DvdB schreef:De vraag die bij mij een beetje blijft hangen is: Was een SB12 gebotteld in 1985 (gedist. 1973) nu echt (zoveel) genialer dan een huidige SB10-12-15 (gedist. 2003-2008) ? Of speelt toch stiekem een beetje het verhaal mee 'dat vroeger alles beter was' ..
Want (voor degene die het daadwerkelijk hebben meegemaakt) destijds een SB12 in 1985 openmaken en proeven, lijkt me een minder 'ingrijpende' gebeurtenis, dan dat je vandaag een SB12 uit 1985 geseald en wel in je handen krijgt om open te maken en te proeven. Deze heeft immers ruim 30j op de plank gestaan en brengt een bepaalde romantiek, geschiedenis, mystiek enz met zich mee, waardoor de verwachtingen anders zullen zijn dan dat je even 'gewoon' een drammetje van een huidige SB10-12-15 inschenkt.
Dirk
Uiteraard heb je OBE én prijs+reputatie die meespelen, maar ik ben er (proefondervindelijk) rotsvast van overtuigd dat de kwaliteit/complexiteit van een 70's distillaat Springbank hoger ligt dan die van vandaag.
En zoals eerder gezegd: ik ben grote fan van Springbank vandaag he.
De fermentatietijden, afvulsterkte, gebruikte gist, vaten, ... spelen daar allemaal een rol in. Een grotere rol dan reputatie en verwachting imho.
Maar goed, 'de gustibus et coloribus'... Uiteraard zullen er altijd mensen zijn die moderne Springers verkiezen boven die van 40 j geleden...