Ardbeg Alligator / Uigeadail / Corryvreckan

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
guido
Actief lid
Actief lid

Re: Ardbeg Alligator

Ongelezen berichtdoor guido » 06 Jun 2011, 16:55

Daarnet bericht gekregen dat Laphroaig ook dit jaar weer een Cairdeas botteling op de markt brengt voor haar FOL's, de Friends of Laphroaig.
Men kan onmiddellijk bestellen via de site om te versturen naar België.
Waarom kunnen zij dat wel en Ardbeg niet ??? :Scratch

Nogmaals : begrijpen wie begrijpen kan !!! :Scratch

Slainte. ;)
Guido.

2011 CÁIRDEAS "ILEACH EDITION" (70CL)
This year's festival bottling is an eight year old Laphroaig that has been exclusively matured in Maker's Mark barrels. The quality of the barrels gives the spirit the smoothness of a much older whisky, yet it has extraordinary flavours that tend to get lost in older expressions.
Bottled at 50.5%, it has the characteristic "peat punch" but balanced with some floral notes.
0 x

Sjoerd
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Sjoerd » 06 Jun 2011, 17:17

Het is en blijft vreemd want er zijn oplossingen voor die OF bij Ardbeg OF bij de Nederlandse Douane stuklopen.

De oplossing is om de accijns in het land van aankomst te betalen, dan mag alles gewoon verstuurd worden. Ardbeg zou dit moeten kunnen doen door wat formulierwerk in te vullen. Wij zouden die moeten kunnen doen door met de factuur naar de douane te gaan, betalen en het bewijs terug sturen. Dit laatste snapt de douane echter niet (domme apen), en dat eerste is voor de distilleerderij erg veel werk.

Het probleem echter, is van andere aard, maar niet minder idioot.

Waar het mis gaat is bij de inschrijvingen in de Engelse KVK variant. Wanneer een bedrijf handelt in luxe goederen (Royal Mile Whiskies geloof ik, maar zeker Cadenhead en Springbank, en Ardbeg dus) mag een bedrijf niet versturen zonder dat de accijns betaald is in het land waar het product naar toe gaat. Echter, wanneer het bedrijf geregistreerd staat als handelend in collectors items (Bladnoch, The Whisky Exchange, Master of Malt) is dit hele issue niet van toepassing en zijn de flessen vaak sneller in Nederland dan wanneer je in den lande iets besteld...

Jammer maar helaas. Heb er al vaak over gebeld met de douane, maar dat heeft niet mogen baten. Ze willen er gewoon niet aan...
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Jun 2011, 19:11

0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

DH17
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor DH17 » 07 Jun 2011, 12:54

DH17 schreef:Op dit moment loopt er een 'test' in Duitsland waar de Embassy('s) de Committee bottelingen voor Duitsland verkopen. Volgend jaar zullen álle Committee bottelingen ( yes, ook in NL. ) via de Embassy's verkocht gaan worden omdat de distilleerderijen teveel klachten kregen vanuit de retail ( er werd tenslotte whisky verkocht welke zij later ook wilden verkopen maar dan hadden de meeste klanten 'm al ) en vanuit de douane.

Er loopt inderdaad een test in Duitsland hoe de Committee bottelingen daar te verkopen, er is echter nog niet zeker of dat volgend jaar in NL ( en andere landen ) zo zal zijn. We hopen natuurlijk van wel, maar kunnen dat op dit moment nog niet met zekerheid zeggen doordat er nog veel details uitgewerkt moeten worden voordat e.e.a. zover is. Ik was wat voorbarig, excuus :?
0 x

JuronymouS
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor JuronymouS » 08 Jun 2011, 11:10

Van Woudenberg Dranken Wageningen:
Beste Whiskyliefhebber,
Zoals u (waarschijnlijk) weet zijn wij op 6 april jl. uitgeroepen tot
2e Ardbeg Embassy van Nederland.
Embassy's hebben de eer om als eerste, special releases, nieuwe bottelingen etc. aan te bieden.
Wij presenteren u dan ook met trots:
Ardbeg Alligator
Een whisky met een “bite”
Zeer vol van smaak met tonen van pittige koffie, barbecuegeuren (hot & spicy), gember, chocola. En met een lange finish!
Deze eenmalige speciale botteling staat nu al open in onze winkel om te proeven, en is vanaf 1 september allen bij de Embassy's te koop!
Er zijn slechts 1650 flessen, waarvan wij er 120 hebben.
Prijs per fles € 77,50
Mis 'm niet en reserveer snel !!!
0 x
Afbeelding

MadMaster
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MadMaster » 10 Jun 2011, 15:36

Sjoerd schreef: Wanneer een bedrijf handelt in luxe goederen (Royal Mile Whiskies geloof ik, maar zeker Cadenhead en Springbank, en Ardbeg dus) mag een bedrijf niet versturen zonder dat de accijns betaald is in het land waar het product naar toe gaat.

Iets 'Off Topic', maar Royal Mile Whiskies verstuurd wel naar NL/EU.
Ik bestel er regelmatig flessen en die worden keurig verzonden en vervolgens weer zonder rompslomp door mij ontvangen... :duimop

En verder is het in dit soort gevallen gewoon een beetje creatief zijn, al dan niet met hulp van anderen in de UK.
Alles valt te omzeilen, euh..., op te lossen... ;)
0 x

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 11 Jun 2011, 11:37

Zo, net even bij de Ardbeg embassy op de hoek geweest. Ik mocht een beetje van de committee release proeven en moet zeggen dat ik daar blij genoeg van werd om voor 1 fles in te tekenen op de lijst.

Beknopte indruk: zoet van smaak, maar niet irritant zoet. Voor een dram die Alligator heet was dit geen aggressieveling. Erg makkelijk drinkbaar op volle sterkte (51.?%). Qua turfprofiel was het vooral rook dat ik proefde. Het medicinale (jodium) kwam pas op de afdronk naar boven. Over afdronk gesproken: reken op zeker een half uur pret.

Zo op de eerste indruk zou ik hem qua rookprofiel en turfintensiteit gelijk trekken met de Uigeadail.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Arnold1974
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Arnold1974 » 12 Jun 2011, 11:23

Heb er via de mail ook twee besteld, hopen dat ik niet te laat ben. Hoop toch een beetje dat het hier om de committee botteling gaat. Alleen al om het feit dat ik van de andere bottelingen ook de committee versies heb.
Vind het allemaal een beetje een rare gang van zaken. We zijn Europa, maar zelfs buiten dat willen we toch vrij kunnen handelen over de gehele wereld. Maar nee, een committee botteling uit Schotland "mag" niet.

Arnold :Slainte
0 x
Afbeelding

André
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor André » 16 Jul 2011, 23:31

Die in september gaat verschijnen, dat is er toch eentje met het zwarte (of misschien het grijsgroene) etiket, maar niet met het witte etiket?
Maar we mogen er toch van uit gaan dat de inhoud hetzelfde is?
Of wordt er naar aanleiding van discussie (waar volgens mij de committee flessen voor bedoeld zijn) nog iets met de smaak gedaan?
0 x
Afbeelding

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 17 Jul 2011, 11:13

Afgelopen vrijdag de Ardbeg Alligator mogen proeven tijdens de Ardbeg Embassy Release party bij DH17 te Bergen op Zoom. Erg lekkere dram, iets zoeter door de invloed van het gebruik van New American White Oak, ook de bijzondere vat charcoaling (aligator style) laat zijn smaakinvloed m.i. achter (iets van appel in de smaak die je ook wel bij charcoaled mellowed vintage bourbon's tegen komt, maar toch weer anders....) Ook gesproken met de vertegenwoordiger van LVMH Nederland over het douane probleem. LVMH heeft kennelijk besloten dat Ardbeg (en ik denk dan ook Glenmorangie) niet wordt verzonden naar Nederland, komt wel een oplossing en gerefereerd werd naar de test in Duitsland, afwachten dus maar.....
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 01 Sep 2011, 14:49

The story...

Zie ook http://ardbeg.com/gator
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 01 Sep 2011, 14:51

Intrepidity schreef:Heeft iemand al enig idee over de prijs van dit goedje?

£65,- in de Committe Member shop, maar helaas exporteren die niet naar Nederland. Zul je hier via de Embassies moeten doen. Maar zal wel weer absurd in prijs gaan stijgen... :nono
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 01 Sep 2011, 16:14

JayDie schreef:£65,- in de Committe Member shop, maar helaas exporteren die niet naar Nederland. Zul je hier via de Embassies moeten doen. Maar zal wel weer absurd in prijs gaan stijgen... :nono

65 pond is omgerekend ongeveer 74€. Bij Woudenberg kost 'ie 77.50€.
Nog steeds duur, maar niet absurd duurder.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 01 Sep 2011, 17:05

turfsmurf schreef:
JayDie schreef:£65,- in de Committe Member shop, maar helaas exporteren die niet naar Nederland. Zul je hier via de Embassies moeten doen. Maar zal wel weer absurd in prijs gaan stijgen... :nono

65 pond is omgerekend ongeveer 74€. Bij Woudenberg kost 'ie 77.50€.
Nog steeds duur, maar niet absurd duurder.

77€ voor een NAS, weliswaar cask strength, whisky... Ik denk dat ze de kosten voor al hun promotie en reklamefilmpjes rechtsreeks doorrekenen.
Of ben ik de enige die dit belachelijk duur vind?

:Slainte
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 01 Sep 2011, 17:35

BWhisky schreef:Of ben ik de enige die dit belachelijk duur vind?

Neuh, ik vind het eigenlijk ook kansloos duur. Toch heb ik er 1 besteld. :oops:

Zo zie je maar weer: zo lang ze er mee weg blijven komen zullen de prijzen van dit soort special editions voorlopig niet naar beneden afzakken.
0 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”