henri schreef:van de 266 open flessen die ik heb zijn er zo'n 250 IB single cask. vaak van beter kaliber dan de meeste ( niet alle ) OB
wanneer je een enkele oudere hebt geprobeerd zegt dat niets
als je 40-60 euro range vwees / SV gaat vergelijken zegt dat ook nog heel weinig met de veelal puur voor de cash gebottelde piepjonge casks
ik nodig je van harte uit eens eerst wat meer samples te proberen van diverse leeftijden/merken en je mening wellicht bij te stellen..

Het is niet zo dat ik iets tegen SC heb ofzo hoor. Vooropgesteld, ik vond het een leuk artikel en het leek me een leuke stelling voor hier. Ik heb al meerdere topsamples mogen proeven uit SC's, onder andere van jou.
Nu begeef jij je ook wel in de buitencategorie he, met 250+ flessen van vaak dik boven de €100,-. Ik kan me voorstellen dat je dan snel klaar bent met de OB's. Toch zie ik ook vaak dat relatieve beginners al heel snel richting SC's kijken, en dat deze dan verkozen worden boven gelijkgeprijsde OB's. Als ik dan naar mezelf kijk, besef ik me achteraf dat ik me toch deels heb laten verleiden door het verhaal en dat de whisky's inderdaad ofwel te jong zijn gebotteld, of gewoon niet fantastisch spul was als het wat ouder was. En dan nog heb ik er vaak wel van genoten, maar als je me dan vraagt wat zijn nou je favo whiskyflessen die je in je bezit hebt gehad, zijn dat niet degene waar ik als eerst aan denk.
En hoewel ik graag verschillende samples drink, heb ik ook graag wat flessen thuis staan. En ik geef nu nog niet graag meer dan een €75,- uit aan whisky, op uizonderingen na.
Kikkerneve schreef:Ik zie het maar zo dat je tegenwoordig net zo scherp moet letten op de kwaliteit van je (iets te jong gebottelde) IB, als op de volgende limited edition van.... [Vul hier een willekeurige distillery in] of Highland Park.
En (open deur) volgens mij kun je genieten als je in beide gevallen de eerste batterij "møk" overslaat.
Helemaal mee eens. Limited editions/series laat ik eigenlijk altijd links liggen, aangezien de marketing er zo dik bovenop ligt en er nog zoveel anders te proeven is.
Op dit moment heb ik bijv. een Glen Moray van 3006, en hoewel deze op zich best aardig is had ik achteraf toch liever mijn geld aan iets anders besteed. Maar wat mij echt tegen kan staan zijn hele jonge whisky's die op een erg actief sherry vat hebben gelegen (laatst een Glenallachie van Vw op bijv.). Dat vind ik gewoon erg slecht.
Dre schreef:Nee, denk ik (over het algemeen). Als ik op whiskybase kijk zie ik genoeg single casks die ook maar matigjes gescoord worden, en genoeg OB's die heel hoog scoren.
Er zijn volgens mij genoeg OB's die zeer de moeite waard zijn, en door velen ook als zodanig beschouwd worden. Waar ik voor mezelf dan wel een patroon in zie, is het Abv. De whisky's die jij noemt, en vul dat aan met bv. de Ben Nevis 10, Ardbeg Uigeadail etc., hebben allemaal een Abv van 46% of hoger, en dat geldt ook voor bijv. alle 'Ultimates'. Uitzonderingen daargelaten vind ik dat wel een Abv waar een whisky echt wat meer indruk begint te maken.
Veel OB(-instapper)s worden op 40% of hooguit 43% gebotteld, dat vind ik vaak wat te braaf en waterig en dan verkies is wel een single cask, maar OB's op hoger Abv of die OB special releases (zoals bv. The Arran die regelmatig heeft) vind ik zeker ook nog steeds interessant.
De OB's die je noemt zijn inderdaad ook degenen waar ik aan moet denken. Welke bedoel je van The Arran, alle verschillende finishes?