Japanse whisky: ervaringen

Alles over Japanse Whisky (behalve proefnotities).
JayDie
Moderator
Moderator

Re: Japanse whisky: ervaringen

Ongelezen berichtdoor JayDie » 16 Jan 2011, 09:38

PHiX schreef:Eerste indruk is dat het ontzettend onhandig schenkt met die fles met korte hals, druppelen is onvermijdelijk.

Gelukkig ben ik niet de enige die dat vindt. Zou zo'n schenktuit / non drip daarop passen... misschien eens eentje halen bij de Xenos 8-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

henrihenrynl
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor henrihenrynl » 04 Feb 2011, 18:50

PHiX schreef: Scheelt ook weer bij het door de wc spoelen als het niets blijkt te zijn.

:nono euhm ik hoop dat je dat grappig had bedoelt, weggooien vind ik echt zonde, jock heeft een leuke vlog over het maken van een likeur, of maak boerenjongens en ralfy diverse over het toevoegen van honing / hout/ maken v eigen blend, of ga desnoods met een "slechte" whisky naar de vakhandel voor een ruildeal.
0 x

Sanity11
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Sanity11 » 24 Feb 2011, 21:35

Is er in Japanse whisky een typisch kenmerk voor alle Japanse Whisky's? Een beetje zoals de whisky regio's in Schotland, of zijn ze alle heel verschillend van elkaar?
0 x

WhiskyNotes
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor WhiskyNotes » 25 Feb 2011, 08:38

Goh je zou kunnen spreken van een typische Japanse kruidigheid (net zoals in Oosters eten) - dat is toch wel een constante. Verder is het zo dat de kapitaalkrachtige Japanners vlot aan sherryvaten van erg hoge kwaliteit zijn geraakt in Spanje. Zeer veel Japanse whisky is daarom gerijpt op goede sherry (vnl. Yamazaki, Karuizawa, Hanyu, Hakushu). Dat is niet zozeer een kenmerk van de spirit op zich, maar het maakt wel deel uit van de populariteit van Japanse whisky tegenwoordig.

Verder is Japanse whisky bedoeld als een (verfijnde) kopie van Schotse whisky (typisch Japans zou ik zeggen, maar ik bedoel dat niet slecht). Je vindt dus alle Schotse stijlen en methodes terug in Japanse whisky: met of zonder turf, sherry / bourbon / andere houtsoorten zoals Japanse Mizunara, pot still / coffey still...
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 27 Feb 2011, 20:54

Sanity11 schreef:Is er in Japanse whisky een typisch kenmerk voor alle Japanse Whisky's? Een beetje zoals de whisky regio's in Schotland, of zijn ze alle heel verschillend van elkaar?

Uit Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

johan brugge schreef:Karuizawa 1986 60.7 %. Heel lekker, met die typische Japanse kenmerken (kruidig, heet, leder, hout enz) maar hij drinkt puur verschrikkelijk gemakkelijk weg.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Piet
Moderator
Moderator

Zes (2 x 3) Japanse whiskies

Ongelezen berichtdoor Piet » 27 Mei 2011, 21:28

Een week of zo geleden drie 12 jarige Japanse whiskies (samples) gedronken:

Mijn topper daarvan was de Hakushu 12yo, 43,5% (84) en die heb ik nu naast de twee beste oudjes gezet van de drie die ik nu geproefd heb:

Allemaal lekker hoor. Maar de toppers hier zijn de Nikka 15yo, (87) 45% en de Hanyu 17yo Single Cask, 55,5% (86).

De Nikka 15yo is mijn favoriet van deze zes.
Het score-niveau is dat van de Hanyu 17yo Single Cask maar die heeft voor mij té veel hout.
Voorzichtig met de punten want het waren maar samples !
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Dutch-Drammer
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Dutch-Drammer » 11 Okt 2011, 13:15

Enige weken geleden heb ik de Akashi Blend voor het eerst genuttigd, die viel me toen eigenlijk tegen.
Een vergelijking met de Nikka from the Barrel liet van de Akashi niets over.
Inmiddels heb ik de Akashi wat vaker gedronken en ik moet zeggen dat ik er nu wat beter over te spreken ben.
Vergeleken met de Nikka vindt ik hem nog steeds minder maar hij smaakt me nu toch wel.
Als ik moet kiezen is de keuze gemakkelijk gemaakt.
Beide flesjes zijn 0,5 liter
De Nikka ( Blend ) vind ik Japanser/kruidiger ( waar het mij om te doen was )
De Akashi ( blend ) vind ik wat minder kruidig en wat meer Schots overkomen
De Nikka is wat goedkoper ( een Euro of 4 )
0 x
Afbeelding
Friend of Laphroaig & Member of The Ardbeg Committee

jikke
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor jikke » 15 Okt 2011, 20:04

Ik kan alleen zeggen dat wij een japanse tasting hebben gehad met zeven whiskies en dat dat REUZE is mee gevallen, zitten enkele knappe dingen tussen.... Iets aan de duurdere kant, maar ja Japan is ook niet bij de deur e!

Geniet ervan. :Slainte :japan
0 x

bates
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor bates » 10 Dec 2011, 19:23

Hoy, ik ga vandaag de Nikka Red proberen.
De volgende op het lijstje zijn Black, White.

Welke andere merken kunnen jullie suggereren? Ik stap open voor alles.

Bedankt.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 11 Dec 2011, 15:23

Afgelopen vrijdag op de Mitra WX weer wat Japanners geproefd (Hibiki en Yamazaki). Nee, toch niet mijn ding. Al is, zoals eerder gezegd, de Hakushu zeer smakelijk, maar ook weer redelijk aan de prijs (prijs/kwaliteit). En die Nikka from the Barrel is lekker, maar ik vind die ook weer niet dermate bijzonder...
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 24 Dec 2011, 19:53

Ik heb gemerkt dat in mijn proeverijen de Nikka From The Barrel het erg goed doet in de verkoop na afloop. Erg goed geprijst en de smaak is erg fijn. Zeer gevaarlijk drinkbaar voor een whisky van 51%
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 24 Dec 2011, 20:19

Jock schreef:Ik heb gemerkt dat in mijn proeverijen de Nikka From The Barrel het erg goed doet in de verkoop na afloop. Erg goed geprijst en de smaak is erg fijn. Zeer gevaarlijk drinkbaar voor een whisky van 51%

Volledig mee akkoord!! Prijs/kwaliteit een echte topper, alleen jammer dat hij in flesjes van 0,5 L komt. Ik heb gisteren mijn White Oak Akashi blend 40 % geopend. Niet slecht voor een blend. Gevaarlijk drinkbaar, maar merkelijk minder fruitig dan die Nikka. Ik zal nog wat bevindingen posten na een paar weken. Misschien ruik/proef ik dan wel andere of meerdere dingen.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 25 Dec 2011, 13:52

johan brugge schreef:
Jock schreef:Ik heb gemerkt dat in mijn proeverijen de Nikka From The Barrel het erg goed doet in de verkoop na afloop. Erg goed geprijst en de smaak is erg fijn. Zeer gevaarlijk drinkbaar voor een whisky van 51%

Volledig mee akkoord!! Prijs/kwaliteit een echte topper, alleen jammer dat hij in flesjes van 0,5 L komt.

Dat helpt mensen weer wel met overhalen. Die denken: "Woow, en dat voor maar 25 euro!" (niet nadenkend dat het gewoon omgeteld EUR 35,- voor een 'normale' fles is). Marketing ;-)

Maar, eerlijk is eerlijk... die Nikka from the Barrel samen met de Hakushu 12yo de lekkerste van de Japanners, alleen is die tweede ook redelijk aan de prijs...
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 12 Feb 2012, 11:54

gisteren dus Nikka from the barrel gedronken, en de yamazaki 18. Beiden heel erg lekker... Nikka komt dus zeker in huis, Yamazaki 18 is wat aan de dure kant, maar misschien krijg ik het toch over mijn hart en buidel om deze in huis te halen. Maakte een erg sterke indruk. Highland Park 18 was gisteren mijn favoriet, en in het boek van Dave Broom wordt - als je de HP18 erg lekker vindt - de... yamazaki 18 aangeraden. Ik kon mijn eigen smaak gisteren dus duidelijk niet bedotten!

Ben ook erg benieuwd naar die andere Japanners na het proeven van deze 2!
0 x
Afbeelding

ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 13 Mar 2012, 23:07

Ik heb een Suntory whisky 'yellow label' gekregen van mijn zwager, een klein flesje die hij van een luchthaven in Japan heeft meegenomen. Als eerste kennismaking met Japanse whisky viel me dit niets tegen. Volgende week op het Whisky Festival Noord Nederland wil ik sowieso één of twee Japanse whiskies proeven. Het liefst de Nikka From The Barrel en de Hibiki 12.
0 x
Afbeelding

Terug naar “Japanse Whisky”