New make Peaty malt spirit (Rascally Liquor)

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
george_harley
Actief lid
Actief lid

New make Peaty malt spirit (Rascally Liquor)

Ongelezen berichtdoor george_harley » 27 Jun 2020, 10:53

Hallo Allemaal,
Deze “nog niet whisky” staat voor dit weekend op het programma om te proeven. Ik ben benieuwd of het iets van de potentie zal laten zien. Ik volg de wederopstanding van Annandale al een jaar of 5 en het leek me leuk om de ongelagerde rokerige alcohol eens te proberen. Ben het zelf nog niet heel veel tegen gekomen dat distilleerderijen hun new make spirit verkopen. Ik weet van Ncn’aan dat ze een soort van “whisky gin” maken met hun new make door sommige ook wel oer whisky genoemd. Volgens mij is dat in trek in de cocktail wereld. Nog andere distilleerderijen die new make spirit verkopen?

Groeten,
George_Harley
:Slainte
Slainte
Laatst gewijzigd door george_harley op 27 Jun 2020, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Rascally Liquor - new make Peaty malt spirit

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 27 Jun 2020, 11:03

Er zijn steeds meer (nieuwe) distillery's die dit doen.
Lindores Abbey, Thompson brothers, Lagg Distillery zijn er een aantal waarvan ik het weet.

Ik ben vorig jaar bij Annandale geweest voor een rondleiding en tasting. Is een mooie distillery met veel aandacht en detail voor de geschiedenis van de locatie. Bij de tasting kregen we eerst de unpeated spirit en een CS whisky hiervan te proeven en vervolgens de peated spirit met ook hier een CS whisky van.
Ondanks dat het nog erg jonge whisky's zijn heeft het wel veel smaak en potentie naar mijn mening.
Verbaas me er alleen over dat er van de distillery zelf bijna geen bottelingen uitkomen.
1 x
Afbeelding

george_harley
Actief lid
Actief lid

Re: Rascally Liquor - new make Peaty malt spirit

Ongelezen berichtdoor george_harley » 27 Jun 2020, 11:17

Dank @FatBastard,
Valt wel op dat het vaak distilleerderijen zijn waar de in 2017 overleden whisky guru Jim Swan zijn kennis over het productieproces heen heeft gesprenkeld om bij jonge leeftijd al veel smaak te hebben. Gaaf hoor. Klopt Annandale heeft nog niet zo veel op de markt. Op de website een 3 jaargangen van Man of swords en man of words: 2014, 2015 en 2016. Het heeft denk ik nog tijd nodig. Leuk dat je er geweest bent. Ik was een paar jaar geleden in Carlisle en had er toen naartoe willen gaan....helaas niet gelukt.
:Slainte
1 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: New make Peaty malt spirit (Rascally Liquor)

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 29 Jun 2020, 11:19

er zijn wel wat expressies van onafhankelijke bottelaars verschenen.
Ik heb zelf een botteling van Whiskydruid (WB 133065). Zou normaal gesproken niet zoveel betalen voor een 3 jaar jonge whisky maar omdat ik de trip naar Annandale gepland had wilde ik er ook vooraf wel iets van proeven. En is ondanks zijn jonge leeftijd een enorm smaakvolle whisky.

Mocht je er toch een keer naartoe gaan, probeer dan een uitgebreidere tour te boeken.
De standaard tour is weinig informatief.
1 x
Afbeelding

george_harley
Actief lid
Actief lid

Re: New make Peaty malt spirit (Rascally Liquor)

Ongelezen berichtdoor george_harley » 04 Jul 2020, 17:39

Dank voor de tip!!
Groet,
George Harley
:goedgedaan
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”