontmoetingen die je hebt daardoor.

Zal mijn gedachte wat verduidelijken. Degene waarvan ik weet dat zij dit doen, hebben enorm veel plezier in het verzamelen. Verzamelen is het doel, niet het graaien om uiteindelijk te verkopen. Ze pakken ook niet de fomo flessen, maar de zeer bijzondere flessen.
0 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 05 Aug 2020, 19:43

laddie teun schreef:

We zullen het nooit allemaal met elkaar eens worden, gelukkig. Ik drink graag te regelmatig een mooie dram maar het verzamelen van series vind ik super leuk. Of het ooit voor meer of minder dan de aankoop prijs verkocht wordt vind ik niet eens belangrijk. Sommige mensen verzamelen treintjes, barbies of speldjes, ook leuk. Ik vind het verzamelen van mooie series whisky een uitdaging. Gelukkig blijft er voldoende mooie whisky over om te drinken en dankzij mensen zoals Henry ook voor iedereen bereikbaar om te drinken. Slainthe :Pipersmile
5 x

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 05 Aug 2020, 19:53

Ik verzamel nu de Vintages van mijn kinderen.
Die krijgen ze ooit, later...

Wat ze er dan mee doen; Als ze het geld hard nodig hebben verkopen ze de fles(sen)
en anders drinken ze er één op met een glimlach "wat die ouwe pa altijd verzameld heeft met z'n gekke hobby"...

Tenzij, en alleen dan; als ik zelf failliet ga
ben ik genoodzaakt dat gekke spul te verkopen.
Voor de beste prijs, tuurlijk! Is dat dan flippen ???
8 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 05 Aug 2020, 20:00

Breedút_Genietsje schreef:Tenzij, en alleen dan; als ik zelf failliet ga
ben ik genoodzaakt dat gekke spul te verkopen.
Voor de beste prijs, tuurlijk! Is dat dan flippen ???

Ik vind van niet. Ja, je verkoopt de flessen met winst. Correct. Maar flippen betekent (Voor mij) aankopen met de intentie deze te verkopen op korte termijn voor een flinke meerprijs. Die intentie heb jij niet, zo maak ik op.
2 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”