Glendronach Expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
polley82
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor polley82 » 20 Mei 2019, 20:41

0 x

Ghoost
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Ghoost » 20 Mei 2019, 22:53

Wordt al goed beoordeeld voor een fles die volgens mij nog moet worden uitgekomen...

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... onach-1992

Deze review is wel erg positief met een score van maat liefst 95/100

http://www.scotchmaltwhisky.co.uk/glend ... kyshop.htm

Toch vind ik dit wel een mooie fles. Maar die hele 1992 serie is geen hardloper... de jongere zusjes van 24 en 25 zijn op veel plekken nog te koop. Heeft vast te maken met het feit dat in de 18 en 21 jarigen ook 23 jarige whisky zit op het moment (2018 versies)
1 x

JvR
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor JvR » 20 Mei 2019, 23:13

Weet iemand of er dit jaar nog een 21 jarige uit komt (met oud spul dus), en klopt het dat de 18 als die dit jaar uit komt ook voor het grootste deel weer gewoon 18 jaar zal zijn?
0 x

Ghoost
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Ghoost » 20 Mei 2019, 23:30

https://wordsofwhisky.com/glendronach-i ... abel-says/

2019 zou idd het laatste jaar zijn van een paar extra jaren maturation voor de 18 jarige.
Er is er echter nog steeds geen uitgekomen. Ben benieuwd of hij nog komt

De Parliament zou in 2022 een 27 jarige bevatten en daarna is het over met de pret
1 x

Lakerfield
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 31 Mei 2019, 14:18

En jahoor, er is eindelijk een Allardice uit 2019 opgedoken. Niet mijn foto, maar van Sean Russell via de Glendronach Facebook groep. Nu maar hopen dat hij een aantal ondermaatse batches van 2018 doet vergeten :zwijg

Afbeelding
5 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 31 Mei 2019, 17:29

Lakerfield schreef:En jahoor, er is eindelijk een Allardice uit 2019 opgedoken. Niet mijn foto, maar van Sean Russell via de Glendronach Facebook groep. Nu maar hopen dat hij een aantal ondermaatse batches van 2018 doet vergeten :zwijg

Afbeelding

Je was me net even voor haha, ik zag ze ook langskomen.
Opvallender aan die post was echter het nieuwe label:

label.jpg
label.jpg (284.93 KiB) 2221 keer bekeken

Het woord exclusively is weggehaald uit "Exclusively matured in the finest Spanish Oloroso sherry casks".
(en de volgorde van de zin is wat omgegooid, maar vooral dat eerste is van belang).

Daarmee rijst natuurlijk wel de vraag: wat zit hier precies in? Is het ook distillaat wat op virgin of bourbon-vaten heeft gerijpt?
Exclusively was wel een soort "garantie". Die is nu komen te vervallen. (Zelfde verhaal als met de Revival)

Iemand hem al geprobeerd?
1 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Lakerfield
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 31 Mei 2019, 17:57

Daan schreef:Daarmee rijst natuurlijk wel de vraag: wat zit hier precies in? Is het ook distillaat wat op virgin of bourbon-vaten heeft gerijpt?
Exclusively was wel een soort "garantie". Die is nu komen te vervallen. (Zelfde verhaal als met de Revival)

Lijkt mij nog steeds een combi van refill en first-fill Oloroso, bij de 8-jarige Hielan' vermelden ze namelijk ook netjes het gebruik van bourbonvaten naast die van sherry. Het is wachten op de eerste ervaring met de 2019 botteling!
2 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 31 Mei 2019, 18:52

'Exclusively' als 'uitsluitend'. Een 'finish' in Oloroso behoort nu theoretisch ook tot de mogelijkheden.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

polley82
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor polley82 » 09 Jun 2019, 09:46

De nieuwe 10y port Wood en ze verzenden naar Nederland

https://www.whisky-maniac.de/p/glendron ... ed-edition
1 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 09 Jun 2019, 12:12

polley82 schreef:De nieuwe 10y port Wood en ze verzenden naar Nederland

https://www.whisky-maniac.de/p/glendron ... ed-edition

Bedankt voor de tip! :bigsmile
1 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 09 Jun 2019, 15:17

€65 plus verzending voor een 10-jarige op 46%? Ik keek er ook wel naar uit maar voor dat geld.. de Allardice kost amper 5 euro meer als je wat uitkijkt.
2 x

Joost Bowmore
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Joost Bowmore » 12 Jul 2019, 21:40

Lakerfield schreef:En jahoor, er is eindelijk een Allardice uit 2019 opgedoken. Niet mijn foto, maar van Sean Russell via de Glendronach Facebook groep. Nu maar hopen dat hij een aantal ondermaatse batches van 2018 doet vergeten :zwijg

Afbeelding

Wat bedoel je met slechte batches uit 2018? Ik kan mij moeilijk voorstellen dat een aantal batches uit 2018 niet goed zijn en 2019 ineens iets anders laat zien... Het zijn geen single cask bottlings maar verschillende vaten die gemengd worden en op kwaliteit en smaak worden gecontroleerd. Dan is het zeer onwaarschijnlijk dat een bottling van ca. een half jaar ouder ineens een geheel ander smaakpatroon geeft.

Verder vraag ik mij af of de wijziging op het etiket niet betekent dat het een andere serie (lees wel echt 18 jaar) is. Men lijkt er vanuit te gaan dat de Allardice 18 yr uit 2019 in werkelijkheid 24 yr oud is maar het kan ook goed zijn dat de vaten uit die tijd inmiddels op zijn.
1 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 13 Jul 2019, 10:45

Joost Bowmore schreef:Wat bedoel je met slechte batches uit 2018? Ik kan mij moeilijk voorstellen dat een aantal batches uit 2018 niet goed zijn en 2019 ineens iets anders laat zien... Het zijn geen single cask bottlings maar verschillende vaten die gemengd worden en op kwaliteit en smaak worden gecontroleerd. Dan is het zeer onwaarschijnlijk dat een bottling van ca. een half jaar ouder ineens een geheel ander smaakpatroon geeft.

Verder vraag ik mij af of de wijziging op het etiket niet betekent dat het een andere serie (lees wel echt 18 jaar) is. Men lijkt er vanuit te gaan dat de Allardice 18 yr uit 2019 in werkelijkheid 24 yr oud is maar het kan ook goed zijn dat de vaten uit die tijd inmiddels op zijn.

Glendronach is pas vanaf half 2002 weer gaan produceren, dus een daadwerkelijk 18 jarige release is simpelweg nog niet mogelijk. Bovendien is er in 2002 slechts een half jaar geproduceerd. Ik verwacht dan ook pas vanaf 2021 een nieuwe Allardice, precies zoals de nieuwe Revival pas in 2018 op de markt kwam.

Vergeet ook niet dat voor zowel de single casks, de Parliament als de Allardice momenteel uit dezelfde stock aan casks moet worden gevist. De beste vaten worden dan als single casks gebotteld, lijkt me en daarna zal eerst de Parliament op peil worden gehouden. Je ontkomt er dan bijna niet aan dat de Allardice kwalitatief wat achteruit gaat. Ik heb verder overigens geen ervaring met latere batches van de Allardice.

Ben het er wel mee eens dat het vreemd zou zijn wanneer de blijkbaar mindere batches uit 2018 in 2019 ineens niet meer voor zouden komen.
1 x

Lakerfield
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 13 Jul 2019, 15:12

Joost Bowmore schreef:Wat bedoel je met slechte batches uit 2018? Ik kan mij moeilijk voorstellen dat een aantal batches uit 2018 niet goed zijn en 2019 ineens iets anders laat zien... Het zijn geen single cask bottlings maar verschillende vaten die gemengd worden en op kwaliteit en smaak worden gecontroleerd. Dan is het zeer onwaarschijnlijk dat een bottling van ca. een half jaar ouder ineens een geheel ander smaakpatroon geeft.

Niet zozeer slecht maar wel anders dan voorgaande batches van de Allardice. Denk aan dunner ofwel meer gebruik van refill vaten, hier en daar zwaveliger, zuurder, zelfs een medicinale smaak heb ik voorbij horen komen. Zelf heb ik alleen mindere ervaring met eentje van juni 2018, die ontbrak aan diepte en was simpelweg minder 'in your face'.

Nu ben ik niet iemand die elke batch heeft geproefd dus neem het met een korreltje zout, maar de algemene strekking onder fans (en dus tevens critici) van Glendronach is dat de batches van juni t/m augustus 2018 minder waren in vergelijking met eerdere batches. En batches verschillen nu eenmaal, zij het miniem. Onwaarschijnlijk dat de 2019 bottelingen beter zijn? Misschien. Het is ook onwaarschijnlijk dat er mindere batches bestaan dan, aangezien er op kwaliteit en consistentie wordt gecontroleerd.. But here we are. Blijft mensenwerk.

Joost Bowmore schreef: Verder vraag ik mij af of de wijziging op het etiket niet betekent dat het een andere serie (lees wel echt 18 jaar) is. Men lijkt er vanuit te gaan dat de Allardice 18 yr uit 2019 in werkelijkheid 24 yr oud is maar het kan ook goed zijn dat de vaten uit die tijd inmiddels op zijn.

Ze moeten het nog steeds doen met voorraad van 1996 of eerder, die er nog wel is kijkende naar recente single cask releases. Als je terug rekent naar mei 2002 kom je nog niet op 18 jaar uit en de jongste whisky moet écht 18 jaar oud zijn om dat label te mogen dragen. Daarnaast heb ik ook het idee dat Rachel Barrie een evenwichtiger profiel najaagt in tegenstelling tot Billy Walker, die de sherry wat meer zijn gang liet gaan. Niet zo'n leuk voorbeeld is de meest recente 'Cask Strength' botteling.. :domdom
0 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 13 Jul 2019, 17:29

Regelmatig komen hier in dit topic verhalen voorbij over de bonusjaren op de diverse Glendronach OB bottelingen. De
12Y en 15Y zijn inmiddels al weer een tijdje zonder bonus jaren beschikbaar.
Nou vroeg ik me af, is er iemand die van de 12 en 15 alle expressies uit de bonusjaren heeft geproefd, en dus een vergelijking kan maken met de flessen van vóór de distillery shutdown en ook die van ná de bonustijd?
Is er ook een zogenaamde golden spot te vinden in de bonusjaren?

Ook vroeg ik me af of er interesse onder de forumers is om een sample set samen te stellen van de 12 en 15 (en volgend jaar wellicht de 18Y) met daarin een fles van voor de sluiting, alle 6 bonusjaren en een 'nieuwe' fles zonder bonus?
Volgens mij zouden we dat met zijn allen op het forum voor elkaar moeten kunnen krijgen.
Ikzelf kan alvast een 12Y met 6 bonus jaren inbrengen. Het begin is er al dus :duimop.
Ik ben benieuwd of er interesse is voor mijn idee èn of er iemand een antwoord heeft op mijn vragen.
1 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”