@JayDie: Wat betreft die 0.7 liter vs 1 liter: het prijsverschil daartussen is vaak nihil of zo gering dat je een idioot bent om de kleinere te kopen, tenzij je die grote flessen te lomp vind (wat ze wel echt zijn

)
Verder: Ik heb ooit 200 euro voor een fles uitgegeven, maar dat was bij hoge uitzondering. Verder zit ik te laatste tijd eigenlijk altijd onder de 100 euro, tenzij het een fles is voor een Bottle-Share, maar dan is het niet echt 'mijn fles'.
Uiteraard zijn er schitterende whisky's voor exorbitante bedragen, maar je gaat boven de 150 euro al snel voor de verzamelwaarde betalen, en gezien ik whisky koop om op te drinken doe ik daar liever niet aan mee.
Gemiddeld gezien probeer ik onder de 100 euro te blijven omdat ik vind dat daar de mooiste prijs/kwaliteit verhouding zit. Als ik echter iets fantastisch tegenkom en dat kost een paar tientjes meer ben ik geneigd die te kopen, en dan koop ik de maand erop niks. Ik laat me dus eigenlijk leiden door kwaliteit, waarbij ik mijn portemonnee in de gaten houdt.
Wat Piet zegt, als je eenmaal voor de 154 euro gaat is 164 ook niet ver weg, daar ben ik het wel mee eens. maar als ik voor 4 of 5 euro boven mijn prijsgrens een veel mooiere kan kopen dan ga ik mezelf daar niet mee beperken. Als ik die goedkopere (minder dure) whisky minder lekker vind koop ik die sowieso niet. Of ik die duurdere dan wel koop is een tweede. Anders denk ik bij de minder dure altijd 'had ik maar...'