Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Gisteren proeverij'tje met vrienden gehouden, breng een leuke fles mee en voor de hapjes wordt gezorgd avondje slap ouwehoeren over whisky en andere dingen. Werd de volgende line-up:
Singleton dufftown 12
Redbreast 15
Penderyn welsh gold sherrywood
Glendronach 21 parliament
Benromach 2006 firts fill bourbon cask strength
Springbank 12 cask strength
Smokehead sherrybomb
Waarbij de Penderyn de smaak verrassing van de avond was, cassis, dr pepper achtige smaak, bijzonder!
Redbreast was heerlijk maar had na het drinken van de 12 wel wat meer verwacht qua afdronk.
Achteraf de Benromach en Springbank moeten omruilen qua positie gezien het rokerige in de Benromach.
De Sherrybomb viel mij tegen qua sherry invloeden maar was na de cask strengths een aangename om mee te sluiten.
Singleton dufftown 12
Redbreast 15
Penderyn welsh gold sherrywood
Glendronach 21 parliament
Benromach 2006 firts fill bourbon cask strength
Springbank 12 cask strength
Smokehead sherrybomb
Waarbij de Penderyn de smaak verrassing van de avond was, cassis, dr pepper achtige smaak, bijzonder!
Redbreast was heerlijk maar had na het drinken van de 12 wel wat meer verwacht qua afdronk.
Achteraf de Benromach en Springbank moeten omruilen qua positie gezien het rokerige in de Benromach.
De Sherrybomb viel mij tegen qua sherry invloeden maar was na de cask strengths een aangename om mee te sluiten.
2 x
"Volo et Valeo"
- HammerHead
- Whisk(e)y goeroe

Gisterenavond allerlei goedkopere meuk op de verjaardag van m'n zwager gedronken, zaten nog best aardige, maar ook duidelijk mindere dingen tussen:
Kilbeggan Irish - deze kende ik al: zoet, vlak en een beetje granig, korte alcoholische afdronk. Geen hoogvlieger, maar met een prijs net boven de 15 euro kun je ook niet teveel verwachten. Liever dit dan de veelal toch zeer matige Schotse instapblends. 70 pts
Tullamore Dew Irish - ook een typisch Iers profiel, nog steeds eenvoudig maar duidelijk smaakvoller, fruitiger en vooral een wat langere en zoetere afdronk dan de Kilbeggan. 75 pts
Cardhu Gold Reserve - tja ik ken de 12 yo en die is over het algemeen goedkoper, maar vooral ook veel beter dan deze variant. Dit heeft dan erg weinig te bieden, neus nog wel ok, smaak erg vlak, afdronk bijna onbestaand behalve zo'n muf beetje notig graan smaakje met wat vage zoetheid. Ik begrijp dat dit dezelfde whisky is als de Game of Thrones variant, waar je dus €25 extra betaald voor een kokertje ipv een doos.
73 pts
Highland Queen Majesty single malt - naar het schijnt jonge Tullibardine: dit is gewoon niet erg lekker, vanille, beetje fruit, zweempje rook en vooral veel muffig hout, daarbij komt de alcohol ondanks de slechts 40% vrij prominent naar voren in smaak en finish (blijkbaar gebeurt er verder gewoon veel te weinig). 68 pts
Connemara Original Peated Irish Single Malt - prima, ook niet heel complex, maar wel mooi geïntegreerde lichte rokerigheid in een verder vrij standaard, maar aangenaam Iers whiskeyprofiel. 81 pts
Kilbeggan Irish - deze kende ik al: zoet, vlak en een beetje granig, korte alcoholische afdronk. Geen hoogvlieger, maar met een prijs net boven de 15 euro kun je ook niet teveel verwachten. Liever dit dan de veelal toch zeer matige Schotse instapblends. 70 pts
Tullamore Dew Irish - ook een typisch Iers profiel, nog steeds eenvoudig maar duidelijk smaakvoller, fruitiger en vooral een wat langere en zoetere afdronk dan de Kilbeggan. 75 pts
Cardhu Gold Reserve - tja ik ken de 12 yo en die is over het algemeen goedkoper, maar vooral ook veel beter dan deze variant. Dit heeft dan erg weinig te bieden, neus nog wel ok, smaak erg vlak, afdronk bijna onbestaand behalve zo'n muf beetje notig graan smaakje met wat vage zoetheid. Ik begrijp dat dit dezelfde whisky is als de Game of Thrones variant, waar je dus €25 extra betaald voor een kokertje ipv een doos.
73 ptsHighland Queen Majesty single malt - naar het schijnt jonge Tullibardine: dit is gewoon niet erg lekker, vanille, beetje fruit, zweempje rook en vooral veel muffig hout, daarbij komt de alcohol ondanks de slechts 40% vrij prominent naar voren in smaak en finish (blijkbaar gebeurt er verder gewoon veel te weinig). 68 pts
Connemara Original Peated Irish Single Malt - prima, ook niet heel complex, maar wel mooi geïntegreerde lichte rokerigheid in een verder vrij standaard, maar aangenaam Iers whiskeyprofiel. 81 pts
1 x
Vanmiddag een proeverij gehouden met een maat van me. De line-up:
Cadenhead 20yo batch 2
Kavalan Solist Vinho Barrique
Glenrothes 1997 WhB
Big Peat
Lagavulin 16yo

Cadenhead 20yo batch 2
Glenrothes 1997 WhB
Big Peat
Lagavulin 16yo

2 x
Daan schreef:Vanmiddag een proeverij gehouden met een maat van me. De line-up:
Cadenhead 20yo batch 2
Glenrothes 1997 WhB
Big Peat
Lagavulin 16yo
Welke vond je het lekkerst?
1 x
Whisky, BBQ’s & af en toe een mooie longfiller
De buuk schreef:Welke vond je het lekkerst?
Van dit rijtje is de Glenrothes 1997 WhB mijn absolute favoriet, maar de liefde voor de Lagavulin 16yo (mijn allereerste peated whisky ooit) zal nooit weggaan.
2 x
Afgelopen week in het glas gehad
The Spice Tree van Compass Box
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... e-range-cb
En een jonge Invergordon van de Grainman serie
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... n-2007-mbl
Tot slot deze geweldige Octomore
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... on-072-208
Oh ja, ook nog een sample Talisker 10 jaar oud geopend. Had deze aangeschaft omdat ik jaren geleden deze had gedronken en weer eens wilde proeven. Prima hoor, maar zou er geen hele fles meer van hoeven hebben.
The Spice Tree van Compass Box
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... e-range-cb
En een jonge Invergordon van de Grainman serie
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... n-2007-mbl
Tot slot deze geweldige Octomore
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... on-072-208
Oh ja, ook nog een sample Talisker 10 jaar oud geopend. Had deze aangeschaft omdat ik jaren geleden deze had gedronken en weer eens wilde proeven. Prima hoor, maar zou er geen hele fles meer van hoeven hebben.
0 x
Vanuit de vorige range share ben ik de Dalmore 15Y aan het drinken nu. Geen onaardige whisky door de sherry en kruiden invloeden maar had van mij wel paar procentjes qua alcohol percentage erbij gemogen om hem meer karakter te geven.
2 x
"Volo et Valeo"
Ardking schreef:Vanuit de vorige range share ben ik de Dalmore 15Y aan het drinken nu. Geen onaardige whisky door de sherry en kruiden invloeden maar had van mij wel paar procentjes qua alcohol percentage erbij gemogen om hem meer karakter te geven.
Persoonlijk vind ik dat alijd zonde als je een whisky hebt waarvan je denkt "paar procent alcohol erbij en het was een absolute topper".
Dan heeft de distillery of bottelaar zichzelf tekort gedaan voor m'n gevoel.
Wat was voor jou de topper van de Dalmore range share?
Altijd benieuwd geweest naar Dalmore maar nooit een gehad. De combinatie sherry en kruiden klinkt goed moet ik zeggen.
0 x
- Reichenbach
- Moderator

De prijs die hij betaald voor het streven naar het maximaliseren van de winst?Daan schreef:Dan heeft de distillery of bottelaar zichzelf tekort gedaan voor m'n gevoel.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
Reichenbach schreef:De prijs die hij betaald voor het streven naar het maximaliseren van de winst?Daan schreef:Dan heeft de distillery of bottelaar zichzelf tekort gedaan voor m'n gevoel.
Ja, misschien wel. Aan de andere kant had hij een CS mogelijk voor meer kunnen verkopen om dat te compenseren.
Hoe dan ook, voor ons drinkers is het zonde. Want een potentieel geweldige whisky wordt veranderd in een "wel ok" whisky.
1 x
- Reichenbach
- Moderator

Helemaal gelijk, marketing is nodig, maar als marketing het wint van goede smaak verliest niet alleen de liefhebber.Daan schreef:...voor ons drinkers is het zonde. Want een potentieel geweldige whisky wordt veranderd in een "wel ok" whisky.
Aan de andere kant zie je dat distilleerderijen die een tegenovergestelde visie aanhangen ook snel ontoegankelijk worden door investeerders en flippers die beschikbare flessen opkopen en tegen woekerwinsten weer aanbieden.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
Daan schreef:Dan heeft de distillery of bottelaar zichzelf tekort gedaan voor m'n gevoel.
Wat was voor jou de topper van de Dalmore range share?
Dat is mijn gevoel ook.
In de range share heb ik de 18y best beoordeeld en daana de cigar malt, maar Dalmore is iet echt mijn ding ben ik achter gekomen. Of iemand moet nog een tip hebben?
0 x
"Volo et Valeo"
Kilchoman 2012-2019 for Holy Dram Israel (Madeira Cask Finish)
Smakelijke combinatie van rood fruit, maritieme invloeden en rook
Smakelijke combinatie van rood fruit, maritieme invloeden en rook
1 x
- hoogheid2015
- Whisk(e)y goeroe

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/137736/girvan-2006-wds nu in het glas, vanavond maar even proeven 
2 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”