Hoe Whisky te bewaren ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
CasVro
Actief lid
Actief lid

Re: Hoe Whisky te bewaren ?

Ongelezen berichtdoor CasVro » 08 Dec 2015, 14:09

Oké de een zegt de whisky niet in contact laten komen met de kurk, de ander doet het wel en dan zijn er nog die de flessen 2x per jaar omdraaien...
Ik heb wellicht de allermooiste/duurste whisky's, maar ik wil ze wel voor langere tijd bewaren!
Wat kan ik nou het beste hiermee doen? (ik zou bijv. bij sommige het geen probleem vinden om ze een 50 jaar te bewaren of ze later aan mijn kinderen te geven)

Ze staan nu in elk geval rechtop, in een donkere ruimte met weinig tot geen vochtigheid... :?
0 x
The Idea is not to live forever, but to create something that will.

Skiddilly
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Skiddilly » 08 Dec 2015, 14:17

CasVro schreef:Ze staan nu in elk geval rechtop, in een donkere ruimte met weinig tot geen vochtigheid... :?

En dan nog eens 2x per jaar omdraaien zodat de kurk niet indroogd. Heel veel meer kun je niet doen volgens mij..... misschien parafilm aanschaffen.
Maar als je echt van plan ben om ze 50jaar weg te zetten zou je misschien met een stift een streepje op het vulniveau kunnen zetten. Als hij gaat zakken zou ik hem alsnog opdrinken :lekker
1 x
Afbeelding
“Too much of anything is bad, but too much good whiskey is barely enough.”
- Mark Twain

mer1973
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor mer1973 » 08 Dec 2015, 15:07

Skiddilly schreef:
CasVro schreef:Ze staan nu in elk geval rechtop, in een donkere ruimte met weinig tot geen vochtigheid... :?

En dan nog eens 2x per jaar omdraaien zodat de kurk niet indroogd. Heel veel meer kun je niet doen volgens mij..... misschien parafilm aanschaffen.
Maar als je echt van plan ben om ze 50jaar weg te zetten zou je misschien met een stift een streepje op het vulniveau kunnen zetten. Als hij gaat zakken zou ik hem alsnog opdrinken :lekker

Volgens mij is dat omdraaien helemaal niet nodig. Bij het opentrekken van iedere nieuwe fles valt me op dat het onderste gedeelte van de kurk altijd nat is.
Door het hoge % percentage met het hoge vulniveau blijft de kurk altijd vochtig.

Let er maar eens op bij het openen van een nieuwe fles.

Dat streepje doe ik al jaren. En heb pas bij 1 fles problemen gehad (op 300 flessen). Denk dat donker en koel het belangrijkste aspect van bewaren is.
2 x

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 11 Dec 2015, 17:44

mer1973 schreef:Volgens mij is dat omdraaien helemaal niet nodig. Bij het opentrekken van iedere nieuwe fles valt me op dat het onderste gedeelte van de kurk altijd nat is.

Grappig is dan wel om te zien dat Wullie van Hielander Scottish Restaurant elke fles even snel kantelt voordat hij hem opent.
Kan natuurlijk ook een gewoonte tik zijn...volgende keer maar eens vragen als ik er ben...

:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

mer1973
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor mer1973 » 11 Dec 2015, 19:37

edwinedje schreef:
mer1973 schreef:Volgens mij is dat omdraaien helemaal niet nodig. Bij het opentrekken van iedere nieuwe fles valt me op dat het onderste gedeelte van de kurk altijd nat is.

Grappig is dan wel om te zien dat Wullie van Hielander Scottish Restaurant elke fles even snel kantelt voordat hij hem opent.
Kan natuurlijk ook een gewoonte tik zijn...volgende keer maar eens vragen als ik er ben...

:Slainte

Door het hoge % percentage met het hoge vulniveau blijft de kurk altijd vochtig.

Let er maar eens op bij het openen van een nieuwe fles.
0 x

Ledaigje
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ledaigje » 14 Dec 2017, 22:26

Schrok me vandaag een hoedje. Bij iedere fles die ik in de jaren heb gekocht, heb ik in wintertijd altijd een klein streepje gezet op de fles ivm het vulniveau.

Nu controleerde ik vandaag enkele flessen. Allemaal op of net boven/onder het streepje.
De enige die flink van het streepje afweek was een bowmore fles.
Door dit wetende enkele flessen bowmore gecontroleerd.
En wat bleek heel veel flessen met een drastisch lager niveau.
De Tempest flessen waren het ergste.
Omdat het om meerdere flessen ging heb ik het idee dat de kurken van bowmore niet echt van een goede kwaliteit zijn.
Iemand ervaring hier mee?.
0 x

Ledaigje
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ledaigje » 14 Dec 2017, 22:36

Whisky.jos schreef:Schrok me vandaag een hoedje. Bij iedere fles die ik in de jaren heb gekocht, heb ik in wintertijd altijd een klein streepje gezet op de fles ivm het vulniveau.

Nu controleerde ik vandaag enkele flessen. Allemaal op of net boven/onder het streepje.
De enige die flink van het streepje afweek was een bowmore fles.
Door dit wetende enkele flessen bowmore gecontroleerd.
En wat bleek heel veel flessen met een drastisch lager niveau.
De Tempest flessen waren het ergste.
Omdat het om meerdere flessen ging heb ik het idee dat de kurken van bowmore niet echt van een goede kwaliteit zijn.
Iemand ervaring hier mee?.

Probleem al opgelost.
Heb alle batches ,6 flessen, eens langs mekaar gezet.
Wat blijkt bij alle 6 de flessen is het niveau gelijk.
Ik zal wel een streepje op de fles hebben gezet in de zomer ipv de winter. ( in de zomer staat het niveau altijd hoger. Vandaar dat ik ook altijd dit doe in de winter). :domdom :HitHead
1 x

DramdrummerTom
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor DramdrummerTom » 27 Mar 2018, 22:22

4 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 12 Apr 2018, 09:49

Pas geleden een Ralfy video gezien over het 'Hoe je whisky te bewaren onderwerp'.
Ik had mijn opgeslagen/bewaar voorraad afgesloten met plastic (tegen eventueel vocht en ongewenst ongedierte), maar het was volgens Ralfy beter om de voorraad te laten ademen. Geen curver boxen/plastic zakken ed gebruiken dus.
Hij raadde ook aan om blikken kokers geopend te laten bij opgeslagen whisky. Dit omdat er anders oxidatie (roest) kan ontstaan aan de binnenkant.
Over het algemeen hecht ik niet zoveel waarde aan Ralfy zijn woorden. Maar deze twee hints heb ik wel ter harte genomen.
0 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 12 Apr 2018, 10:42

Dat van die natte karton smaak, zoals Ralfy dat aangeeft, komt imho niet door het bewaren in de doos/koker.
Dat is een luchtje en een smaakje dat ze Old Bottle Effect noemen (OBE).
We hebben hier een paar jaar terug via Bram (moge hij rusten in vrede ;) ) een 'oude flessen' tasting gedaan, daar zat het ook bij een aantal flessen in.

In vond deze tips eerlijk gezegd juist overdreven.
1 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 12 Apr 2018, 10:48

Die tips van ralfy zijn volgens mij vooral nuttig als je whisky in een niet perfect droge ruimte opslaat. Hij heeft ook wel eens een verhaal afgestoken over oxidatie die hij tegen kwam bij de deksel van kokers meen ik, die in een opslagbox hadden gestaan. Ik heb zoiets dus nog nooit meegemaakt.

Veel van zijn tips zijn ook nogal tegenstrijdig. Zo zou je whisky dus niet in de bijbehorende dozen/kokers moeten bewaren, omdat dit de smaak zou aantasten, maar een fles moet wel kunnen ademen? Dan wordt de smaak sowieso aangetast lijkt me.
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 12 Apr 2018, 11:06

defeatless schreef:In vond deze tips eerlijk gezegd juist overdreven.

Sluit ik me bij aan.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 12 Apr 2018, 18:57

Ik denk dat je de boel niet in een muf bedompt hok moet opslaan met sterke temperatuurwisselingen. Misschien goed zolang de boel nog in het vat zit, maar een fles wil je denk ik in een redelijk droge niet al te warme omgeving opslaan.

Als ik zijn filmpjes zo zie in zijn koude, klamme, bothy denk ik dat hij wel eens wat last kan hebben gehad van roestige blikken en muffe kartonnen verpakkingen. Maar in een modern Nederlands huis lijkt het me dat je het klimaat redelijk op peil kan houden.

En ik vind zijn filmpjes dus wel nuttig, ik heb er afgelopen tijd in ieder geval veel van geleerd.

Bij zijn manier van scoren kun je misschien wat vraagtekens zetten, al vind ik zelf dat je best extra punten mag geven voor een goede prijs/kwaliteitsverhouding, authenticiteit van een product of ambachtelijkheid van een producent en sommige andere wat minder tastbare aspecten. Zo lang je er maar rekening mee houdt dat dit in die score wordt meegenomen.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

r.van.lierop
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Whisky opslaan

Ongelezen berichtdoor r.van.lierop » 28 Jan 2019, 11:29

Waarschijnlijk is dit al eerder besproken, maar ik kon het zo niet vinden. Mijn vraag is vrij simpel (denk ik).

Wat is de beste manier om een fles whisky op te slaan? Ik heb gelezen dat dit in ieder geval uit de zon is en in een fles waar weinig lucht bij zit

hieruit komen verschillende vragen

1) Kan whisky in een garage opgeslagen worden?
2) Hoe kan ik mijn whisky veilig opslaan?
3) Moet de fles rechtop staan of juist liggen (zoals wijn)?
4) Heeft whisky een houdbaarheidsdatum?

Ik verwacht dat er nog meer dingen zijn om rekening mee te houden, alle tips zijn welkom!!!
0 x
Never delay kissing a pretty girl or opening a bottle of whiskey
-|Ernest Hemingway|-

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Whisky opslaan

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 28 Jan 2019, 11:37

1) Ja, mits niet te vochtig of te grote temperatuurschommelingen (probeer het binnen 5 graden te houden).
2) Qua diefstal beveiliging, of buiten bereik van kinderen o.i.d.? Ik zou met beiden rekening houden.
3) Altijd staand, de alcohol zal de kurk anders langzaam verteren.
4) Nee, in principe onbeperkt houdbaar. Een geopende fles whisky verandert wel wat van smaak door oxidatie (kan ook betekenen dat de inhoud beter van smaak wordt). Alleen als er minder dan een kwart in de fles zit zorg ik dat ik 'm redelijk vlot leeg heb (binnen circa een maand).
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”