Plastic sampleflesje

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
blaaat
Senior
Senior

Re: Plastic sampleflesje

Ongelezen berichtdoor blaaat » 27 Nov 2018, 20:10

Betreffende het verhaal PET of glas:

Productie van een glazen fles incl. transport kost tussen 5.6 en 10.2 miljoen joules energie per liter, afhankelijk van transport.
Productie van een PET fles excl. transport kost 4 miljoen joule energie per liter. Transport is sterk afhankelijk van de afstand maar wordt geschat op 1.4 miljoen joule. Samen dus 5.4 miljoen joule.
Bron. Ik hoop dat die klopt... Edit: verkeerd gelezen dus
Als je nu het glazen flesje 1 keer hergebruikt (zonder recycle) zit je qua energieverbruik al beter met glas dan met PET.

Dat er energie teruggewonnen wordt bij verbranding van PET vind ik een beetje een fout argument, want het gaat hier om een niet-duurzaam aardolieproduct. Glas kan je bijna oneindig hergebruiken en ook nog eens heel vaak recycleren.

Ik ben alvast grote voorstander van uitwassen en hergebruiken van de glazen sample flesjes. Glas is perfect afwasbaar. Als je dan puriteins wil zijn over hergebruik van de dop bij een dure sample kan je die eventueel nog door een nieuwe vervangen... Lijkt me een goede balans te zijn tussen waarborging van kwaliteit van het flesje en de absolute minimalisatie van risico op smaakverandering.

edit... verkeerd gelezen... ik ga opnieuw op zoek

Edit2... Zie een volgende post voor een update
Laatst gewijzigd door blaaat op 28 Nov 2018, 09:00, 2 keer totaal gewijzigd.
4 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 27 Nov 2018, 20:19

Er wordt hier steeds gepraat over het hergebruik van de glazen flesjes maar volgens mij kun je de PET-flesjes ook gewoon omspoelen en de dop er weer op draaien...
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 27 Nov 2018, 20:22

blaaat schreef:Betreffende het verhaal PET of glas:

Productie van een glazen fles incl. transport kost tussen 5.6 en 10.2 miljoen joules energie per liter, afhankelijk van transport.
Productie van een PET fles excl. transport kost 4 miljoen joule energie per liter. Transport is sterk afhankelijk van de afstand maar wordt geschat op 1.4 miljoen joule. Samen dus 5.4 miljoen joule.
Bron. Ik hoop dat die klopt...
Als je nu het glazen flesje 1 keer hergebruikt (zonder recycle) zit je qua energieverbruik al beter met glas dan met PET.

Dat er energie teruggewonnen wordt bij verbranding van PET vind ik een beetje een fout argument, want het gaat hier om een niet-duurzaam aardolieproduct. Glas kan je bijna oneindig hergebruiken en ook nog eens heel vaak recycleren.

Ik ben alvast grote voorstander van uitwassen en hergebruiken van de glazen sample flesjes. Glas is perfect afwasbaar. Als je dan puriteins wil zijn over hergebruik van de dop bij een dure sample kan je die eventueel nog door een nieuwe vervangen... Lijkt me een goede balans te zijn tussen waarborging van kwaliteit van het flesje en de absolute minimalisatie van risico op smaakverandering.

1: is deze verhouding ook van toepassing op dit formaat?
2: is bij het glazen potje ook de plastic dop mee gerekend?

Zoals hierboven al aangegeven zit er net zoveel plastic in de dop van het glazen potje als in het plastic potje inclusief dopje.
Als je dan in jouw voorbeeld de dopjes niet hergebruik, is het plastic potje per definitie altijd minder belastend toch?
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 27 Nov 2018, 20:24

FGG schreef:Er wordt hier steeds gepraat over het hergebruik van de glazen flesjes maar volgens mij kun je de PET-flesjes ook gewoon omspoelen en de dop er weer op draaien...

Ja dat zou kunnen. Vooral niet in de vaatwasser ...ik spreek uit ervaring.
0 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 27 Nov 2018, 20:55

Mijn keukenweegschaal (zou tot op 1 gr nauwkeurig moeten zijn) zegt 10 gram voor het PET-flesje + dop en 5 gr voor de witte plastic dop van een sampleflesje. Zit dus nog wel wat verschil in.
1 x

blaaat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor blaaat » 27 Nov 2018, 20:59

correctie betreffende mijn vorige post... heb 'm aangepast. De getallen kloppen niet voor glas (had verkeerd gelezen).
ik zal dus opnieuw op zoek moeten gaan naar informatie over energievraag voor productie van glas :? :vies
0 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 27 Nov 2018, 21:01

blaaat schreef:Betreffende het verhaal PET of glas:

Bron. Ik hoop dat die klopt...

Hou er ook nog even rekening mee dat uitwassen van flesjes ook energie kost. Er zijn al diverse onderzoken gedaan naar de milieubelasting van koffiebekers in een kantoor. Volgens mij volgt daar over het algemeen uit dat plastic bekertjes die worden ingezameld en gerecycled minder milieubelastend zijn dan aardewerk dat dagelijks de afwasmachine in gaat.
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 27 Nov 2018, 21:04

HammerHead schreef:Er zijn al diverse onderzoeken gedaan naar de milieubelasting van koffiebekers in een kantoor. Volgens mij volgt daar over het algemeen uit dat plastic bekertjes die worden ingezameld en gerecycled minder milieubelastend zijn dan aardewerk dat dagelijks de afwasmachine in gaat.

Nou, dáár is al een 'oplossing' voor gevonden... Bekijk de gemiddelde mok op een kantoor maar eens, die ziet bij lange na niet dagelijks de binnenkant van een afwasmachine :lol:
10 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 27 Nov 2018, 21:52

Dre schreef:
HammerHead schreef:Er zijn al diverse onderzoeken gedaan naar de milieubelasting van koffiebekers in een kantoor. Volgens mij volgt daar over het algemeen uit dat plastic bekertjes die worden ingezameld en gerecycled minder milieubelastend zijn dan aardewerk dat dagelijks de afwasmachine in gaat.

Nou, dáár is al een 'oplossing' voor gevonden... Bekijk de gemiddelde mok op een kantoor maar eens, die ziet bij lange na niet dagelijks de binnenkant van een afwasmachine :lol:

Herkenbaar ja, en af en toe ronduit smerig, vooral als er dagen later nog een laagje koffie in staat...
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 27 Nov 2018, 22:13

Het lijkt me wel dat glas chemisch het meest inert is. PET kan dan wel tegen alcohol, maar de smaakstoffen in whisky bevatten ook hogere alcoholen en andere organische verbindingen. Of die allemaal neutraal reageren op PET vraag ik me af.
Hier komt PET er ook niet zo goed van af.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

blaaat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor blaaat » 27 Nov 2018, 22:34

Hier gaat ie dan...

tl;dr: éénmalig gebruik spreekt in het voordeel van PET, vanaf een hergebruik van 1 op de 3 glazen flesjes zit je qua milieu-impact beter met glas.

Dat er ook nog andere secundaire fenomenen (zoals afwaswater, zeep, sponsje, ...) bij betrokken zijn klopt inderdaad. Ik zie het echter niet zitten om een ganse LCA (life cycle assessment, of een analyse van de milieu-impact op de ganse levensloop van een bepaald product) te maken, waarin zoveel als mogelijk van die secundaire fenomenen opgenomen worden. Het lijkt mij eigenlijk ook niet echt nodig...
Sowieso start iedere LCA overigens met het afbakenen van randvoorwaarden :bigsmile .
Sta me dus toe om me hier te beperken tot enkel de materialen van de verpakking zelf. Glas versus PET dus. De dop (in polypropyleen) laat ik initieel ook buiten beschouwing, maar ik kom er onderaan deze post nog eens op terug.

Volgens deze bron:
- Productie van PET flessen: 3225 miljoen joule per 1000 flessen.
- Productie van glazen flessen: 4227 miljoen joule per 1000 flessen.
Productie van glas vraagt dus ongeveer een derde meer energie dan PET. Ik denk ook wel dat we kunnen veronderstellen dat de verhouding van de hoeveelheid materiaal (glas of PET) waarmee bovenstaande bron gerekend heeft min of meer overeenkomt met de hoeveelheid materiaal er in een klein glazen of PET sampleflesje gaat, dus we veronderstellen dat glazen sampleflesjes 33% meer energie vragen dan PET sampleflesjes.
Hieruit volgt dus dat, wanneer je een glazen flesje 1 keer hergebruikt, je totale energievraag een stuk lager ligt dan wanneer je twee PET flesjes enkelvoudig gebruikt. In feite zit je break-even wanneer je 3 glazen flesjes hebt en er 1 van hergebruikt, in vergelijking met 4 enkelvoudig gebruikte PET flesjes.

Inderdaad, ook PET flesjes kan je hergebruiken. Dat lijkt nog het meest ecologische te zijn... maar dat is in de veronderstelling dat je deze oneindig kan hergebruiken. En voor PET geloof ik dit eigenlijk niet... Ten eerste omdat je PET eenvoudig kan bekrassen met een sponsje terwijl je dit met glas niet zal meemaken. Daarnaast kan je PET ook niet op warme temperatuur (> 70°C) wassen want dan vervormt het. Ook door contact met ander materiaal of zelfs gewoon andere PET flessen (bvb door PET sample flesjes naast elkaar in een doos te proppen) zal je krassen krijgen. Krassen zijn vooral cosmetisch, maar ik denk dat, in realiteit, PET niet zo vaak hergebruikt zal worden... al het is inderdaad heel moeilijk om een getal te plakken op 'niet zo vaak'. Als we nu de vergelijking maken met waterflesjes van 0,5 L uit PET: ik denk niet dat iemand heel vaak deze PET flessen zou uitwassen en hergebruiken. Let hier ook op het verschil tussen 'hervullen' en 'wassen en hergebruiken'. Na verloop van tijd eindigt zo'n PET fles sowieso bij het afval. Terwijl je een glazen waterfles toch veel langer kan hergebruiken.
Daarnaast geldt toch ook de bekommernis over langdurige opslag van dranken met een hoog alcoholgehalte in PET flessen. Bij glas weten we dat dat perfect veilig is, bij PET durf ik dat (met mijn chemische achtergrond) toch niet te beweren. Ik geloof best dat bij een beperkte opslagtijd van 60% alcohol in PET er heel weinig invloed zal zijn, maar uit voorzorg zou ik zo'n whisky toch geen jaren bewaren in een PET fles. Er is hier ook al meermaals gezegd dat de smaak van whisky in oude PET miniaturen abominabel was...

Mijn voorkeur gaat dus naar hergebruik van glazen sample flesjes! Het geeft je een gegarandeerd veilige opslag van de whisky, en we weten dat je glas heel goed kan uitwassen, en dus quasi oneindig kan hergebruiken, wat het op zich toch een duurzaam product kan maken (mits hergebruik). :goedgedaan
Bij eenmalig gebruik is PET inderdaad duurzamer, maar ik zie eigenlijk niet in waarom je glazen sample flessen niet zou willen hergebruiken.

Nog iets over de doppen: die zijn van polypropyleen. Eerst en vooral denk ik dat je ook die gerust kan hergebruiken. Het is dan wel een plasticsoort, maar sample flessen staan het gros van de tijd rechtop, dus het contact van de dop met de whisky is beperkt.
Betreffende de milieuimpact wanneer je wel nieuwe doppen zou gebruiken: volgens deze bron, tabel 1.5 is de totale energievraag voor plasticproductie 73 miljoen joule per kilogram polypropyleen, en 84 miljoen joule per kilogram PET.
Een wit dopje van een standaard glazen 3 cl sampleflesje weegt 5 gram zei Hammerhead (bedankt om te wegen!), dus 365 000 joule om één dopje te produceren. Een PET flesje woog 10 gram, dus 840 000 joule om één klein PET sampleflesje te produceren. Dat is 2,3 keer meer dan het polypropyleen dopje voor het glazen flesje. Ergo: vervangen van een dop van een glazen sampleflesje is nog altijd beter dan eenmalig PET gebruik.

Is het hiermee once and for all uitgeklaard? :gnif
5 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 28 Nov 2018, 18:52

blaaat schreef:Is het hiermee once and for all uitgeklaard? :gnif

Nee, want ik neem aan dat je die glazen flesjes uitwast of zelfs uitkookt. De energie voor het verwarmen van dat water moet er ook nog bij voor elke keer hergebruik (naar smaak nog een beetje afwasmiddel toevoegen, wat weer in een plastic fles zit die je vast ook niet hergebruikt :P ).
0 x

blaaat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor blaaat » 28 Nov 2018, 19:27

HammerHead schreef:Nee, want ik neem aan dat je die glazen flesjes uitwast of zelfs uitkookt. De energie voor het verwarmen van dat water moet er ook nog bij voor elke keer hergebruik (naar smaak nog een beetje afwasmiddel toevoegen, wat weer in een plastic fles zit die je vast ook niet hergebruikt :P ).

:vies

Wees stil en schenk jezelf een dram in! :Slainte
0 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 28 Nov 2018, 20:02

super discussie. Misschien kunnen we hier ook het transport aan toevoegen. Ik krijg de samples in gerecyclede accu doosjes, maar vraag ik mij dan af, wat gebeurd er met de accu's. Grappig topic maar gaat volgens mij helemaal nergens meer over. Gewoon in glazen flesjes :zwijg
4 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 28 Nov 2018, 21:19

blaaat schreef:
HammerHead schreef:Nee, want ik neem aan dat je die glazen flesjes uitwast of zelfs uitkookt. De energie voor het verwarmen van dat water moet er ook nog bij voor elke keer hergebruik (naar smaak nog een beetje afwasmiddel toevoegen, wat weer in een plastic fles zit die je vast ook niet hergebruikt :P ).

:vies

Wees stil en schenk jezelf een dram in! :Slainte

Haha, will do! :Proost
1 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”