HWF-VBT 10: Sample 3 (t/m 22 oktober '18)

De tiende "blinde" forum-proeverij. Terug van weg geweest!

Moderators: FGG, Willum, Dre

Welke score geef je het sample? (Stemmen vanaf ma. 22-10 18:00 uur)

lager dan 70
0
Geen stemmen
70 - 74
1
3%
75 - 79
3
10%
80 - 84
11
35%
85 - 89
14
45%
90 - 94
2
6%
95 of hoger
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 31

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

HWF-VBT 10: Sample 3 (t/m 22 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor Dre » 24 Sep 2018, 12:50

In dit topic kunnen jullie zaken rond het proeven van sample 3 kwijt (waarvoor uiteraard hetzelfde geldt als vermeld bij sample 1 ;) ).

Het demasqué vindt plaats op dinsdag 23 oktober om ca. 20:00 uur.

Het demasqué
Eenieder zal al gauw in de gaten hebben gehad dat we met sample #3 een peated whisky hadden. Maar waar je vroeger dan nog redelijk veilig op één van de Islay distillery's kon dichtvaren, kan dat tegenwoordig ook zomaar een distillery van de Islands of zelfs Speyside zijn. Er werd door een aantal dan ook driftig die kant op gespeculeerd, waar anderen het toch meenden bij Islay te moeten houden.

De betreffende distillery waar we het over hebben is dan ook door een aantal van jullie in de notes genoemd.
Één van jullie ging nog wat stappen verder en zat nagenoeg 'spot on': Vrijwel alles goed benoemd, tot en met het thema aan toe! Enkel de betreffende bottelaar werd niet genoemd. De pluim gaat deze keer dan ook naar: politrix! :hoedaf

Want wat jullie hebben gedronken, is deze:
Caol Ila CI10 Elements of Islay
Caol Ila CI10 EID.jpg
Caol Ila CI10 EID.jpg (73.6 KiB) 2888 keer bekeken

Deze whisky is een mix van drie American Oak Hogsheads, met distilaat uit 2008 en 2009. Uiteindelijk is het gebotteld op een zeer respectabel Abv van 58,2%.

Relatie tot het thema:
Tja, en dit goedje is vervolgens gebotteld door Elixir Distillers, bekend van onder andere hun 'Elements of Islay' reeks. Bovendien was dit alweer de TIENDE uitgave van een Caol Ila in deze reeks, vandaar de CI10.

Sponsor:
Tevens betreft ook déze ronde een gesponsorde dram!
Deze Caol Ila is jullie namelijk aangeboden door Slijterij Frans Muthert, tevens bekend met de webshop dramtime.nl.
Onder HWF-VBT 10: Sponsor 2: Dramtime.nl / Slijterij Frans Muthert kunnen jullie meer lezen over deze slijterij annex webwinkel.
Verder niet geheel onbelangrijk te vermelden, is dat iedereen t/m zondag 11 november 2018 10% korting krijgt op aankopen via dramtime.nl, wanneer bij afrekenen de volgende kortingscode wordt gebruikt: VBT18

En last but not least: Doorgaans vliegen deze Elements of Islay bottelingen al vlot de deur uit, maar sinds ene Serge Valentin over deze specifieke whisky een zeer lovende recensie schreef, ontstond er nog een extra run op deze fles. Echter... De mensen van Dramtime hebben ons gemeld dat er met een week of twee nog enkele flessen binnen zullen komen, van deze specifieke CI10 dus! Dus wie na deze ronde nog graag een fles hiervan wil bemachtigen kan een reservering doormailen naar info@dramtime.nl !
Waarbij ook nog is toegezegd dat er van 'uiteraard' ook op deze fles 10% korting wordt gegeven! :hoedaf

Proefnotities van de deelnemers:

Breedút_Genietsje
Yes! De geur die uit het glas komt stelt mij niet teleur.
Ik ruik Peat, ik ruik Islay. Voor mij nu al een 10 (maar helaas, ik geef geen punten aan whisky…)
Als ik wél op mijn reuk kon vertrouwen zou ik zeggen: Lagavulin; Peat en Sherry Cask.

Smaak is minder vol dan verwacht, iets scherper.
Wel de rook die ik waardeer in de Islay Single malt.

Ook de afdronk is lang, en ‘aanwezig’.

Hate it or love it. Had ik al laten weten dat dit wel in mijn straatje past?
Genieten van een hele fles van deze whisky is geen straf.
Terwijl ik dit schrijf voel ik een tinteling op mijn tong, een glimlach valt niet te onderdrukken…

Tja, wat kan dit zijn? Makkelijker is te zeggen wat het niet is…
Ik ben heel benieuwd wat het VTB-team ons heeft voorgeschoteld.

Dyson81
Neus: Fris (citrus), zoetig en tegelijk turf, rook. De alcohol prikkelt de neus behoorlijk.
Smaak: zoet (gummieberen), turf, asbakken,
Een bepaalde mate van turf vind ik aangenaam, dit stopt ongeveer bij Laphroaig.
Volgens mij is dit een stapje verder, ik gok de hoek van Lagavulin of Ardbeg.
Een geturfde single malt van Islay op eiken of bourbon.

Willum
Neus: Zoete citroen/limoen, assige tonen, ziltig luchtje en cake
Smaak: Boem! Citrus, stevige peat (assig), zout, olijf en iets lichts medicinaals
Finish: lang met ziltige citroenen en as

Stevige peater die me prima bevalt; fijn olie-achtig mondgevoel.
Met wat water erbij heb ik het idee dat de peat juist sterker wordt en er wat meer sinaasappel naar voren komt.
Niet complex,een lekkere powerhouse; vrij naar Spinal Tap "this one goes to eleven".
Fijn! 88 punten.

Alex
Glas: Copita
Kleur: Pale straw
Neus: Erg rokerig, alcohol is ook erg nadrukkelijk aanwezig, een knapperend houtvuurtje, barbeque, ook wat fruit in de verte, aardbeien, appel. Op een gegeven moment spiritus, en dan wordt het moeilijk is anders waar te nemen. Met wat water wordt het wat minder rokerig en wat meer houtgeur en leder.
Smaak: Erg rokerige pittige smaak. Fruit neem ik hier niet meer waar. Een medium body en licht olieachtig mondgevoel.
Finish: Lange finish. De smaak van rook en as blijft nog erg lang hangen.
Conclusie: Helaas, dit is niet mijn whisky, hoewel ik rokerige whiskies best kan waarderen. In eerste instantie vond ik hem ook wel lekker ruiken totdat de spiritus komt opzetten en dan ruik ik niets anders meer. Ook de smaak die achter blijft vond ik niet lekker. Erg moeilijk, dit kan van alles zijn. Ik denk aan een Blended Islay Malt zoals bv Big Peat van rond de 50%.

Score: 78

HammerHead
Neus: vrij licht, clean, vegetaal (ietwat grassig) of is het een toch een beetje turf? Vleugje rook, floraal, vanille, een granige koekjestoon, roomboterspritsen met een laagje honing, groene appel en wat citrus tonen. Met water komt de turf duidelijker naar voren zetten, ook meer vanille en citrus. Na 20 minuten ook nog een vleugje anijs en nootmuskaat.

Smaak: ja toch turf dus, meer rook dan in de neus, ook veel zwarte peper, wat houtskool en weer de honing en vanille, onrijpe zurige appels, toch best agressief voor zo'n in eerste instantie milde neus (rond de 55% alcohol schat ik). Op basis van de neus had ik nog wat meer gelaagdheid verwacht.

Finish: bitter, behoorlijk wat houtskool en as, honingdrop, zeker de assige bitterheid blijft vrij lang hangen.

Peated, vrij jong (maximaal 10 jaar maar ik toch wel wat jonger) en op bourbon vaten zou ik zeggen, heel aardig maar qua smaak en zeker afdronk had ik nog wat meer diepgang willen hebben. Heb ook het idee dat deze wat traag op gang kwam. Dit zou zomaar eens een dram kunnen zijn die beduidend beter wordt als je een hele fles doorwerkt.

En wat is het dan? Het komt mij milder voor dan Islay peat (niet of nauwelijks medicinaal) en anders misschien een jonge Ardbeg. Voor Ledaig vind ik 'm niet smerig genoeg (hoewel de laatste botteling van 3006 had dat smerige ook niet echt... hmm), peated Arran (is fruitiger in m'n herinnering), een Ardmore, of toch een peated niet Schot (Millstone ofzo)? Geen flauw idee eigenlijk. O ja, deze whisky is 10 jaar oud, ook al denk ik dat ie eigenlijk jonger is (ik blijf het gewoon proberen...).

Punten: ergens rond de 83, maar dit lijkt me typisch een whisky die (veel) beter wordt met wat oxidatie in de fles.

FGG
Nadat de rook is opgetrokken ga ik m'n neus er maar eens insteken:

Neus: Uiteraard peat. Citrus, vooral sinaasappel. Wat banaan, meloen. Wat vanille. Aards. Iets alcohol is wel merkbaar, een hoge ABV zou dat verklaren.
Smaak: Ook hier peat. En citrus, ook weer die sinaasappel. Iets zoets komt naar boven, vanille, karamel. Basterdsuiker.
Body: Mooi romig op de tong met een scherp randje, maar niet storend.
Finish: Medium tot lang. Bitter. Aards.

Ondanks de peat en de rook, wat tegenwoordig minder mijn ding is, valt deze me toch reuze mee. Zeker als je 'm eerst even laat ' uitwaaien'.

Punten: 87 - 87 - 88 - 86 = 87

Omdat ie peated is zit de score wat lager. Voor een peated is het wel een mooie met karakter.

defeatless
Neus:
Peat. Dat wordt lastig ivm met geen vergelijkings materiaal. Dit is relatief milde peat, maar voor mij wat veel. Toch ruik je er nog iets van mint langsop. En er zit ook hier een beetje een muffig luchtje aan. Met een drupje water zit er ook een luchtje aan van smeulend hout.

Smaak:
Best fruitig. Een pepertje, wat gember, en de peat zit verrassend wat op de achtergrond in de smaak. Met wat water komen de fruittonen meer naar voren. Voor de rest veranderd er weinig, ja er is iets meer een zuurtje trouwens.

Finish:
Lang qua lengte. Een enorme klap peat. Dan een zuurtje en langzaam kabbelt die weg met wat zoet-zuur.

Commentaar:
Dit kan maar zo eens die nieuwe van The Islay Boys zijn. Tis niet de blend, maar misschien de bastaard malt.
Niet slecht gedaan, maar gewoon niet mijn smaak. Ik denk wel dat er een hoop flessen van verkocht gaan worden na deze tasting. 78 punten, puur ivm peat.

mardo
kleur: lichtgeel, helder
neus: rook, veel rook. Citrus, BBQ, kampvuur.
Smaak: scherpe start, dan zoet en rook. aflopend in zoete rook. De turfrook overheerst voor mij.
afdronk: asbak rook, as en wat later duidelijk anijs op mijn tong.
Ik ben geen peat-fan. De rook en turf zijn mij te overheersend, daarom geen score van mij.
Dit is gewoon niet mijn whisky.(geen enkele geturfde whisky is "het" voor mij.)

Gok: Benromach 10 100 proof

vbreemen
Lekker assig. In ieder geval Islay, waarschijnlijk Laphroaig.
Jong. Niet al te veel alcohol, 43%.
84 punten.

SirNagalot
Kleur: heel licht (bourbonrijping?)

Geur: eerst enkel een mooie, cleane turf. Deze turfgeur verdwijnt vrij snel, en er komt toffee in de plaats, met wat ziltigheid, bacon, nog later wordt hij heel zoetig in geur.

Smaak: komt helemaal niet overeen met de geur, initieel erg sterk op alcohol en zelfs iets zepigs, wat lavendel. Evolueert erg hard, deze whisky komt als het ware in golven, soms erg geturfd, soms erg fris, kruidig en peperig. Heel mooie evolutie, blijft bijzonder interessant en verandert constant.

Afdronk: erg zacht, zelfs wanneer de turf in de smaak erg uitgesproken is. Mooi en fris.

Conclusie: ik kan deze whisky zeker en vast appreciëren, ik denk dat ik hem toch rond de 90 punten zou scoren. Hij is zeer complex en ook verrassend. Ik denk dat hij heel jong is, zeker minder dan 10 jaar, en cask strength rond de 60%. Geen idee wel van de link naar de 10 .
Als ik moet gokken, denk ik aan Ledaig, al zou ook een Bunnahabhain Moine zeker kunnen.

Rien68
Zoals ik in het topic ook al aangaf is het een flink tijdje geleden dat ik peat serieus heb moeten proeven.

Bij het openen kwam de lucht van verbrande autobanden bij mij binnen, en daar was dus meteen de associatie met de Ledaig die ik zelf heb gehad. Dit kreeg ik niet meer uit mn kop...

Dus ik ga voor een Bourbon barrel Ledaig op 46%
En om bij het thema te blijven een uit 2010, een Van Weesje?

edwinedje
Waarom ziet Dram 3 eruit als Ardbeg 10...
Waarom ruikt Dram 3 als een Ardbeg 10...
Waarom proeft hij dan als en Ardbeg Corryvreckan?

Dat ligt toch niet in lijn met het Thema?
Dan zal ik er wel weer helemaal naast zitten.
Ik ben toch meer een fan van de Uigedail.

Dram van 50+ %tjes... die mij waarschijnlijk meer zal bevallen als 50- %tjes.
Wel de beste van de drie tot nu toe.

Jones12
Kleur : licht van kleur
Geur: geturfd, chocolade, vanille, peper
Smaak: turf, peper
Afdronk: lichte maar mooie lange afdronk

Denk 12 year

De gok over welke whisky het gaat is

Ik denk aan een Caol Ila of Bunnahabhain

Joris
Geur: Turf, zoet, kampvuur, vanille, stro
Smaak: Minder turf dan in de neus, scherp op alcohol, redelijk wat houtinvloed, licht zoete maar ook muffe smaak.
Conclusie: De neus is erg fijn, smaak niet heel spannend. Wel een fijne whisky. 84 pt.

MacErik
Neus: Dus.....das peat! Even omschakelen: tijdje niet (gen zin) gehad. Edoch even laten staan: rokerig, rubber, iets zoetig en wat citrus op de achtergrond?? Wel interssant eigenlijk.....

Smaak: Pittig in de ABV...... daarna rokerig en naarmate je de dram wat langer laat staan: vanille, rozijnen en iets houtige aan het eind. Af en toe iets van een bittertje.

Body: Stevig, vol olie-achtig

Finish: middellang-lang. Toch wat droog aan het einde.

Algemeen: hoewel nagenoeg van de peat af, verrast deze mij toch wel weer. Voorheen was peat gewoon peat! Heel heftig(asbak leeglikken) of minder, maar onderscheidde eigenlijk weinig andere zaken. Nu een tijd "droog" gestaan wat betreft peat en ondek nu toch wel mooie/lekkere dingen er doorheen.
Geen flauw idee wat het is (iedereen maakt tegenwoordig peat....) Enige is dat deze behoorlijk in de ABV zit volgens mij, ergens tussen 53-56%. Ik hoef er geen hele fles van, maar het is zeker geen straf om hier nog eens een trammetje van te drinken!

MaltMuppet
Nose: zoete rook, vleugje menthol, peer
Taste: Rook, zoet, mooi vettig mondgevoel
Finish: lang, smaak blijft lekker hangen

46%
Doet me heel erg denken aan een Caol Ila van de Casqueteers (toevallig dit jaar 10 jaar oud. Sponsor dram?) of Carn Mor (7 jaar oud). Denk een hogshead of bourbon barrel

Score: 87

fjharms
N: stevige peat, gestoofde paprika, op de achtergrond een zuurtje – citrus-achtig, of toch meer verse ananas? In de verte ook iets rubber. Als ie langer openstaat krijgen de fruit-geuren iets meer kans om langs de peat te komen. De neus wordt ook langzaam iets zoeter, meer zoet fruit erbij.
S: prikkelende alcohol, peat, hout. Na wat meer tijd komt er ook een citrus-zuurtje bij. Na nog meer tijd wordt het fruit zoeter – meer richting ananas, perzik. Ook wat honing.
F: de peat blijft lang hangen, met op den duur iets zoeters, honing
ABV gok: 48-50%
Gok over het thema: tja…. Toch maar weer een gok dat ie 10 jaar oud is.
Algemene gok: Last van tunnelvisie…. Port Charlotte.
Initieel vind ik deze niet zo geweldig (te eenzijdig), maar als ie langer in het glas zit komt ie meer in balans.

MBC
Uiterlijk: strogeel
Geur: rook, turf, bbq, jodium, citrus
Smaak/Afdronk: jodium, rook, aards, turf, as, karamel, hout, peper, citrus
Alcohol percentage: 43%

Score: 83/100

Wow die hakt er wel in zeg, heerlijke rokerige aardse smaak die lang blijft hangen. Ik hoop in ieder geval dat het een Islay whisky is... een Caol Ila wellicht?

politrix
Neus: peat, citrus, beetje rook, tikje scherpe alcohol
Smaak: sinaasappel, rook, vettig, boter
Finish: medium tot lang, zoutig, peat, drop

Niet super complex bijna wat simpel maar wel fantastisch uitgevoerd. Mooi spul dit. Lijkt me een islay whisky en als ik dan in mijn hoofd alle distilleries af ga blijft caol ila over. Een IB die wat jonger is en wat hoger in de alcohol zit (CS) op eiken. Thema: 10de caol ila botteling voor deze bottelaar?!?

roylubbers
nose: fris, gras, hooi, rook (iets verbrands, ja ik weet dat dat de definitie van rook is, maar ik kan het nog niet specifieker benoemen). Taste: wow! Die komt binnen! Wat hoger ABV, maar geen CS, de rook is wat meer aanwezig in de taste. Springbank? Finish: aangename rook, overgaand in wat citrus. Verdict: Springbank 10 47% (iets wat daar op lijkt in elk geval)

Bert71
Wauw, deze knalt er goed in op de vroege zondagavond. In your face!

Neus
Jodium, rook, honing karamel

Smaak
As, leer, grapefruit, salmiak

Finish
Salmiak, pepertje

Ik hou hier wel van. Redelijk wat alcohol (50%?) Flink in de rook en een scala aan smaken. Hij lijkt me redelijk jong, maar mooi in balans. Een smaaksensatie die je behalve in whisky toch nergens anders tegenkomt. 86pnt

Amputeck
N: wanneer ik sample 3 in het glas schenk valt meteen de rook op van deze dram. Aangename gerookte karakter, wat citrus tonen en anijs zitten fijn verweven in het geheel. Verder denk ik ook nog wat ziltigs, leer en stro te herkennen.
S: oei, deze komt ietwat fel binnen. Eerder bitter, moutig, drogend. De alcohol lijkt ook goed aanwezig te zijn bij deze dram. Kan er verder moeilijk veel van maken.
A: middellang, drogend, beetje bitter. Blijft wel even nazinderen.

De geur van deze dram kon ik wel waarderen, maar de wat smaak betreft komt deze toch te fel en te bitter aan voor mij. Ik denk dat het hier eerder om een jonge dram gaat: rond de 6 jaar oud en op refill bourbon vaten gelegen en 50-55%. Port Charlotte of Ledaig misschien?

hoogheid2015
Gokje Laphroaig quarter cask

nose: sweet, marsepein , bloemmetjes, fris (citrus) leer ?
taste: peat , peper
finish : peper, beetje bacon.

Denk een laphroaig . Heb er niet zo veel gedronken , dus dan maar de quarter cask. Abv lijkt hoger dan 48%

Dre
Nose:
Ah, mooie volle turf geur, fijne zoetige rook ook, en ziltig. Aanvankelijk ook wat aardse tonen. Gaandeweg wordt de geur steeds rijker en voller, en komen er ook steeds meer zoetige en fruitige aroma’s door. Citrus, wat bloemig ook, vanille.
Ondanks de volle geur is de alcohol niet heel prominent, maar mooi geïntegreerd in de andere geuren. Later komt er ook nog wat tabak door.

Smaak:
Vol, kruidig en wat peper, maar toch eigenlijk ook verrassend soepel! De kracht van de whisky lijkt een hoog Abv te verraden maar deze is in zowel de geur als smaak eigenlijk weer niet heel prominent aanwezig. Een salmiak kickje aan het begin, zoals ik die altijd bij een peated whisky heb. Dan zoethout, weer die zoete rook en as, ziltig. Maar naast de rook en turf ook weer veel ruimte voor de zoetige en fruitige tonen, vanille, citus, wat honing.
Erg intense whisky, geeft ook een ietwat drogend mondgevoel.

Finish:
Nog steeds vol, stevig maar glijdt toch heel soepel weg weer. Salmiak, de zoete rook, as, de citrus en vanille, het blijft er van begin tot einde inzitten. Vrij lange finish, waar op het eind vooral ook een smaak van sigaartabak in de mond achterblijft.

Conclusie:
Deze kan ik wel heel erg waarderen, hele mooie combi van turf en rook en zoetige en fruitige tonen, waarbij de alcohol mooi geïntegreerd is.
Dit is een dikke 89 punten voor mij.

Petrovitski
Kleur: Licht stro

Geur: Dikke vette Islay Peat. Ook frissig
Met water komt er ook een maltige geur doorheen. De rook is nu minder op de voorgrond en een fruitigheid, de geur van new spirit

Smaak: Vooral turf, bourbon vat. De turf is zo sterk dat hij in eerste instantie bijna alles weg duwt. Erg subtiel is hij niet

Nasmaak: Wat rook, bitter

Alcohol: Cask strenght. Denk rond de 55%
Leeftijd: Jong.. jaar of 5?

Bunnahabhain moin. Van Wees?
Caol Ila, Ardbeg?

Gok conclusie:
Ik denk dat deze van Islay komt en een Bunnahabhain Moine is.
De licht gekleurde Moines ken ik eigenlijk alleen van de "The Ultimate" serie dus dan ga ik voor die.

Ik hou best van een lekkere peaty whisky, maar deze is me te lomp. Ik heb de rook en de peat liever wat minder op de voorgrond, toch weer een leuke sample!

Cijfer: 75

jonker8011
Ik heb zelden zo'n beperkt idee gehad van wat ik drink. Zowel vrijdag als zondagavond een dram geproefd, en ben enigszins in de war. 1 op 1 vergeleken met Laphroaig QC, Bowmore 12 en Kilchoman. Ik dacht eerst dat de "in your face" karakteristieken betekenden dat hij cask strength was, maar hij kon niet zo veel water hebben voor het vlak werd. Al met al denk ik dat het relatief jonge Islay whisky is, misschien Bowmore? Maar een geturfde whisky off-Islay zou me ook niet verbazen.

Neus: wijn, kampvuur achtige turf, met wat water komen er bloemen op de achtergrond.
Smaak: Sinaasappel-honing, vlak onder de eerste klap van de spirit. Ik vind hem vrij scherp. Bij proeven wat vanille, met een milde kruidigheid, ik onderscheid zwarte peper, tot slot een soort zoetigheid die meer richting pruimen gaat.

Eindconclusie: Dit is not my cup of tea. Ik prefereerde alle drie de geturfde whiskies die ik er naast geproefd heb ruim ten opzichte van deze. Vond het geheel te aggressief, en ik vond relatief weinig smaakontwikkeling in het glas. Ik heb onvoldoende aanknopingspunten om een echte gok te doen welke distiller het is.
Score 70/100

andre8x8
Nose:
Medicinaal, turf, peat, heerlijk warme geur en zeker niet prikkelend. Laag in de alcohol waarschijnlijk < 48%.
Het eerste wat bij me opkomt op basis van de geur is Laphroiag, Ledaig, Kilchoman, iets van Islay dus.

Taste:
Zo die komt binnen zeg! Waarschijnlijk toch een Cask Strength.
Vanille, peat, jodium, peper, hout, vettig.

Finish:
Lang zeer lang en warm. Vanille, turf, heerlijk.

ABV:
58 %

Score:
90

Schot voor de boeg:
Als er eentje past in het thema “10” dan is het toch wel de 10 jaar oude Laphroaig cask strength Batch #10

Ruud
Het lijkt wel alsof het thema ditmaal jong en cask-strength is.
Ook deze voelt voor mijn gevoel weer als een nog-niet-uitontwikkelde whisky.

Eerste gedachte: Dit moet haast een Ardbeg zijn. Ik zat even aan een double-barrel te denken, maar die zijn 'slechts' 46% en deze voelt toch wel een tikkie zwaarder.
Dat gezegd: ik schat 'm op 54%, niet veel meer dan een jaar of 8?
Ik zag onlangs een 2008 SMWS botteling, zou dat hem misschien kunnen zijn?

Stevige borrel, ex-bourbon lijkt me.
In de reuk: Mineralig, teer, smoked bacon, turf
In de smaak: daar gaat het nog even door met de turf en teer/roet, mineralen, aards. Wel erg scherp zonder water.

Persoonlijk vind ik hem iets te scherp, maar desalniettemin: Well done!

dannyp44
Geur: peated, rokerig, maar ook wat zoetigheid citrus fruit.

Smaak: Tabak, Sigaar, pruimtabak, peper, maar ook weer zoete tonen van citrus fruit.

Afdronk: lange afdronk van rook, droog en prikkelend peper.

Dit is tot nu toe echt mijn favoriet. Heerlijke combinatie van peated maar toch fris, fruitig.
Ik denk 46% ABV.

Voor een score ga ik voor 88. Bij een redelijke prijs komt deze zeker op mijn wenslijst.

Distilleerderij: echt geen idee. Een schot voor de boeg dan maar...Talisker.

Skidilly
Geur:
Peat, as, vanille, moutig, citroen.

Smaak:
Vettig (dik), droog as, eiken, ziltig, maritiem.

Afdronk:
Lang, minder droog dan verwacht, peper, ziltig.

Conclusie:
Voor mij een erg moeilijke whisky. Alhoewel het langzaam wat beter wordt, heb ik veel moeite met proeven van peated whisky. Door de voor mij dominante aanwezigheid van de truf-rook, kan ik moeilijk andere dimensies vinden in de whisky. Toch heeft deze whisky voor mijn gevoel meer complexiteit dan #1 & #2. Ik denk dat dit een Single Malt is van Islay, Cask Strenght à 55-60%. Afkomstig uit een bourbon vat.
Distillery gokje; Lagavullin.
Geen score.

WhiskyclubSpakenburg
Notes Willem:
Kleur Stro
ABV: 48%
Neus: as, zand, citronella, suikerspin, tuinslang (rubber?).
Mond: Zoeter dan de neus doet vermoeden. Assig, mineraal, poedersuiker, schelpen en zeewier. Finish matig.
Oordeel: Lekker zoete turfbak. 86 punten
Gok: Jonge islay op bourbon vat. Tussen de 6 en 8 jaar oud. Ardbeg.

Notes Erik:
Kleur: licht stro
Neus: zeewier, oily, citrus, peper en nieuwe sportschoenen
Smaak: popcorn, peper,citrus - citroen, zilt en as
Afdronk: as, limoen en plastic
Oordeel: overall prima peated whisky. Niet zoveel op aan te merken. Ook niet heel erg bijzonder. Ik geef deze whisky 85 punten.
Gok: ik denk aan een iets jongere Lagavulin rond de 53%, blijf toch in die 10 jaar hangen, uitgegeven door een onafhankelijke bottelaar onder een andere naam

Len
Neus: peat, peat, citroen/limoen
Smaak: peat
Afdronk: frisse turf

Jammer genoeg niet meer zo'n peathead
Refill Bourbon Barrel, 50%, 10 jaar
We doen een wilde gok : ledaig

DrinkingWhisky
Pepijn:
Uiterlijk: 1 - stro-geel (0.1 - white wine)
Geur: Behoorlijk vegetale rook; intense "donkere" rook. Nat gras, en op de achtergrond wat citrustonen (citroen).
Smaak: Jawel, asbak! Bij de tweede slok komen citrus, hooi, gele appel en gele rozijnen naar voren. Mooi in balans.
Afdronk: Vrij lang, met rook (beetje uitgedoofd kampvuur-achtig), citroenschil en gele appel. Ietwat drogend op het einde.

Samenvattend: Qua profiel denk ik aan Ardbeg (wat aardser en vegetaler dan Caol Ila bijvoorbeeld, maar minder vegetaal dan Laphroaig), en gezien het thema denk ik dan aan de Ardbeg 10. Maar ja, dat zou wel erg "standaard" zijn, en de belletjestest (shake it baby, shake it!) brengt me op ongeveer 53% ABV, dus dat is 'm dan sowieso niet. Enfin, ik ben benieuwd wat het dan wel is .

Score: 86

Steven:
Kleur: 0.1 / 0.2

ABV: vrij hoog, ~54%

Leeftijd: ~12 jaar

N: hier wordt je vrolijk van, peaty ziltigheid, medicinale tone, floral, grastonen

T: beschaafd medicinaal, ziltig en rokerig peat feest, floral, fruitig (citrus en appel), kruidig

F: zachter wordende ziltige peaty zoetheid, hintje rook op de achtergrond, marcepijn, warm, relatief lang maar wel heel mooi bescheiden

N 22 T 21 F 21 B 22, totaal score 86

Ga hierbij lekker gokken op een van Islay afkomstige whisky, eerste ingeving gaat naar Ardbeg maar het zou me niets verbazen als het een mooie Big Peat is...

Daveen
Peat, ik ruik peat. Dat kan niemand ontgaan zijn denk ik. Of je moet echt flink verkouden zijn...
Ik heb dit sample 2x kunnen proeven en beide keren waren alle geuren de eerste 5 minuten duidelijk aanwezig, waarna het sample zich leek te sluiten en de geur vervlogen was. Het was voor mij lastig om de geuren en smaken te benoemen deze keer.
N: Peat, eerst jodium geur, gemaaid gras, heel warm. Daarna zoeter en ziltiger.
T: Drop, warm en zoet, waarna even later pas de peat volgt.
F: Vreemde spicy peat en erg zoet. Lijkt geen sherry, maar een andere finish.
Ik las dat een aantal mensen in een tunnelvisie zitten, maar dit is peat zoals ik peat niet zo goed ken. Meestal vind ik peat op sherry ook minder interessant en te zoet. Ik heb dus geen flauw idee waar ik aan moet denken en ik ben ook niet heel erg fan van dit sample.

Laurens
Geur:
Peat, zoet, potlood, as, zuur, zoet

Smaak:
potlood, as, bourbon vat, citroen, tequila

Afdronk:
Lang, as, amandelspijs

Deze doet me denk aan de "oude" Laphroaig 18 jaar met de groene koker.
Peated, bourbon vat en 48%. Ik vind deze erg lekker en geef hem 88 punten.

Wouter1981
N: Islay turf. Zoet, vanille. Dit schreeuwt voor mij direct Laphroaig. Dus de tunnelvisie en oogkleppen gaan direct op.
T: Hij is pittiger dan de standaard 10y. Of het vat is actiever, of de abv is flink hoger. Ik gok het laatste. Maar genoeg pepers uit de houtinvloeden.
F: Zoetje, wat pepers, maar ook wat droog door eiken. Alsnog een actief vat dus. Of wellicht een 2e rijping op een ander vat.

Goed, met een flinke slag om de arm en het mooie excuus van de naweeën van een verkoudheid ga ik de voor de hand liggende gok doen:
Laphroaig 10 CS
Niet verkeerd, maar ik wordt niet heel warm meer van peated, dus ga heen score geven.

Harrie
Neus: turf! Vleugje zoetigheid, beetje zaagsel en rubber. En wat fris fruit, citrus.

Smaak: mooie rooksmaak. Flink aanwezig maar niet eendimensionaal. Drinkt vrij soepel weg.

Finish: blijft lang plakken in je mond, beetje olie-achtig. Beetje as, doet me aan Lagavulin denken.

Score: rond de 87, mooie whisky.

In het kader van het thema, “10”: Veel Islay-whiskies (DB’s) worden met tien jaar gebotteld dus wat dat betreft veel keuze. Ardbeg 10 ligt voor de hand als gokje, maar het ABV is wat te hoog denk ik, toch wel 50%. Misschien de nieuwe Port Charlotte 10yo Heavily Peated? Heb hem nog niet geproefd dus het is een long shot...

PunxsutawneyPhil
N: Peat, yellow fruit, sour citrus fruit, grapes, honey, candy sweets, minerals. With water, the inside of the barn is revealed, some silage lays inside on the earth floor.
T: Strong peat, insides of a barn, honey, hay, grapes, citrus fruit, minerals and earth.
F: Quite long, only slightly biter, peppery at first, peaty hay rots away in the back of the mouth. Lovely stuff.

ABV: 58.5%
Distillery: In de hoek van Bruichladdich. Ik gok toch op Ledaig vanwege de stallucht. En het zal toch wel een bourbon barrel zijn?

leeftijd rond de 11 jaar en score rond de 88/100

+++++++++++++++++++
EINDE PROEFNOTITIES
+++++++++++++++++++

En als word cloud zien jullie notes er zo uit:
Afbeelding
3 x

defeatless
Moderator
Moderator

Re: HWF-VBT 10: Sample 3 (t/m 22 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor defeatless » 17 Okt 2018, 21:34

Zo! Ook weer op de post!

Heb er weer een mening over hoor! :bigsmile ;)
5 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 17 Okt 2018, 21:57

Mijn notities inmiddels ook al verstuurd.
1 x

MaltMuppet
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MaltMuppet » 17 Okt 2018, 22:40

Zojuist geproefd, maar zondag nog een keertje proeven. Denk wel te weten welke het is :bigsmile
2 x
The answer may not lie at the bottom of a glass of whisky. But you should at least check!

Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 17 Okt 2018, 23:05

MaltMuppet schreef:Zojuist geproefd, maar zondag nog een keertje proeven. Denk wel te weten welke het is :bigsmile

Dit schept natuurlijk hoge verwachtingen nu he! :lol:
1 x

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 17 Okt 2018, 23:09

defeatless schreef:Zo! Ook weer op de post!

Heb er weer een mening over hoor! :bigsmile ;)

Ben nu al benieuwd welke prachtige bewoordingen we mogen gaan verwachten
0 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 18 Okt 2018, 00:25

Ook mijn notes zijn verstuurd. Ik heb dit sample 2x aan een proeverij onderworpen en de tweede keer beviel me stukken beter dan de eerste.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

MaltMuppet
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MaltMuppet » 18 Okt 2018, 07:13

Dre schreef:
MaltMuppet schreef:Zojuist geproefd, maar zondag nog een keertje proeven. Denk wel te weten welke het is :bigsmile

Dit schept natuurlijk hoge verwachtingen nu he! :lol:

Ik weet het... en ik zal er ongetwijfeld weer volledig naast zitten :P
1 x
The answer may not lie at the bottom of a glass of whisky. But you should at least check!

Afbeelding

fjharms
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor fjharms » 18 Okt 2018, 07:52

FGG schreef:Ook mijn notes zijn verstuurd. Ik heb dit sample 2x aan een proeverij onderworpen en de tweede keer beviel me stukken beter dan de eerste.

Dat is interessant om te horen. Dan zal ik daar zowel vrijdag als zondag tijd voor maken, en pas zondag de notes versturen ;-)
1 x
Afbeelding

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 18 Okt 2018, 13:38

fjharms schreef:
FGG schreef:Ook mijn notes zijn verstuurd. Ik heb dit sample 2x aan een proeverij onderworpen en de tweede keer beviel me stukken beter dan de eerste.

Dat is interessant om te horen. Dan zal ik daar zowel vrijdag als zondag tijd voor maken, en pas zondag de notes versturen ;-)

De eerste keer was het niet de eerste whisky van die avond, nu wel.
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 18 Okt 2018, 14:20

Ik heb 'm één keer geproeft, maar hij had bij mij zeker 20 minuten nodig om goed los te komen. Zou dus best kunnen dat de 2de dram hier nog een schepje bovenop doet...
0 x

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 18 Okt 2018, 14:44

Lang geleden dat ik deze smaak heb geproefd, maar het deed me wel direct aan een bepaald merk denken.
Van het weekend eens serieus proeven...
Laatst gewijzigd door Rien68 op 18 Okt 2018, 15:38, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 18 Okt 2018, 15:15

Jongens please.
Denk even aan de afspraken en laat iedereen zelf de whisky ontdekken zonder waardeoordeel of smaaknotities vooraf.

Dat is juist een groot deel van de fun van het vbt
9 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 18 Okt 2018, 15:30

Wouter1981 schreef:Jongens please.
Denk even aan de afspraken en laat iedereen zelf de whisky ontdekken zonder waardeoordeel of smaaknotities vooraf.

Dat is juist een groot deel van de fun van het vbt

Terechte opmerking! :goedgedaan
Inmiddels 'gescrambled'.
2 x

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 18 Okt 2018, 15:36

FGG schreef:
Rien68 schreef:Lang geleden dat ik deze smaak heb geproefd, maar het deed me wel direct aan een bepaald merk denken.
Van het weekend eens serieus proeven...

*deze smaak*? :Scratch

Dre heeft m gescrambled ;)
1 x

Terug naar “HWF Virtual Blind Tasting-10”