Hoe Whisky te bewaren ?
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Re: Whisky opslaan
r.van.lierop schreef:Waarschijnlijk is dit al eerder besproken, maar ik kon het zo niet vinden. Mijn vraag is vrij simpel (denk ik).
Wat is de beste manier om een fles whisky op te slaan? Ik heb gelezen dat dit in ieder geval uit de zon is en in een fles waar weinig lucht bij zit
hieruit komen verschillende vragen
1) Kan whisky in een garage opgeslagen worden?
2) Hoe kan ik mijn whisky veilig opslaan?
3) Moet de fles rechtop staan of juist liggen (zoals wijn)?
4) Heeft whisky een houdbaarheidsdatum?
Ik verwacht dat er nog meer dingen zijn om rekening mee te houden, alle tips zijn welkom!!!
Wat Hammerhead zegt + deze aanvullingen:
Whisky bewaar je ALTIJD donker als je niet van plan bent iets binnen afzienbare tijd open te maken. Je kunt alle tips volgens, maar als een fles dag in dag uit aan licht wordt blootgesteld dan gaat ie alsnog achteruit. Etiket knapt er ook niet van op, UV is killing voor eigenlijk alles.
De dozen van D12 zijn hier perfect voor; rechtop en droog en je kunt er ook nog op kwijt wat er in zit.
Wil je whisky echt lang bewaren (> 3 jaar) dan is het verstandig de dop te sealen met wax. Heb je tijd over dan is het verstandig je flessen eens per half jaar/jaar 'over de kop te slingeren'. Dat zorgt er voor dat de kurk blijft doen wat ie moet doen.
Heb je een redelijk vermogen aan sapjes staan dan is het slim om je verzekering aan te passen....

4 x
- HammerHead
- Whisk(e)y goeroe

Re: Hoe Whisky te bewaren ?
Stukje over kurk (of eigenlijk tegen kurk): https://www.thedailybeast.com/dear-whiskey-brands-please-stop-using-corks?fbclid=IwAR3pct8e_ayHrAI_s6oPKsLcQDeeP58DI27P5w0K-HaX5DsSKUpMFOjxsbc.
Nu heb ik zelf over het algemeen geen problemen met kurken, zeker niet omdat ik toch alleen maar flessen open die na 2000 zijn gebotteld. Ik heb het idee dat de 'crumbling corks' waar deze meneer het over heeft voornamelijk op hele oude flessen zitten. Deze zitten ten eerste al veel langer in de hals van de fles en toen ze de fles in gingen was de kwaliteit van kurken denk ik ook minder consistent.
Nu heb ik zelf over het algemeen geen problemen met kurken, zeker niet omdat ik toch alleen maar flessen open die na 2000 zijn gebotteld. Ik heb het idee dat de 'crumbling corks' waar deze meneer het over heeft voornamelijk op hele oude flessen zitten. Deze zitten ten eerste al veel langer in de hals van de fles en toen ze de fles in gingen was de kwaliteit van kurken denk ik ook minder consistent.
1 x
HammerHead schreef:Stukje over kurk (of eigenlijk tegen kurk): https://www.thedailybeast.com/dear-whiskey-brands-please-stop-using-corks?fbclid=IwAR3pct8e_ayHrAI_s6oPKsLcQDeeP58DI27P5w0K-HaX5DsSKUpMFOjxsbc.
Als ik het artikel juist interpreteer, dan hebben die 'crumbling corks' waar deze meneer het over heeft vooral betrekking op whiskyflessen die liggend worden bewaard. En ehhh, dat is volgens mij één van de eerste lessen die we allemaal hebben geleerd: Whisky hoort rechtop te staan (al zie je soms ook nog gewoon schrijnende situaties bij slijters notabene
En de crux van zijn betoog zit 'm vooral in de laatste zin: Als je over wilt stappen op draaidoppen, zal daar nog wel een flinke slag in gemaakt moeten worden. Heb namelijk al een aantal keren gehad dat een draaidop al heel snel 'lam' of doorgedraaid was en vrij losjes op de fles zat. Vaker dan dat ik problemen heb gehad met kurken (tot dusverre nog maar één keer een gebroken kurk gehad).
Oftewel, pas als er echt goede en solide draaidoppen als alternatief worden gebruikt zou voorzichtig de strijd met de kurk-puriteinen aangegaan kunnen worden.
1 x
- HammerHead
- Whisk(e)y goeroe

De draaidoppen op Japanse whiskies zijn over het algemeen best goed. Ook het type doppen op sampleflesjes zijn niet zomaar door te draaien. Waar een wil is is een weg lijkt me.
0 x
- Reichenbach
- Moderator

Ik heb bij mijn weten twee keer een gebroken kurk gehad, een kurkentrekker geeft dan uitkomst. En een kleine verzameling oude kurken natuurlijk.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
Heb net een fles open gemaakt. De kurk brak af en met een kurkentrekker de resten eruit gehaald maar de kurk viel helemaal uit elkaar. Dus nu een volle fles met boven op stukjes kurk. Heb nog een lege fles staan. Dus zit te denken aan fles schoonmaken, trechter met koffiefilter erop en dan fles rustig overgieten naar andere fles. Of is er een betere manier?
0 x
Dat zou ik ook zo doen. Heb zoiets ook een keer gehad.
Mijn ervaring was wel dat het koffiefilter zich vast zuigt aan de trechter. Met als gevolg dat de doorloop heel langzaam gaat.
Mijn ervaring was wel dat het koffiefilter zich vast zuigt aan de trechter. Met als gevolg dat de doorloop heel langzaam gaat.
1 x
- Wouter1981
- Whisk(e)y goeroe

Misschien beter met een thee zeefje in de trechter.
En niet te koud filteren natuurlijk
En niet te koud filteren natuurlijk

5 x
- defeatless
- Moderator

Dat gebeurd inderdaad wel eens, is altijd ff minder. Daarom altijd een doosje kurken bewaren met diverse formaten.
Maar wat Wouter zegt, een theezeefje is effectiever.
Maar wat Wouter zegt, een theezeefje is effectiever.
0 x
Bedankt voor de reacties. Morgen op jacht naar een theezeefje. Hier alleen koffie in huis...
Had al kurken bewaard dus die komen nu goed van pas. Deze fles is ook al wat ouder dus kon een keer gebeuren.
Had al kurken bewaard dus die komen nu goed van pas. Deze fles is ook al wat ouder dus kon een keer gebeuren.
0 x
Mocht je een naar binnen gevallen kurk hebben of kurk resten in de fles, daar heeft dhr Horst Luening een verrassende oplossing voor in het volgende filmpje.
https://youtu.be/C9YWtJq58PU
1 x
De bekende pedaalemmerzak truc werkt perfect, al een paar keer moeten toepassen 
0 x
Freezeroz schreef:Mocht je een naar binnen gevallen kurk hebben of kurk resten in de fles, daar heeft dhr Horst Luening een verrassende oplossing voor in het volgende filmpje.
Wat een Held, onze Horst

2 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Freezeroz schreef:Mocht je een naar binnen gevallen kurk hebben of kurk resten in de fles, daar heeft dhr Horst Luening een verrassende oplossing voor in het volgende filmpje.
Maakt ‘Der Horst’ er ook weer ranzige geluiden bij? Alsof een bouvier een bak yoghurt leeg lebbert.
1 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”