Poll: Whisky lintjes, medailles, awards en bijbels

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Voor of tegen Whisky lintjes, medailles, awards en bijbels ?

Pro: Ik laat me graag helpen/leiden door het oordeel van een (onpartijdige) jury.
17
49%
Contra: Ik heb niet zo veel met deze erkenningen en laat me liever leiden door eigen oordeel.
18
51%

Totaal aantal stemmen: 35

Piet
Moderator
Moderator

Poll: Whisky lintjes, medailles, awards en bijbels

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Jul 2011, 13:41

In samenwerking met Whisky Passion een nieuw onderwerp met een poll, de derde in deze reeks. De volledige stellingtekst staat op blz. 50 en 51.
Net als de vorige is de stelling in WhiskyPassion een Pro/Contra stelling. Ook dit keer zullen we in de poll geen nuance aanbrengen. Dat kan uiteraard wel in de vorm van commentaar. Want ook de commentaren van de stellingnemers brengen aardig wat nuance aan in de voor en tegenstellingen.

Zo vind ik het nog al een verschil of een Award of beoordeling afkomstig is van een commerciële instelling of zoiets als MaltManiacs, om maar wat te noemen. Het laatste heeft voor mij aanzienlijk meer waarde, of eigenlijk als enige waarde.

De stelling uit "De puntjes op de whisky-i"
Clobnair Ceann, Pro: .....Laat je als koper nooit leiden door wat er op de één of andere whiskyblog te lezen staat, en ruik, proef en keur liever zelf. Maar als je nood hebt aan een gids op je pad, vertrouw dan maar gerust op het wijze oordeel van een onpartijdige jury mét de nodige kennis van zaken.

Klaas Verzeilberg, Contra: .....Deze awards en competition zijn op zich wel leuk, alleen mogen we er niet meer van maken dan het in feite is. We mogen onze eigen smaak, onze eigen voorkeuren niet opzij gaan schuiven om te volgen wat ons wordt voorgekauwd. Het is dus vooral een kwestie van eigen interpretatie en eigen evaluatie, want niks is zo persoonlijk als eigen smaak.

Ook hiervoor geldt:
De redactie van Whisky Passion vraagt om reacties en zal er daarvan een aantal, "de meest opmerkelijke en interessante", gaan publiceren. Ik heb hierover contact gehad met Ronald Zwartepoorte, (hoofdredacteur) en hij zal graag gebruik maken van de poll en eventueel reacties uit dit bericht ook publiceren in het magazine.

Houd er dus rekening mee dat wanneer je hier reageert, deze reactie gepubliceerd zou kunnen, kan en mag worden in een van de volgende Whisky Passion magazines.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Poll: Whisky lintjes, medailles, awards en bijbels

Ongelezen berichtdoor JayDie » 08 Jul 2011, 14:58

Ik heb "Contra" gestemd, maar voel voor beide wel wat. Precies om die reden: niets is zo persoonlijk als smaak. Als een whisk(e)y een Gold Medal wint, waar wint die dat dan voor? Wie is de organiserende partij? Is die medaille gewonnen bij een keuze uit bv. 10 whiskies? Hoe komt die selectie dan tot stand?

Het zegt eigenlijk allemaal niet zoveel... Als een supergeturfde whisky ineens hoge scores haalt, maar jij houdt niet van rokerig / turf, dan moet je het natuurlijk niet ineens lekker gaan vinden door die scores!

Ook wel deels voor, maar dan voornamelijk op de "bijbels" in deze poll-vraag: een proefnotitie, objectief geschreven, kan je helpen bij een keuze. En dan geen notities als "deze is erg lekker", maar specifieke termen als lapsang thee, appel, rozijnen, kokos, vanille, etc. Ja, ook deze termen hebben weer (sub)categorieen, dus hoe specifieker, hoe beter!

Helaas zijn teveel notities te persoonlijk of te commercieel (in een commerciele notitie zal maar weinig negatiefs staan).

Benieuwd naar jullie meningen!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Fi-Wi
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Fi-Wi » 09 Jul 2011, 01:09

Tegen: mijn smaak is mijn smaak en de smaak van een ander is zijn/haar smaak. De omschrijving van de beleving van een ander is voor mijn eigen impressie van generlei waarde.
0 x
LAT 57 17.9ºN, LONG 6 21.5ºW

Afbeelding

ea teasse
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor ea teasse » 09 Jul 2011, 09:58

Ik heb pro gestemd. Even verduidelijken:

De score en of hij goed of slecht wordt bevonden, daar kijk ik niet naar. Wat is wel doe is van 1 botteling verschillende reviews erbij pakken en het smaken pallet nakijken. Als de verschillende reviews min of meer in dezelfde lijn liggen op dat gebied, en het pallet spreekt me aan, dan ga ik erachter de whisky aan. Of hij nu goed of slecht bevonden werd in de reviews.

Ik vind niks zo belangrijk in whisky als mijn eigen smaak volgen. Maar om daarin een beetje naslagwerken te raadplegen om in een richting gestuurd te worden vind ik voor mij wel OK. Ik kan zelf nog alijd bepalen of ik die richting al dan niet volg.
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 09 Jul 2011, 15:42

Drijft zo'n "another gold medal" de prijs ook niet onnodig op...?
0 x

liefmans
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor liefmans » 09 Jul 2011, 16:47

Zojuist voor contra gestemd om twee redenen,

er bestaan zoveel verschillende wedstrijden, boeken en blogs dat bijna alles wel ergens een lintje of een award kan oppikken (zeker als je ergens flink wilt sponsoren). Tweede reden is dat die awards ed er voor zorgen dat je een deel whiskykopers, gebruik liever niet het woord liefhebber, krijgt die alles kopen wat goede recensies krijgt en dan enkele weken, maanden later met flinke marge doorverkopen. Distilleerderijen en bottelaars zien dit gedrag ook en brengen hun volgende botteling een stuk duurder op de markt. Krijgt deze botteling weer goede punten dan herhaalt dit spelletje zich tot vervelens toe.

Indien je weet wie de recensie of de award uitreikt en je weet ook hoe die persoon zijn persoonlijk smaakprofiel zich verhoudt tot het jouwe kan je idd vaak lekkere flessen vinden die je anders misschien niet had gevonden, maar blind vertrouwen op awards en/of bloggers zou ik toch niemand aanraden.
0 x
Afbeelding

arjantje87
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor arjantje87 » 10 Jul 2011, 14:00

Ik heb zojuist contra gestemd.

Ik heb contra gestemd omdat ik het vaak vergelijk met een wandeling door een stad.
Je ziet vaak de mooiste dingen als je verdwaalt. En dit geldt hetzelfde voor whisky's.
Het leuke van whisky's drinken is om er zoveel mogelijk te proberen en zo zelf te ontdekken wat je wel en wat je niet lekker vindt ongeacht of die whisky een lintje of een award heeft gekregen.
En er is niks zo verschillend dan smaak!

slainte mhath !

Arjan :Pipersmile
0 x
Afbeelding

TheFrankMan
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor TheFrankMan » 12 Jul 2011, 20:21

Ik beslis zelf wel wat lekker is
Smaken verschillen

The Frank Man
0 x

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 13 Jul 2011, 10:47

Ik heb pro gestemd.

Ik bekijk dit onderwerp even vanuit het perspectief van een whiskybeginner. Toen ik nog maar 7 maanden terug begon stond ik bij de slijter naar een muur vol whisky te turen en dat was nog maar een deel van wat er te koop is. Om een beetje overzicht te krijgen ben ik gaan zoeken naar whisky's die de moeite waard zijn. Hierbij heb ik ook naar awards en prijzen gekeken en vond dit handige wegwijzers voor de beginneling. Natuurlijk heb ik van elke whisky niet blind één willekeurige award gevolgd, maar heb zoveel mogelijk meningen verzameld. Als een whisky door vele reviewers geroemd wordt, zal ik hem toch hoog op de aankooplijst zetten.

Deze aanpak heeft mij totnogtoe een plank whisky's opgeleverd waar ik zeer tevreden over ben. De enige whisky waar ik wel spijt van heb is er een die ik blind, zonder informatie vooraf, heb gekocht omdat hij er interessant uit zag. :domdom

Inmiddeld ben ik niet zo heel groen meer, dus het belang van awards en lintjes bij aankopen is inmiddels minder geworden, maar nog steeds nuttig om mij nog onbekende whisky's onder de aandacht te brengen. Hierbij kijk ik het liefst naar blind geproefde awards (Malt Maniacs) en meningen diegene van wie ik de smaak vind overeenkomen met de mijne.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 13 Jul 2011, 11:15

Piet schreef:...Zo vind ik het nog al een verschil of een Award of beoordeling afkomstig is van een commerciële instelling of zoiets als MaltManiacs, om maar wat te noemen. Het laatste heeft voor mij aanzienlijk meer waarde, of eigenlijk als enige waarde.

Voor alle duidelijkheid, ik heb contra gestemd omdat ik er niets mee heb. Helaas maakt de stelling geen onderscheid tussen wel of niet commercieel (zelfs dat is vaak moeilijk te achterhalen).
Aan de MaltManiacs awards hecht ik wel degelijk waarde, voor mij eigenlijk de enige uitzondering en voor wat ik weet ook de enige echt niet-commerciële instelling.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 13 Jul 2011, 16:22

Piet schreef:
Piet schreef:...Zo vind ik het nog al een verschil of een Award of beoordeling afkomstig is van een commerciële instelling of zoiets als MaltManiacs, om maar wat te noemen. Het laatste heeft voor mij aanzienlijk meer waarde, of eigenlijk als enige waarde.

Voor alle duidelijkheid, ik heb contra gestemd omdat ik er niets mee heb. Helaas maakt de stelling geen onderscheid tussen wel of niet commercieel (zelfs dat is vaak moeilijk te achterhalen).
Aan de MaltManiacs awards hecht ik wel degelijk waarde, voor mij eigenlijk de enige uitzondering en voor wat ik weet ook de enige echt niet-commerciële instelling.

Ik onderschrijf 100% wat Piet hier zegt. Ik probeer me niet te laten verleiden tot het geven van punten, sterren of wat dan ook bij mijn reviews. Het is volkomen maar dan ook 100% volkomen arbitrair. Wat ik die dag heb gegeten, hoe ik mij voel, heb ik ruzie met mijn vrouw, ben ik uitgelaten blij. Al deze factoren bepalen wat ik van een bepaalde drank vind.
Dat neemt niet weg dat ik een professionele mening kan hebben over een bepaalde product en dat geef ik dan ook, soms zelfs negatief, zoals mijn review over de G&G eigen import van Signatory Longrow. Maar ik probeer mensen die mijn blogs volgen niet lastig te vallen met Jock Shaw's punten. " Who died and made me God"?
De Malt Maniacs daar maak ik ook een uitzondering voor. Ook geef ik zelf wel degelijk punten aan een whisky bij whiskybase bijvoorbeeld, waardoor je een gemiddeld aantal punten kan krijgen van wat iedereen geeft. Bij Ab Dijksterhuis in een van zijn onderzoeken heb ik dat ook gedaan en de uitslag was zeer verassend. Als er meerdere mensen zijn die samen tot een oordeel komen, dan ben ik er voor. De lezer kan dan een gemiddeld aantal punten per dram zien en een conclusie trekken.

Gr,
Jock
0 x

semtex
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor semtex » 14 Jul 2011, 14:14

zoals zo vaak ligt de waarheid voor mij ergens in 't midden.
Whiskybijbel, of allerhande persoonlijke blogs, daar hecht ik geen enkele waarde aan. Het gata om een persoonlijke appreciatie van één iemand; en bij die blogs vaak nog van mensen die hoop en al 50 of 100 verschillende whisky's hebbehn gedronken. Sorry hoor, maar met zo'n beperkte ervaring kan je gewoon geen zinvolle recentie schrijven.

MM awards, of andere awards met een jury die onpartijdig, talrijk en ervaren is, da's andere koek.
Ik zal nooit zomaar een whisky kopen omdat hij een award heeft gekregen; verre van. Maar als 10 ervaren mensen zeggen dat whisky x niet te zuipen is, dan weet ik dat ik de moeite niet moet doen om hem te gaan zoeken.
0 x

Arnold1974
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Arnold1974 » 14 Jul 2011, 21:24

Ik heb PRO gestemd. Er zijn zo veel verschillende bottelingen (IB en OB) dat ik vaak door de bomen het bos niet meer zie en daar komt bij dat ik mijn geld maar een keer kan uitgeven. Awards/recensies zijn dan voor mij een (eerste) manier om een keuze iets te vereenvoudigen. MaltManiacs raadpleeg ik zelf veel, maar ook whiskybase (als er genoeg scores zijn gegeven aan een whisky) bekijk ik graag!

Arnold :Slainte
0 x
Afbeelding

André
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor André » 17 Jul 2011, 00:11

Hier nog een voorstemmer.
Het is natuurlijk wel zo dat je eigen mening het belangrijkste is, maar toch is het wel fijn te weten wat je mag verwachten. Daarvoor lees je proefnotities en reviews enz.... En daar hoort ook bij dat men er een of meerdere wil bekronen als beste van de stal, beste van het jaar of wat dan ook. Maar dat is menselijk. Ergens moet een sportief stukje competitie bij gemaakt worden, dat geeft waardering en zal er ook voor zorgen dat de producenten hun best doen om een goed en beter product neer te zetten.....
Of ze beginnen een eigen wedstrijd met hun eigen regels..... :bigsmile

Maar het zal ook wel waar zijn dat whiskys naarmate ze meer goud in de wacht slepen duurder worden.
Maar in de echte wereld is dat ook zo, naar mate men beter zijn best doet krijgt men een hogere beloning.
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 17 Jul 2011, 11:43

Hmm... ja, natuurlijk lees ik ook notities om te weten wat ik kan verwachten, maar zo heb ik de stelling niet opgenomen. Dat is m.i. meer gericht op awards, prijzen, lintjes en een heiligdom als Jim's Bible (of die van Michael Jackson, etc.).

Dus in dát opzicht: ja ik laat me leiden door notities, maar niet slechts één van één persoon. Blogs, fora, Malt Maniacs en ja... ook Jim's bijbel. Helaas is het niet ala minute mogelijk iets te proeven voordat je het koopt; dat doe ik op proeverijen en festivals, maar soms wil je gewoon een fles kopen en dan ben je aangewezen op persoonlijke meningen. Dát dus wel, maar niet zozeer de awards en prijzen die een fles gewonnen heeft, zeker niet als het een onbekende competitie is. Zoals eerder gezegd; zo kun je overal wel een prijs van maken. Denk aan: jij bent de allerliefste papa... ja... duh, maar ook de allervervelendste, want simpelweg heb je er maar één ;-) Een competitie als "beste whisky van dorp X" waar maar één distilleerderij staat.... euuuhh...

Ik heb dus het gevoel dat de stelling te breed is en we niet op één lijn zitten. Gezien mijn bovenstaande beschrijving blijf ik dus bij CONTRA, hoewel ik de bijbel lees, maar niet alleen daardoor laat leiden (of lijden)... :gnif
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”