Poll: Exotische Whisky finishes, wat vind jij er van ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Finishen van whisky op wijn en andere vaten

PRO: Finishen is een goede ontwikkeling en een aanwinst voor de whiskywereld voor zowel liefhebbers als de industrie.
73
72%
CONTRA: Goede whisky behoeft geen extra finishing, er is voldoende diversiteit en al dat extra finishen is puur commercie.
29
28%

Totaal aantal stemmen: 102

Dutch-Drammer
Senior
Senior

Re: Poll: Exotische Whisky finishes, wat vind jij er van ?

Ongelezen berichtdoor Dutch-Drammer » 14 Jun 2011, 15:56

Net als met de whisky zelf zijn er naar mijn smaak goede en minder goed ( en zelfs slechte varianten )
Edradour heeft een aantal Cask Strenght whiskies uitgebracht met verschillende finishes waarvan de Sauternes finish me wel aansprak.
Ooit bij een whisky diner ( gekookt met whisky en whisky als drank ipv wijn erbij ) deze Edradour met Sauternes finish gedronken bij het toetje, dat beviel zo goed dat ik de week ernaa meteen een flesje ( halve liter flesjes in een houten kistje ) aangeschaft heb.
Op zich ben ik dus helemaal niet tegen finishes maar om dan meteen de hele "serie" aan te schaffen gaat me te ver
0 x
Afbeelding
Friend of Laphroaig & Member of The Ardbeg Committee

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 21 Jun 2011, 12:28

KSB66 schreef:Ook "bocht" is persoonlijke een mening.

Ik wou dat meer mensen deze in mijn opinie zeer belangrijke nuance kon inzien. Wat ik erg mis bij siommige recencenten en meningen is de simpele zin, "volgens mij" of , " dat is mijn persoonlijke smaak niet" of zelfs, "deze wijn/sherry/madeira/rum finish kan mij persoonlijk niet bekoren".
Zinnen als, "wijn finishes ZIJN bocht" maken mij zelfs een beetje verdrietig. Of dit "m soort finish leidt zelden tot iets lekkers", is zo kort door de bocht. Alsof mensen die het wel kan bekoren een mindere whisky drinker is of zo.
Misschien als je wijnfinishes niet lekker vind, komt dat omdatje het zelf niet begrijpt. Het kan ook een beperking zijn. Dat kan ook.
Zoveel mensen en zoveel meningen. Ik probeer iedereen te respecteren in zijn of haar mening en je mag altijd een mening zeggen. Maar laat het een "MENING" zijn en geen stelling als, " dit IS lekker," of "dat is NIET lekker". Want dat laatste volgens mijn nederige mening, is disrespectvol.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 21 Jun 2011, 12:40

Jock schreef:Zoveel mensen en zoveel meningen. Ik probeer iedereen te respecteren in zijn of haar mening en je mag altijd een mening zeggen. Maar laat het een "MENING" zijn en geen stelling als, " dit IS lekker," of "dat is NIET lekker". Want dat laatste volgens mijn nederige mening, is disrespectvol.

:respect :hoedaf
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 21 Jun 2011, 14:02

+ 1

Wat ik erg mis bij siommige recencenten en meningen is de simpele zin, "volgens mij" of , " dat is mijn persoonlijke smaak niet" of zelfs, "deze wijn/sherry/madeira/rum finish kan mij persoonlijk niet bekoren".

Ik heb dit zelf al meegemaakt op het Vlaamse forum Cask Six waar ik stelde dat de Glenfarclas 1989 for Fisser niet echt mijn ding is terwijl iedereen op datzelfde forum lyrisch is over deze whisky. Hoo maar! Dat ging blijkbaar te ver. Jammer voor hen. Even ter verduidelijking. Deze whisky heeft geen finish gekregen, maar het principe is hetzelfde.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Jul 2011, 13:43

Op bladzijde 53 van WhiskyPassion nummer 3, 2011 staat een aantal reacties (Piet, GJR, Ronald, Wim D) dat hier geplaatst is te lezen.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

TheFrankMan
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor TheFrankMan » 12 Jul 2011, 20:25

Goede whisky hoeft geen finsishes, omdat hij anders iets verbergt van smaak.

The Frank Man.
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 12 Jul 2011, 20:59

TheFrankMan schreef:Goede whisky hoeft geen finsishes, omdat hij anders iets verbergt van smaak.

The Frank Man.

Nou sorry hoor, maar dat ben ik absoluut niet met je eens, TFM! Waar baseer je zo'n uitspraak nou op of is het jouw persoonlijke mening na vele ervaringen? Er zijn vele whiskies, die na 'n finishing verbeterd zijn tov daarvoor. Merken als Macallan, Glenmorangie, Bruichladdich, Glendronach, Springbank etc,. etc. Moet ik nog verder doorgaan? ;)

quote uit info van A. van Zuylen: Commercieel directeur Alistair Walker zei: "BenRiach is altijd al een experimentele distilleerderij, zelfs onder de vorige eigenaars, en wij hebben die traditie voortgezet. We proberen het assortiment fris en interessant te houden door het vrijgeven van nieuwe finishes slechts enkele vaten per jaar, in zeer beperkte hoeveelheden."
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 13 Jul 2011, 16:33

TheFrankMan schreef:Goede whisky hoeft geen finsishes, omdat hij anders iets verbergt van smaak.

The Frank Man.

AAAARRRGGHHH!!!!!!. Verbergt smaak? Dan moet Scotch Spirit gedronken worden zonder houtrijping. Houtrijping is wat smaak geeft. Het verbergt niets maar voegt wat toe.

Jock :-x
0 x

ea teasse
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor ea teasse » 14 Jul 2011, 09:25

Ik juich finishes toe. Ik ben nog niet zo gek lang bezig met whisky, dus het is voor mij nog vaak een verrassing.

Wat doet een sherry finish, wat doet een wijn finish of een rum finish... Ik vind het enorm boeiend om alles te proberen. Soms valt het reuze mee, soms kan het ook tegenvallen. Maar het is steeds een ontdekking. Ik experimenteer graag met dat soort dingen. Ik denk dat dat de beste manier is om de whiskywereld te verkennen, alles een kans geven en eens proberen.

En als je er niet van houdt, hoef je de finishes ook niet te kopen he. Niemand dat je verplicht.
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 14 Jul 2011, 13:33

ea teasse schreef:En als je er niet van houdt, hoef je de finishes ook niet te kopen he. Niemand dat je verplicht.

Precies! En de rest die er wel van houdt heeft de mogelijkheid ze wel te kopen! Genoeg 'niet gefinishte' whisky te koop, hoor!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 14 Jul 2011, 17:49

TheFrankMan schreef:Goede whisky hoeft geen finishes, omdat hij anders iets verbergt van smaak.
The Frank Man.

Leuk, dat je van whisky houdt, TFM, maar dat wil natuurlijk niet zeggen, dat je maar ongenuaceerd van alles rond kan gaan lopen bazuinen, toch? Jij bent waarschijnlijk nog erg jong en dan wil je wel wat, maar zomaar iets schreeuwen valt (bij mij, onder andere) niet altijd in goeie aarde. Onderbouw dan je uitspraken, niet zomaar iets schreeuwen. :nono
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

André
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor André » 17 Jul 2011, 00:03

De finshes zijn op zich een aanwinst voor de hobby.
Het maakt het wel zo, dat het steeds moeilijker wordt alles te proeven.
En het is ook zo dat 1 persoon nooit alle finishes even geslaagd zal vinden.
Zelf ben ik bijvoorbeeld liefhebber van (eigenlijk alle) sauterness-finishes. Dat begon met de oude Glenmorangie 15 Sauterness die wat minder werd overgenomen door de nectar d`or. Die van de anderen heb ik nog niet allemaal geproefd..... Maar het voegt wel weer een mooie verzameldimensie aan de hobby toe.

Overigens er bestaan ook zeker wel verkeerde finishes.
Zo hoorde ik laatst op een proeverij een verhaal over een finish in een haringvat..... Dat is gebotteld in miniatuurtjes en ik neem aan dat de grootste helft van die flesjes in collecties staat waar het niet gedronken gaat worden. :bigsmile
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Jul 2011, 09:58

André schreef:...Overigens er bestaan ook zeker wel verkeerde finishes.
Zo hoorde ik laatst op een proeverij een verhaal over een finish in een haringvat..... Dat is gebotteld in miniatuurtjes en ik neem aan dat de grootste helft van die flesjes in collecties staat waar het niet gedronken gaat worden. :bigsmile

Zie de links in Rijpen en finishings, welke vaten zijn er ?
0 x

Henk78
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Henk78 » 18 Okt 2011, 21:20

Ik vind dat er niets mis in met een finish, het kan een heel andere draai geven aan een whisky. Vind het vooral altijd weer een verrassing wat een finish heeft gedaan met het "originele karakter van een distilleerderij". Vind het dus zeker geen probleem dat er veel gefinishd wordt en ik neem aan dat er altijd niet gefinishte whiskies zullen zijn, dus is er voor ieder wat wils. Als je iets niet wil drinken koop je het niet en anders is het een mooie zoektocht.

Weet niet of dit er ook mee te maken heeft, maar hoe zit het dan met geturfde whisky van een "traditioneel" ongeturfde distilleerderij? Of is dit iets voor een nieuwe poll?
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Okt 2011, 11:00

Henk78 schreef:...Weet niet of dit er ook mee te maken heeft, maar hoe zit het dan met geturfde whisky van een "traditioneel" ongeturfde distilleerderij? Of is dit iets voor een nieuwe poll?

Dat is inderdaad een andere poll als het althans over geturfd gaat door gebruik van turf tijdens het eesten. Laten we zeggen het enige echte turtfen....

Er is tegenwoordig (laatste jaren ?) ook geturfde whisky (kan het nog gekker?) waarbij het inderdaad afkomstig is door finishing op vaten waarop voorheen (sterk) geturfde whisky heeft gelegen en dan hoort het wel onder deze noemer :HitHead
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”