HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)
Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)
Prachtige sample had dit niet verwacht van loch lomond
0 x
- HammerHead
- Whisk(e)y goeroe

- Berichten: 1759
- Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
- Locatie: Delft
- Contact:
Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)
op basis van mout met een fenol gehalte van 40ppm, wat hem de zwaarst geturfde variant van de Loch Lomond distillery maakt
Ok, die 40 ppm vindt je bij lange na niet terug in het destillaat wat mij betreft. Volgens mij zitten een hoop islay distilleries ook standaard rond de 40, die zijn echt een stuk rokeriger. Wel een hele mooie dram, jammer dat ie niet makkelijk te verkrijgen is, en single cask en ook nog eens voor de UK.
1 x
- Wouter1981
- Whisk(e)y goeroe

- Berichten: 1876
- Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
- Contact:
Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)
Croftengea in plaats van Inchmoan dus. Tot ergens vorig jaar zat Loch Lomond nog helemaal niet op mijn radar. Na de diverse Inchmurrin bottelingen wel, maar de rest van de labels als Inchmoan of Croftengea dus nog steeds totaal niet.
Ik kon hem inderdaad wel waarderen als niet peat head.
En gezien de WB score niet voor niets.
Mooie vondst heren! Denk dat velen van ons deze of een andere variant van Croftengea anders niet snel geproefd zouden hebben.

Ik kon hem inderdaad wel waarderen als niet peat head.
En gezien de WB score niet voor niets.
Mooie vondst heren! Denk dat velen van ons deze of een andere variant van Croftengea anders niet snel geproefd zouden hebben.

2 x
Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)
Leuke weer heren! Ik moet meer van loch lomond drinken, ze maken leuk spul.
2 x
Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)
Leuk, heb ik volgens mij nog nooit wat van geproefd. Inderdaad wel al enkele prima Inchmurrins gehad, maar Loch Lomond is over de hele breedte dus wel iets om in de gaten te houden.
Prima sample weer, heren!
Prima sample weer, heren!

1 x
- MaltMuppet
- Top bijdrager

- Berichten: 588
- Lid geworden op: 03 Feb 2017, 23:28
- Locatie: Krimpen aan de Lek
Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)
Toch eens wat meer proeven van deze distillery, was een zeer smakelijk drammetje!
Benieuwd wat ronde 7 ons gaat brengen
Benieuwd wat ronde 7 ons gaat brengen
1 x
Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)
Voor de mensen die eventueel geïnteresseerd zijn geraakt in Croftengea: Whiskybase heeft er een tijdje geleden eentje uitgebracht via hun Archives reeks, en die is volgens mij nog steeds gewoon verkrijgbaar.
Al haalt die het naar mijn mening zeker niet bij sample #6
Al haalt die het naar mijn mening zeker niet bij sample #6

0 x
Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)
HammerHead schreef:op basis van mout met een fenol gehalte van 40ppm, wat hem de zwaarst geturfde variant van de Loch Lomond distillery maakt
Ok, die 40 ppm vindt je bij lange na niet terug in het destillaat wat mij betreft. Volgens mij zitten een hoop islay distilleries ook standaard rond de 40, die zijn echt een stuk rokeriger. Wel een hele mooie dram, jammer dat ie niet makkelijk te verkrijgen is, en single cask en ook nog eens voor de UK.
Die 40 ppm is nog vóór distillatie he. Uiteindelijk bepaalt het distillatieproces hoeveel daar uiteindelijk van achterblijft in de whisky. En inderdaad, in dit geval een stuk lichter dan menig Islay.
Loch Lomond heeft nogal wat mogelijkheden betreffende het distilleren. Thijs100 heeft daar nog eens een mooi artikel over geschreven voor Whisky Passion, wat mij betreft staat het hem vrij om in dit draadje eventueel wat relevante kennis hierover toe te voegen
0 x
Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)
Dre schreef:Voor de mensen die eventueel geïnteresseerd zijn geraakt in Croftengea: Whiskybase heeft er een tijdje geleden eentje uitgebracht via hun Archives reeks, en die is volgens mij nog steeds gewoon verkrijgbaar.
Al haalt die het naar mijn mening zeker niet bij sample #6
Ook TDD heeft een Croftengea gebotteld, in de frog-serie. Iemand deze al geproefd?
0 x
- HammerHead
- Whisk(e)y goeroe

- Berichten: 1759
- Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
- Locatie: Delft
- Contact:
Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)
Dre schreef:HammerHead schreef:op basis van mout met een fenol gehalte van 40ppm, wat hem de zwaarst geturfde variant van de Loch Lomond distillery maakt
Ok, die 40 ppm vindt je bij lange na niet terug in het destillaat wat mij betreft. Volgens mij zitten een hoop islay distilleries ook standaard rond de 40, die zijn echt een stuk rokeriger. Wel een hele mooie dram, jammer dat ie niet makkelijk te verkrijgen is, en single cask en ook nog eens voor de UK.
Die 40 ppm is nog vóór distillatie he. Uiteindelijk bepaalt het distillatieproces hoeveel daar uiteindelijk van achterblijft in de whisky. En inderdaad, in dit geval een stuk lichter dan menig Islay.
Loch Lomond heeft nogal wat mogelijkheden betreffende het distilleren. Thijs100 heeft daar nog eens een mooi artikel over geschreven voor Whisky Passion, wat mij betreft staat het hem vrij om in dit draadje eventueel wat relevante kennis hierover toe te voegen.
Ja dat snap ik, da's toch ook precies de constatering die ik doe? Had verder nog niet bedacht waar dit aan zou kunnen liggen, maar dat dit met de stills te maken heeft lijkt logisch. Ik was op zich al wel bekend met de rectifying plates bij Loch Lomond, maar heb me nog nooit verdiept in hoe dit precies werkt. Toch maar eens iets over opzoeken.
Wat ik trouwens echt opvallend vind is dat Loch Lomond na decennia lang een hoop whisky van nogal bedenkelijke kwaliteit te hebben gebotteld ineens uit alle hoeken en gaten goede tot zeer goede bottelingen weet te toveren. Wat is dat, verbeterd vatmanagement en selectie van vaten? Ik neem niet aan dat ze ineens compleet anders zijn gaan destilleren.
1 x
- Erik Elixir
- Senior

- Berichten: 419
- Lid geworden op: 23 Mei 2011, 21:31
- Locatie: Bunschoten-Spakenburg
Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)
Hele fijne dit! Thanks guys... gaaf om te kunnen proeven.
Loch Lomond gelukkig al een tijdje op de rader. Voornamelijk sinds de Whisky Nerds.
Daarnaast volgend jaar een volledige Loch Lomond tasting op de planning. Zin an!
Loch Lomond gelukkig al een tijdje op de rader. Voornamelijk sinds de Whisky Nerds.
Daarnaast volgend jaar een volledige Loch Lomond tasting op de planning. Zin an!
3 x
- DrinkingWhisky
- Actief lid

- Berichten: 38
- Lid geworden op: 14 Feb 2016, 14:58
Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)
WhiskyclubSpakenburg schreef:Hele fijne dit! Thanks guys... gaaf om te kunnen proeven.
Loch Lomond gelukkig al een tijdje op de rader. Voornamelijk sinds de Whisky Nerds.
Daarnaast volgend jaar een volledige Loch Lomond tasting op de planning. Zin an!
Hele leuke om te proeven inderdaad! Verrassend!
Loch Lomond timmert aardig aan de weg; ben daarom ook blij dat ik mag aanschuiven bij de tasting komend jaar
1 x
Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)
DrinkingWhisky schreef:WhiskyclubSpakenburg schreef:Hele fijne dit! Thanks guys... gaaf om te kunnen proeven.
Loch Lomond gelukkig al een tijdje op de rader. Voornamelijk sinds de Whisky Nerds.
Daarnaast volgend jaar een volledige Loch Lomond tasting op de planning. Zin an!
Hele leuke om te proeven inderdaad! Verrassend!
Loch Lomond timmert aardig aan de weg; ben daarom ook blij dat ik mag aanschuiven bij de tasting komend jaar. Maar dat "gedoe" met die stills... als ik er iets over lees, denk ik van: ja, nu onthou ik het. En een dag later ben ik vergeten hoe het ook alweer zat met die pot stills, column stills, rectifying plates, continuous stills, etc... Ik vertrouw erop dat Erik me dat komend jaar haarfijn kan uitleggen en laten onthouden
.
Pepijn,
Deze kreeg ik van de distillery manager, misschien dat het iets verduidelijkt.

5 x
- DrinkingWhisky
- Actief lid

- Berichten: 38
- Lid geworden op: 14 Feb 2016, 14:58
Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)
Rien68 schreef:Pepijn,
Deze kreeg ik van de distillery manager, misschien dat het iets verduidelijkt.
Handig, thanks!
1 x
Terug naar “HWF Virtual Blind Tasting-10”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

