'Fake whisky'-probleem lijkt veel groter dan gedacht

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

'Fake whisky'-probleem lijkt veel groter dan gedacht

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 20 Dec 2018, 10:46

Ik krijg net een interessant persbericht binnen van Rare Whisky 101, een bedrijf dat onder andere handelt als consultancy voor verzamelaars en investeerders. Laat je daar niet meteen door afschrikken, want zij hebben immers weinig baat bij de inhoud van het persbericht.

Samen met het Scottish Universities Environmental Research Centre (SUERC) hebben ze onderzoek gedaan naar 55 verschillende zeldzame whisky's, en 21 van de whisky's bleken nep te zijn. De whisky's die zogenaamd voor 1900 waren gedistilleerd, bleken allemaal vervalsingen.

Ik kan niet zeggen dat ik enorm verbaasd ben, maar het is natuurlijk erg goed dat er onderzoek naar gedaan is. Hieronder het volledige persbericht, en hier een link naar een artikel van de BBC.

£635,000 of fake whisky exposed, as new tests lift the lid on rare whisky market

Laboratory tests at the Scottish Universities Environmental Research Centre (SUERC) on 21 different bottles of rare Scotch whisky, potentially worth around £635,000, have confirmed them all as modern fakes.

Based on these results, Rare Whisky 101 (RW101), one of the world’s leading experts in rare whisky, has estimated that around £41M worth of rare whisky currently circulating in the secondary market, and present in existing collections, is fake. That’s more than the entire UK auction market which RW101 has predicted to exceed £36M by the end of 2018.

On the back of growing concern surrounding the proliferation of fake whisky in the secondary market, RW101 teamed up with geochemistry experts at SUERC, home to one of the UK’s four Radiocarbon Accelerator Units, to randomly sample, forensically test and analyse a range of different whiskies.

From 55 bottles of Scotch whisky that were acquired by RW101 from different sources through the secondary market, 21 were confirmed as either outright fakes or whiskies not distilled in the year declared. All malt whisky samples purporting to be from around 1900 or earlier were found to be fake.

The results, from more than nine months of testing, indicate that the problem of fake rare Scotch whisky in the secondary market is much more prevalent than originally thought, infiltrating all major routes to market for rare and vintage whisky.

Of particular note are three bottles of rare whisky acquired recently by RW101 through three different channels – a bottle of Ardbeg 1885 acquired from a private owner, a bottle of rare Thorne’s Heritage early 20th Century blended whisky purchased from an auctioneer and a bottle of Ardbeg purported to be bottled in the 1960’s bought from a retailer. All three were proven to be fakes.

If tests had proven all 21 bottles to be genuine, collectively they could have been valued at around £635,000. Individual bottles could have fetched anything from £2,500 for the lowest value bottle right up to an estimated £150,000 for the oldest, most valuable bottle.

The science of detecting levels of radiocarbon in whisky
The process through which these whiskies have been dated is based on the evolving science of identifying levels of radiocarbon (or C-14) within the liquid.

Radiocarbon is produced continuously in the upper atmosphere at a virtually constant rate so that everything, while alive, has approximately the same level of radiocarbon. During the industrial age, high levels of fossil fuel burning released large volumes of non-radioactive carbon which diluted radiocarbon levels.

However, everything changed in the 1950s with the onset of the Cold War and the commencement of atmospheric nuclear weapons tests, leading to an increase in atmospheric radiocarbon levels which, in turn, were absorbed by all living organisms. These levels continued to increase until 1963, when the test-ban treaty ensured that radiocarbon levels would steadily decline over the ensuing decades.

So, what has all this got to do with fake whisky? Put simply, minute levels of radiocarbon were absorbed by the barley as it grew, providing each whisky with its own radioactive date signature. This means that the scientists at SUERC are able to establish that any whisky with low radiocarbon levels must have been distilled prior to the nuclear era and any whisky with higher levels of radiocarbon must have been distilled after 1955. Such is the accuracy of the process that SUERC are able to pinpoint likely distillation years to within a 2 to 3 year period post the 1950s. For samples pre-dating the 1950s, the technique provides a wider vintage band.

The secondary (auction) market for rare whisky is now big business. Rare Whisky 101 has forecasted the market in the UK alone to exceed 100,000 bottles for 2018, at a value of more than £36M.
2 x
Afbeelding | Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Re: 'Fake whisky'-probleem lijkt veel groter dan gedacht

Ongelezen berichtdoor defeatless » 20 Dec 2018, 11:05

Zeker een interessant onderzoek. Dank voor het posten!

Niet dat het mij heel veel aangaat, dit betreft toch echt een markt waar ik never nooit niet in ga komen en ook niet in wil komen. Desalniettemin blijkt maar weer dat het allemaal erg lucratief is.
Net als met schilderijen en munten blijft het gewoon aantrekkelijk om met thee of Glenbahbah een mooie fake te maken.
En dit gebeurd echt nog meer dan we denken volgens mij. Kijk maar eens hoeveel lege premium flessen er op marktplaats/ebay staan.

Is er hier een scheikundige die me uit kan leggen hoe je een C-14 bepaling doet zonder een fles open te maken? Ik dacht namelijk dat zoiets erg lastig was. Of kan men tegenwoordig dat van buiten meten en weet men dan hoe de verhoudingen binnenin zijn?
0 x

SecondHandPants
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor SecondHandPants » 20 Dec 2018, 11:14

Zeker interessant, en ik sluit me aan bij defeatless. Niet echt verbazend dat mensen hier munt uit proberen te slaan.

Wat ik me puur uit nieuwsgierigheid wel afvroeg: zou er uberhaupt whisky in die flessen gezeten hebben? Of gewoon water met karamel? Of tsja, thee? :bigsmile
0 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 20 Dec 2018, 11:32

defeatless schreef:Is er hier een scheikundige die me uit kan leggen hoe je een C-14 bepaling doet zonder een fles open te maken? Ik dacht namelijk dat zoiets erg lastig was. Of kan men tegenwoordig dat van buiten meten en weet men dan hoe de verhoudingen binnenin zijn?

Ik ben geen scheikundige maar volgens mij zijn er apparaten op de markt die een naald door de kurk drukken en een sample van de inhoud kunnen nemen:

https://www.mooiekeukenspullen.nl/coravin-2?gclid=EAIaIQobChMIzfekqZqu3wIVmp3VCh365w-4EAQYAiABEgKzFPD_BwE
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 20 Dec 2018, 12:03

FGG schreef:
defeatless schreef:Is er hier een scheikundige die me uit kan leggen hoe je een C-14 bepaling doet zonder een fles open te maken? Ik dacht namelijk dat zoiets erg lastig was. Of kan men tegenwoordig dat van buiten meten en weet men dan hoe de verhoudingen binnenin zijn?

Ik ben geen scheikundige maar volgens mij zijn er apparaten op de markt die een naald door de kurk drukken en een sample van de inhoud kunnen nemen:

https://www.mooiekeukenspullen.nl/coravin-2?gclid=EAIaIQobChMIzfekqZqu3wIVmp3VCh365w-4EAQYAiABEgKzFPD_BwE

Daarvoor moet je toch echt de zegel verbreken (gaatje maken). Daarnaast hebben alle kurken van mijn flessen een hard plastic/houten bovenkantje.
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Holkers
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Holkers » 20 Dec 2018, 18:29

Wouter1981 schreef:
FGG schreef:

Daarvoor moet je toch echt de zegel verbreken (gaatje maken). Daarnaast hebben alle kurken van mijn flessen een hard plastic/houten bovenkantje.

Dat is waarschijnlijk ook gedaan. Aan de ene kant zal een purist zeggen dat het niet mag en nu 20 euro waard is, aan de andere kant kun je nu met 100% zekerheid zeggen dat het een echte whisky is van dat jaar etc. Ik zou als koper voor die laatste optie gaan, zeker als er ~40% fake op de markt is voor de rijke verzamelaars
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 20 Dec 2018, 20:14

Voor whisky uit de jaren '50 en '60 kun je dat waarschijnlijk met een geigerteller.
Door bovengrondse kernproeven in de jaren 50 en 60 werd de concentratie 14C tijdelijk verdubbeld.

https://nl.wikipedia.org/wiki/C14-datering

Blijkbaar maken ze van die verdubbeling en gelijkmatige afname sindsdien gebruik om de leeftijd te bepalen in vergelijk met bekende monsters.
Voor whisky van vóór 1950 wordt dat wat lastiger, door het verstoken van fossiele brandstof sinds de industriële revolutie wordt de C14 steeds meer verdunt. En dan maakt het blijkbaar ook nog uit of de gerst werd verbouwd in de nabijheid van grote steden of op het platteland.
Laatst gewijzigd door Reichenbach op 20 Dec 2018, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 20 Dec 2018, 20:35

Dit verbaast me werkelijk niets. Het vermoeden bestond al langer. In de wijnwereld zijn fake bottlings schering en inslag. Bij whisky niet anders. Goed dat er nu een redelijk representatief onderzoek gedaan is om dat aan te tonen. De belangen zijn immens. Daarnaast zijn er nou eenmaal flink wat verzamelaars, niet altijd even objectief. Of met meer geld dan hersencellen. Verzamelwoede wint het van logisch denken. Gezien een groot (lees over-overgroot) deel van de flessen dichtblijven, komen er ook niet heel veel achter. Daarnaast is het vrij eenvoudig om fake bottlings te maken.

Ben benieuwd waar dit tot gaat leiden.

Voor nu nog een dringend advies: GOOI JE LEGE FLES ALTIJD IN DE GLASBAK!!!!
0 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 20 Dec 2018, 20:39

Wouterk schreef:Voor nu nog een dringend advies: GOOI JE LEGE FLES ALTIJD IN DE GLASBAK!!!!
En als ik er op ebay 1000 euro voor kan krijgen?

Een probleem als gevolg van de hebzucht van mensen; en dan bedoel in niet alleen de hebzucht van de vervalser. Ik kan hier niet echt medelijden mee hebben. Van Meegeren is toch een beetje een held in mijn ogen.
0 x

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 20 Dec 2018, 20:54

Reichenbach schreef:
Wouterk schreef:Voor nu nog een dringend advies: GOOI JE LEGE FLES ALTIJD IN DE GLASBAK!!!!
En als ik er op ebay 1000 euro voor kan krijgen?

Een probleem als gevolg van de hebzucht van mensen; en dan bedoel in niet alleen de hebzucht van de vervalser. Ik kan hier niet echt medelijden mee hebben. Van Meegeren is toch een beetje een held in mijn ogen.

Dat maakt t lastig inderdaad. Maar t is slechts een advies hè ;)

Van Meegeren heeft het vervalsen tot een kunst verheven. Volgens mij hebben diverse musea zonder t te weten een Van Meegeren aan de muur hangen.
1 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 20 Dec 2018, 21:21

Een 6mm glasboor maakt een mooie fles onbruikbaar voor de vervalsers... ;)
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 20 Dec 2018, 21:47

Las get ook vandaag her en der op feestboek. Dan te bedenken als het zo grootschalig is, er vast ergens iemand met een dikke pinpas zo'n flesje heeft opengetrokken. En dan de schijn hoog moeten houden dat het lekker was :domdom

Niet op mij van toepassing. Daar sluit ik me ook bij aan.
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 20 Dec 2018, 22:17

Kikkerneve schreef:... En dan de schijn hoog moeten houden dat het lekker was ...
Minstens 95 punten op Whiskybase.
Met whisky heb je tenminste nog whisky. Een fles wijn kan ook heel dure azijn zijn. En dan hoeft die niet eens vervalst te zijn.
1 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 21 Dec 2018, 10:18

SecondHandPants schreef: :bigsmile

Off topic; zie jij kans die vreselijke avatar te vervangen voor iets waar wel naar te kijken is zonder last van je ogen te krijgen...? :HitHead
5 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 21 Dec 2018, 10:19

Breedút_Genietsje schreef:Een 6mm glasboor maakt een mooie fles onbruikbaar voor de vervalsers... ;)

Eem moker ook.... :P
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”