Help Mijn Drinkfles is "te veel waard" geworden om te drinken [was:Drinkfles word Investeringsfles]
Re: Drinkfles word Investeringsfles
Mijn persoonlijke mening:
- Bijlagen
-
- word-vomit-word-vomit-everywhere.jpg (98.09 KiB) 2260 keer bekeken
3 x
Als die drinkflessen investeringsflessen worden om terug drinkflessen te worden kan je imho eens stevig doordrinken. Wel niet aan de fles drinken he... daar wordt niemand vrolijk van... oh wacht 

2 x
- gerritbakker57
- Whisk(e)y goeroe

De discussies met Lucca doen me weer terugverlangen naar Stormbringer. Het is jammer dat Lucca niet begrijpt of niet het juiste gevoel heeft bij een forum als dit. Ik heb geen idee hoe oud Lucca is en wat voor beroep hij beoefend maar ik weet van een flink aantal leden van dit zeer gewaardeerd forum dat ze in ieder geval van middelbare leeftijd zijn. Ik volg dan ook met veel plezier de volstrekt zinloze discussies tussen Lucca en mijn zeer gewaardeerde forumleden. Ga vooral zo door en ik heb nog heel veel leuke leesmomenten 

2 x
- gerritbakker57
- Whisk(e)y goeroe

Oh, even vergeten toe te voegen, verwacht van mij geen bijdrage in deze discussies. 

0 x
...ik ben 10 jaar geleden in Toscane geweest,om precies te zijn https://www.to-toscane.nl/reisgids/sted ... ane/lucca/ zeer aan te bevelen of ben ik nu

en even serieus: het gaat zoals bij veel in het leven om vertrouwen. Vertrouwen in het product, vertrouwen in de prijsontwikkeling, vertrouwen in mensen etc. Je probeert tevoren een inschatting te maken en de waarheid/werkelijkheid blijkt pas achteraf. Zo ben ik hier een fles kwijt geraakt, die ik (zeg 1 week later) op Catawiki tegen kwam...... Ik was in de veronderstelling met een liefhebber te maken te hebben. We hebben het er zelfs nog over gehad maar nee, zeer beslist ging ie in de verzameling. Teleurgesteld in mensen? Zeker niet. Mensen en dingen zijn niet altijd wie of wat ze lijken....
(tot zover de preek van de week)

en even serieus: het gaat zoals bij veel in het leven om vertrouwen. Vertrouwen in het product, vertrouwen in de prijsontwikkeling, vertrouwen in mensen etc. Je probeert tevoren een inschatting te maken en de waarheid/werkelijkheid blijkt pas achteraf. Zo ben ik hier een fles kwijt geraakt, die ik (zeg 1 week later) op Catawiki tegen kwam...... Ik was in de veronderstelling met een liefhebber te maken te hebben. We hebben het er zelfs nog over gehad maar nee, zeer beslist ging ie in de verzameling. Teleurgesteld in mensen? Zeker niet. Mensen en dingen zijn niet altijd wie of wat ze lijken....
(tot zover de preek van de week)
Laatst gewijzigd door sch@ker op 06 Jun 2018, 23:44, 2 keer totaal gewijzigd.
2 x
- edwinedje
- Forum goeroe

Mensen, ik denk dat het wel duidelijk is voor allen....
Laten we even terug keren naar mijn observatie;
Wat ik op zich een interessant gegeven vond, met als eigen voorbeeld de Snow Phoenix.
Dit zou op zich een investeringsfles genoemd kunnen worden, die ik gekocht heb als drink whisky.
Misschien zou ik hem voor een zacht prijsje wel van de hand willen doen, maar dan wel met de voorwaarde dat er een sample terugkomt.
Gewoon om te voorkomen dat mijn goedheid wordt misbruikt om de fles via de achterdeur weer ten gelde te maken...
"Probleem" is voor mij niet zo zeer dat hij meer waard is geworden dan ik ervoor betaald heb. En die meerwaarde krijg ik pas bij verkoop. Het "Probleem" zit hem meer in dat ik de smaak niet waard vind voor wat ik ervoor betaald heb. (billen, blaren). Ik ben dus als newbee ~6 jaar geleden met open ogen in de de Marketing molen van Glenfiddich gestapt...

Laten we even terug keren naar mijn observatie;
Lucca schreef:Interessant en herkenbaar voor mezelf te lezen vond ik de 'problemen' van leden die ontstaan zijn omdat flessen waarvan je er meerdere kocht (dus zeker bedoeld om te drinken) intussen in een recordtijd krankzinnig 'meer waard' geworden zijn waarna je hem gewoon niet meer 'kunt' openmaken (hij is lekker maar niet € 800,00 lekker - terwijl hij aanvankelijk bijv. aangeschaft werd voor €200-€250).
M.a.w. ; zijn er onder leden die leuke flessen voor de drink aangeschaft hebben er intussen maar vanaf zien gewoon omdat die belachelijk duur geworden is en simpelweg te veel oplevert bij verkoop ? Dus de 100% drinkfles is niet langer een verzamel/hamster item maar een belegging geworden ? Ben daar wel nieuwsgierig naar.
Wat ik op zich een interessant gegeven vond, met als eigen voorbeeld de Snow Phoenix.
Dit zou op zich een investeringsfles genoemd kunnen worden, die ik gekocht heb als drink whisky.
Misschien zou ik hem voor een zacht prijsje wel van de hand willen doen, maar dan wel met de voorwaarde dat er een sample terugkomt.
Gewoon om te voorkomen dat mijn goedheid wordt misbruikt om de fles via de achterdeur weer ten gelde te maken...
"Probleem" is voor mij niet zo zeer dat hij meer waard is geworden dan ik ervoor betaald heb. En die meerwaarde krijg ik pas bij verkoop. Het "Probleem" zit hem meer in dat ik de smaak niet waard vind voor wat ik ervoor betaald heb. (billen, blaren). Ik ben dus als newbee ~6 jaar geleden met open ogen in de de Marketing molen van Glenfiddich gestapt...

0 x
/ Mijn Website met mijn Distillery VisitsIk wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}
Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}
- Wouter1981
- Whisk(e)y goeroe

Maar in het voorbeeld dat je nu vanuit eigen ervaring geeft is het toch geen investeringsfles geworden?
Dat is pas het geval wanneer jij nu de intentie hebt om de fles met maximale winst te verkopen. Maar als ik het goed begrijp is dat nu niet het geval.
In jouw geval zou je hem wel van de hand willen doen omdat je smaak veranderd is / hij niet zo goed is als je verwachtte, niet omdat hij zo erg in waarde is gestegen.
Toch?
De huidige waarde van de fles is niet datgene wat je weerhoudt om de fles te openen. Maar de teleurstelling over de kwaliteit. Je zou voor hetzelfde geld dat je ervoor betaald hebt liever een andere whisky in je bezit hebben. In plaats van dat je de gemaakte winst liever op je bankrekening hebt staan.
Toch?
Dat is pas het geval wanneer jij nu de intentie hebt om de fles met maximale winst te verkopen. Maar als ik het goed begrijp is dat nu niet het geval.
In jouw geval zou je hem wel van de hand willen doen omdat je smaak veranderd is / hij niet zo goed is als je verwachtte, niet omdat hij zo erg in waarde is gestegen.
Toch?
De huidige waarde van de fles is niet datgene wat je weerhoudt om de fles te openen. Maar de teleurstelling over de kwaliteit. Je zou voor hetzelfde geld dat je ervoor betaald hebt liever een andere whisky in je bezit hebben. In plaats van dat je de gemaakte winst liever op je bankrekening hebt staan.
Toch?
0 x
- edwinedje
- Forum goeroe

Wouter1981 schreef:Maar in het voorbeeld dat je nu vanuit eigen ervaring geeft is het toch geen investeringsfles geworden?
Toch?
Toch?
Precies... Ik zeg dan ook "zou genoemd kunnen worden".
Ik zou er dus wel voor kunnen kiezen om hem als investeringsobject in te zetten.
Dat doe ik dus niet - voor je het weet word je hier op het forum afgeschoten
.Een ander niet nader te noemen fles is geruild op dit forum omdat ik de "marketing" te zonde vond om hem aan te breken.
Ik heb de fles toen geruild tegen een fles van gelijke (aanschaf) waarde waarvan ik zeker wist dat ik hem open zou maken.
De fles in kwestie was ondertussen ook meer waard dan ik ervoor betaald had in een opwelling.
Maar hoe gaan anderen hier mee om?
Gaan ze voor het geld, gaan ze voor een ruilobject, gaat hij toch open...
Ik denk -uit de andere berichten op te maken- dat het overgrote deel hem probeert onder te brengen bij een andere liefhebber voor een faire prijs, of indien mogelijk te versampelen.
Ik probeer hiermee overigens de originele observatie weer terug on topic te trekken
2 x
/ Mijn Website met mijn Distillery VisitsIk wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
-
nigel_tufnel
- Whisk(e)y goeroe

edwinedje schreef:Ik probeer hiermee overigens de originele observatie weer terug on topic te trekken![]()
De vraag is: is dat nodig?
Ik vind de titel trouwens verkeerd gekozen.
Mijns inziens is een aangekochte fles niet ineens een investeringsfles.
Een fles die je koopt met de intentie om ze later met winst te verkopen is een investeringsfles.
Dat hoeft zelfs niet veel later te zijn (flippers).
Een betere vraag zou gewoon zijn heb je al eens een fles gekocht
waarvan de waarde ondertussen zo belachelijk hoog is geworden dat je ze niet meer wil openen.
En ze dus liever wil verkopen om bijvoorbeeld andere whisky aankopen te financieren.
Of om een droomfles aan te schaffen die op je wishlist staat.
Er zijn blijkbaar 2 soorten mensen:
mensen die kijken naar de aangeschafte waarde en vinden dat die waarde hetzelfde blijft en dus die flessen openen.
En mensen die kijken naar de huidige waarde en die moeite hebben om zoveel geld te openen.
3 x
- edwinedje
- Forum goeroe

nigel_tufnel schreef:edwinedje schreef:Ik probeer hiermee overigens de originele observatie weer terug on topic te trekken![]()
De vraag is: is dat nodig?![]()
Vond ik wel, mijn topic was gekaapt
nigel_tufnel schreef:Ik vind de titel trouwens verkeerd gekozen.
Aangepast.
nigel_tufnel schreef:Er zijn blijkbaar 2 soorten mensen:
mensen die kijken naar de aangeschafte waarde en vinden dat die waarde hetzelfde blijft en dus die flessen openen.
En mensen die kijken naar de huidige waarde en die moeite hebben om zoveel geld te openen.
Yup... en dan?

0 x
Re: Help Mijn Drinkfles is "te veel waard" geworden om te drinken [was:Drinkfles word Investeringsfles]
Alle whisky die ik in huis heb is uiteindelijk aangeschaft om te drinken. Nu heb ik niet zodanig dure flessen dat ik zou willen spreken van investeringen.
Ik ben wel een verzamelaar. Maar verzamelen om het verzamelen. Niet met het idee er rijk van te worden. Verzamelflessen zijn voor mij de Macallan double en triple cask series en de Glenmorangie private edition. Nu heb ik voor de meeste van deze flessen al teveel betaald om als investering te zien denk ik. Op een mooie dag gaan ze ook zeker open. Het hebben staan in de kast vind ik ook al erg fijn.
Gewoon leuk om naar te kijken.
Zo heb ik ooit een sample gehad van een glendronach sc1993. Dat vond ik een geweldige whisky. Een maand later bood iemand hier op het forum precies die fles aan voor een voor mij redelijke prijs. Bijna 200 euro. Dat is voor mij serieus veel geld voor een fles whisky. Ik ben nu de trotse bezitter van deze fles en als hij open gaat, dan ga ik daar echt enorm van genieten.
Drammetje voor drammetje. Als deze fles veel meer geld waard wordt (en dat is denk ik niet ondenkbaar), dan maakt me dat echt niks uit, want het drinken van zo een dram uit dit soort flessen is voor mij een mooiere beleving dan het omzetten in geld.
Dat geld is zo weer weg. De herinnering aan een geweldige dram is voor altijd.
Ik ben wel een verzamelaar. Maar verzamelen om het verzamelen. Niet met het idee er rijk van te worden. Verzamelflessen zijn voor mij de Macallan double en triple cask series en de Glenmorangie private edition. Nu heb ik voor de meeste van deze flessen al teveel betaald om als investering te zien denk ik. Op een mooie dag gaan ze ook zeker open. Het hebben staan in de kast vind ik ook al erg fijn.
Zo heb ik ooit een sample gehad van een glendronach sc1993. Dat vond ik een geweldige whisky. Een maand later bood iemand hier op het forum precies die fles aan voor een voor mij redelijke prijs. Bijna 200 euro. Dat is voor mij serieus veel geld voor een fles whisky. Ik ben nu de trotse bezitter van deze fles en als hij open gaat, dan ga ik daar echt enorm van genieten.
Drammetje voor drammetje. Als deze fles veel meer geld waard wordt (en dat is denk ik niet ondenkbaar), dan maakt me dat echt niks uit, want het drinken van zo een dram uit dit soort flessen is voor mij een mooiere beleving dan het omzetten in geld.
Dat geld is zo weer weg. De herinnering aan een geweldige dram is voor altijd.
4 x
-
nigel_tufnel
- Whisk(e)y goeroe

edwinedje schreef:nigel_tufnel schreef:Er zijn blijkbaar 2 soorten mensen:
Yup... en dan?
Een klein kanttekening trouwens.
Blijkbaar zegt de meerderheid: uiteindelijk gaan ongeacht wat mijn flessen open.
Nu vraag ik me af of dat daadwerkelijk wel zo is.
En gaan deze dan ook aan anderen of als sample aangeboden worden?
En vooral? Tegen welke prijs?
Want hier gaan al heel wat anciens aanwezig zijn die bijvoorbeeld nog Port Ellen OB gekocht hebben aan 150 euro.
Gaan deze die flessen dan ook openen en samples van 3 cl aanbieden aan 7 euro (aankoopprijs)?
Want dat heb ik hier nog niet (vaak) zien gebeuren namelijk...
Op een of andere manier is er dan waarschijnlijk wel inflatie bijgekomen.
0 x
Re: Help Mijn Drinkfles is "te veel waard" geworden om te drinken [was:Drinkfles word Investeringsfles]
Ook hier staan alle whisky's in de kast om gedronken te worden, ook de Tomintoul uit 1968 is al open en die gaat ook heel geleidelijk leeg raken. Maar ik kijk wel naar de aanschafprijs van de whisky, en dat is voor mij wel een criterium voor het tempo waarmee de fles geleegd gaat worden. Ik heb maar één fles dicht om te kijken hoe de waarde zich gaat ontwikkelen.

1 x
- Greenmachine
- Senior

@FGG,
Nu ben ik nieuwsgierig
Nu ben ik nieuwsgierig

0 x
Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”