Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 14 Okt 2018, 14:18

DvdB schreef:De vraag die bij mij een beetje blijft hangen is: Was een SB12 gebotteld in 1985 (gedist. 1973) nu echt (zoveel) genialer dan een huidige SB10-12-15 (gedist. 2003-2008) ? Of speelt toch stiekem een beetje het verhaal mee 'dat vroeger alles beter was' .. :Scratch

Want (voor degene die het daadwerkelijk hebben meegemaakt) destijds een SB12 in 1985 openmaken en proeven, lijkt me een minder 'ingrijpende' gebeurtenis, dan dat je vandaag een SB12 uit 1985 geseald en wel in je handen krijgt om open te maken en te proeven. Deze heeft immers ruim 30j op de plank gestaan en brengt een bepaalde romantiek, geschiedenis, mystiek enz met zich mee, waardoor de verwachtingen anders zullen zijn dan dat je even 'gewoon' een drammetje van een huidige SB10-12-15 inschenkt.

:violin
Dirk

Uiteraard heb je OBE én prijs+reputatie die meespelen, maar ik ben er (proefondervindelijk) rotsvast van overtuigd dat de kwaliteit/complexiteit van een 70's distillaat Springbank hoger ligt dan die van vandaag.

En zoals eerder gezegd: ik ben grote fan van Springbank vandaag he.

De fermentatietijden, afvulsterkte, gebruikte gist, vaten, ... spelen daar allemaal een rol in. Een grotere rol dan reputatie en verwachting imho.

Maar goed, 'de gustibus et coloribus'... Uiteraard zullen er altijd mensen zijn die moderne Springers verkiezen boven die van 40 j geleden...
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 14 Okt 2018, 21:39

DvdB schreef:De vraag die bij mij een beetje blijft hangen is: Was een SB12 gebotteld in 1985 (gedist. 1973) nu echt (zoveel) genialer dan een huidige SB10-12-15 (gedist. 2003-2008) ? Of speelt toch stiekem een beetje het verhaal mee 'dat vroeger alles beter was' .. :Scratch

Want (voor degene die het daadwerkelijk hebben meegemaakt) destijds een SB12 in 1985 openmaken en proeven, lijkt me een minder 'ingrijpende' gebeurtenis, dan dat je vandaag een SB12 uit 1985 geseald en wel in je handen krijgt om open te maken en te proeven. Deze heeft immers ruim 30j op de plank gestaan en brengt een bepaalde romantiek, geschiedenis, mystiek enz met zich mee, waardoor de verwachtingen anders zullen zijn dan dat je even 'gewoon' een drammetje van een huidige SB10-12-15 inschenkt.

:violin
Dirk

Niet vergeten trouwens dat ze bij Springbank vroeger vaak een stuk oudere whisky bij jongere whisky deden.
0 x

DavidH.
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DavidH. » 18 Okt 2018, 13:07

Er zullen er vast wel een paar om 14:00 in de startblokken zitten voor de nieuwe Archives Springbank releases vandaag, zullen vast binnen no-time zijn uitverkocht ondanks de prijs :lol:
0 x
"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough"

Beschikbare flessen: https://www.whiskybase.com/profile/davidh/collection

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 18 Okt 2018, 13:20

Mijn god wat een prijs inderdaad.
En toch kan je verwachten dat hij rap uitverkocht is
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 18 Okt 2018, 14:14

Dit maakt de 21 yo single cask voor NL, die nu regelmatig bij D12 in de aanbieding is voor €250 al een koopje. :roll:
2 x

DavidH.
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DavidH. » 18 Okt 2018, 18:11

HammerHead schreef:Dit maakt de 21 yo single cask voor NL, die nu regelmatig bij D12 in de aanbieding is voor €250 al een koopje. :roll:

Alsnog gestoorde prijs... :HitHead
0 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 18 Okt 2018, 20:22

Inmiddels 6 uur verder en beiden zijn nog niet uitverkocht. Sla je slag nu het nog kan... :P

Blijkbaar is €365 toch iets teveel van het goede aan het worden.
4 x

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 18 Okt 2018, 20:34

Compleet absurd... We zouden massaal moeten stoppen dat soort flessen te kopen!
2 x

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 18 Okt 2018, 20:51

Ja, absoluut stukken beter. Het huidige distillaat is toch echt een stuk rauwer.
Ik heb de volgende drie 12-jarigen van weleer open staan:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 2-year-old

Neem gerust contact op voor samples, dan kun je de vraag voor jezelf beantwoorden.
0 x
Afbeelding

noble
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor noble » 18 Okt 2018, 22:33

Ik heb een vraagje over Springbank 21 jarige gebotteld in de periode '90 > '00. Volgens zeggen zouden er drie verschillende bottelingen uit die periode zijn, nu is de vraag, hoe zijn deze te herkennen/dateren? Ik heb wel eens bij andere bv Longrow via achterkant label data gezien.
0 x

Toontje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Toontje » 18 Okt 2018, 23:59

HammerHead schreef:Inmiddels 6 uur verder en beiden zijn nog niet uitverkocht. Sla je slag nu het nog kan... :P

Blijkbaar is €365 toch iets teveel van het goede aan het worden.

Geen Springbank Archives heeft ooit 90 punten gehaald op WB (vijf stuks voor de twee van vandaag als ik het goed heb) en de 2016 versies kwamen voor 160,- op de markt destijds. Het is echt bi-zar dat het nu 365,- moet kosten, nog geen twee jaar later. De markt lijkt totaal verziekt.
2 x

DavidH.
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DavidH. » 19 Okt 2018, 00:13

Inderdaad, ik vond mijn 25 jarige verjaardags Aberfeldy GM uit 1993 met z’n €180 al duur zat, maar voor een 25 jarige whisky op 1st fill sherry met 90 WB score vind ik dat het dan wel waard. (Al moet score hierin wel ondergeschikt zijn want van tevoren weet je de score natuurlijk niet, je betaald immers voor de whisky niet voor de score, later betaal je wel voor de score als ze geflipt worden elders :HitHead ).
Maar alsnog prijzig, maar nogmaals achteraf het wel waard leeftijd-prijs-score gewijs gezien.

Die Springbanks gaan werkelijk waar nergens meer over, maar ja nogmaals we doen er toch niks aan want de afname is er blijkbaar gewoon. Waarom 100 flessen voor €100 verkopen als ze voor €250 ook verkopen, bij wijze van gedachtegoed van een winkel met winstoogmerk ;)
Niet dat ik suggereer dat WB met deze gedachte rondloopt, maar ik ben wel benieuwd waarom er dan zo’n idiote prijs is bepaald voor die twee flessen.
Heeft dat dan met Springbank zelf te maken die voor idiote prijzen hun casks verkopen?
Zou het voor mij wel verklaren.
Iemand die hier wellicht een antwoord op heeft? Is natuurlijk niet alleen WB in deze, andere IB Springbanks gaan ook vaak voor absurde prijzen.
0 x

Toontje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Toontje » 19 Okt 2018, 00:19

Ben ik ook benieuwd naar. Toch verdenk ik juist WB. Springbank zal toch niet twee jaar later opeens het dubbele vragen voor een vat!?
0 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 19 Okt 2018, 01:02

springbank zelf, brokers, tussenhandel.. iedereen vraagt nu veel meer, dit is geen fenomeen dat alleen bij whiskybase voorkomt
neem TWA, die zijn meestal de eerste met nieuwe, hogere prijzen.. en die zitten al op of over 400 bij release

vergeet overigens niet dat die 21yo van D12 allemaal 46 en 48% zijn en niet perse cask strength

overigens, ongeacht wie het bottled, ben ik zelf ook niet bereid dit er voor uit te geven
2 x
Afbeelding

Malinois
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Malinois » 19 Okt 2018, 01:16

noble schreef:Ik heb een vraagje over Springbank 21 jarige gebotteld in de periode '90 > '00. Volgens zeggen zouden er drie verschillende bottelingen uit die periode zijn, nu is de vraag, hoe zijn deze te herkennen/dateren? Ik heb wel eens bij andere bv Longrow via achterkant label data gezien.

Redelijk simpel (als je het weet)
De 1995 heeft een gekartelde label rand, de 1998 een rechte label rand met gouden ornamenten op de zwarte capsule, de 2000 idem 1995 maar dan zonder de gouden ornamenten op de capsule. Als je er nog eentje weet staan voor een 'mooie prijs', stuur je me maar een berichtje ;)
0 x
'Today's rain is tomorrow's whisky' Scottish proverb (Edinburgh bar August 2017)

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”