Beleggen/investeren in whisky, belegging of speculeren
Lucca schreef:Interessant en herkenbaar voor mezelf te lezen vond ik de 'problemen' van leden die ontstaan zijn omdat flessen waarvan je er meerdere kocht (dus zeker bedoeld om te drinken) intussen in een recordtijd krankzinnig 'meer waard' geworden zijn waarna je hem gewoon niet meer 'kunt' openmaken (hij is lekker maar niet € 800,00 lekker - terwijl hij aanvankelijk bijv. aangeschaft werd voor €200-€250).
M.a.w. ; zijn er onder leden die leuke flessen voor de drink aangeschaft hebben er intussen maar vanaf zien gewoon omdat die belachelijk duur geworden is en simpelweg te veel oplevert bij verkoop ? Dus de 100% drinkfles is niet langer een verzamel/hamster item maar een belegging geworden ? Ben daar wel nieuwsgierig naar.
Op zich wel een interessante observatie....
Toen ik net met Whisky begon heb ik voor een (wat later bleek) een zeer leuk bedrag een Snow Phoenix gekocht.
Dit was puur op basis van het Marketing Verhaal en de (in mijn ogen dan toch) hele mooie verpakking.
Deze nam een mooi plekje in op een plank in de kast met het oog op om hem met een speciale gelegenheid open te trekken.
Omdat ik het zonde vond om "de marketing te doorbreken", ook al zie je de lege fles in de dichte doos niet, een tweede aangeschaft voor die speciale gelegenheid. En opnieuw voor een mooi prijsje.
Nu een aantal jaar later blijken deze flessen nog steeds gewild te zijn (als investering) en is hij hier op het forum al een keer voor 2,5x mijn aankoop prijs verkocht. [als ik het mij goed herinner].
Die ene fles blijft staan als "kunst object"... die andere gaat een keer open...
Lucca schreef: Maar ik schrik wat sommige flessen inmiddels kosten, soms 3-4 keer mijn aanschafwaarde ! (niet zien aankomen).......en dan kom ik met mezelf in de knoop doordat ik het 'niet normaal vindt' om zo een dure fles open te maken. Sorry, ik kan het niet, 'een kleine middenklasser' opentrekken.
Maar deze begrijp ik niet helemaal...
De fles die je opentrekt is niet die kleine middenklasser... dat is die fles die je 3-4 keer goedkoper hebt aangeschaft.
De fles die je opentrekt is waard wat jij ervoor betaald hebt. Wil je dat die fles meer waard is, moet je hem verkopen.
Althans dat is hoe ik het zie.
De Snow Phoenix heb ik geproefd en is denk ik niet waard wat ik ervoor betaald heb, maar dat zijn de blaren waar ik op moet zitten.
Hij is zeker geen 3-4 keer (smaak technisch) meer waard dan wat ik ervoor betaald heb. Maar gelukkig heb ik dat er niet voor betaald.

). Ik koop whisky's omdat 1) ik het lekker vind, 2) omdat ik het verzamelen leuk vind, 3) omdat ik individuele flessen of series gewoon mooi vind en 4) leuk meegenomen dat sommige flessen ook in waarde stijgen. Dat geeft mij ook een beetje een gerust gevoel dat mocht het ooit financieel fout gaan, ik nog altijd wat mooei flessen kan verkopen. Overigens vind ik dat je ook moet rijden in mooie auto's