Fles design

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Kapre
Senior
Senior

Fles design

Ongelezen berichtdoor Kapre » 02 Jun 2020, 13:02

Het valt me op dat steeds meer whiskymerken/distilleries hun flessen redesignen, en in praktisch alle gevallen wordt het lelijker.
Net zag ik op "WhiskyNotes" dat ook Benromach zijn flessen helaas gaat veranderen, en hopelijk veranderd de inhoud niet.
Het motto lijkt te zijn: Big and Bold.
Grote blokletters, grote blokken of strepen met felle effen kleuren, oerlelijk allemaal.
We zagen het al bij bijvoorbeeld Arran, Jameson, Aberfeldy, Springbank.
De oude flessen zagen er stijlvol, klassiek en elegant uit, en we krijgen er iets voor terug wat niet om aan te zien is.
Uit de reacties van anderen maak ik ook op dat bijna niemand hier blij van wordt.
Dus ik vraag me af, waarom doen de distilleries dit ? :(
0 x
Afbeelding

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Fles design

Ongelezen berichtdoor JvR » 02 Jun 2020, 13:20

https://www.whiskynotes.be/2020/whisky-news/compass-box-hedonism-felicitas-coleburn-1972-gordon-macphail/

Pff, dat is wel echt lelijk ja. Vond de benromach juist wel mooie flessen hebben altijd.
0 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 02 Jun 2020, 14:15

Marketing teams moeten natuurlijk wel aan het werk blijven hè, ook in Coronatijd. Daarnaast blijft zoiets enorm smaakgevoelig natuurlijk. Persoonlijk vind ik het huidige Benromachdesign namelijk foei- en foeilelijk. Gouwe/koperen doosies met een door een 5 jarige in Microsoft paint gemaakt bibberlogootje erop, tja... :zwijg

Verder zal het me overigens aan mijn reet roesten hoe de verpakking eruit ziet. Het gaat namelijk om de inhoud. Wat mij betreft wordt alle whisky verplicht gebotteld in een standaardfles met een Signatory-Unchillfiltered-range-achtig etiket erop.
0 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 02 Jun 2020, 14:28

Kijk en vergelijk.
PhotoCollage_20200602_142420159_copy_960x1200.jpg
PhotoCollage_20200602_142420159_copy_960x1200.jpg (240.24 KiB) 1256 keer bekeken
1 x
Afbeelding

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 02 Jun 2020, 15:13

Freezeroz schreef:Kijk en vergelijk.

Met alle respect voor de discussie over wisselende labels e.d. : hier vind ik dat het goed heeft uitgepakt.
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 02 Jun 2020, 15:21

Mja, het was lelijk en blijft vrij lelijk (hoewel ik het een kleine verbetering vind; gewoon wat strakker). Zolang ze de master blender niet hebben ontslagen om de marketing mensen te betalen, zal de whisky er (als het goed is) niet minder om smaken.

Ik stond hier 10 jaar geleden(toen ik m'n eerste IB's begon te kopen) overigens nog wel anders in. Nog wel eens een Ultimate of ander spul laten staan omdat daar geen koker bij zat (en bij Signatory en GM wel)... :P
2 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 02 Jun 2020, 15:23

Daan schreef:

Met alle respect voor de discussie over wisselende labels e.d. : hier vind ik dat het goed heeft uitgepakt.

Ik eerlijk gezegd ook... niet dat ik het nieuwe design gelijk echt mooi vind, maar het vorige label vond ik helemáál niks... Maar over het algemeen worden de flessen en/of labels er niet echt mooier op nee, zoals het eerder aangehaalde Arran, maar stond laatst ook een artikel in de Whisky Passion over de ontwikkeling dat het Bowmore label heeft doorgemaakt, kan je toch ook niet echt van een verbetering spreken.
0 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 02 Jun 2020, 15:28

Volgens mij heeft het er ook mee te maken dat de gemiddelde mens slecht met verandering om kan gaan. In eerste instantie wordt dat bijna altijd als iets negatiefs ervaren, uiteindelijk went het echter vrij snel (waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat verandering altijd goed is).

Stel je eens voor dat de Bowmore etiketten al tientallen jaren zoals nu waren geweest en plots had men het etiketje met de meeuwen geïntroduceerd. Ik denk dat de negatieve reacties over oubollige truttigheid dan niet van de lucht waren geweest.
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 02 Jun 2020, 19:13

Daan schreef:

Hier ook. Het oude is naar mijn idee een beetje kitscherig.
HammerHead schreef:Verder zal het me overigens aan mijn reet roesten hoe de verpakking eruit ziet. Het gaat namelijk om de inhoud.
En dit natuurlijk. Eigenlijk vind ik de doos/koker al weggegooid geld.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 02 Jun 2020, 19:18

HammerHead schreef:... Zolang ze de master blender niet hebben ontslagen om de marketing mensen te betalen, zal de whisky er (als het goed is) niet minder om smaken.
Ingeval van Springbank heb ik het idee dat de 10 er met het nieuwe etiket er zelfs op vooruit is gegaan. De smaak dus, niet het etiket.

De koeien van Glen Scotia vond ik destijds ook maar zozo. Dan is het huidige etiket heel wat zakelijker.

Maar op zich niks tegen een mooi of leuk etiket, maar laat er dan een echte vormgever, kunstenaar of liefhebber zich tegenaan bemoeien en niet de marketingmedewerker die toevallig wat kan knutselen met een of ander softwareprogramma.
Afbeelding
Dus vooral leuk.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 02 Jun 2020, 20:21

Van horen zeggen is het 'vernieuwde design' om een ander, jonger publiek aan te spreken.

De liefhebbers blijven toch wel trouw aan hun favoriete whiskymerk,
omdat zij de inhoud van de fles meer waarderen dan een etiket.

Over twee jaar betaal je het dubbele voor 'een oud etiket'
omdat deze toch wel stijlvol was...
1 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”