Mortlach expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Mortlach expressies

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 20 Mar 2019, 09:13

defeatless schreef:Maar wat je ook kan doen (doen ze met Port Ellen en Brora) inwikkelen in t plastic tegen de verdamping.

Een bron lijkt me bij een bewering als deze een vereiste?

Ja, Diageo heeft experimenten gedaan op dit vlak, maar naar alle waarschijnlijkheid is het daar ook bij gebleven.
3 x
Afbeelding | Afbeelding

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 20 Mar 2019, 09:15

Wouterk schreef:
Daan schreef:
Wouterk schreef:
Dan zet je het rijpingsproces (praktisch) stil. Volgens mij mág dat niet eens volgens Schotse wetgeving. In mijn ogen is het dan ook simpelweg fraude.

Ik denk dat het nog wel doorrijpt hoor.
Gedachtenexperimentje (wat hier praktisch gebeurt): whisky new-make in een luchtdichte plastic ton gieten, stuk hout erbij pleuren.
Gaat de whisky echt wel interactie mee hebben ondanks het lage zuurstofniveau.

Of het mag is een 2e.

Srry nog ff off topic...
Dr zal wellicht iets gebeuren echter ontneem je het vat van een luchtstroom. En dat is essentieel.

Dan bied ik ook mijn nederige excuses aan voor het off topic blijven mods.

Dat betwijfel ik. Die luchtstroom versnelt het proces wel (het ademen) maar tenzij je een vat vacuüm zuigt zal er altijd zuurstof aanwezig zijn (maar minder). Ik ken mensen die zelf experimenteren met whisky in een fles en daar houtstaafjes/snippers bij gooien. Die fles heeft dus enkel in de nek nog een kleeeein beetje zuurstof, that's it. Dat zetten ze dan een jaar of wat weg. Heeft dat effect op de whisky? Zeker! Of ie lekker is, kun je over discussiëren..
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 20 Mar 2019, 11:11

thijs100 schreef:
defeatless schreef:Maar wat je ook kan doen (doen ze met Port Ellen en Brora) inwikkelen in t plastic tegen de verdamping.

Een bron lijkt me bij een bewering als deze een vereiste?

Ja, Diageo heeft experimenten gedaan op dit vlak, maar naar alle waarschijnlijkheid is het daar ook bij gebleven.

Jan Beek kwam hier een jaar of drie geleden mee. Niet zozeer dat het een experiment was, maar dat de laatste vaten Port Ellen en Brora (waarbij hij zij dat er van Port Ellen echt niet zoveel meer lagen), helemaal ingewikkeld waren omdat ze bijna onder de 40% aan het duikelen waren.

Verder geen hard bewijs, maar het klonk mij aannemelijk genoeg.
4 x

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 22 Mar 2019, 01:40

Om toch maar even terug te komen op Mortlach, de 1987 Gm die recent is uitgebracht ergens rond de 500 euro en die 91 plus punten scoort op WB... wat is sulfer bom is me dat... Ik vind het nog steeds ERG leuk om het aangeboden te krijgen door een zeer vriendelijke en joviale peer ergens ten velde in NL, maar pfff voor mezelf, thx but no thx!
3 x
Afbeelding

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 03 Apr 2019, 17:04

Tom2 schreef:Om toch maar even terug te komen op Mortlach, de 1987 Gm die recent is uitgebracht ergens rond de 500 euro en die 91 plus punten scoort op WB... wat is sulfer bom is me dat... Ik vind het nog steeds ERG leuk om het aangeboden te krijgen door een zeer vriendelijke en joviale peer ergens ten velde in NL, maar pfff voor mezelf, thx but no thx!

jaja makker, maar gelukkig kwam er ook nog wat anders uit de kast..... :D
1 x

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 28 Aug 2019, 19:45

Informatieve video van Ralfy:

www.youtube.com/watch?v=k-0ndwDIJ5g
1 x
Afbeelding

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 07 Dec 2019, 14:11

Het einde van het jaar nadert en in dat verband heb ik op Whiskybase eens teruggekeken naar welke nieuwe Mortlachs er dit jaar zijn uitgebracht. Wat mij betreft was 2019 een mager jaar: aan de ene kant veel ex-bourbon bottelingen van rond de 10-jaar en aan de andere kant de nodige onbetaalbare premium bottelingen (1954 GM, 47 y.o. OB, 1989 DL XOP Black en als klap op de vuurpijl de 26 y.o. Special Release), maar heel weinig tussen deze twee extremen in en al helemaal niet op ex-sherry. Uiteraard is er meer dan genoeg moois met andere botteljaren te krijgen, maar ik hoop toch dat 2020 weer meer wordt zoals 2018.
5 x
Afbeelding

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 11 Jan 2020, 20:15

Informatieve video over de Mortlach distilleerderij en de nieuwe OB range:

4 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 11 Jan 2020, 20:16

De zelfde beharing als onze Willem.

Wel een leuk filmpje; dat doen ze steeds beter.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 20 Feb 2020, 19:50

Leuke reeks Mortlach reviews op Whisky Fun.
2 x
Afbeelding

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 19 Mar 2020, 07:56

Iemand hier de Mortlach 1981-2014 GM al eens kunnen proeven? Ik heb de nodige oudere Mortlach-bottelingen van Gordon & MacPhail kunnen proberen (o.a. 1957, 1970, 1971, 1976), maar die hadden allemaal op ex-sherry gerijpt. Er worden twee flessen op de lopende veiling van Whisky Auction aangeboden, maar ik vind het toch iets te veel geld om blind een gok te wagen.
0 x
Afbeelding

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 12 Apr 2020, 18:06

Tris schreef:Hoe proef jij normaal gesproken, neem je wat grotere slokjes? [n.a.v. bitterheid Mortlach 1997 Brd]

Ik neem over het algemeen vrij kleine slokjes en proef eerst met de punt van mijn tong, voordat ik de whisky door de rest van mijn mond laat gaan.

Vanwege jouw enthousiasme heb ik de Mortlach 1997 Brd een tweede keer in het glas gehad (ik had nog een sample van Henri) en, hoewel ik nog steeds veel bitterheid ervoer, nam ik toch ook veel andere smaken waar. Ik heb dan ook alsnog een groot sample bij Henri besteld en uiteindelijk vandaag ook een fles van deze Mortlach aangeschaft.
0 x
Afbeelding

Tris
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Tris » 12 Apr 2020, 18:44

Dat is leuk om te horen, veel plezier van je fles! :duimop
Heb je dan uiteindelijk de fles gekocht nadat je de tweede sample van Henri had geproefd of was je al om toen je de eerste sample nogmaals in je glas had?

Sympathieke kerel, Patrick van Brachadair, en de Mortlach heeft naast een complexe smaak ook veel te bieden in de neus.
Kan je best lang zoet mee zijn (de Mortlach bedoel ik dan). :lekker
Ik vind de Ben Nevis Brachadair ook super trouwens maar dat terzijde.

Blijkbaar proeven we dan waarschijnlijk toch vrijwel op dezelfde manier zoals je het omschrijft.
Het enige wat mij vaak gebeurt is dat de Whisk(e)y meer op het midden van mijn tong glijdt en ik deze dan meestal bewust richting het puntje van mijn tong laat vloeien (zeker als ik een bittere of minerale toets ervaar) om meer zoetheid uit de smaak te halen.
Het zure aspect ervaar ik dan weer meer aan de zijkant van mijn tong ietsje achterin mijn keel.
0 x
Afbeelding

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 10 Nov 2020, 14:31

een 25 jarige Mortlach GM 1994 op de markt: https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ch-1994-gm ,
gaat bij van Zuylen € 224.95 kosten "hoor" ik. Concurrerende prijs. Komt morgen oid op de site te staan. :Proost
Staat er inmiddels op
Laatst gewijzigd door sch@ker op 10 Nov 2020, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Demas
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Demas » 10 Nov 2020, 14:46

sch@ker schreef:een 25 jarige Mortlach GM 1994 op de markt: https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ch-1994-gm ,
gaat bij van Zuylen € 224.95 kosten "hoor" ik. Concurrerende prijs. Komt morgen oid op de site te staan. :Proost

Vorige zaterdag voor 170€ dacht ik een 25 jarige mortlach van Le gus't maar was het vergeten en uiteraard al uitverkocht..
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”