Hoe drink je whisk(e)y eigenlijk ? IJs, water, temperatuur
Hoe drink je whisk(e)y eigenlijk ? IJs, water, temperatuur
Ik houd zelf altijd wel van een ijsblokje in de whiskey.
ik vind dat met ijs de whiskey wat meer los komt en de alcohol niet de meeste overhand heeft, zo kan ik lekker genieten van de subtiele smaken in de whiskey.
Met het ijs word de whiskey ook lekkerder van temperatuur.
Ik vraag me dus af wat de mening is van jullie over wel of geen ijs in de whiskey?
ik vind dat met ijs de whiskey wat meer los komt en de alcohol niet de meeste overhand heeft, zo kan ik lekker genieten van de subtiele smaken in de whiskey.
Met het ijs word de whiskey ook lekkerder van temperatuur.
Ik vraag me dus af wat de mening is van jullie over wel of geen ijs in de whiskey?
0 x
Re: Ijs in de whiskey
Mijn mening is eigenlijk 180 graden tegenovergesteld... Geen ijs!
Verdunt de whisky téveel! Soms wel een drup (!!!) water. Daarnaast ook géén ijs, omdat dat de whisky koud maakt waardoor je smaakpapillen verdoven en je juist minder proeft!
Grappig hoe smaken verschillen
Misschien wel lekker op een hete zomerdag in een goedkope blend...
Verdunt de whisky téveel! Soms wel een drup (!!!) water. Daarnaast ook géén ijs, omdat dat de whisky koud maakt waardoor je smaakpapillen verdoven en je juist minder proeft!Grappig hoe smaken verschillen
Misschien wel lekker op een hete zomerdag in een goedkope blend...
0 x
Re: IJs in de whiskey en whisky
Tsja, ik drink eigenlijk alleen malt en daar komt bij mij nooit ijs aan te pas, dat zou juist de smaak verdoezelen.
Nog los van het verwateren.
Bij een blend (of wellicht mindere malt) kan ik me het wel voorstellen.
Zie ook Whisky op temperatuur en Hoe Whisky te proeven.
Nog los van het verwateren.
Bij een blend (of wellicht mindere malt) kan ik me het wel voorstellen.
Zie ook Whisky op temperatuur en Hoe Whisky te proeven.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Iedereen moet zijn whisk(e)y drinken zoals hij dat lekker vindt - maar er ook op voorbereid daar commentaarop te krijgen!
Ik heb de gewoonte om elke whisky eerst voorzichtig te besnuffelen en een klein slokje te proeven, daarna zal ik schat ik zo in drie van de vier gevallen water toevoegen, soms enkele druppels, soms meer. Bij vatsterkte-whiskies, zeker die boven de 50 % ben ik dan héél voorzichtig bij het ruiken (teveel alcohol "verdooft" je neus) en gaat er eigenlijk altijd water bij. Onderscheid tussen malt en blend maak ik daarbij niet, altijd eerst uitproberen.
IJs zal ik nooit gebruiken vanwege het temperatuureffect: hoe kouder, hoe minder je proeft.
Ik heb de gewoonte om elke whisky eerst voorzichtig te besnuffelen en een klein slokje te proeven, daarna zal ik schat ik zo in drie van de vier gevallen water toevoegen, soms enkele druppels, soms meer. Bij vatsterkte-whiskies, zeker die boven de 50 % ben ik dan héél voorzichtig bij het ruiken (teveel alcohol "verdooft" je neus) en gaat er eigenlijk altijd water bij. Onderscheid tussen malt en blend maak ik daarbij niet, altijd eerst uitproberen.
IJs zal ik nooit gebruiken vanwege het temperatuureffect: hoe kouder, hoe minder je proeft.
0 x
Ijs? Hmmm.... als je je blend dan toch liever wat kouder hebt, gebruik dan toch geen ijs. Ijsblokjes gaan de whisky teveel verwateren.
Dan toch liever zogenaamde whisky stones.
Dat zijn dobbelsteentjes in blauwe hardsteen, die je in de vriezer kan leggen.
Zo koel je je blend af, zonder hem nodeloos te laten verwateren.
Maar zoals hier al werd gesteld: 'koude' heeft het nadeel om het smaakpatroon te laten inkrimpen.
Dan toch liever zogenaamde whisky stones.
Dat zijn dobbelsteentjes in blauwe hardsteen, die je in de vriezer kan leggen.
Zo koel je je blend af, zonder hem nodeloos te laten verwateren.
Maar zoals hier al werd gesteld: 'koude' heeft het nadeel om het smaakpatroon te laten inkrimpen.
0 x
TreinJan schreef:Iedereen moet zijn whisk(e)y drinken zoals hij dat lekker vindt - maar er ook op voorbereid daar commentaarop te krijgen!
Precies, zie daarvoor ook de onderwerpen:
Piet schreef:Zie ook Whisky op temperatuur en Hoe Whisky te proeven.
Daar ook wanneer en of ik er wel of niet water bij doe, etc. Denk dat we het hier maar specifiek over ijs moeten hebben, anders krijgen we herhaling van onderwerpen

0 x
Hoe drink je whiskey eigenlijk?
Is er een algemene manier om je whiskey te drinken? Drink je het puur of met water of ijs.
Ik drink mijn whiskey meestal met een paar drupjes water uit de kraan of ik drink het puur. Ijs heb ik eenmaal geprobeerd in een glas maccallan, maar dat vond ik zonde van de smaak en doe ik niet weer.
Je leest in sommige recencies dat er aangeraden wordt om een paar druppels water toe te voegen om de whiskey als het ware te openen. Geld dit voor alle soorten of alleen bij bepaalde soorten.
En dan nog een vraag over het water. Officieel voegt men gedestilleerd water toe toch? Is er verschil in smaak na toevoeging van kraanwater of bronwater t.o.v. gedestilleerd water?
Ik drink mijn whiskey meestal met een paar drupjes water uit de kraan of ik drink het puur. Ijs heb ik eenmaal geprobeerd in een glas maccallan, maar dat vond ik zonde van de smaak en doe ik niet weer.
Je leest in sommige recencies dat er aangeraden wordt om een paar druppels water toe te voegen om de whiskey als het ware te openen. Geld dit voor alle soorten of alleen bij bepaalde soorten.
En dan nog een vraag over het water. Officieel voegt men gedestilleerd water toe toch? Is er verschil in smaak na toevoeging van kraanwater of bronwater t.o.v. gedestilleerd water?
0 x
Re: Hoe drink je whisk(e)y eigenlijk? IJs, water, temperatuu
Robbie-79 schreef:Is er een algemene manier om je whiskey te drinken? Drink je het puur of met water of ijs.
Er geldt hier maar één ding: drink het zoals jij het wilt!
...er zijn geen regels zoals het moet! Als jij water, ijs, cola of andere dingen toe wilt voegen, doe dat lekker en ook nog eens in de verhouding zoals jij wilt!
Ik voeg ook geen ijs toe. Laatst weer geprobeerd met een Single Grain, maar brrr.... niet van de kou maar rillingen van 'smerig'. Wel ijs+goedkope whisky+ginger ale
Of zoals gisteravond goedkope whisky+ijs+lemon+suiker(siroop) als Whisky Sour!
Als ik een nieuwe whisky drink, drink ik hem puur, met een paar drupjes, met een paar drupjes meer. Zo weet je wat jij het lekkerst vindt en hoe je hem de volgende keer wil drinken!
Water... gedistilleerd water... tsja... wij hebben gewoon heerlijk water uit de kraan. Ben je een echte freak, dan moet je het water gebruiken wat uit de bron komt welke de distilleerderij ook gebruikt!
Er zal vast verschil in smaak zijn tussen kraanwater, gedistilleerd water, bronwater, etc. Dat proef je vaak al als je thuis water drinkt of elders (bv. aan de andere kant van het land). Hardheid, mineralen, etc. Maar of je dat proeft adhv die ene druppel in je glas?!Geniet, dat is het belangrijkste!
...dat zou je bijna vergeten als er regeltjes zouden zijn die je moet volgen...
0 x
Re: Hoe drink je whisk(e)y eigenlijk ? IJs, water, temperatu
Ja genieten is idd het belangrijkst. Al doende leert of ervaart men. Ik vroeg me af hoe de gevorderde drinker zijn whiskey drinkt, maar ook dat zal wel gewoon een kwestie van zijn eigen smaakbeleving zijn.
0 x
Ik drink mijn whisky bijna altijd met een beetje water erin. Ik gebruik hiervoor gewoon kraanwater en gebruik altijd een lepeltje om het water er voorzichtig langs het glas in te laten stromen. Probeer dan per whisky uit hoeveel er van deze lepeltjes vol er in moeten om voor mij tot de maximale smaak te komen.
0 x
Enkele druppeltjes water aan je whisky toevoegen
Hoy,
De afgelopen dagen las ik met veel interesse smaakervaringen van collega whisky liefhebbers.
Sommige van hen vermeldde dat ze bij zeer geturfde water enkele druppels water toevoegen om het smaken pallet volledig los te laten komen.
Kun je dit met elke whisky doen, of enkel de zeer geturfde?
Hoe pak je dit praktisch in een bar aan, vraag je een extra glasje water?
Alvast bedankt
De afgelopen dagen las ik met veel interesse smaakervaringen van collega whisky liefhebbers.
Sommige van hen vermeldde dat ze bij zeer geturfde water enkele druppels water toevoegen om het smaken pallet volledig los te laten komen.
Kun je dit met elke whisky doen, of enkel de zeer geturfde?
Hoe pak je dit praktisch in een bar aan, vraag je een extra glasje water?
Alvast bedankt
0 x
Hi @bates, zoals je ziet je vraag hierheen verplaatst want daarover is al e.e.a. gezegd.
Het is goed om dat bij elke whisky te doen. Eerst even zonder proeven en dan met wat druppeltjes.
Niet altijd maar meestal komen er dan nieuwe aroma's los. Maar voorzichtig het gaat om een druppeltje of wat.
Als je goed kraanwater hebt id dat prima, maar liefs zonder kalk.
De echte purist gebruikt natuurlijk het speciale bronwater uit de bron van de betreffende distilleerderij
Voor dat doel bestaan zelfs speciale Pipetflesje, Pipetjes of Pipettes
Overigens weet ik niet of ik dat aan de bar zou gaan zitten doen
Zie ook Hoe Whisky te proeven
Het is goed om dat bij elke whisky te doen. Eerst even zonder proeven en dan met wat druppeltjes.
Niet altijd maar meestal komen er dan nieuwe aroma's los. Maar voorzichtig het gaat om een druppeltje of wat.
Als je goed kraanwater hebt id dat prima, maar liefs zonder kalk.
De echte purist gebruikt natuurlijk het speciale bronwater uit de bron van de betreffende distilleerderij
Voor dat doel bestaan zelfs speciale Pipetflesje, Pipetjes of Pipettes
Overigens weet ik niet of ik dat aan de bar zou gaan zitten doen
Zie ook Hoe Whisky te proeven
0 x
Hier staat ook nog e.e.a. te lezen Whisky aanlengen met water ?
en over het toevoegen van een paar druppeltjes water:
en over het toevoegen van een paar druppeltjes water:
(uit: Mijn (Jock) V-Blog staat online )Jock schreef:Ik ben persoonlijk een romanticus en hecht meer waarde aan een minder wetenschappelijke benadering. Ik zeg op mijn proeverijen dat als je in een rozentuin loopt, de rozen lekker ruiken. Maar loop je in dezelfde rozentuin na een regenbui, ruikt het nog lekkerder.
0 x
Het toevoegen van enkele druppeltjes water heb ik ook ooit als tip gehad.
Soms een wereld van verschil makend moet ik zeggen.
Gewoon kraanwater van de vingers af laten druppen.
Maar ijs heb ik er nooit bijgedaan.
Misschien toch eens proberen dan weet ik wat jullie bedoelen.
Soms een wereld van verschil makend moet ik zeggen.
Gewoon kraanwater van de vingers af laten druppen.
Maar ijs heb ik er nooit bijgedaan.
Misschien toch eens proberen dan weet ik wat jullie bedoelen.
0 x
Koolzuurhoudend water toevoegen aan whisky
Ik lees zojuist iets in de The Glenlivet Guardians - June Newsletter, dat ik hier nog niet gelezen heb, en wat ik zelf al heel lang vergeten ben als een mogelijkheid om whisky te drinken.
In mijn begindagen met blends meen ik me te herinneren nog wel eens water met een bubbel toegevoegd te hebben, maar dat is heel ver weg.
With or without water? door Ian Logan en Dennis Watson
In mijn begindagen met blends meen ik me te herinneren nog wel eens water met een bubbel toegevoegd te hebben, maar dat is heel ver weg.
With or without water? door Ian Logan en Dennis Watson
Whether you choose to add water to your whisky or not is an emotive subject: some swear by it, while others declare that any form of tampering with their dram is sheer heresy. Chemist and whisky drinker, Dennis Watson, explains the science behind it all.
........
Adding different types of water will have different effects on the whisky as water tends to vary in its composition. For example, purer water is more acidic than normal tap water, and tap water can often be tainted, which naturally has an unwanted effect.
Beyond adding still water to whisky, lots of people take it a step further and opt for the fizzy stuff – the idea being that carbonation helps release aromas both in the glass and in the mouth. I’m definitely of this school of thought. Personally I prefer my whisky with carbonated water and every whisky I drink gets the same treatment. A lot of people reading this might think it’s heresy but that’s the way I like it and that’s the most important thing!
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”