Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Khajuraho
Senior
Senior

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor Khajuraho » 25 Aug 2019, 21:19

Deanston 2002 Organic Oloroso Sherry cask

Hoe was deze bevallen ?
1 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 25 Aug 2019, 22:05

Khajuraho schreef:
Deanston 2002 Organic Oloroso Sherry cask

Hoe was deze bevallen ?

Erg goed. Hij had van wat ik me herinner een stroperig sherry karakter, met zelfs iets kruidigs en dropachtigs. Eerlijk is eerlijk, dit was de 5e of 6e van de dag, dus helemaal betrouwbaar is mijn herinnering misschien niet.

Hij was in elk geval wel dusdanig goed dat ik nog even gekeken heb wat je voor zo'n fles neertelt. En daar zat het nadeel voor mij. Als ie rond de 75-80 zou zijn zou ik zonder aarzelen een fles kopen.
2 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 29 Aug 2019, 22:25

De Hazelburn 10 die ik onlangs heb geopend. Springbank is een distilleerderij die tot nu toe wel aardig in mijn smaakprofiel ligt en deze Hazelburn is geen uitzondering. Het kan zelfs zo zijn dat hij beter is dan toen ik hem net had geopend. Maar dat idee heb ik wel vaker bij openen en proeven van een nieuwe fles in vergelijk met dezelfde fles enige tijd later.

Dat kan iets psychisch zijn; een verwachting die in eerste instantie wat tegenvalt, of er veranderd daadwerkelijk iets aan de whisky door het beetje lucht dat er sinds de opening is bijgekomen.

Maar al met al nog steeds geen spijt van de aankoop.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

goosebumps
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor goosebumps » 30 Aug 2019, 07:36

Ik heb heel vaak hetzelfde gevoel. Ik had zelfs een fles franse Welche's whisky die ik niet te hakken vond. Paar keer geschud en een paar weken laten staan. Daarna heb ik hem toch nog op gekregen omdat hij iets beter van smaak werd. (maar nog steeds niet mijn ding)

En volgens mij is het de oxydatie die deze smaakverandering tot gevolg heeft. Eigenlijk hetzelfde als wanneer je hem ff een half uurtje laat staan voordat je er aan begint. Ralphy beveelt zelfs aan om sommigen ff een uurtje zonder kurk te laten staan of zelfs ff in de zon te zetten :Scratch

https://www.youtube.com/watch?v=CYkel4Td_AI
1 x
Afbeelding
"We should always be inspired by bad people and assholes, they are a living example of how we should not to choose to live." Ralfy Mitchel, the search for a whisky bothie

Kapre
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Kapre » 30 Aug 2019, 08:07

Reichenbach schreef:De Hazelburn 10 die ik onlangs heb geopend. Springbank is een distilleerderij die tot nu toe wel aardig in mijn smaakprofiel ligt en deze Hazelburn is geen uitzondering. Het kan zelfs zo zijn dat hij beter is dan toen ik hem net had geopend. Maar dat idee heb ik wel vaker bij openen en proeven van een nieuwe fles in vergelijk met dezelfde fles enige tijd later.

Dat kan iets psychisch zijn; een verwachting die in eerste instantie wat tegenvalt, of er veranderd daadwerkelijk iets aan de whisky door het beetje lucht dat er sinds de opening is bijgekomen.

Maar al met al nog steeds geen spijt van de aankoop.

Zelf heb ik dat ook regelmatig met nieuwe flessen.
Het psychische aspect dat denk ik ook meespeelt, vooral met expressies die je nog niet eerder hebt gehad, is dat je nog geen "persoonlijke" voorkennis hebt, maar natuurlijk een verwachtingspatroon op basis van reviews, info of andere expressies van de distillery die je al wel kent.
Als bij de eerste keer proeven de whisky toch wat afwijkt van je verwachtingspatroon zul je hem wellicht wat lager scoren.
Bij een volgende keer heb je die voorkennis inmiddels wel, en kies je die whisky ook op het moment dat je in de stemming bent voor dat profiel, en dat zul je hem hoogstwaarschijnlijk beter gaan scoren.
Uiteraard heeft wat oxidatie vaak ook een gunstig effect.

Zo had ik dat eens met een Glen Keith 1992 vW, daarvan had ik al een fles van een ander vat gehad, en die had een zeer fruitig profiel, geen turf.
Op de flessen staat alleen "gerijpt in een hogshead".
Maar deze had hoogstwaarschijnlijk in een vat gerijpt waar voorheen peated whisky in heeft gezeten o.i.d. dus toen ik die de eerste keer nam vond ik hem erg tegenvallen omdat hij natuurlijk heel anders was qua smaakprofiel.
Op latere momenten toen ik zin had in licht peaty whisky nam ik deze omdat ik dus wist dat die dat profiel heeft, en dan is het eigenlijk best een goede whisky.
:)
4 x
Afbeelding

goosebumps
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor goosebumps » 30 Aug 2019, 08:28

Jazeker, helemaal mee eens. De psychologie is moeilijk te overschatten wanneer het over perceptie gaat. Soms moet je ook wat tijd doorbrengen met zo'n fles om er mee te connecten. Dan heb je de kans gehad om hem onder verschillende omstandigheden te proeven.

Toch kan ook de omstandigheden van opslag invloed hebben. Check deze maar eens https://scotchwhisky.com/magazine/features/18126/how-do-storage-conditions-affect-whisky/. Betreft wel een licht geturfde whisky, dat is denk ik dan weer anders dan een ongeturfde...
1 x
Afbeelding
"We should always be inspired by bad people and assholes, they are a living example of how we should not to choose to live." Ralfy Mitchel, the search for a whisky bothie

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 30 Aug 2019, 09:02

goosebumps schreef:Soms moet je ook wat tijd doorbrengen met zo'n fles om er mee te connecten.

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Neem je hem lekker mee naar een restaurantje of naar de voetbal, wordt ie geweigerd. Wil je samen een dagje treinen, krijg je gedoe. Wil je samen shoppen dan word je erop aangesproken. Dan gaat de lol er gauw af hoor.
10 x

polley82
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor polley82 » 30 Aug 2019, 09:12

Dre schreef:
goosebumps schreef:Soms moet je ook wat tijd doorbrengen met zo'n fles om er mee te connecten.

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Neem je hem lekker mee naar een restaurantje of naar de voetbal, wordt ie geweigerd. Wil je samen een dagje treinen, krijg je gedoe. Wil je samen shoppen dan word je erop aangesproken. Dan gaat de lol er gauw af hoor.

Hahahahha
0 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 30 Aug 2019, 17:47

Gisteravond kleine whiskyproeverij. De line-up:

Kavalan Solist Vinho Barrique (staat nu een tijdje open, en is stukken beter geworden. Maar nog steeds zou ik hem zelf niet zo snel 88+ geven)
Blair Athol 1995 McG
WTF 2010 DT (GlenFarclas?)
Miltonduff 2007 GM

:Slainte
1 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

AquaVitae
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor AquaVitae » 30 Aug 2019, 21:08

Ik heb nu een Bowmore in het glas. Miniatuur met met een wit label uit de jaren 1990, NAS. Ik kan hem op whiskybase niet vinden, maar het is de rechtse van de 4: https://images.app.goo.gl/EsDuZpswtdJjpBLF9

Dat is een hele taaie. De neus en de smaak gaan wel, maar de afdronk is super zeepachtig. :cry:
Dat zal het FWP zijn :vies
1 x

sjaak92
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor sjaak92 » 01 Sep 2019, 20:12

Vanavond twee samples https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ll-1992-ca
Ik ben normaal niet gek van fruitbommetjes... maar deze staat wel erg hoog op mn lijstje.
en een mooie blended sherry, zeker niet gek!
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... y-1993-w-f

:duimop
1 x

sjaak92
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor sjaak92 » 02 Sep 2019, 20:12

Mooi vervolg op m'n laatste post... weer een heerlijke fruitbom..
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... nt-1992-ca

:Slainte
0 x

Ruud W
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud W » 02 Sep 2019, 20:57

polley82 schreef:
Dre schreef:

Hahahahha

Dan neem je hem lekker mee je bedje in.
1 x
Afbeelding

Hey, it's only whisky.

De buuk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor De buuk » 13 Sep 2019, 21:15

Een lekker drammetje redbreast 12y. Mankeert niks aan, prima borrel :ier
1 x
Whisky, BBQ’s & af en toe een mooie longfiller

Khajuraho
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Khajuraho » 15 Sep 2019, 23:07

Ik had in de kast nog een Kilkerran 12 yo uit 2016, niet verkeerd bij dit mooie herfst weer.

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/90707/kilkerran-12-year-old
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”