Groeten uit 0512: McCage

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
McCage
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Groeten uit 0512: McCage

Ongelezen berichtdoor McCage » 26 Mei 2011, 00:38

Beste Whisky Forummers,

Als gebruiker heb ik gekozen voor de naam McCage om dat mijn achternaam Kooi is.
Hopelijk min of meer correct gekozen??

Enfin, zonder in detail te treden ben ik inmiddels 43 YO, wonende in de regio 0512 Friesland samen met gezinnetje en geinfecteerd geraakt met het Whisky virus door een reportage enige tijd geleden op tv waarvan ik de naam ben vergeten over de bereiding van Whisky :hoedaf

Vanaf dat moment gaan zoeken op internet en kwam op dit forum terecht en na enig leeswerk hier voelde ik mij "thuis" op dit forum :hoera en dus daarom geregistreerd.

Mijn ervaring op "sterke" drank gebied is zero maar zou graag beginnen mij te ontwikkelen op het Whisky gebied.

Inmiddels al veel gelezen en enige theoretische kennis opgedaan maar dus niet qua smaak.

Graag hoor ik van jullie met welke soort Whisky ik zou gaan kunnen beginnen om te gaan drinken zonder al na de eerste aankoop af te gaan haken omdat de smaak "niet mijn ding" is.

De hoofdprijs betalen voor een Whisky is misschien iets voor later, zit nu eerst een beetje in de budget/leer categorie? :P

Groeten uit 0512,

McCage
0 x
Note:
Ervaringen zijn persoonlijk! Eenieder zal smaak/geur op zijn eigen manier ervaren en beleven ik wil dan ook geen enkel merk positief/negatief neerzetten.

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Groeten uit 0512

Ongelezen berichtdoor JayDie » 26 Mei 2011, 08:32

He hallo! Welkom op het forum!

Er zijn reeds wat onderwerpen over met welke whisky te beginnen of wat een volgende whisky zou kunnen zijn. Zie bijvoorbeeld "Wat komt er na Glenfiddich of mijn eerste malt". Een tip: ik zou niet na het proeven van je eerste dram gelijk alle whiskies over één kam scheren: de ene whisky is de ander niet en jij vind vast de ene soep ook lekkerder dan de andere soep! Als je geen tomatensoep lust, wil dat niet zeggen dat je ook geen groentesoep, kippesoep, aspergesoep, etc. lust, toch?!

Probeer wat uit en in het 'budget' assortiment kun je voorlopig zeker vooruit hoor! Ik probeer ook veel moois te vinden onder ca. 50 euro en dat lukt me al een aantal jaar! Zie bijvoorbeeld ook: "Lekkere Whisky onder € 25" en "Naast malts natuurlijk ook hele goede blends!!".

Misschien nog een tip: pas op met de peaty / rokerige drams. Voornamelijk die van Islay en dan met name Laphroaig en Ardbeg. Die zijn erg uitgesproken en zijn van het type "Love it or hate it".
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Re: Groeten uit 0512: McCage

Ongelezen berichtdoor Piet » 26 Mei 2011, 08:42

Welkom @McCage. En tsja, "what's in a name" ?

En nog zo pril !
Eerste malt (want dat is toch waar hier de nadruk op ligt) ?

Ha, ik zie dat John me net voor is en ben het daarmee eens.

Dan is het misschien toch goed om te beginnen met een (malt)whisky waarmee heel veel je zijn voorgegaan, en in elk geval niet zijn afgeschrokken.

Glenfiddich 12yo of een van de andere goed verkrijgbare en niet té dure Speyside of Highland-malts zoals Glenlivet 12yo,
Glenmorangie 10 yo, Aberlour 12y0 etc., die o.a. ook in dit onderwerp genoemd worden: Wat komt er ná Glenfiddich of mijn eerste malt ?

:bottomsup
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 26 Mei 2011, 09:39

Hallo en welkom!

Ik ben ook zeer groen op sterke-drankgebied. Ik ben pas eind 2010 begonnen met whisky. Ik zou eens kijken naar 20cl flesjes. Zo ben ik ook begonnen. Het geeft je meer tijd om een whisky te leren kennen dan een sampletje van 1-2 glaasjes. Zo kun je bijvoorbeeld een klein flesje Talisker of, als je durft, Lagavulin/Laphroaig kopen om wat turf te leren kennen zonder het risico te lopen dat je met een hele fles blijft zitten als je het onverhoopt niet zo lekker vindt.

Whisky is nogal pittig qua alcohol, maar dat leer je vrij snel te waarderen kan ik je uit eigen ervaring vertellen. Je zult ook nog wel versteld komen te staan over hoe het kan dat er zo enorm veel smaak in kleine nipjes whisky kan zitten.

Nog een tip: laat je niet gek maken door de uitgebreidheid van de proefnotities hier en elders. Ik dacht eerst dat ik dat ook moest kunnen, even vergetend dat de meeste proevers hier al meerdere jaren ervaring hebben. Ik zou zeggen: drink rustig en geniet gewoon van de smaken!

O, en nog een waarschuwing: pas op je portemonnee als je blogs/fora als deze leest.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 26 Mei 2011, 14:23

Kijk, wijze woorden van een ...smurf.

@turfsmurf :goedgedaan ...Mijn eerste is ook al zo lang geleden ;)
0 x

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 26 Mei 2011, 14:40

Van harte welkom! Wat betreft budgettips, kijk ook even in de lijst met gekwalificeerde winkels in je buurt (of bij webslijters) want dat kan af en toe behoorlijk schelen met de slijter om de hoek, waardoor er hoogstwaarschijnlijk wat meer single malts binnen het bereik vallen.
0 x
Afbeelding

Michiel87
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michiel87 » 26 Mei 2011, 21:25

Welkom hier en veel plezier!

Michiel
0 x
Afbeelding

Drummerboy65
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Drummerboy65 » 27 Mei 2011, 20:53

turfsmurf schreef:Ik zou eens kijken naar 20cl flesjes. Zo ben ik ook begonnen. Het geeft je meer tijd om een whisky te leren kennen dan een sampletje van 1-2 glaasjes. Zo kun je bijvoorbeeld een klein flesje Talisker of, als je durft, Lagavulin/Laphroaig kopen om wat turf te leren kennen zonder het risico te lopen dat je met een hele fles blijft zitten als je het onverhoopt niet zo lekker vindt.

Precies, zo ben ik ook begonnen, ook nog maar twee jaar geleden ... De Talisker gift-set, met de 10 yo, de distillers edition en de 18 yo, toen de Caol Ila giftset, met de 12 yo, de 18 yo en de natural cask strength, toen een Speyside setje met o.a. Glenkinchie 10 en Cragganmore 12 en nog meer van zulke sets ... En van de flesjes die me echt bevallen koop je dan later de normale uitvoering Mc Cage :lol:

Trouwens, Turfsmurf, ik had gedacht dat jij als peatlover wel de Ardbeg Supernova 2010 in je collectie zou hebben. Ik ben normaal niet zo heel erg op de heavily peated whisky's, maar die SN 2010 vind ik echt super !!! Heb er hier een 6cl sample van, maar zou dolgraag de hele fles hebben :bigsmile
0 x
Arjan uit Alphen aan den Rijn.

Afbeelding

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 28 Mei 2011, 19:14

Drummerboy65 schreef:Trouwens, Turfsmurf, ik had gedacht dat jij als peatlover wel de Ardbeg Supernova 2010 in je collectie zou hebben. Ik ben normaal niet zo heel erg op de heavily peated whisky's, maar die SN 2010 vind ik echt super !!! Heb er hier een 6cl sample van, maar zou dolgraag de hele fles hebben :bigsmile

Ik heb een sampletje plofster 2010 staan en geproefd. Ik vond hem zelf zeker niet vies, maar ook niet zodanig bijzonder dat hij naast de Ten op de plank komt. Van mij hoeft die superextreme turf ook niet echt (ik doe mijn naam zo geen eer aan). De Uigeadail daarentegen... :smullen
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

McCage
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor McCage » 15 Jun 2011, 02:00

Misschien een beetje laat, maar hartelijk dank voor jullie warme welkom op dit forum. :hoera

Inmiddels al enkele (onvergetelijke) ervaringen opgedaan op Whisky gebied.
Het is onvoorstelbaar dat er zoveel (soms kleine) smaakverschillen kunnen zitten in deze drank.

Tot nu toe ben ik alleen maar toe gekomen aan (goedkopere) blends en een enkele malt (miniatuur)
De proeverij moet een hobby blijven... :nat

Wat ik op dit moment geweldig vind is de verandering van smaak onder diverse omstandigheden en dan bedoel ik:

Het soort/model glas (nat/tumbler/en gek genoeg bevalt een vruchtensapglas van de xenos mij prima...)
Beetje water toevoegen
Ook temperatuursverschillen geven positieve/negatieve veranderingen in smaak en geur
Ook de blendjes door de cola geven weer een aparte smaaksensatie met diverse kleine nuances (misschien is het not-done...) maar het is mijn keuze/smaak.

Tot nu toe 1 minder goede ervaring:

In een pretpakket van Macleod's Scotch Whisky Trail:

Het 5CC flesje met single malt Whisky uit Lowland gaf een smaak zo nu en dan als de geur van ontleed kunststof...
En laat ik nu net in de kunststof wereld werkzaam zijn.

Maargoed, voorlopig heb ik nog genoeg te proeven en te ervaren.

BTW: proefsels moeten tot nu toe < dan 25,= zijn

Groeten van McCage :Bye
0 x
Note:
Ervaringen zijn persoonlijk! Eenieder zal smaak/geur op zijn eigen manier ervaren en beleven ik wil dan ook geen enkel merk positief/negatief neerzetten.

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Jun 2011, 08:28

McCage schreef:......
Ook de blendjes door de cola geven weer een aparte smaaksensatie met diverse kleine nuances (misschien is het not-done...) maar het is mijn keuze/smaak.

Vooruit dan "blendjes" mag ;)
McCage schreef:......
Het 5CC flesje met single malt Whisky uit Lowland gaf een smaak zo nu en dan als de geur van ontleed kunststof...
En laat ik nu net in de kunststof wereld werkzaam zijn.

Ik zit niet in de kunststofbranche en heb geen idee wat "ontleed kunststof" is, dus ook niet hoe het ruikt.

Sommige Lowlands hebben inderdaad wel een, laat ik zeggen "typische lucht".... waarvoor dan ook weer liefhebbers zijn.
Weet je nog welke het was ?
0 x

McCage
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor McCage » 15 Jun 2011, 10:58

Dag Piet,

Het ging dus om een 5cc flesje uit het proefpakket van Macleod's Scotch Whisky Trail, geen specifiek merk komend uit de lowlands.
De smaak was wat te vergelijken met de geur van zwavel/zoutzuur? :?
0 x
Note:

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 15 Jun 2011, 12:58

916084.jpg
Bron: http://www.scotlandwhisky.com/news-and-events/916075
916084.jpg (4.56 KiB) 1564 keer bekeken

A miniature tasting kit containing a bottle each of 8 year old single malts from the Lowlands, Speyside, Highlands, Islands and Islay and also an Isle of Skye 8 Year old blended whisky
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 15 Jun 2011, 21:48

Welkom op het whiskyforum, McCage en veel plezier! :)
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 15 Jun 2011, 22:15

I_SPEY schreef:Welkom op het whiskyforum, McCage en veel plezier! :)

Idem dito vanwege mij, McCage! :Proost
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”