Nieuwe distilleerderijen in Schotland na 2001

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Piet
Moderator
Moderator

Nieuwe distilleerderijen in Schotland na 2001

Ongelezen berichtdoor Piet » 18 Aug 2009, 21:01

De meeste van mijn Whisky-boeken stammen van vóór 2002. In die tijd (2001 ?) kwam Bruichladdich met veel tromgeroffel weer op de markt. Ik heb nog een paar 10yo staan die ik destijds heb aangeschaft (nog vol en dicht). Ik meen dat ze met drie typen kwamen. Destijds heb ik er ook wat geproefd in een soort privé masterclass door Han van Wees. Dit ter zijde.

Ik las onlangs dat er drie nieuwe distilleerderijen bij zijn gekomen (geen heropeningen). Ik probeer er achter te komen of dat sinds die tijd is en welke dat dan zijn, zodat ik in elk geval de lijsten in de diverse boeken kan completeren alvorens alles te vernieuwen.
______________________________________________________________________________________________________

Deze lijst vormt voorlopig de basis en wordt indien nodig uitgebreid.

1. Kilchoman. Een zogenaamde "Farm Distillery" op Islay. De eerste botteling werd geveild voor meer dan 4000 pond.
    Volgend jaar is Diageo van plan om een nieuwe distillerderij te openen in Moray.
  2. Roseisle gaat het heten en zal dan de grootste worden met 14 stills en een capaciteit van 10 miljoen liter per jaar.
  3. Op het eiland Lewis is net toestemming gegeven voor Abhainn Dearg. Dit jaar wordt begonnen met 10,000 liter spirit. Maar het zal een tijdje duren voordat we dat te proeven krijgen. Het wordt de eerste legale distilleerderij op Lewis in meer dan 200 jaar.
  4. Daftmill in Fife http://www.daftmill.com
  5. Begonnen in 2003: Ladybank ook in Fife is een "Farmscale Membership Distillery". (zie: viewtopic.php?f=17&t=70#p227 )
  6. Annandale Distillery, de website is nu ook in de lucht www.annandaledistillery.com. (zie ook: viewtopic.php?f=17&t=70#p2087 ) Dit is geen nieuwe maar een heropening na 90 jaar gesloten te zijn. Toch bijna nieuw !
  7. Ailsa Bay distillery (zie ook: viewtopic.php?f=17&t=70#p228 )
  8. Isle of Barra distillery. (zie ook: viewtopic.php?f=17&t=70 )
  9. The Kingsbarns farm distillery in Fife (zie ook: viewtopic.php?f=17&t=70&p=5351#p5351.
  10. Hoewel het niet een nieuwbouw is volgens de definitie, is het ook nauwelijks een heropening te noemen, eerder herbouw. Vandaar toch ook maar in deze lijst gezet.
    Kilkerran Single Malt van de Mitchell's Glengyle Distillery.
    Deze bestaat al vanaf 1872/73 maar is in 1925 gesloten en daarna verwaarloosd. De vervallen gebouwen zijn in 2002/03 in ere hersteld, vandaar is deze wel bijna nieuw. In maart 2004 liep de eerste "new spirit" uit de ketel. De eerste is gebotteld op 21 mei 2009.
  11. Blackwood op de Shetlands, die nu nog alleen wodka maakt maar al jaren verkondigt ook whisky te gaan maken. Deze is in 2008 failliet verklaard en over gegaan in een nieuw bedrijf Catfirth Limited.
  12. De Falkirk Distillery Company gaat een complex bouwen op een kavel in de buurt van Cadger's Brae te Polmont in s Schotse Lowlands (waar destijds de Rosebank Distillery was gevestigd).
  13. Huntly Distillers Ltd. (2011 ?) has been recently created to construct a single malt, neutral alcohol and gin distillery complex. The company will build a state of the art and entirely carbon neutral “green” Single Malt, Single Grain, Vodka, Gin and Neutral alcohol distillery in Huntly, Scotland. A new single malt “The Huntly” will be produced by the company.
  14. Ardnamurchan Distillery in Lochaber Highlands. Plannen goedgekeurd.
  15. Loch Ewe Whisky Distillery, Aultbea, Scotland, geopend in 2004.
  16. Strathearn distillery, Southern Highlands, geopend in 2013.
Laatst gewijzigd door Piet op 31 Okt 2013, 16:14, 11 keer totaal gewijzigd.
Reden: Strathearn distillery 2013
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Piet
Moderator
Moderator

Re: Nieuwe distilleerderijen in Schotland: Kilchoman

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Aug 2009, 11:06

Ik heb er inmiddels één getraceerd: Kilchoman, in 2005 opgericht op Islay.
De eerste Whisky wordt, na de wettelijk verplichte 3 jaar lagering, op 9 september 2009 op de markt gebracht. Een en ander staat uitgebreid op de Kilchoman website. De eerste fles is er als pre-release al uitgegaan voor £ 5400,-
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Nieuwe distilleerderijen:Roseisle,Daftmill,Abhainn Dearg

Ongelezen berichtdoor Jock » 21 Aug 2009, 10:47

Piet schreef:De meeste van mijn Whisky-boeken stammen van vóór 2002......
Ik las onlangs dat er drie nieuwe distilleerderijen bij zijn gekomen (geen heropeningen). Ik probeer er achter te komen of dat sinds die tijd is en welke dat dan zijn, zodat ik in elk geval de lijsten in de diverse boeken kan completeren alvorens alles te vernieuwen.

1. Kilchoman. Een zogenaamde "Farm Distillery" op Islay. De eerste botteling werd geveild voor meer dan 4000 pond.
    Volgend jaar is Diageo van plan om een nieuwe destillerderij te openen in Moray.
  2. Roseisle gaat het heten en zal dan de grootste worden met 14 stills en eencapacitet van 10 milioen liter per jaar.
  3. Op het eiland Lewis is net toestemming gegeven voor Abhainn Dearg. Dit jaar wordt begonnen met 10,000 liter spirit. Maar het zal een tijdje duren voordat we dat te proeven krijgen. Het wordt de eerste legale distillerderij op Lewis in meer dan 200 jaar.

Er zijn ook hier en daar plannen, maar de crisis is inmiddels bij ons. Ik zou ook een aantal heropende distilleries kunnen noemen, maar dit heb je niet gevraagd.
Glengyle in Campbelltown is ook een nieuwe speler, maar ik weet niet of dat telt omdat het verrezen is van een farm distillery en is eigendom van Springbank.
Groet,

Jock
Laatst gewijzigd door Piet op 21 Jan 2010, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Nieuwe distilleerderijen in Schotland na 2001

Ongelezen berichtdoor JayDie » 21 Aug 2009, 11:41

Jock schreef:1. Kilchoman. Een zogenaamde "Farm Distillery" op Islay. De eerste botteling werd geveild voor meer dan 4000 pond.
Volgend jaar is Diageo van plan om een nieuwe destillerderij te openen in Moray.

volgens mij las ik hier gisteravond ook iets over in het boek "De chemie van Schotse Maltwhisky" van Robin Brilleman. Nja... Jock, Piet en ik hebben het boek in bezit, dus vanavond ff kijken :-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Aug 2009, 12:10

JayDie schreef:volgens mij las ik hier gisteravond ook iets over in het boek "De chemie van Schotse Maltwhisky"

John, ik denk eerder dat je onlangs iets gelezen hebt in Whisky Passion, daarin staat op blz.7 een stukje over Kilchoman fles 1 uit cask no.1.
Dank Jock die Daftmill in Fife (Highland) ziet er wel heel ambachtelijk uit.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 21 Aug 2009, 13:15

Piet schreef:ik denk eerder dat je onlangs iets gelezen hebt in Whisky Passion, daarin staat op blz.7 een stukje over Kilchoman fles 1 uit cask no.1.

Zou ook kunnen, moet het wel de laatste uitgave zijn, want eerdere heb ik niet...

Zal vanavond toch even kijken, want stond volgens mij onder het hoofdstuk "Gerst", dat zij weer iets ambachtelijks willen gaan doen ofzo...
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Nieuwe distilleerderijen: Abhainn Dearg

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Aug 2009, 19:29

Inderdaad, Abhainn Dearg (spreek uit: Aveen Jarræk) op het eiland Lewis (zie Get-a-Map.) heeft ook een aardige website met een aantal slide-shows.
Het is nu tevens de meest westelijk gelegen distilleerderij. Dit jaar voor het eerst een "new spirit" en in 2011 een eerste single malt Whisky.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Aug 2009, 19:50

En Roseisle in Moray, Speyside van Diageo. Begonnen in 2007 en is dit jaar in productie gegaan.

Persbericht: Diageo looks to the future with £100m Scotch Whisky investment
Roseisle Distillery stillhouse features 14 copper stills crafted by Diageo’s coppermiths at Abercrombies, Alloa. Mashing will take place in two mash tuns and fermentation in 14 stainless steel wash backs.
...............with the first finished product available in 2012. It will be used primarily in blends, including Diageo’s 12-year-old Johnny Walker Black Label .
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 21 Aug 2009, 21:27

Piet schreef:Dank Jock die Daftmill in Fife (Highland) ziet er wel heel ambachtelijk uit.

Fife is net geen Highlands Piet. De Highland breuklijn loopt schuin net boven Fife. Technisch gezien is Fife dus nog steeds de Lowlands. Ik denk dan dat de SWA zal beslissen dat Daftmill een Lowland zal zijn.

Groet,
Jock
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Aug 2009, 22:18

Ha, Jock dank. En ik dacht het nog wel zo goed opgezocht te hebben.

Dus dan wordt het: Daftmill in Fife (Lowland, tegen de Highland scheidslijn) ziet er wel heel ambachtelijk uit.

Als we alles hebben zet ik het even op een rijtje.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 22 Aug 2009, 11:33

JayDie schreef:Zal vanavond toch even kijken, want stond volgens mij onder het hoofdstuk "Gerst", dat zij weer iets ambachtelijks willen gaan doen ofzo...

Gevonden! De chemie van Schote maltwhisky (Brilleman) schrijft op pagina 39 over Kilchoman:

Op Islay is een distillateur weer begonnen whisky te stoken op de ouderwetse manier, door enkel turf te gebruiken om de groenmout te drogen. Zijn distilleerderij ... is een soort boerderij-distilleerderij zoals men die in de negentiende eeuw kende. Als deze nieuwe spirit over enige jaren volwassen is geworden, zullen we maltwhisky kunnen proeven zoals die tweehonderd jaar geleden ook werd gemaakt.
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 22 Aug 2009, 16:08

Fife heeft een aantal havenplaatsjes die op Nederlandse dorpen lijken. Dat komt doordat men vroeger bakstenen en dakpannen als ballast gebruikte op zeilschepen. Andersom gebeurde dat ook en in Veere in Zeeland heb je ook Schotse huizen die gebouwd zijn van ballast op boten afkomstig uit Schotland. Crail in Fife is een van mijn favoriten. Zeer pittoresk. En St. Andrews heeft de beste 2de hands winkels vanwege de rijke lui kinderen die daar studeren en goede kleding en boeken in de 2de hands ( charity shops) winkels dumpen.
Doe u voordeel met die tip :)
Sorry ik zal proberen on topic te blijven.

Groet,

Jock
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 22 Aug 2009, 21:47

Jock schreef:Sorry ik zal proberen on topic te blijven.

Wat mij betreft is dit "on topic" zeker in de geest van Alfred Barnard. Boeiende informatie.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Nieuwe distilleerderijen in Schotland: Ladybank

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 Aug 2009, 16:33

Begonnen in 2003: Ladybank ook in Fife is een "Farmscale Membership Distillery". Iets als een "op participaties gebaseerde boerderij- of kleinschalige distilleerderij".
......By 2008 all the more intricate planning details where accepted. Dus men zou nu zo'n beetje aan het bouwen moeten zijn, dat is bij voldoende deelname naar ik aanneem.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Nieuwe distilleerderijen in Schotland: Ailsa Bay

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 Aug 2009, 16:51

Ook nieuw: Ailsa Bay distillery van William Grant & Sons (Glenfiddich, Balvenie & Kininvie) vlakbij de Girvan graan distilleerderij in Ayrshire (bij Arran).

De bouw is begonnen in 2007 en in dat jaar is er ook al gestookt. De productie wordt waarschijnlijk alleen gebruikt in hun blends.
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”