Oogadal schreef:defeatless schreef:Ze waren netto betaler. Dus dat valt tegen.
Wel bij de feiten blijven Alex, niet zo maar wat roepen omdat je 'iets' gehoord hebt. UK kreeg een hele vette korting. Dit zijn wat bedragen:
UK 7 miljard
FR 19 miljard
D 23 miljard
NL 4 miljard
IT 13 miljard
S 10 miljard
Ik denk dat we kunnen stellen dat gezien de omvang van de economie de UK een hele goede deal had.
Jullie hebben allebei gelijk. Gezien de omvang van de economie hadden ze inderdaad een zéér goede deal (volgens mij was Thatcher daarvoor verantwoordelijk). Maar het maakt nogal uit of je veel bijdraagt en ook veel terugkrijgt aan subsidies, of vooral veel bijdraagt.
Overigens is van bovenstaand lijstje enkel Spanje netto-ontvanger. De rest betaalt allemaal meer dan het ontvangt (ja, zelfs Frankrijk)
Cijfers komen denk ik
hier vandaan?
Mooi overzicht. Kun je per land direct zien wat ze betalen en spenderen.
Voor hoe de situatie er nu bij ligt in het VK: ik weet dat ik dus altijd de verwachting heb uitgesproken dat ze de keutel nog wel zouden intrekken. Die mening heb ik vorige week moeten bijstellen, de Britten zijn koppig genoeg zonder deal te vertrekken. Goed, dat hebben ze dan dus ook weer weggestemd.
Enige wat nu eigenlijk nog op tafel ligt is uitstel. En of uitstel dus afstel wordt, zoals hierboven geschetst.
Enerzijds wil de EU graag dat het VK erbij blijft. Een tweede referendum is echter uitgesloten door het parlement. Dus is als EU je enige kans om te proberen het proces zo te vertragen (daar helpen de Britten gelukkig zelf aan mee) dat er inderdaad nieuwe verkiezingen komen. Waarbij dan wat opties komen zodat het VK erin blijft (of dat nou een nieuw referendum is of ook complete incompetentie van de nieuwe regering om wel een Brexit-deal te onderhandelen waar iedereen achter staat).
Anderzijds wil je als EU de situatie voorkomen dat je min of meer moet buigen voor het VK en ze een te gunstige deal moet meegeven (omdat het alternatief een no-deal Brexit is). Dat kan namelijk een zeer gevaarlijk precedent scheppen voor andere Exit-roepers van populistische partijen in Europa. Wat dat betreft vind ik trouwens dat de EU het goed doet, ze spelen hard-ball. Als het dan toch niet lukt het VK binnenboord te houden moet in elk geval iedereen zien wat een bende het vervolgens wordt in de VK en wat een schade het de economie e.d. toebrengt.
Mijn verwachting is nu eigenlijk dat de EU min of meer wel een beetje klaar is met het VK.
Die eerste situatie (nieuwe verkiezingen), is meer wishful thinking. Je hebt daar zelf betrekkelijk weinig invloed op want het is een interne aangelegenheid. Ook is de uitkomst niet te voorspellen en daarmee de gevolgen niet. Dit circus kan bij wijze van spreken elke keer 4 jaar duren tot volgende verkiezingen (of hoe lang die termijn in het VK ook is). Daar zit denk ik niemand op te wachten.
Ik denk dat de Britten komende donderdag/vrijdag te horen gaan krijgen dat tenzij ze bereid zijn concessies te doen (en dat zijn ze niet) minimaal 1 maar misschien wel een meerderheid van de lidstaten ze geen uitstel zal gunnen.
En aangezien dat de laatste strohalm was, ben ik benieuwd wat er dan in die lange week in het VK gaat gebeuren. Misschien wel een soort emergency vote om de uittreding in te trekken ofzoiets. Zet de popcorn maar klaar! ORRRDEEER!!!!!