Het glas maakt 'n verschil. Welk glas en waar te koop?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Het glas maakt 'n verschil. Welk glas en waar te koop?

Ongelezen berichtdoor FGG » 25 Jun 2018, 22:15

Freezeroz schreef:Ik loop wel eens bij de kringloop naar binnen. Niet geschikt voor het kopen van een grote set gelijke glazen, maar er staat altijd wel wat interessants voor de verzameling.
Prijzen zo rond de 0,50 per glas.

Wij gaan eens in de zoveel tijd ook ff bij "Het Goed" naar binnen en ik kijk altijd even bij de glazen. Meestal prijzen vanaf 25 cent tot 75 cent.
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

MaltMuppet
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MaltMuppet » 25 Jun 2018, 22:44

Of met je vrienden een paar whisky festivals bezoeken, dan heb je de glazen ook zo bij elkaar. :nat

Meestal krijg je namelijk een glencairn glas die je vervolgens mag houden :bigsmile
1 x
The answer may not lie at the bottom of a glass of whisky. But you should at least check!

Afbeelding

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 26 Jun 2018, 16:50

Al vaker over gedacht en nu dan toch gekocht. Alle voordelen van een Glencairn, maar dan iets chiquer. Voor de speciale drams.

Glencairn Cut Crystal_klein.jpg
Glencairn Cut Crystal_klein.jpg (26.98 KiB) 2118 keer bekeken
4 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 26 Jun 2018, 17:43

Chique ding, kristal?

Ik heb laatst een kristallen tumbler gekocht. Ik weet dat het vloeken is in de whisky kerk. Maar voor een bourbon vind ik het toch een mooi gezicht en een substantieel gevoel in de hand. En aangezien een bourbon doorgaans toch wel wat robuuster is staat het de subtiele organoleptische ervaringen niet echt in de weg.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 26 Jun 2018, 18:36

Reichenbach schreef:Chique ding, kristal?

Ik heb laatst een kristallen tumbler gekocht. Ik weet dat het vloeken is in de whisky kerk. Maar voor een bourbon vind ik het toch een mooi gezicht en een substantieel gevoel in de hand. En aangezien een bourbon doorgaans toch wel wat robuuster is staat het de subtiele organoleptische ervaringen niet echt in de weg.

Snap ik niet helemaal. Bedoel je dat er in een gemiddelde bourbon geen subtiele smaken zijn te ontdekken? Mijn ervaring met tumblers is namelijk dat je die inderdaad niet zult ontdekken. Iets dat vooral opvalt als je een tumbler en nosing/tasting glas of glencairn met dezelfde spirit naast elkaar probeert.
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 26 Jun 2018, 18:53

Als ik whisky of whiskey drink is dat meestal om er van de genieten, het oog wil dan ook wat en ik ben tevreden met primitieve smaak- en geursensaties als lekker of niet lekker. Een tumbler voldoet dan meestal prima (of zelfs beter) voor bourbon.

Voor subtielere whisky of als ik de boel analytisch wil beoordelen zal ik wellicht ook naar de glencairn grijpen. Maar het analytisch beoordelen, de verschillende geuren en smaken determineren en te classificeren is toch niet echt mijn manier om van whisky te genieten.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 26 Jun 2018, 19:02

Reichenbach schreef:Chique ding, kristal?

Inderdaad, 24% lood kristal en met de hand gemaakt en bewerkt.
0 x
Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 26 Jun 2018, 20:30

Reichenbach schreef:Maar het analytisch beoordelen, de verschillende geuren en smaken determineren en te classificeren is toch niet echt mijn manier om van whisky te genieten.

Grappig.

Mijn manier om van whisky te genieten is juist om alle geuren en smaken zoveel mogelijk tot me te nemen en te onderscheiden.

Daarom zal je me thuis nooit uit een tumbler zien drinken en zal ik ook in een bar of restaurant alleen whisky bestellen wanneer ze voor mij een geschikt glas hebben ipv een tumbler.
Dat kan dan desnoods een port, sherry, cognac of klein wijnglas (ok, dat zal wat raar staan) zijn.
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Nuyts
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Nuyts » 02 Nov 2019, 08:54

Gebruiken jullie vaak een deksel op het tasting glas tijdens het proeven? Zo ja, graag wat uitleg waarom je het gebruikt en/of je dit steeds gebruikt? Heeft het veel toegevoegde waarde voor je? ...
0 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 02 Nov 2019, 09:27

Eehh, nee, ik gebruik nooit een deksel, dat nut ontgaat me volkomen voor thuis. Als je drams klaarzet voor een tasting kan ik me voorstellen dat iemand ze gebruikt, je wilt een net geopende fles tenslotte de kans geven te ademen en als je de drams 6 uur van te voren inschenkt moet je wel deksel gebruiken....
Het ‘basic’ Glencairn glas vind ik vreselijk trouwens, ik pak altijd de Glencairn Copita. Een sherryglas kan ook, maar die zijn vaak net te groot.
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 04 Nov 2019, 12:19

Een heel andere vraag die hier misschien niet thuis hoort, maar wat doen jullie met alle glazen die jullie overal krijgen? Als we naar een whisky festival, een distilleerderij of net wat gaan, komen we steeds terug met weer een stel glazen. Dat zijn dan vaak ook nog Glencairns of die kleinere variant die ik allebei niet fijn vind, maar ik weet ook niet wat ik met al die glazen moet. Ik gebruik er maar een paar, maar ik heb er een heel stel beneden staan en dan ook nog boven in het rommelhok.
Met bierglazen begint het ook zo te gaan. Een paar jaar geleden, gaf je het glas gewoon terug na het festival, nu krijg je het steeds mee.
0 x

SecondHandPants
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor SecondHandPants » 04 Nov 2019, 14:49

Doneren aan vrienden / liefhebbers / andere HWF leden? Gebruiken voor tastings? Bij mij sneuvelt er nog wel eens eentje, dus een reservevoorraadje is altijd wel handig.

Btw, hoe komt een persoon aan een Glencairn copita? Volgens mij ga ik die heel fijn vinden, maar ik heb die nog niet ergens te koop zien staan... Oogadal?
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 04 Nov 2019, 16:09

-Roy- schreef:wat doen jullie met alle glazen die jullie overal krijgen? ..... ik weet ook niet wat ik met al die glazen moet. ..... Een paar jaar geleden, gaf je het glas gewoon terug na het festival, nu krijg je het steeds mee.

Je kan het glas natuurlijk ook gewoon op het festival laten staan ;)
Ik denk dat je hem tegenwoordig standaard mee krijgt omdat je er gewoon voor betaald hebt bij je toegangsticket.
Voorheen zat die prijs er misschien niet bij, was het niet de bedoeling om hem mee naar huis te nemen, maar ging hij toch gewoon in de jaszak mee bij een gedeelte van het publiek. Want gratiesch :roll:

SecondHandPants schreef:Btw, hoe komt een persoon aan een Glencairn copita? Volgens mij ga ik die heel fijn vinden, maar ik heb die nog niet ergens te koop zien staan... Oogadal?

Of hij exact hetzelfde is weet ik niet, maar ik heb inmiddels een stuk of 8 van die copita's vanuit Whisky in Leiden. Erg fijn glas, mijn favoriet op het Whiskybase glas na.
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 04 Nov 2019, 16:57

SecondHandPants schreef:Doneren aan vrienden / liefhebbers / andere HWF leden? Gebruiken voor tastings? Bij mij sneuvelt er nog wel eens eentje, dus een reservevoorraadje is altijd wel handig.

Btw, hoe komt een persoon aan een Glencairn copita? Volgens mij ga ik die heel fijn vinden, maar ik heb die nog niet ergens te koop zien staan... Oogadal?

WhiskyGlazenShop.nl
1 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 04 Nov 2019, 18:54

SecondHandPants schreef:Doneren aan vrienden / liefhebbers / andere HWF leden? Gebruiken voor tastings? Bij mij sneuvelt er nog wel eens eentje, dus een reservevoorraadje is altijd wel handig.

Als je die vreselijke avatar wijzigt wil ik er wel 6 voor je meebestellen uit de UK :lol:

In NL zijn ze veel te duur.

Stuur maar PB
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”