The Scotch Malt Whisky Society

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: The Scotch Malt Whisky Society

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 27 Nov 2015, 10:58

Dit is iets leuks voor op een kerst- of verjaardagslijstje. Beroerd dat de kerstlijstjes voor dit jaar alweer weg zijn :bigsmile ..
0 x
Afbeelding

EMalt
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor EMalt » 27 Nov 2015, 14:41

Yapi schreef:
avdboom schreef:Klinkt op zich wel interessant voor iemand die graag wat unieks heeft.

Uit nieuwsgierigheid even op de site gekeken naar de bottelingen en misschien dat het aan mij ligt... Maar ik zie genoeg bottelingen, informatie er over en uit welke regio, maar niet van welke distilleerderij :? . Kijk ik verkeerd, komt het omdat ik een outsider ben of is dat de grote verassing?

Het is een beetje een detectivespel in het begin, hier heb je de oplossing

http://www.whiskyportal.com/smws/

elk beginnummer staat voor een distillery! Veel succes

Maar het hele idee van de SMWS is dat je een fles aanschaft op basis van de uitgebreide tastingnotes en de distillery er eigenlijk niet toe moet doen. Dat is ook één van de redenen waarom ze van vrijwel iedere distillery vaten kunnen krijgen.

Als je maar vaak genoeg drams van de SMWS proeft :nat ga je vanzelf de tasting notes herkennen en begrijpen.

Grtz,
EMalt
0 x

Mvamelsfort
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mvamelsfort » 30 Mar 2016, 06:43

Klopt het dat ze bijna niet vermelden wat voor vaten er gebruikt zijn (bourbon sherry etc.?).
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 30 Mar 2016, 07:26

SMWS vermeldt altijd welke vaten gebruikt zijn. Daarnaast vermelden ze of het first fill of refill is. Ook geven ze aan in welke smaak-categorie de whiskies vallen, bijvoorbeeld "Spicy & Sweet", "Old & Dignified", "Juicy, Oak & Vanilla", "Sweet, Fruity & Mellow", "Peated", etc.
1 x
Affirmanti incumbit probatio

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 29 Dec 2018, 23:17

Hi all,

Ik weet dat dit clubje onder vuur ligt, door overname door een groep investeerders. Maar toch ben ik nog lid, omdat die gasten toch vaak goeie drankjes bottelen.

Ik bestel zo af&toe, en ook wel eens wat mee voor deze of gene hier op dit forum. Als je wat tofs ziet, laat het dan vooral weten. Dan laat ik je weten wat het kost om één of enkele van die toffe flesjes mee te laten komen.

:Slainte
0 x
Afbeelding

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 17 Jan 2019, 14:34

Er is zojuist een Glendronach SMWS op refill bourbon gereleased (12yo op 58.2%). Wel geinig, kom je niet zo vaak tegen.

Ik overweeg om wat te bestellen, maar ze gaan snel. Incl alle verzending max €87.50 per stuk. Mogelijk iets goedkoper afhankelijk van het aantal mensen dat mee bestelt. Als je mee wilt doen graag PB.
1 x
Afbeelding

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 17 Jan 2019, 16:35

Nickolaas schreef:Er is zojuist een Glendronach SMWS op refill bourbon gereleased (12yo op 58.2%). Wel geinig, kom je niet zo vaak tegen.

Ik overweeg om wat te bestellen, maar ze gaan snel. Incl alle verzending max €87.50 per stuk. Mogelijk iets goedkoper afhankelijk van het aantal mensen dat mee bestelt. Als je mee wilt doen graag PB.

Ze gaan snel, dus ik bestel rond 17.30
0 x
Afbeelding

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 30 Jan 2019, 17:14

De outturn van deze maand is bekend. Deze komt vrijdag a.s. online. Ik weet nog niet of ik wat bestel (ik twijfel over de 21yo Laffie op sherry), maar kan altijd wat voor forumleden bestellen. Als ik je de outturn moet toe mailen, PM me dan even jouw mailadres.
0 x
Afbeelding

pieters87
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pieters87 » 21 Feb 2019, 09:36

Nickolaas schreef:Er is zojuist een Glendronach SMWS op refill bourbon gereleased (12yo op 58.2%). Wel geinig, kom je niet zo vaak tegen.

Glendronach heeft tijdens haar periode bij Pernod Ricard enkel bourbon vaten gevuld heb ik ooit gelezen.
Deze worden nu stelselmatig vekocht en quasi enkel en alleen aan de society blijkbaar... Billy Walker is degene die terug begonnen is met sherryvaten
2 x
Whiskyclub The Malt Mates Vosselaar
http://www.themaltmates.be

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 21 Feb 2019, 17:03

pieters87 schreef:

Glendronach heeft tijdens haar periode bij Pernod Ricard enkel bourbon vaten gevuld heb ik ooit gelezen.
Deze worden nu stelselmatig vekocht en quasi enkel en alleen aan de society blijkbaar... Billy Walker is degene die terug begonnen is met sherryvaten

Er staan toch 2 single casks en een small batch op WB uit 2006 en 2007, allemaal op sherry (Pernod was eigenaar van 2005 - 2008). Zijn dat dan re-racks of uitzonderingen op de regel?
0 x

pieters87
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pieters87 » 21 Feb 2019, 22:48

HammerHead schreef:
pieters87 schreef:

Er staan toch 2 single casks en een small batch op WB uit 2006 en 2007, allemaal op sherry (Pernod was eigenaar van 2005 - 2008). Zijn dat dan re-racks of uitzonderingen op de regel?

Op 1 van de 2 whiskies uit 2006 staat een foto en op de small batch ook.
Daarop staat "matured in the finest Pedro Ximinez casks from Spain.

Er is destijds door een blogger ooit een onderzoek gedaan naar de single casks van bvb glendronach.
Hij had daarop glendronach een mailtje gestuurd omdat bvb sommige casks nogal veel flessen opleverden, rekening houdend met de grootte van het vat en het toch wel gezakte alcoholpercentage ( ervan uit gaande dat ze gevuld zijn aan 63,5% )

Uit dat onderzoek is gebleken dat Glendronach aan cask management doet en bvb meerdere vaten samenvoegt en nog enkele jaren laat rijpen op bvb een ander vat. Omdat het product niet oplevert wat het zou moeten in het initiele vat bvb. Het zou zelfs zo zijn als ik het artikel las dat als er staat dat het in PX vat heeft gelegen, dit niet voor heel de periode op een PX vat moet geweest zijn. Dat zou ook de eerste 5 jaar in een oloroso en de volgende in een PX vat. Het vatnummer dat ze erop zetten is van het laatste waarin het gelegen heeft. In dit geval PX. Er zijn flessen gekend ( single casks ) waarop duidelijk op staat " matured in an oloroso cask for over 18 long years ". kijk naar bvb vatnummer 1557. op die van 2006 ( vat 1979 ) staat dat het in een PX vat gelegen heeft, dat het een 11 jarige is en uit 2006 komt. Niet dat het 11 jaar op een PX vat gelegen heeft.
Single Cask wordt hier dus een heel ruim begrip. Glendronach zou volgens dat artikel in die blog wel gemeld hebben dat het nooit om finishes ging. Dus dat er wel degelijk een substantieel deel van de rijping in dat laatste vat plaatsvindt. Ik zie het dus nog wel mogelijk dat een aantal bourbonvaten worden overgetankt naar PX vaten. Die rijpen daar nog een jaar of 6 in en worden dan gebotteld als single casks. Enkel en alleen omdat dat PX vat als single cask wordt gebotteld.

Mijn bron heb ik toch even opgezocht omdat het toch wel een erg interessant artikel is:
https://myannoyingopinions.com/2014/02/ ... 45xnl80SDo
7 x
Whiskyclub The Malt Mates Vosselaar
http://www.themaltmates.be

Gijsbert
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Gijsbert » 23 Feb 2019, 19:33

Ik heb vandaag de talisker skye gekocht, mensen ervaring met deze whisky?
Gister een glas laprouig 10 years gedronken, wel een aparte (voor mij dan, heb nog niet heel veel whisky geprobeerd).
0 x

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 27 Feb 2019, 17:39

De outturn van deze maand is weer beschikbaar. Als er mensen zijn die 'm per mail willen ontvangen dan graag PB.
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 27 Feb 2019, 17:48

Gijsbert schreef:Ik heb vandaag de talisker skye gekocht, mensen ervaring met deze whisky?
Gister een glas laprouig 10 years gedronken, wel een aparte (voor mij dan, heb nog niet heel veel whisky geprobeerd).
In ieder geval goed op weg. Veel succes met de ontdekkingsreis. En wat die Laphroaig betreft; zeker apart voor als je net bent begonnen. Maar het is een goede vertegenwoordiger van het genre geturfde Islay whisky, laat je er dus niet door afschrikken.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 28 Feb 2019, 12:53

Gijsbert schreef:Ik heb vandaag de talisker skye gekocht, mensen ervaring met deze whisky?

Ooit geproefd, maar ik vond dat geen hoogvlieger. Ik ben sowieso geen Talisker-fan, maar dit vond ik wel een nieuw dieptepuntje.

Maar of deze posts hier thuis horen... :Scratch

:offtopic
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”