Balblair expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Piet
Moderator
Moderator

Balblair expressies

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Jan 2011, 12:06

Tijdens mijn eerste Twitter Tasting (Twasting) de Balblair 2000/2010 43%. en 1989/2010 43% OB geproefd.
De twasting gastheer was de Balblair Distillery Manager, John MacDonald.

Blauw:
Balblair Vintage 2000 Highland Single Malt, 1st release, 43%, 5cl. Natural color.
Waarschijnlijk 9 of 10 jaar oud. Een prima alround whisky

Rood
Balblair Vintage 1989 Highland Single Malt, 2nd release, 43%, 5cl. Natural color.
Bottled 2010 dus 20 of 21yo. Een goede aperitief dram.

Notities staan in de betreffende rubriek.

Voor foto's en het verloop van de Twasting zie: 10 nov '10: Balblair Whisky Twasting: Twitter live tasting.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Piet
Moderator
Moderator

Nieuwe Balblair Vintage expressie 2001/2011 op Twitter

Ongelezen berichtdoor Piet » 03 Nov 2011, 09:33

Vandaag de introductie van een nieuwe Vintage zowel op de distilleerderij als op Twitter.
Voor dat laatste zijn er wereldwijd samples verstuurd.

Balblair 2001: New Vintage, New Look, New Home
On Thursday an event at the distillery will be running parallel to our Twitter gig. We will be unveiling the new vintage for the first time in an updated packaging and cutting the ribbon on the new Brand Home – our stunning new visitor facility.

Our guests will be able to see your tweets projected live onto a wall! They will be encouraged to tweet their
thoughts too so if you want to partake in the event as it happens at Balblair, please join us between 9.30am and 2.30pm GMT.

Balblair 2001 will be unveiled on Thursday at Balblair's Brand Home. The new facility occupies an old malting barn at the distillery and offers a tasting and brand education experience enhanced by audio-visual presentations. A small brand shop is now also operational and offers a rare opportunity to fill your own bottle of Balblair straight from the
cask.

Balblair 2001 is bottled at 46% ABV
Balblair 2001 is non chill-filtered
Balblair 2001 is bottled at its natural colour
Balblair 2001 was matured entirely in top quality White American Oak, ex-bourbon casks

Ik ben een van de gelukkigen (tnx John!) ... ben benieuwd !
0 x

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Nieuwe Balblair Vintage expressie 2001/2011 op Twitter

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 03 Nov 2011, 09:49

Balblair 2001 is bottled at 46% ABV

Ooh, dat is mooi om te lezen! De twee OB's ('89 en '97) die ik geproefd had vond ik al erg lekker en ik denk dat een iets hoger percentage de subtiele smaken beter naar boven haalt. Ik hou het in de gaten.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Piet
Moderator
Moderator

Re: Balblair expressies

Ongelezen berichtdoor Piet » 03 Nov 2011, 09:56

Oh ja, vandaag vanaf 09:30 GMT te volgen op Twitter met #Balblair
0 x

Ignace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ignace » 04 Mar 2013, 08:19

Dit weekend voor het eerst naar een tasting geweest. Om de boel wat op te poken gestart met een Robert Burns Blended. Onmiddellijk daarna de Balblair 2002 geproefd. Zeer fijne zachte whisky. Er werd gewezen op de fruitige smaak... inderdaad, voor zo ver ik er iets van ken was daar inderdaad een fijne appeltoets in waar te nemen. Maar mijn referentie is steeds "kan ik deze whisky drinken". En met drinken bedoel ik niet een beetje proeven, maar wel "vul een flink glas en vul nog eens bij". ;)

Voor de rest van de tasting is deze Balblair wat mij betreft in pole position blijven liggen, de volgende whiskys die geproefd werden waren de Glen Scotia 12, Glen Scotia 14, Glen Scotia 16, gevolgd door (als ik mij niet vergis), de Glencadam 21 yo, (ééntje die ik vergeten ben, ik vraag het na en voeg hem toe, maar 't was iets dat mij niet kon bekoren vandaar dat ik het sneller vergeet :bigsmile ), om af te sluiten met een Blackadder.

Van deze die na de Balblair 2002 kwamen was de enige die mij bekoren kon de Glen Scotia 16 (altijd met in het achterhoofd: "drinkable or not".) Die Blackadder, daar moet je volgens mij echt voor zijn, 't was precies een café zonder rookafvoerinstallatie in de tijd voor het rookverbod... :D

Maar ik kan besluiten dat de Balblair 2002 is een pareltje is.
0 x

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 24 Jan 2015, 10:47

Als opvolger voor mijn Balblair 2003 denk ik aan een Balblair 1997 2nd release. Op Whiskybase zag ik dat er twee versies zijn, met vergelijkbare scores: één gebotteld in 2012 en één gebotteld in 2013. Heeft iemand ervaring met beide versies en een voorkeur voor één van de twee?
0 x
Afbeelding

roetertoeter
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor roetertoeter » 30 Mei 2018, 13:46

Kan iemand verklaren waarom de nieuwe 1991 release 50 euro duurder is (op dramtime in ieder geval) dan de 1990 van de afgelopen jaren?
0 x
Afbeelding

Mark
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mark » 30 Mei 2018, 19:21

roetertoeter schreef:Kan iemand verklaren waarom de nieuwe 1991 release 50 euro duurder is (op dramtime in ieder geval) dan de 1990 van de afgelopen jaren?

Ze verkopen het toch wel, dus waarom niet 'iets' meer ervoor vragen..
0 x

Thanatos
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Thanatos » 28 Jun 2018, 15:41

De 1990 was met zijn €100,- koers toch ook wel een echte BFYB. Deze 1991 voor rond de €150,- is nog steeds wel redelijk goed geprijsd voor zijn leeftijd en tov concurrenten.

Ralfy op youtube heeft deze zeer recent letterlijk met liefdes verklaring de hemel in geprezen :bigsmile
0 x

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 28 Mar 2019, 15:49

1 x

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 28 Mar 2019, 18:02

"Balblair removes vintages ..." :nono :nono :nono
1 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 28 Mar 2019, 18:30

Mermur schreef:"Balblair removes vintages ..." :nono :nono :nono
Doen ze hun unique selling point de deur uit. Of dat slim is, dat is nu net de charme van Balblair (wat naar mijn mening verder geen slechte whisky is).
Er lijkt ook wel een flinke opslag op de prijs te komen, jammer.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 28 Mar 2019, 22:51

Reichenbach schreef:
Mermur schreef:"Balblair removes vintages ..." :nono :nono :nono
Doen ze hun unique selling point de deur uit. Of dat slim is, dat is nu net de charme van Balblair (wat naar mijn mening verder geen slechte whisky is).
Er lijkt ook wel een flinke opslag op de prijs te komen, jammer.

Uiteraard, want nieuwe fles en nieuw logo. Daar heeft iemand van PR een hele dure auto voor kunnen kopen en dat moet zich terugbetalen.

Op het afgelopen whiskyevent stonden die laaielichters van Boomsma nog hoog van de toren te blazen met het vintage verhaal.... Maar goed, ik mocht ze even al niet.
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 29 Mar 2019, 08:38

defeatless schreef:Op het afgelopen whiskyevent stonden die laaielichters van Boomsma nog hoog van de toren te blazen met het vintage verhaal.... Maar goed, ik mocht ze even al niet.

Misschien omdat ze het toen zelf nog niet wisten? Afgelopen weekend op WWT ook een tijdje met mensen van Boomsma gesproken ('laaielichters' was daarbij niet direct de term die in me opkwam overigens :Scratch ) en daar werd wel gewoon verteld over het einde van het Vintage-verhaal, en hoe jammer zij dat ook vonden. En dat het (vrij vertaald) mogelijk ook te maken had met meer bewegingsvrijheid voor de distillery, omdat je bij een aged niet persé meer alles uit hetzelfde distillatiejaar hoeft te pakken, je hebt dus een ruimere selectie aan vaten.
Daarnaast zal het ook zeker een commerciële keuze zijn van Balblair, de prijzen voor de nieuwe flessen zijn alvast weinig hoopgevend. Helaas past het wel weer helemaal in de richting waarin de whiskywereld zich aan het bewegen is.
2 x

Mark
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mark » 29 Mar 2019, 09:48

Vanuit het oogpunt van de distillery snap ik wel waarom ze deze keuze gemaakt hebben, en wat Dre al aangeeft, ze kunnen nu makkelijker blenden en een constante(re) smaak aan hun whisky's geven.

Wel jammer dat ze dit hebben doorgevoerd, vind het vintage verhaal een stuk leuker dan een jaartal die op m'n fles geplakt is. En daarbij lijken de prijzen ook behoorlijk verhoogd te zijn.. :?
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”