Balvenie expressies
Re: Balvenie expresies
zo ver ik kon lezen en terug vinden worden deze maar in een oplage van 350 flessen in een batch gedaan en hand genummerd
zelf heb ik een 15y single barrel
casknr: 11856
Bottle date: 08/09/09
cask date: 10/12/93
bottle nr: 25
had ergens gehoord weet alleen niet of het waar is dat men een batch doet voor amerikaanse markt en europese markt en dat het ook daarom wel eens zo dicht bij elkaar kan liggen. Maar of dat echt waar is....
zelf heb ik een 15y single barrel
casknr: 11856
Bottle date: 08/09/09
cask date: 10/12/93
bottle nr: 25
had ergens gehoord weet alleen niet of het waar is dat men een batch doet voor amerikaanse markt en europese markt en dat het ook daarom wel eens zo dicht bij elkaar kan liggen. Maar of dat echt waar is....
0 x
In het leuke NaT-verslag van Edwin staat een beschrijving van zes (zeven)-tal Balvenie expressies:
-2x een Single Barrel (15y/o),
-Doublewood (12y/o),
-Triple Oak Signature (12y/o),
-Portwood (21y/o),
-Peated Cask (17y/o)
-30 Year Old
-2x een Single Barrel (15y/o),
-Doublewood (12y/o),
-Triple Oak Signature (12y/o),
-Portwood (21y/o),
-Peated Cask (17y/o)
-30 Year Old
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Kan iemand me dit uitleggen?
The Balvenie 15 YO Single Barrel
In cask date: 13/09/94
Bottling date: 28/02/11
Deze heeft meer dan 16 jaar in het vat gezeten en aangezien het een single barrel is, kan het niet zo zijn dat er whisky van 15 jaar is bij gemengd.
Waarom brengen ze het dan toch als 15-jarige op de markt, om een stabiele reeks neer te zetten? Of zit hier iets anders achter? Over het algemeen zou ik toch verwachten dat een oudere whisky ook meer opbrengt, dus waarom zou je dit naar beneden bijstellen?
The Balvenie 15 YO Single Barrel
Deze heeft meer dan 16 jaar in het vat gezeten en aangezien het een single barrel is, kan het niet zo zijn dat er whisky van 15 jaar is bij gemengd.
Waarom brengen ze het dan toch als 15-jarige op de markt, om een stabiele reeks neer te zetten? Of zit hier iets anders achter? Over het algemeen zou ik toch verwachten dat een oudere whisky ook meer opbrengt, dus waarom zou je dit naar beneden bijstellen?
0 x
- totalatool
- Forum goeroe

Kay schreef:The Balvenie 15 YO Single Barrel
Waarom brengen ze het dan toch als 15-jarige op de markt, om een stabiele reeks neer te zetten?
Ik zou denken dat dat de enige logische verklaring is. Er is zelfs wel eens een "15yo" single barrel geweest van 21 jaar oud.
0 x
Balvenie staat bij mij vrij hoog op mijn lijstje.
Heb nu een cuban rum selection staan, heerlijk met een zoete lange afdronk.
Alleen de peated hoeft voor mij niet zo, ze moeten gewoon bij hun eigen 'ding' blijven.
Whisky met een rum finish vind ik zowiso erg lekker, het geeft weer iets anders aan de smaak.
Heb nu een cuban rum selection staan, heerlijk met een zoete lange afdronk.
Alleen de peated hoeft voor mij niet zo, ze moeten gewoon bij hun eigen 'ding' blijven.
Whisky met een rum finish vind ik zowiso erg lekker, het geeft weer iets anders aan de smaak.
0 x
Sláinte Mhath
-
Ardbeg Fan
- Nieuwkomer

Balvenie
Heb een oude Balvenie staan dist 14/2/1966 bott 4/12/1997 cask n° 1904 45,5% Bottle 97 of 156 75 cl hoe veel zou die waard zijn als ik hem zou verkopen. 

0 x
-
WhiteMonkey
- Top bijdrager

Re: Balvenie
bij whiskybase staat een indicatie: http://www.whiskybase.com/whiskies.php? ... kyid=17336 van €395,-
Bij whiskyauction.com kun je ook in de database kijken voor welke prijzen de fles verkocht is.
(Dit wil niet noodzakelijk zeggen dat je deze prijs ook in Nederland er voor zult krijgen.)
Bij whiskyauction.com kun je ook in de database kijken voor welke prijzen de fles verkocht is.
(Dit wil niet noodzakelijk zeggen dat je deze prijs ook in Nederland er voor zult krijgen.)
0 x
BALVENIE MALT MASTER CREATES £20K SCOTCH
Longest-serving malt master raises glass to half-century of service (hier staat ook een video-clip).
4th September, 2012 by Rupert Millar
David Stewart, the Balvenie’s malt master, has celebrated his 50th anniversary at the company with a new limited edition release.
Known as the “modest man of whisky”, Stewart began working at Balvenie in 1962 – a year before single malt Scotch was officially exported outside of Scotland.
To celebrate this milestone a rare cask single malt distilled in 1962 has been released.
There are only 88 bottles of “The Balvenie Fifty” each priced at £20,000. The spirit was matured in a Sherry hogshead – a rarity in today’s whisky-making.
Sitting in barrel ever since, it is described as being a “wonderfully fragrant and floral whisky, which is velvety sweet with a beautifully balanced combination of sweet citrus notes and gentle hints of honey, spice and oak.”
Stewart said: “Cask 5576 and I have shared the last five decades together at The Balvenie Distillery and as single malt making is as much art and alchemy as precise science, the interaction between wood and maturing whisky means each cask will produce something entirely unique.
Longest-serving malt master raises glass to half-century of service (hier staat ook een video-clip).
David Stewart has nosed 400,000 whiskies since joining William Grant & Sons in 1962.
The man with arguably the most cultivated nose in Scotland is celebrating 50 years of tasting whisky for a living.
David Stewart, who is the malt master at the Balvenie distillery in Dufftown, Speyside, joined William Grant & Sons in 1962 as an apprentice.
He worked his way up to the position of master blender, along the way developing the technique known as two-cask maturation, or "finishing", in the 1980s.
During his career Mr Stewart reckons he has nosed more than 400,000 whiskies.
He told STV News: "When I started at 17 I didn't know what I was getting into. I thought I was just joining as a clerk and I'd be doing desk work and paperwork.
"I wasn't really told at the interview that it'd lead on to this particular role, so it came as quite a surprise."
It's a tough job, but someone has to do it.
0 x
ik dacht eigenlijk ook dat een single barrel.. een batch uit 1 vat is...
als ie met een ander vat gemengt zou worden is het geen single barrel meer toch ...
en ik weet ook niet of al die single barrel releases uit 350 oplages bestaan zoals op de fles stond
klinkt wel aannemelijk dat ze kunnen garanderen dat er 350 flessen uit komen
wel een vreemd verhaal dat er oudere spirit in hun 15 yo sb zit
als ie met een ander vat gemengt zou worden is het geen single barrel meer toch ...
en ik weet ook niet of al die single barrel releases uit 350 oplages bestaan zoals op de fles stond
0 x
kciddick schreef:ik dacht eigenlijk ook dat een single barrel.. een batch uit 1 vat is...
... ik ben het helemaal met je eens. Èen vat is één vat = single barrel, en anders niet.
350*0,7l = 245 liter. De inhoud van een Sherry Butt of Punchion is 500l... i.v.m. het "angels share", dan zou je ook nog iets over kunnen houden (en dat wel (malt)"blenden" of niet).
En inderdaad waarom zou je de leeftijd depreciëren?
Laatst gewijzigd door Piet op 02 Dec 2012, 10:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foutje
Reden: Foutje
0 x
- totalatool
- Forum goeroe

Piet schreef:kciddick schreef:ik dacht eigenlijk ook dat een single barrel.. een batch uit 1 vat is...
... ik ben het helemaal met je eens. Èen vat is één vat = single barrel, en anders niet.
350/0,7l = 500 liter en dat is precies de inhoud van een Sherry Butt of Punchion... en het kan uit een groter vat komen, i.v.m. het "angels share", dan zou je ook nog iets over kunnen houden (en dat wel blenden of niet).
En inderdaad waarom zou je de leeftijd depreciëren?
Je maakt hier een denkfoutje Piet. Uit een vat van 500 liter kun je in theorie maximaal 500/0,7l = 714 flessen halen.
Als er in totaal 350 flessen zijn dan is dan niet 350/0,7l, maar 350x0,7l = 245l whisky, wat een half gevulde butt of puncheon is.
Het depreciëren van de leeftijd is echt om de consistentie in de lijn te houden bij die single barrels. Kijk maar eens op whiskybase hoeveel van die zogenaamde 15yo single barrels eigenlijk ouder zijn!
0 x
totalatool schreef:maar 350x0,7l = 245l whisky,
0 x
sherry buts kunnen misschien groter zijn dan de oak casks die de single barrel van balvenie gebruikt..
zo wie zo zijn er verschillende maten van barrels toch
was me inderdaad ook al op gevallen op wb met die oudere jaartallen
als er een 17 y in zit was ie waarschijnlijk nog niet rijp genoeg voor onze meester
als ze 20 van de zelfde vaten in een still doen om af te vullen zijn ze dan ook nog allemaal single barrel te noemen
omdat ze van een zelfde vat komen.. ze vullen die toch niet rechtstreeks van t vat of wel ?
was me inderdaad ook al op gevallen op wb met die oudere jaartallen
als er een 17 y in zit was ie waarschijnlijk nog niet rijp genoeg voor onze meester
als ze 20 van de zelfde vaten in een still doen om af te vullen zijn ze dan ook nog allemaal single barrel te noemen
omdat ze van een zelfde vat komen.. ze vullen die toch niet rechtstreeks van t vat of wel ?
0 x
kciddick schreef:sherry buts kunnen misschien groter zijn dan de oak casks die de single barrel van balvenie gebruikt..
.....
......
Zeker zijn er verschillende maten maar het aantal is toch redelijk beperkt en gestandaardiseerd: Rijpen en finishings, welke vaten zijn er ?
Ik denk dat je de volgorde omdraait. Er gaan geen vaten in een still. De whisky wordt ná distillatie (in een still) op vaten gelegd. Als er vervolgens vanaf één vat flessen worden gevuld zijn dat Single Cask/Barrel bottelingen.
Als er eerst "geblend" wordt, meerdere vaten in een (groter) vat, kuip of container, en dan gebotteld, dan is het nog steeds een Single Malt maar geen Single Cask/Barrel meer. En dat is inderdaad wat o.a. Balvenie vaak doet. Maar eigenlijk doen alle grote merken dat om door de jaren heen een consistente whisky te produceren. Vandaar dat het dan Single Malts zijn.
Zo ook met de TUN1401 batches. Bij deze laatste botteling laten ze de whiskies van de verschillende vaten nog een aantal maanden in een grote container liggen, "Mariage", alvorens te bottelen. Wat dan ook nog vrij uniek is dat de verschillende vaten op de fles worden vermeld. Dat is redelijk nieuw. Zo krijg je een Single Malt maar wel met een heel eigen karakter per Batch.
0 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”