Hoeveel whiskydrinkers in Nederland?

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
Piet
Moderator
Moderator

Re: Hoeveel whiskydrinkers in Nederland?

Ongelezen berichtdoor Piet » 18 Dec 2009, 12:13

Karel schreef:En verder ben ik bezig om voor de whiskyliefhebbers iets moois te bedenken, iets waar we met z'n allen veel plezier aan kunnen beleven.

Hier zeg je nog al wat Karel. Nu maak je me toch een beetje (wat heet ?) nieuwsgierig :Scratch ... uhhh .. geïnteresseerd !
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 18 Dec 2009, 12:53

Karel is marketeer, dus heeft vast een idee / plan ;-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Karel
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Karel » 19 Dec 2009, 14:31

Piet schreef:
Karel schreef:Dat delen door het aantal whiskydrinkers = 303 glazen per jaar = 25 glazen per maand = 5,8 glazen per week.

Nico staat te boek voor 2 glazen per week en ik ook voor 2 of 3. Ook ik drink meer wijn en andere alcoholica dan whisky.
We kennen de verhoudingen (nog) niet maar dan moeten er toch heel wat "whiskydrinkers" zijn die op één of twee glazen per dag zitten. Op zich niets mis mee. Bij vier of meer per dag moeten we aandacht vragen voor: Waarschuwing en informatie over alcohol gebruik en misbruik.

Hmmm, 2-3 glazen per week is gemiddeld gesproken wat matig. Ik ken een aantal whiskyliefhebbers en die houden zich aan 1 glaasje per dag, dat is toch echt 7 per week.
Maar het aantal whiskeydrinkers dat 2-3 glazen per week drinkt zal hoger zijn dan wat 7 glazen per week drinkt.
Het gemiddelde van 5,8 ligt mogelijk wat aan de hoge kant, daar kan ik wel mee instemmen.
Het voordeel is dat het aantal whiskydrinkers in NL dan nog wat hoger is dan aangenomen, en dus is 5% van de bevolking
inderdaad aan de voorzichtige kant :P
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 19 Dec 2009, 20:01

Karel schreef:Het gemiddelde van 5,8 ligt mogelijk wat aan de hoge kant, daar kan ik wel mee instemmen.

Een bezoekje aan een whiskyfestival of proeverij maakt alles weer goed; haalt het gemiddelde weer omhoog.
Piet schreef:Nico staat te boek voor 2 glazen per week en ik ook voor 2 of 3.

Misschien horen jullie dan niet tot de doelgroep van 'whiskyliefhebbers' :-o :lol:
0 x

ndekoning
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor ndekoning » 21 Dec 2009, 16:40

Even terug naar Karel zijn berekening:
Hoeveel flessen worden er van al die hectoliters NIET opgedronken, maar bij de verameling gezet?
Dan kom je op een lager getal uit.
Ik heb er meer gesloten staan dan open. Voor wie geldt dat niet?

-Nico
0 x

Karel
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Karel » 21 Dec 2009, 18:27

ndekoning schreef:Even terug naar Karel zijn berekening:
Hoeveel flessen worden er van al die hectoliters NIET opgedronken, maar bij de verameling gezet?
Dan kom je op een lager getal uit.
Ik heb er meer gesloten staan dan open. Voor wie geldt dat niet?

-Nico

Inderdaad Nico, een interessante gedachte! Maar dat zou betekenen dat van al die hectoliters elk jaar een belangrijk deel in de collecties verdwijnt en dat die collecties dus alleen maar groeien....

Karel
0 x

chris
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor chris » 21 Dec 2009, 23:17

Ik heb er ook meer gesloten dan open staan,zo'n 50 dicht en 23 open en ik drink gemiddeld 5 glazen whisky in de week. :Drinking
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 22 Dec 2009, 08:17

ndekoning schreef:Ik heb er meer gesloten staan dan open. Voor wie geldt dat niet?

Voor mij geldt dat niet :roll:
Ik heb er een stuk of 10-15 open en stuk of 5 gesloten. Ik verzamel niet, ik drink :Party
0 x

Karel
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Karel » 22 Dec 2009, 09:21

chris schreef:Ik heb er ook meer gesloten dan open staan,zo'n 50 dicht en 23 open en ik drink gemiddeld 5 glazen whisky in de week. :Drinking

Hoi Chris,

ik vind de discussie steeds interessanter worden! Langzamerhand kijken we in het whiskyglas van de forumleden :D
Maar als jij er 50dicht hebt staan en 23 open, dan zal dat verleden jaar en volgend jaar toch niet veel anders zijn?
Want je blijft vijf glazen per week drinken... :Slainte

Karel
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 22 Dec 2009, 10:09

Karel schreef:Maar als jij er 50dicht hebt staan en 23 open, dan zal dat verleden jaar en volgend jaar toch niet veel anders zijn?
Want je blijft vijf glazen per week drinken...

Dat volg ik niet... Die flessen raken ook een keer leeg... ;-) Of hij moet dan een nieuwe kopen en die openen (dan veranderd er niets) of hij pakt een ongeopende fles en dan verandert er wel wat... Doe je hier dan een aanname, Karel?

Het aantal glazen wat ik per week drink is verschillend; zo een week maar 1 of 2, andere week misschien wel tegen de 5. We spreken dan over 'volle' glazen van 35cc? Wanneer ik thuis drink proef ik meestal: dan heb je maar ca. 2cl in een glas zitten ofzo.
0 x

Karel
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Karel » 22 Dec 2009, 11:09

JayDie schreef:Dat volg ik niet... Die flessen raken ook een keer leeg... ;-) Of hij moet dan een nieuwe kopen en die openen (dan veranderd er niets) of hij pakt een ongeopende fles en dan verandert er wel wat... Doe je hier dan een aanname, Karel?

Het aantal glazen wat ik per week drink is verschillend; zo een week maar 1 of 2, andere week misschien wel tegen de 5. We spreken dan over 'volle' glazen van 35cc? Wanneer ik thuis drink proef ik meestal: dan heb je maar ca. 2cl in een glas zitten ofzo.

Bij het berekenen (is inderdaad 'aannemen' ) van de hoeveelheid whisky die we drinken is het niet van belang hoeveel volle flessen we in onze verzameling hebben. Want als iemand jaarlijks gemiddeld 5 glazen per week drinkt dan komt er vast wel een fles bij in de verzameling, stel van 50 naar 55, maar dat veranderd het drinkgedrag niet, een ook het koopgedrag niet.

En proeven, ja, dat is nu juist het leuke van whisky: je koopt wel veel verschillende flessen om vooral regelmatig te blijven proeven en genieten. Voor de whiskymarkt is dat zeker een impuls. Daarom verschijnen er juist zoveel nieuwe whiskys de laatste jaren: iedereen wil hem proeven! Dus de aankopen liggen wel een paar procenten hoger dan het gebruik, dat klopt. Toch wordt er meer whisky gedronken dan verzameld lijkt me! :Pipersmile
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 22 Dec 2009, 11:17

Karel schreef:Bij het berekenen (is inderdaad 'aannemen' ) van de hoeveelheid whisky die we drinken is het niet van belang hoeveel volle flessen we in onze verzameling hebben. (...) dat veranderd het drinkgedrag niet

Ah, jij doelde met: "Maar als jij er 50dicht hebt staan en 23 open, dan zal dat verleden jaar en volgend jaar toch niet veel anders zijn?" puur op het drinkgedrag... ik dacht dat je iets bedoelde als "als je er nu zoveel open en gesloten hebt, dan zal dat vorig jaar en volgend jaar ook zo zijn". Dat begreep ik niet :HitHead
Karel schreef:Toch wordt er meer whisky gedronken dan verzameld lijkt me!

Daar waar het voor bedoeld is ;-) Ik heb er simpelweg de ruimte niet voor! :lol:
0 x

ndekoning
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor ndekoning » 22 Dec 2009, 19:45

In de berekening van Karel staan een aantal hectoliters. Ik heb aangenomen dat het aantal liters whisky is wat officieel verkocht is.
Maar als ik twee flessen koop en ik zet er één in de kast, dan zeggen de statistieken dat ik er twee heb geconsumeerd.
Maar ik heb er maar één opgedronken.

Mijn stelling is nu dus omgedraaid: Niet hoeveel een whiskydrinker drinkt, maar hoeveel hij niet drinkt.
Of gaat het te ver om te stellen dat elke whiskydrinker ook een whiskyverzamelaar is?

-Nico
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 23 Dec 2009, 10:25

De berichten die specifiek over verzamelen en verzameldrang gaan zijn hieruit verplaatst naar dat onderwerp (bestond al) Verzamelen en verzamelingen.

Goede discussie maar maak als het specifiek is even een sprongetje en kom dan al dan niet weer hier terug.
Met dank aan John.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 26 Feb 2010, 13:28

@Karel: hoe staat het met je onderzoek? ;-)
0 x

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”