Whisky hangover 'worse than vodka', study suggests

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
Piet
Moderator
Moderator

Whisky hangover 'worse than vodka', study suggests

Ongelezen berichtdoor Piet » 28 Dec 2009, 15:38

Op BBC News staat dit artikel: Whisky hangover 'worse than vodka', study suggests.

In het kort komt dit onderzoek er op neer dat als je drinkt om dronken te worden of erger, het zogenaamde "coma zuipen", dan doe je dat het best met Wodka. En waarschijnlijk nog effectiever met pure ethylalcohol of Ethanol aangelengd met wat water (en niet té veel hoor). Daarvan is de kater namelijk minder dan van whisky. Wat voor whisky verteld het verhaal niet.

The reason why whisky might cause more unpleasant hangovers might lie in the number of molecules called "congeners".

En gelukkig maar het zijn deze "congeners" of verwante neven- of bijproducten, derivaten, "verontreinigingen", in combinatie met de lagering die whisky zo'n complexe drank maken. Als die er niet in zouden zitten kon je inderdaad net zo goed het nagenoeg smakeloze Wodka of ... ethylalcohol drinken.

Ook opvallend: "While people felt worse, they didn't perform worse after bourbon (a type of whiskey made in the US) than after vodka." ....said Professor Damaris Rohsenow, who led the research at Brown University in Rhode Island, U.S.A.
Dit alles nog los van het feit dat dit eigenlijk al heel oud nieuws is. Zie o.a. Wikipedia hangover.
:Proost
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Whisky hangover 'worse than vodka', study suggests

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 28 Dec 2009, 15:56

Wat voor whisky verteld het verhaal niet.
Nee , en ook niet wat voor een ethanol.
Dat kun je namelijk niet drinken. Ik gebruik op het werk vaak ethanol--- Om schoon te maken. Dit spul is echt niet drinkbaar. Gevaarlijk om dat zomaar in een stukkie tekst te plaatsen dan lijkt het net of je zonder gevaar ethanol kan gaan zitten drinken.

Twee Duitse scholieren zijn hersendood verklaard na het drinken van versneden alcohol in een Turks hotel. Een medescholier was eerder al overleden aan de vergiftigde drank.

De twee hersendode jongens van 17 en 19 jaar liggen in een ziekenhuis in het Noord-Duitse Lübeck. Zij raakten in Turkije in coma en waren donderdag overgevlogen. De 21-jarige medescholier stierf in het hotel in de badplaats Kemer. Hij werd vrijdag begraven.

Op hun schoolreis dronk het trio met andere leerlingen een drank in de veronderstelling dat het wodka was. De alcohol was echter versneden met het giftige methanol. Vier medescholieren werden ziek, maar zij konden na enkele dagen het ziekenhuis in Turkije verlaten.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 28 Dec 2009, 16:08

KSB66 schreef:.... Gevaarlijk om dat zomaar in een stukkie tekst te plaatsen dan lijkt het net of je zonder gevaar ethanol kan gaan zitten drinken.

Hoezo zonder gevaar ? Het ging toch over "coma zuipen". Dat lijkt me nauwelijks voor verkeerde uitleg vatbaar. Niet doen lijkt me.

KSB66 schreef:De alcohol was echter versneden met het giftige methanol.
Ik had het over ethylalcohol Bas, en dat is toch echt wat in gedistilleerde dranken zit.
Laatst gewijzigd door Piet op 28 Dec 2009, 16:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: methanol
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 28 Dec 2009, 20:51

Op nu.nl stond 21 december:

"Donkere dranken leiden tot zwaardere katers"
Het nuttigen van donkere dranken zoals bourbon leidt tot een zwaardere kater dan het drinken van heldere dranken zoals wodka.
(...)
De wetenschappers vermoeden dat de uitwerking van de dranken te maken met de hoeveelheid giftige stoffen in de vloeistoffen. Bourbon bevat veel meer van die stoffen, zoals aceton en aceetaldehyde
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 28 Dec 2009, 21:36

En mocht het dan toch helemaal mis gaan:

Alcohol Detox150 caps. Krachtig ontgiftingsmiddel. Reduceert schadelijk effect alcohol.

Ik heb hier zelf geen ervaring mee. Dit is ook niet bedoeld als promotie of aanrader anderszins. Ik zag het toevallig in een advertentie staan toen ik naar het artikel op nu.nl keek !
Let wel er staat reduceert en niet elimineert. Voorkomen is beter dan genezen want voor een doos capsules kun je ook een goede malt kopen ! Als je die dan met mate drinkt krijg je ook geen kater.
0 x

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 28 Dec 2009, 22:09

Bij mijn weten is het industriele alcohol met metanol; in 1 noemer ethanol. Maar ik zal volgende week even kijken wat er letterlijk op de bussen staat.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 28 Dec 2009, 23:49

KSB66 schreef:Bij mijn weten is het industriele alcohol met metanol; in 1 noemer ethanol. Maar ik zal volgende week even kijken wat er letterlijk op de bussen staat.

Bas, om te zorgen dat het niet meer voor consumptie geschikt is worden er gif (meestal methanol) en kleur- en geurstoffen toegevoegd. Als de coma drinkers spiritus zouden gaan gebruiken zou vadertje staat heel wat accijns mislopen.

En dit geldt voor andere "schoonmaakmiddelen" op basis van ethanol net zo.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 30 Dec 2009, 15:52

Zo zie je maar wat een onzin er wordt geschreven an dan niet met dank aan de medische wetenschap en/of vertalers.

Op Elsevier Medisch A - Z:
Het onderzoek legt een direct verband tussen de kleur van de drank en de sterkte van de kater. De heldere wodka zorgde voor minder hoofdpijn dan de donkergekleurde bourbon. Donkere drankjes bevatten veel meer toxische giffen, zoals kleurstoffen. Zo bevat bourbon 37 keer meer van deze gifstoffen dan wodka. Het lichaam heeft meer moeite om deze stoffen te zuiveren en te verwerken. Dit zorgt voor de kater na een avond 'doorzakken'.

De kleurstoffen :HitHead Ik heb namelijk een sterk vermoeden dat de uitslag van het onderzoek hetzelfde was geweest als ze alleen met kleurloze whisky of bourbon hadden getest, dus the new spirit. Dan was die hele kleur in het onderzoek niet voorgekomen. Wat een flauwe kul onderzoek en vertalingen.
Het ging dus kennelijk specifiek over Bourbon..... maar dan nog :Scratch
0 x

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”