Welke fles heb je als laatst geopend of geledigd?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Welke fles heb je als laatst geopend of geledigd?

Ongelezen berichtdoor Daan » 21 Jul 2020, 06:41

Reichenbach schreef:Het was een paar maanden afzien, maar het mag weer hoor van Rutte.

:P
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 22 Jul 2020, 07:39

Gisteravond deze parel opengetrokken: https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/3967/glendronach-12-year-old
Ik was oprecht verbaasd dat een fles uit de jaren '80 nog in zo'n goede staat verkeerde (vulniveau en kurk), alhoewel de laatste Traditional uit de jaren '90 eigenlijk ook nog een goed vulniveau had en de kurk daarvan ook niet afbrak. De kruk brak dus niet maar was wel een beetje versleten op het stuk waar de rand van de fles hem raakte (beetje slijtage) waardoor er wat kurkschilfertjes losraakten, maar dat vind ik nog wel te overleven :)

In elk geval, grappig genoeg merk je direct de gelijkenis op met de Traditional uit de jaren 90, maar minder zoet. Deze Original zou ik meer omschrijven als grassig, moutig, citrus en wat honing. Het zoete van px rozijnen heb ik hier niet terug geproefd. Goed in balans en enorm interessant om aan te blijven snuffelen. Hij was overigens nog niet zo citrus-achtig als de GlenDronach van Dyson (Dumpy bottle), maar door het ontbreken van het zoete px-gedeelte (wat kan overheersen) komt hij wel in de buurt.

Leuk om die "evolutie" van GlenDronach zo te kunnen proeven.
Wat een geluk ook dat er nog flessen uit die periode zijn voor ons liefhebbers :Slainte
9 x

Afbeelding

Plr
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Plr » 22 Jul 2020, 14:49

De Glenfarclas 105. Ben inmiddels al over de helft maar hij is niet zo fantastisch als ik had verwacht. De smaak vind ik op zich wel lekker maar ook weer niet bijzonder. En dat had ik stiekem wel verwacht omdat ik best wat posts van mensen hier erover las en op andere plekken waren mensen er ook vrij positief over. Hij proeft voor mij een beetje te gewoontjes. Dat wil zeggen, ik mis verfijndheid en complexiteit. Misschien was iedereen vooral tevreden over de prijs/kwaliteit verhouding want je krijgt wel veel voor 1l en hij heeft wel bite. Puur daarom zou ik wel overwegen hem nog eens in huis te halen, maar ik ben bijna net zo teleurgesteld als toen ik voor het eerst Glenfiddich 12 dronk. Mijn verwachtingen lagen waarschijnlijk te hoog.
1 x

JvR
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor JvR » 22 Jul 2020, 15:46

Plr schreef:De Glenfarclas 105. Ben inmiddels al over de helft maar hij is niet zo fantastisch als ik had verwacht. De smaak vind ik op zich wel lekker maar ook weer niet bijzonder. En dat had ik stiekem wel verwacht omdat ik best wat posts van mensen hier erover las en op andere plekken waren mensen er ook vrij positief over. Hij proeft voor mij een beetje te gewoontjes. Dat wil zeggen, ik mis verfijndheid en complexiteit. Misschien was iedereen vooral tevreden over de prijs/kwaliteit verhouding want je krijgt wel veel voor 1l en hij heeft wel bite. Puur daarom zou ik wel overwegen hem nog eens in huis te halen, maar ik ben bijna net zo teleurgesteld als toen ik voor het eerst Glenfiddich 12 dronk. Mijn verwachtingen lagen waarschijnlijk te hoog.

Had ik ook, net als met de Aberlour Abudnah
0 x

Lakerfield
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 22 Jul 2020, 16:24

JvR schreef:
Plr schreef:De Glenfarclas 105. Ben inmiddels al over de helft maar hij is niet zo fantastisch als ik had verwacht. De smaak vind ik op zich wel lekker maar ook weer niet bijzonder. En dat had ik stiekem wel verwacht omdat ik best wat posts van mensen hier erover las en op andere plekken waren mensen er ook vrij positief over. Hij proeft voor mij een beetje te gewoontjes. Dat wil zeggen, ik mis verfijndheid en complexiteit. Misschien was iedereen vooral tevreden over de prijs/kwaliteit verhouding want je krijgt wel veel voor 1l en hij heeft wel bite. Puur daarom zou ik wel overwegen hem nog eens in huis te halen, maar ik ben bijna net zo teleurgesteld als toen ik voor het eerst Glenfiddich 12 dronk. Mijn verwachtingen lagen waarschijnlijk te hoog.

De 105 en A'bunadh zijn in mijn ogen ideaal om kennis te maken met whiskies op hoge/vatsterkte. Niet te duur, vrijwel overal verkrijgbaar en een hele ervaring voor als je het nog niet hebt meegemaakt.

Een dram sla ik niet af maar een fles kopen van eender zal ik niet snel meer doen. Gewenning maakt verwend, helaas :Tongue
1 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 22 Jul 2020, 17:08

Lakerfield schreef:
JvR schreef:

De 105 en A'bunadh zijn in mijn ogen ideaal om kennis te maken met whiskies op hoge/vatsterkte. Niet te duur, vrijwel overal verkrijgbaar en een hele ervaring voor als je het nog niet hebt meegemaakt.

Een dram sla ik niet af maar een fles kopen van eender zal ik niet snel meer doen. Gewenning maakt verwend, helaas :Tongue

Heel herkenbaar. Ik heb het laatste gedeelte van mijn 105 destijds enigszins met tegenzin opgedronken (ook omdat het echt heel sterk spul is natuurlijk). Vond het ook weinig bijzonder. Sterker nog, dat heb ik bijna met elke GF gehad. Ze vielen allemaal tegen. Heb mijn 25yo ooit een keer in een package deal met open flessen verkocht aan medeforumlid (die er hopelijk dus wel heel erg van heeft genoten).

Heb nog wel een dichte 25yo staan die toen speciaal voor NL is gebotteld, op CS. Hoop dat dat betere vaten zijn. Spreek uiteraard alleen voor mezelf, maar ik vind GF behoorlijk tegenvallen (terwijl ze als family-owned zaak bij mij zo'n hoge gunfactor hebben). Die 25yo is desondanks de laatste kans die ik GF ga geven.
1 x

Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 22 Jul 2020, 19:37

Plr schreef:... Mijn verwachtingen lagen waarschijnlijk te hoog.
Tsja, aan niet vervulde verwachtingen doe je niet veel. Of die whisky is gewoon niet je ding. De Glenfiddich is de Heineken in whiskyland, een allemansvriend. Als je dan dacht een Westvleteren te hebben kom je bedrogen uit.

Mijn laatste teleurstellingen waren de Wee Beastie en een tegenvallende Mortlach. Maar gelukkig is er zoveel meer dat me wel blij maakt.
Laatst gewijzigd door Reichenbach op 22 Jul 2020, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 22 Jul 2020, 21:31

Daan schreef:Heb nog wel een dichte 25yo staan die toen speciaal voor NL is gebotteld, op CS. Hoop dat dat betere vaten zijn.

Als het deze is, dan heb je een mooie fles staan. Ben helemaal niet zo'n Glenfarclas fanboy, maar deze had ik laatst in een tasting en was wel echt wwwwuuuuuuuuttttt :yes :yes
1 x
Afbeelding

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 22 Jul 2020, 22:19

Nickolaas schreef:
Daan schreef:Heb nog wel een dichte 25yo staan die toen speciaal voor NL is gebotteld, op CS. Hoop dat dat betere vaten zijn.

Als het deze is, dan heb je een mooie fles staan. Ben helemaal niet zo'n Glenfarclas fanboy, maar deze had ik laatst in een tasting en was wel echt wwwwuuuuuuuuttttt :yes :yes

Ben benieuwd, dat is hem inderdaad. Hopelijk deel ik jouw enthousiasme! ;)
1 x

Afbeelding

Tris
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Tris » 22 Jul 2020, 22:25

in het begin had ik ook wat mindere ervaringen met Glenfarclas maar dat was voornamelijk de standard range zelfs tot en met de 25YO aan toe als ik het goed heb.
Ook de gewone special editions lijken niet altijd even fabeltastisch te zijn.
Toen ik een aantal mooie Family Casks geproefd had was ik echter wel om.
Nog een leuk detail is dat ik Glenfarclas op bourbon echt lekker kan vinden, het heeft een mooie structuur en kruidigheid, een beetje als sommige Dailuaine's op bourbon.
1 x
Afbeelding

Mark
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mark » 23 Jul 2020, 13:52

Gisteravond een Tobermory SV op sherry geopend, ik was nog niet helemaal overtuigd (wel een karakterwhisky). Morgenavond een 2e ronde :bigsmile

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/111827/tobermory-2006-sv
0 x

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 24 Jul 2020, 00:25

Vanavond de laatste druppels uit een flesje Inchmurrin voor de Whisky Nerds geperst, de sherry uitvoering: https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... urrin-2003
Gelukkig heb ik er nog een :D
2 x

JeanSF
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor JeanSF » 24 Jul 2020, 17:53

Geledigd: Auchentoshan 21 jaar: https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 1-year-old

Blijft een favoriet, snel weer eens een nieuwe bestellen!
1 x
It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 24 Jul 2020, 20:28

Afbeelding

Ledaig 10yo 2004/2015 vW C#900174, het zusje van de ..176 die ik onlangs nog heb mogen open trekken. Deze is iets 'donkerder', notiger, meer pure chocolade, minder sherry - máár ebenso gut! :hoera
6 x
2 ∞ & →

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 25 Jul 2020, 22:19

Laatste dram van de Springbank 14yo Bourbon in het glas. Dijk van een Campbeltowner.

Deze week ook een SC Teeling op witte bourgognevaten geleegd. Die vond ik iets te zoet.
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”